Vraagje over teugelvoering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Vraagje over teugelvoering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 13:45

Koop een paard, zeiden ze.
Het is leuk, zeiden ze.
Als je na 1,5 jaar niet paardrijden weer opstapt, rij je je hele ringvingers aan gort, zeiden ze niet...

Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst op mijn nieuwe paard gereden. Afgezien van dat hij echt een heerlijk, meewerkend dier is, zijn we wel nog even zoekende naar elkaar. Tel daarbij op dat ik gewend ben aan hele gladde, dunne dressuurteugels en dat aan dit hoofdstel grove springteugels zitten, én dat ik al 1,5 jaar niet gereden had; de uitkomst is dat ik op allebei m'n ringvingers nu een flink stuk huid mis. Met pleisters en betadinezalf weet ik de ontstekingen flink te onderdrukken, maar ik kan op het moment niet rijden, wat ik wel jammer vind.

Ik rij nu klassiek dressuur: in tussen de ringvinger en pink, over de wijsvinger eruit, duimen erop. Andere teugels heb ik al geregeld, maar kan iemand me helpen aan een andere manier van teugelvoeren zodat ik de komende paar dagen gewoon op kan stappen?

Cer

Re: Vraagje over teugelvoering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:48

Als het op de manier zoals het moet, niet gaat en je wil toch, dan doe je toch zoals het wel gaat? Maakt niet uit hoe je het beetpakt, als je maar goed kunt voelen :j

Je zou ze op je middelvinger kunnen pakken (doe je ook met slof meen ik) of onder je pink (zoals bij western)..

Maar, zit daar normaalgesproken eelt dan ofzo? En heb je al andere teugels? :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 13:50

Cer schreef:
Als het op de manier zoals het moet, niet gaat en je wil toch, dan doe je toch zoals het wel gaat? Maakt niet uit hoe je het beetpakt, als je maar goed kunt voelen :j

Je zou ze op je middelvinger kunnen pakken (doe je ook met slof meen ik) of onder je pink (zoals bij western)..

Maar, zit daar normaal gesproken eelt dan ofzo? En heb je al andere teugels? :D

Haha ik reed al sinds mijn 10de, mijn merrie kon flink trekken (net als mijn verzorgpaard daarvoor) dus ja, daar had ik eelt zitten. Deze jongeman en ik kennen elkaar gewoon nog niet zo goed, dus hoewel hij uitstekend zijn best doet zit er best nog veel beweging in zijn hoofd...

Ik heb ondertussen wel dressuur teugels gekocht, maar: AUW :P

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:51

Wat Cer zegt :j Als ik sporadisch zonder handschoenen rijdt en dus ook de blaren op mijn ringvingers heb staan (jaja, kantoorhandjes O:) ) dan kun je prima verder rijden op je middelvinger of onder je pink afgewisseld. (onder je pink heeft iets minder grip, en onder je middelvinger kost wat meer kracht)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:54

Als je je handen open rijdt is dat niet best. Trekt je paard zo hard aan de teugels?

je kunt de teugels onder je pink door laten lopen (dan heb je ze in je volle hand). Kijk uit dat je in dat geval niet te stug wordt.
Voor de volgende keer handschoenen aan. Is echt geen overbodige luxe

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:56

Ik rij nooit met handschoenen (of t moet heel koud zijn) en ik rij nooit mn vingers kapot.. behalve als ik op een dressuurpaard rij 8-) Ik weet niet wat dat is... lichte verbinding mn kont, maar ik snap wel de handel in dressuur handschoentjes :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:05

Cer schreef:
Ik rij nooit met handschoenen (of t moet heel koud zijn) en ik rij nooit mn vingers kapot.. behalve als ik op een dressuurpaard rij 8-) Ik weet niet wat dat is... lichte verbinding mn kont, maar ik snap wel de handel in dressuur handschoentjes :D

Dan doe je iets toch niet helemaal goed...
Met een handschoen heb je gewoon wat meer grip op de teugels/voorkomt dat de teugels door je handen glijden, maar je verbinding kan gewoon heel licht zijn. (Dat is wel de bedoeling)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:09

Ik rij bijna altijd met handschoenen, en wil dunne teugels met wat van dat rubber er door geweven anders vallen mijn vingers ook uit elkaar. Reden bij mij is dat ik ze gewoon richting paard vaak door mijn vingers laat schuiven.

Overigens kan je rijden me je teugels tussen welke vingers je maar fijn vind, vorig jaar keer aan glas mijn ringvinger gesneden hechtingen erin, gewoon teugels tussen andere vingers (of dat slim was is weer vers 2, aangezien de hechtingen er na een dag uit lagen (waarbij ik de kwaliteit van de knoopjes ook niet erg hoog achtte, al niet bij het leggen) )

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:10

Babootje schreef:
Cer schreef:

Dan doe je iets toch niet helemaal goed...
Met een handschoen heb je gewoon wat meer grip op de teugels/voorkomt dat de teugels door je handen glijden, maar je verbinding kan gewoon heel licht zijn. (Dat is wel de bedoeling)

't Kan simpelweg zijn dat je je handen juist te ópen hebt. Bij het minste of geringste bewegen dan je (spring)teugels een heel klein stukje tussen je vingers. En dat gaat uiteindelijk wel pijn doen...

@ TS: zoals gezegd tijdelijk je teugel onder je pink door of tussen ringvinger en middelvinger. Hoop dat 't snel over gaat!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:15

Dit heb ik ook hoor, met springteugels.
Ik heb mijn handen altijd erg losjes om te teugels heen, 'met lange vingers rijden' noemde mijn instructrice het. Met leren teugels heb ik nergens last van, ook zonder handschoenen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:16

Ik zou gewoon kijken wat wel gaat.
en koop een paar Roeckl Light Grip handschoenen, die zijn super fijn.

Ik kan ook echt niet zonder handschoenen rijden. Hele gevoelige huid die snel stuk gaat. Ik vind het echt een uitkomst.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 16:12

Ik vind handschoenen echt ontzettende rotdingen, ik mis alle feeling met de teugels, zelfs met de aller dunste Roeckls.

Ik zal morgen eens proberen te rijden met mijn teugels om mn pink heen, ben benieuwd

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:03

Ik rij altijd met handschoenen, zowel zomer als winter.
Maar als jouw paard zo hard tegentrekt is er wel degelijk iets mis met de manier van belering van het paard. Een paard moet nageven op druk, maar zelfs al op heel lichte druk, elk paard kan dit leren, dit is dus eigenlijk nr 1 om mee te beginnen bij al je rijexperimenten. Maakt niet uit hoe ver gevorderd je wel denkt te zijn, als hij niet nageeft op lichte druk dan loop je verder toch vast, dus eerst daar aan werken.
Er zijn vele verschillende manieren om hiermee aan de gang te gaan, doe dit samen met je lesgever zou ik zeggen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 01:16

aeolusnr1 schreef:
Ik rij altijd met handschoenen, zowel zomer als winter.
Maar als jouw paard zo hard tegentrekt is er wel degelijk iets mis met de manier van belering van het paard. Een paard moet nageven op druk, maar zelfs al op heel lichte druk, elk paard kan dit leren, dit is dus eigenlijk nr 1 om mee te beginnen bij al je rijexperimenten. Maakt niet uit hoe ver gevorderd je wel denkt te zijn, als hij niet nageeft op lichte druk dan loop je verder toch vast, dus eerst daar aan werken.
Er zijn vele verschillende manieren om hiermee aan de gang te gaan, doe dit samen met je lesgever zou ik zeggen.

Ik denk niet ver gevorderd te zijn: ik ben een recreatieruiter. Eentje met 20 jaar ervaring, maar ook eentje die boscrossen aan een lang teugeltje leuker vindt dan dressuren. Het paard is prima beleerd: we kennen elkaar alleen pas nét, en zowel onder het zadel als aan de hand ontstaat er dan nog weleens wat miscommunicatie. Ook raakt hij afgeleid van dingen die om hem een gebeuren (hij staat immers pas 1,5 week op deze stal), en raak ik afgeleid van dingen die om me heen gebeuren (ik ben immers stik nieuwsgierig). Kort samengevat: we moeten elkaar nog leren kennen. Dat proces heeft imo tijd nodig.

Ik vroeg daarom ook bewust niet om een belerende preek, maar om tips over de teugelvoering tot mijn vingers weer geheeld zijn :).

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 03:25

Rondje sporttape of Leukoplast om je ringvingers en nooit meer ergens last van... Kan nu ook prima. even een gewone pleister over je blaren, leukoplast of Hasaplast sporttape er omheen en rijden maar.

Blijft ook gerust een paar dagen zitten.

Is voor mij al jaren DE methode voor ontvelde vingers of andere huiddelen. (en nee, het komt nooit van teugels tijdens het rijden, maar iets met veel met handen werken, jonge paarden opleiden, klussen etc etc)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:06

een prima beleerd paard trekt niet tegen, heeft zeer weinig tot niets te maken met het feit dat jullie elkaar nog beter moeten leren kennen of pas nieuw op stal of .....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:26

Vindt het alrijd bizar
Je vingers open van de teugels .
Imo heb je dan wel teveel handwerking en laat je je teugels slippen door de hand
Ipv je hand geheel meegeven naar voren .
Gewoon wat sport tape erom doen
En je teugels in je hele hand pakken ipv tussen de vingers door
En gewoon aan de gang met je paardje

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 13:20

aeolusnr1 schreef:
een prima beleerd paard trekt niet tegen, heeft zeer weinig tot niets te maken met het feit dat jullie elkaar nog beter moeten leren kennen of pas nieuw op stal of .....

Hij trekt ook niet tegen. Hij loopt ook niet perfect in de aanleuning, en aangezien ik met licht contact rijdt schuren dan de teugels langs mn vingers.

Nogmaals: ik vroeg niet om een belerende preek.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:26

oeps, dat doet pijn! bij mijn eigen paard nooit last van, rij inderdaad ook nooit met handschoentjes, bij een paardje wat ik een tijdje bij reed had ik ze wel nodig, die trok om de haverklap de teugels uit je handen. Ik denk niet dat je nu meteen kunt zeggen: dan doe je iets niet goed. Als je een fijne erfenis hebt van een vorige eigenaar ben je daar echt wel even mee aan het sleutelen en is een lichte verbinding niet meteen gevonden lijkt mij, hoe netjes je ook rijdt. En er zal idd ook nog wel verschil zitten in teugels. Rijd zelf met springteugels omdat ik ze gewoon laat glijden (I know, niet goed) maar kan me heel goed voorstellen dat je van gladde dressuurteugels minder last hebt.
Voor nu vrees ik inderdaad intapen met betadinezalf eronder tegen ontsteken...Of blarenpleisters met zo'n zacht kussentje.