Tips gezocht voor meerdere problemen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Tips gezocht voor meerdere problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 15:56

Hey bokkers!

Ik rijd op de manege vaak op verschillende paarden. Maar ik heb met 2 paarden verschillende problemen, en ik hoop dat jullie mij daar antwoord op kunnen geven.

Froukje:
Froukje is een superlieve Fries! Maar tijdens het rijden heb ik een heel groot probleem met haar! Wanneer we gaan galopperen, pakt ze het bit tussen haar tanden en gaat ze ervandoor (kriskras door de bak heen rennen, net een kip zonder kop)! Op mijn benen en zit reageert ze bijna niet. Ik neem mijn zweep ook al in mijn binnenhand en geef dan vaak een tikje achter mijn been wanneer ze haar momentje weer heeft, maar ook dit werkt nauwelijks tot niet. Qua bit hebben ze al van alles geprobeerd en op het bit wat ze nu heeft doet ze het beste...

Salvador: Dit is een superstoer springpaard van 1m80. Ook een schat van een beest. Het probleem bij hem is dat hij vooral tijdens de galop heel erg met zijn hoofd loopt te schudden. Dan ooit ie zijn hoofd omhoog zodat je zijn nek bijna tegen je hoofd aan krijgt en het volgende moment trekt hij je uit het zadel.

Iemand tips? Van Salvador heb ik sowieso een filmpje, dus als iemand die wil zien mag je even via pb het linkje vragen!

xx

scrabbel

Re: Tips gezocht voor meerdere problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:17

Ben wel heel benieuwd naar het filmpje

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:37

Heb je hier geen instructice voor?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:41

Zo te horen moeten ze allebei hoognodig naar de tandarts :)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:19

Omdat het manage paarden zijn en je er alleen op rijd in de les, vrees ik dat jij persoonlijk weinig kunt doen. Je ziet veel paarden in de les met hun hoofd helemaal in de lucht lopen en de rug wegdrukken. Hierdoor ontstaan meerdere problemen. Allereerst is dit de houding die een paard aanneemt in de vluchtmodes. Het paard zal dus ook sneller "vluchten". Daarnaast geeft dit rugproblemen waar ook het schudden met het hoofd weg kan komen. Daarnaast kun je een paard niet sturen die op deze manier met zijn hoofd in de lucht loopt. Dit is niet alleen in galop, maar ook in de stukken draf zie je dit telkens terug komen.

Mocht je interesse hebben om hier meer over te leren dan kun je googlen over voorwaarts neerwaarts rijden.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:25

Froukje zou ik proberen om ondanks dat ze trekt, niet terug te gaan trekken. Misschien proberen om haar op de volte te sturen, en evt. in de verlichte zit. Sommige paarden gaan rennen bij het aangalopperen omdat ze niet de druk niet zo fijn vinden. Kan je instructeur je hier niet bij helpen?

Salvador zou ik wat gaan schakelen en proberen je hand stil houden ten opzichte van de beweging. Ook goed voorwaarts rijden maar het is lastig zeggen van achter de pc!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:28

Wat zegt de instructeur/instructrice? Ik neem aan dat je hen eerst hebt gevraagd

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:32

Neverland schreef:
Wat zegt de instructeur/instructrice? Ik neem aan dat je hen eerst hebt gevraagd

Die weten het ook niet wat te doen met Froukje...

Sharonbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:48

Hi, weet niet of het inmiddels is opgelost maar ik dacht bij Froukje aan het volgende:
Voorop gesteld dat ze naar de tandarts is geweest en haar zadel/hoofdstel goed past.

Weet ook niet of het haalbaar is omdat het een manege paard is, maar wat als je het "grote" rondje in stukjes knipt? Dus aanspringen in galop, paar passen netjes galopperen en dan weer terug naar draf. Dat kun je uitbreiden naar meer passen als dat goed gaat. Mocht je het spannend vinden kun je het ook eerst doen op een grote volte, als het niet goed gaat breek je de galop af en begin je opnieuw. Als ze het goed doet meteen belonen, dat motiveert en ze snap dan wat je van haar wilt.

Hoop dat het beter gaat! *\o/*

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:11

Het lijken tand-, rugproblemen en/of gedragsproblemen.

Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn op jouw manege en hoe goed jij kunt rijden. Ikzelf zou met beiden hetzelfde doen:
1) zadel controleren: duwt of knelt het nergens?
2) tanden laten controleren.
Dan maatregelen nemen om toch voorwaarts neerwaarts te bekomen zodat de rug kan ontwikkelen
3) eens proberen met een gewone martiaal die nogal kort wordt aangepast.
4) eensr bitloos proberen, ikzelf zou dan een hackamore aandoen (alleen als je je handen stil kunt houden!)
5) als dat allemaal niet lukt zou ik met slofteugelhouding rijden. Dan moet je natuurlijk met dubbele teugel kunnen rijden. Maak ook niet de fout om met te strakke slof te rijen en zo het paard in de krul te trekken en zogezegd razendsnel vorderingen te maken. De slof mag enkel werken als het paard het hoofd naar boven slaat en afwisselen in houding is de boodschap.
Ben je er allemaal niet zo handig in, dan is een thiedemanteugel een gemakkelijker optie en je kunt weinig misdoen op voorwaarde dat hij correct wordt aangepast.
6) nu zou je "probleem" moeten opgelost zijn, maar eigenlijk moet de echte oplossing nu beginnen
: trainen op souplesse, gehoorzaamheid en kracht. Dus voltes, slangevoltes, overgangen, buitenritjes, wijken ...

msmpure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:06

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 18:57

Reacties zijn niet meer nodig.

Salvador is helaas verkocht :(

Ik rijd Froukje nu wat vaker en elke les gaat het beter. Het was dus gewoon een soort 'fase'. Nu ik haar strenger durf aan te pakken loopt ze superbraaf de les door.

NickyNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:06

probeer je handen stil te houden en als ze met hun hoofd om hoog lopen en sterk zijn. ga zeker niet terug trekken dan worden ze nog sterker probeer te ontspannen in ge handen en schouders, en geef hem des noods wat meer teugel

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 12:27

NickyNK schreef:
probeer je handen stil te houden en als ze met hun hoofd om hoog lopen en sterk zijn. ga zeker niet terug trekken dan worden ze nog sterker probeer te ontspannen in ge handen en schouders, en geef hem des noods wat meer teugel

Pepperrr schreef:
Reacties zijn niet meer nodig.