ouderwetse 3-1 teugelvoering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

ouderwetse 3-1 teugelvoering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 22:09

[VN] 95 jarige Russische top amazone terug in het zadel

Ik kwam bovenstaand nieuwsartikel tegen en de opmerking over de teugelvoering maakte mij nieuwschierig.

zie deze link voor een foto: http://equnews.nl/equv4/wp-content/uplo ... a-2017.jpg
Nieuwsredactie schreef:
Bokt.nl / Equnews

Eens in het zadel demonstreerde Nina Gromova direct een perfecte houding en nam ze de teugels in de hand op de ouderwetse 3-1 manier.

Weet er iemand hoe de teugelvoering daarbij precies gaat? Voordelen/nadelen ten opzichte van de huidige teugelvoering?

little_birdy

Re: ouderwetse 3-1 teugelvoering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:12

Volgens mij reed ik ook altijd met de slofteugel zo ,
Kun je vind ik vwel preciezer mee rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:14

Een van de belangrijkste redenen is dat een stangbit niet bedoeld is om enkelvoudig sturende hulpen mee te geven. Dus hou je met de 3 in 1 beugelvoering beide standteugels in 1 hand zodat de druk op de stang links en rechts altijd gelijk is en je deze teugel puur voor de begrenzing van het frame gebruikt en niet in de verleiding komt om je paard al links rechts knedend en zagend via de stang met zijn neus op een bepaalde plek vast te zetten.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:18

Schijnt nog een militaire historie achter te zitten vond ik online.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:26

3:1 teugelvoering heeft een militaire oorsprong. Werd vroeger (eerste helft 20ste eeuw) gebruikt bij o.a de Spaanse rijschool in Wenen. In de militaire rijkunst is het de stap die vooraf gaat aan het rijden volledig op één hand en/of op blanke kandare.

Net als bij het rijden op blanke kandare en een dubbele teugelvoering op één hand, moet bij 3:1 stelling en buiging vanuit zit gereden worden. Dat zal mijns inziens de reden zijn dat het niet meer veel gebruikt wordt, aangezien geheel op zit rijden een zeldzaamheid is in de dressuursport tegenwoordig.

Op zit rijden was voor militaire doeleindes een noodzaak, aangezien één hand vrij moest zijn voor het voeren van een wapen; sabel, lans of pistool.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:29

Zijn er nog meer interessante ouderwetse teugelvoeringen?

Leuk trouwens om de achtergrond te weten. Vroeg t me ook al af nav het topic.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:33

Teugelvoering aan de riem ken ik ook nog uit verschillende topics als zeldzame (historische) teugelvoering

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:37

Teugel op de riem inderdaad, die wordt tegenwoordig nog wel toegepast in het circus en in de corrida.

Fillis teugelvoering is ook ouderwets, maar er zijn geloof ik wel wat dressuurruiters die die nog voeren.

Afbeelding

Kan op twee handen maar ook gecombineerd op één hand.

Verder is de 2:2 teugelvoering ongekruist ook minder in gebruik nu geloof ik.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:38

Ik rij ook vaak 3:1 maar dan met trens en kaptoom (zonder metaal).
In m'n binnenhand heb ik dan alleen m'n binnenkaptoom teugel.
Op m'n trens heb ik dan m'n aanleuning. En met de kaptoom kan ik helpen in de stelling als ik deze vanuit m'n zit niet voldoende krijg.
Ik werk toe naar 1 handig rijden (Working Equitation) en vind het een hele fijne manier om te trainen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:43

Toch een soort achenbach systeem wat bij mennen gebruikt wordt. Grappig dat het dan anders heet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:45

Ik rijd zelf het liefst met fillis teugelvoering, het is even wennen maar in mijn ogen heb je dan de fijnste verbinding. Zelf gebruik ik hem met trens en bitloos (kaptoom, sidepull of micklem), maar de enige keer dat ik met stang en trens gereden heb, heb ik ze ook zo vastgehouden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:48

rider schreef:
3:1 teugelvoering heeft een militaire oorsprong. Werd vroeger (eerste helft 20ste eeuw) gebruikt bij o.a de Spaanse rijschool in Wenen. In de militaire rijkunst is het de stap die vooraf gaat aan het rijden volledig op één hand en/of op blanke kandare.

Net als bij het rijden op blanke kandare en een dubbele teugelvoering op één hand, moet bij 3:1 stelling en buiging vanuit zit gereden worden. Dat zal mijns inziens de reden zijn dat het niet meer veel gebruikt wordt, aangezien geheel op zit rijden een zeldzaamheid is in de dressuursport tegenwoordig.

Op zit rijden was voor militaire doeleindes een noodzaak, aangezien één hand vrij moest zijn voor het voeren van een wapen; sabel, lans of pistool.

Ook de Workers rijden 1 handig om hun Garrocha vast te kunnen houden.
En de western ruiters rijden ook 1 handig.

Ben het met je eens dat er helaas weinig ruiters zijn die op hun zit rijden.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:53

Japeloup schreef:

Workers? Dat woord zegt met niets, maar ik gok (Iberische) veedrijvers? :) Ja, mijn opmerking eerder was wat kort door de bocht, met dressuur bedoel ik dan moderne zandbakdressuur. ;) Waar nog daadwerkelijk gewerkt wordt op één hand, wordt ook vaak nog op blanke kandare gereden en inderdaad veel op zit. Maar je moet ook wel, weinig keus als één hand bezet is, of dat nu voor een wapen is of een veedrijversstok.

Westernruiters rijden inderdaad ook op één hand en shanks kun je denk ik ook wel vergelijken met een blanke kandare. Is de teugelvoering ook hetzelfde?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:54

Ontzettend interessant. Ik zou de Fillis en de 3:1 ook wel eens willen proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:56

Japeloup schreef:

Met snaffle op 2 handen maar met scharenbit inderdaad op 1 hand. Westernruiters rijden uiteraard niet met dubbele teugels (zoals in alle voorbeelden tot nu toe wel het geval is) en sturen dmv neck reining.

Wanneer ik op 1 hand rijd doe ik de ene teugel (de rechter, ik rijd met mijn rechterhand) tussen pink en ringvinger en mijn linkerteugel tussen ringvinger en middelvinger. De rechterteugel kan ik dan gebruiken door mijn ringvinger te bewegen en voor de linkerteugel gebruik ik uiteraard de middelvinger. En dan allebei samen de uiteindes van de reins tussen wijsvinger en duim. Ik weet eigenlijk niet of er een officiële manier is om ze vast te houden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:01

rider schreef:
Japeloup schreef:

Workers? Dat woord zegt met niets, maar ik gok (Iberische) veedrijvers? :) Ja, mijn opmerking eerder was wat kort door de bocht, met dressuur bedoel ik dan moderne zandbakdressuur. ;) Waar nog daadwerkelijk gewerkt wordt op één hand, wordt ook vaak nog op blanke kandare gereden en inderdaad veel op zit. Maar je moet ook wel, weinig keus als één hand bezet is, of dat nu voor een wapen is of een veedrijversstok.

Westernruiters rijden inderdaad ook op één hand en shanks kun je denk ik ook wel vergelijken met een blanke kandare. Is de teugelvoering ook hetzelfde?

Klopt we noemen de ruiters van de Working Equitation ook wel workers.

Geen idee of de western ruiters de zelfde teugelvoering gebruiken.

Geen idee of het nog steeds is toegestaan bij de knhs, maar een aantal jaar geleden was de 3:1 teugelvoering toegestaan vanaf het Z (stang en trens) maar heb nooit iemand dit zien gebruiken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:44

Grappig, ik rijd tandem met het Fillis-systeem.
Voorpaard boven en het achterpaard onder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 01:49

Wat grappig, het heeft een naam. :+
Heel enkele keer als ik erop ga met buitenrijden rijd ik dan zo.
Dan met pelham op twee teugels, hij is voor de wagen hefboom gewend en vind alleen buitenrijden wat spannend.
Daarbij weet ik niet of hij dan ivm het hefboom gewend zijn genoeg reageert op alleen trens, nog niet geprobeerd ivm te weinig rijden.
Maar dan is deze teugelvoering wel fijn, met kantelen van je hand kan je dan veel doen, en verder kan ik dan de stangteugel heel los erbij houden.
Dat bevalt echt prima, fijner als een andere manier.
Ik hoef geen slof te gebruiken, niks op maat te purken én ik zit hem hiermee echt totaal niet in de weg, zonder stangteugel is het bijna een ongebroken trens.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 02:15

Teugelvoering bij de western op shanks heeft 2 uitvoeringen. Bij romal geen vingers ertussen die gaat van onder de pink naar boven (zoals je met trens in de dressuur zou doen, alleen dan dus onder de pink). Bij split reins is het van boven (wijsvinger) naar beneden, en er mag max 1 vinger tussen de beide reins (ook weer de wijsvinger).

Vroega in de dressuur reed ik zelf ook bij voorkeur met het 3-1 systeem. Of de 2-2 overkruist.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 03:15

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 03:32

In de link hebben ze het over de druk achter de oren bij een stang dmv de hefboomwerking met een kinketting. Er is laatst een onderzoek geweest (weet ik niet meer te vinden) maar daarin bleek dat die druk te verwaarlozen is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:32

karuna schreef:
Toch een soort achenbach systeem wat bij mennen gebruikt wordt. Grappig dat het dan anders heet.

Dat dacht ik ook meteen :+

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:10

lolotjeh schreef:
http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur/dubbel-bit.html.
Heb even gegoogled en vond dit. Het is best interessant om dit allemaal te lezen.

Sorry, maar dit is echt een zeer slecht geschreven stuk en erg kort door de bocht.

Japeloup geeft al hierboven al aan dat er recenter onderzoek naar de hefboomwerking gedaan is. Verder:

Citaat:
De kinketting versterkt de druk op het mondstuk.

Dit vind ik een rare zin. Alsof de kinketting een soort martelwerktuig is. Nee, deze houdt de stang in evenwicht en zorgt voor een vrije slag, waardoor een paard tijd heeft om te reageren voordat er daadwerkelijk druk op het bit komt.

Citaat:
Met een trens kan je minder verfijnen dan met een stang, zodat je bij de verder gevorderde dressuur de stang erbij hebt.

Een trens en een stang hebben beide een andere functie. Hoewel de stang met name geschikt is voor opgericht werk, is het niet zo dat een stang persé verfijnd en een trens persé niet.

En de meest onzinnige claim:

Citaat:
Als je de hele tijd met stang alleen rijdt, ga je die verfijning missen.

Het summum van rijden in de militaire traditie (en in sommige werkculturen nog steeds) is het rijden op blanke kandare, dus alléén stang. Heeft wederom niet zozeer met verfijning te maken maar alles met zit en africhtingniveau. Het paard dat ontspannen, werkwillig en verzamelt beweegt onder de ruiter, dat buigt en stelt op zit én ver genoeg afgericht is om opgericht werk te doen, kan prima om alleen een stang gereden worden. Maar vindt vandaag de dag nog maar eens een ruiter die uitsluitend op stang kan rijden. ;)

En dan ook nog:
Citaat:
De kracht van de stang zit hem in het feit dat je hem af en toe als extra hulpmiddel kunt gebruiken.

Dan heb je er dus niets van begrepen.

En dit is alleen nog maar de inleiding...jammer dat mensen door dit soort teksten op het internet een heel verkeerd beeld vormen.

EDIT: zelf vind ik een zeer informatief stuk, alhoewel niet geheel subjectief en ook hier staan wat aannames in die niet gefundeerd zijn op gedegen onderzoek, zoals de conclusie over historisch bitgebruik, maar soit. Om je in te lezen op de werking van een stang, de do's & don'ts en de verschillende teugelvoeringen is dit een goed begin.