Been op de singel leggen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xbambix

Been op de singel leggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 21:58

Hoi, ik hoor mensen vaak over 'het been op de singel leggen'.
Wat houd dit in?

Melewel94

Re: Been op de singel leggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:57

Been op de singel is eigenlijk de neutrale 'stand' van je benen. daar horen je benen te zijn bij de normale hulpen zoals voorwaarts gaan, stelling vragen,... bij zijwaartse gangen gaat je been nét iets achter de singel als je de hulp geeft en bij aangalloperen nog een stukje verder naar achter, zodat je paard weet dat hij iets specifiek moet doen met zijn achterhand. dat is eigenlijk de theorie erachter, er zijn vast wel bokkers die het misschien iets duidelijker kunnen uitleggen als ik :+ ik ben daar NL niet zo een held in _O-

xbambix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 22:21

Melewel94 schreef:
Been op de singel is eigenlijk de neutrale 'stand' van je benen. daar horen je benen te zijn bij de normale hulpen zoals voorwaarts gaan, stelling vragen,... bij zijwaartse gangen gaat je been nét iets achter de singel als je de hulp geeft en bij aangalloperen nog een stukje verder naar achter, zodat je paard weet dat hij iets specifiek moet doen met zijn achterhand. dat is eigenlijk de theorie erachter, er zijn vast wel bokkers die het misschien iets duidelijker kunnen uitleggen als ik :+ ik ben daar NL niet zo een held in _O-
bedankt!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:37

Goede vraag! Schouders, heup en enkel moeten in lijn zijn. Als ik mijn been/ benen op de singel zou leggen kom ik in stoelzit te zitten. Ik begrijp het been op de singel sowieso niet zo goed. De singel geeft druk tegen de buik van het paard, waarom zou je been geven op je singel? Dat lijkt mij niet logisch. Mijn benen liggen dus nooit op de singel maar altijd iets er achter.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:09

In principe is het ook been bij de singel houden. Wanneer je kijkt naar de ophanging van je beugelriem, zul je zien dat deze vaak boven de singelstoten ligt. Dit zou betekenen dat je voet in de buurt van de singel ligt.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:47

Ik ga ook uit van de lijn: schouders, heup, hak om je been te laten hangen en dan zou ik niet het been bij de singel willen zien, maar vaak gaan ruiters als ze het paard willen laten buigen hun been terug leggen om kracht te zetten en dan vraag je eigenlijk kontje buiten aan je paard ipv te buigen, dus dan zeg ik ook vaak: been bij de singel houden.
Verder leg je bij bijvoorbeeld een appuyement, pirouette en keerwending je been echt wat verder naar voren om niet alleen je paard de buiging aan te geven, maar ook de ruimte te geven om die kant op te bewegen, dan ligt het been meestal echt wat dichter bij de singel.