Pony dramt om voorop te lopen, maar is dan te sloom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkje_H

Pony dramt om voorop te lopen, maar is dan te sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 17:49

Mijn 5-jarige Fell dramt erg als hij achter een ander paard moet lopen. Vnl buiten, maar ook in de bak. Als hij voorop loopt buiten, is hij eigenlijk weer een beetje sloom. Met als gevolg dat de paarden achter hem, dan weer moeten inhouden.
In de bak, tijdens de les is hij ook drammerig op het paard voor hem. Dribbelen in stap, weggalloperen tijdens de draf. Maar als het paard voor hem dan als oefening alleen weg moet draven, dan keert de rust weer.
Ik heb de blaren in mijn handen staan van het inhouden, terwijl als hij dus geen paard voor zich ziet, hij weer tot rust komt.
Wat te doen?
Ik heb hem ruim een half jaar, hij is bijna 6 en het is een redelijk rustige, relaxte pony, geen kijkerig dier.
Hij staat een beetje in het midden (onder in het midden) van de kudde. Deze bestaat uit 2 wat oudere merries, 3 jonge ruinen (5-8 jaar) en nog 3 oudere ruinen.

Wie weet wat er in zijn lieve hoofd omgaat, en belangrijker, wat ik er aan kan doen?
gr
Nienke

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:22

Als jij de blaren op je handen krijgt, wat denk je dan dat het paard in zijn mond voelt ?????
Jouw paard is niet nageeflijk, is niet echt aan de hulpen , en door het steeds maar vaster vast te houden bouw je eigenlijk het tegentrekken meer en meer op, dus je bent hem eigenlijk aan het trainen juist tegenovergesteld aan wat je eigenlijk graag zou willen.
Je bent dus duidelijk verkeerd bezig.
Je moet je paard leren om bij jou te blijven, nu wil hij steeds maar zoeken om weg te lopen.

Nienkje_H

Re: Pony dramt om voorop te lopen, maar is dan te sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 19:46

Ja, dat ik niet op de goede weg zat, dat was mij al vrij helder, vandaar mijn vraag.

Wat kan ik concreet doen om hem zoals je dat noemt "bij mij te laten blijven". Dat blijft een beetje hangen in terminologie m.i.

En, ook niet onbelangrijk: waarom zou hij het doen. Maar ja, de beweegredenen van een pony zijn natuurlijk ondoorgrondelijk.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:06

Als het in een groepsles duidelijk niet goed gaat, krijg je dan instructie wat je kunt doen?
Waarom hij het doet is omdat hij de kans krijgt, niet gewend is in een (drukke?)groepsles...? Hij is nog maar 5 jaar en moet nog veel leren, en jullie communicatie is duidelijk nog niet goed. Aan de teugels trekken heeft weinig zin, dat wekt alleen maar verzet op zoals je merkt. Het kan goed zijn het over een andere boeg te gooien en privéles te nemen van iemand die opgeleid is dat stuk communicatie goed aan te pakken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:19

Loslaten.

Alleen een ophouding (liefst eerst stemhulp) maken als hij uit jouw tempo komt of te dicht op zijn voorganger komt. Vergezeld van een strenge "nee!" Bij reactie direct lossen. Geen reactie dan een hardere ophouding tot je wel reactie krijgt.

En ook als hij te sloom is, wees streng. Het tempo is van jou.

Die van mij was ook verschrikkelijk. Ze probeert soms nog stiekem aan te galoperen. Dan roep ik nee en gaat ze met een teleurgesteld hoofd weer in draf. :+

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:41

Het gedrag van je pony is heel natuurlijk. Een paard wil van zichzelf voorop lopen. Waarom?? Omdat hij anders kan loopt gepakt te worden door een roofdier. Dat wij geen leeuwen hebben die hem van achteren bespringen tsjah dat snapt hij niet. Dit is prima te trainen. Zoek hiervoor iemand die je kan begeleiden zodat je straks weer met plezier kunt gaan rijden. Dit heeft niks te maken met niet naar jouw willen luisteren of niet aan de hulpen zijn.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 21:05

Dank! Loslaten ga ik na afgelopen zaterdag idd heel goed trainen. Dit was gewoon sneu voor hem (en mijn handen).

Groepsles is druk met jonge paarden en mijn skat is nog vrij makkelijk dus vraagt niet de meeste aandacht. Maar ook dat ga ik beter navragen.

Ik realiseerde me pas op stal wat de situatie was geweest. Ik dacht tijdens de les eigenlijk dat het lente vrolijkheid was. Maar pas op stal realiseerde ik me het patroon, van drammen achter een ander en rust voorop, pas goed.

Het heeft zich de afgelopen tijd steeds meer opgebouwd.

Dank voor alle tips!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:59

Ik ga helemaal mee met het antwoord dat "Floortz" ook gaf, maar ondertussen zie ik dat er al meer een gelijkaardig antwoord hebben gegeven.
Je vroeg me waarom ik niet veel duidelijker omschreven heb waar het fout loopt, ik doe dat via tekst in een forum eigenlijk bijna nooit, en dat is omdat ik er van overtuigd ben dat dit zinloos is, hoe goed wij het ook willen en proberen te beschrijven, jij kan dit nooit uitvoeren zoals wij het bedoelen, dat kan enkel onder toezicht tijdens een soort privéles, dan zien we jou bezig en kunnen dan constant aanwijzingen en verbeteringen toelichten.
Ik geef zelf ook les en train paarden, dit is mijn hobby en tevens ook mijn passie en mijn werk.
Zoek dus een goede trainer die samen met jou er aan kan werken, als je dit zelf enkel aan de hand van goed bedoelde tips gaat proberen dan is de kans bijzonder groot dat het alsmaar meer gaat mislopen.

Nienkje_H schreef:
Ja, dat ik niet op de goede weg zat, dat was mij al vrij helder, vandaar mijn vraag.

Wat kan ik concreet doen om hem zoals je dat noemt "bij mij te laten blijven". Dat blijft een beetje hangen in terminologie m.i.

En, ook niet onbelangrijk: waarom zou hij het doen. Maar ja, de beweegredenen van een pony zijn natuurlijk ondoorgrondelijk.

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:53

Mijn vorige merrie deed dit ook heel erg, mij heeft het enorm geholpen om veel los te werken, join ups te doen en werken aan controle van het tempo op de grond. Door veel met stem te werken en commando's te maken had ik in het zadel ook steeds meer de leiding. Ook zal je paard meer op je letten en je minder snel 'vergeten' als hij druk bezig is met voordringen. Dit lost je probleem niet direct op maar ik hoop je er wat aan hebt!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:57

Naast alle eerder genoemde tips, zou ik zeggen: Ga met zn tweeën naar buiten, kies een lange rustige brede weg uit en ga jo-jo-en, dan de ene voorop, dan de ander. Kun je natuurlijk ook in de bak oefenen, om en om elkaar inhalen, bijvoorbeeld in achtjes.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 19:52

Dank jullie voor alle tips!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:22

Ik zou ook even kijken om in wat rustigere situaties te gaan rijden dat je je paardje eerst goed onder controle hebt en voorkomt dat ie naar andere paarden toetrekt. Veel tempowisselingen oefenen en indd loslaten (kleine ophoudingkjes maken). Tegen mij wordt altijd vertelt dat de buitenteugel de rem is (mits teugels goed gelijk zijn) maar dat je de rem nooit ingetrapt moet houden, dat doe je bij autorijden of fietsen immers ook niet ;)