Recht blijven in galop

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

koend

Recht blijven in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-17 18:35

Wij zijn nu travers en keertwending om de achterhand aan het oefenen.
Mijn paard moet dus de achterhand vaak naar binnen brengen, onder andere op vraag van mijn buitenbeen.
Maar nu doet hij dat ook wel soms in galop. Mijn hulpen lijken voor hem wel een beetje op die van travers.
Hoe kan ik voor hem een duidelijk onderscheid maken?

Als ik hem met mijn binnenbeen teveel corrigeer, komt mijn binnenbeen iets naar achter en moet ik opletten dat het dan niet verwarrend wordt voor de galopwissel die er dan ook aan komt.

Wie heeft de oplossing?

horseknow

Re: Recht blijven in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:49

Je bedoeld dat wanneer je een rechte lijn rijd hij scheef loopt?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:55

Gewoon de schouders voor de achterhand zetten. Schoudervoor en schouder binnenwaarts gaan oefenen

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-17 18:08

OK. Ondertussen vroeg ik het ook aan mijn instructeur en dat was ook zijn antwoord.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:18

Schoudervoor houden. De voorhand dus voor de achterhand plaatsen. Je moet ervoor zorgen dat het binnenachterbeen tussen de 2 voorbenen galoppeert, dan is hij recht. Heb je een spiegel waar je het in kan zien?
En als je binnenbeen geeft, deze goed op de plek houden en niet te ver achter de singel leggen. En als je hem recht hebt, dan ook de hals recht maken. Dus niet teveel stelling naar binnen krijgen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:45

Ehh een paard is toch niet per definitie recht als het binnenachterbeen tussen z'n voorbenen komt? beetje erg makkelijke aanname.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:13

knollentuin schreef:
Ehh een paard is toch niet per definitie recht als het binnenachterbeen tussen z'n voorbenen komt? beetje erg makkelijke aanname.

Jawel, je plaatst het binnenachterbeen tussen de 2 voorbenen. Daarna richt je de hals recht voor de romp en het paard is recht. Probeer het maar eens als je een spiegel op de korte zijde hebt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:23

Je hoeft mij niet te vertellen hoe je een paard recht laat lopen, dat is m'n werk.
De manier waarop jij het hier stelt is te simpel er zijn meer factoren afhankelijk of je paard daadwerkelijk recht is, en een recht paard heeft bij mij geen 3 sporen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:26

knollentuin schreef:
Je hoeft mij niet te vertellen hoe je een paard recht laat lopen, dat is m'n werk.
De manier waarop jij het hier stelt is te simpel er zijn meer factoren afhankelijk of je paard daadwerkelijk recht is, en een recht paard heeft bij mij geen 3 sporen...

De voorkant van het paard is smaller dan de achterkant. En het zijn geen 3 sporen. Dat zou het zijn als je binnenachterbeen richt op het buitenvoorbeen. Maar prima als je het zelf allemaal goed weet en het je werk is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:02

Klopt dat een paard smaller in de schouders is als in de heupen, maarrrr jij beweerd dus Suzanne dat paarden altijd op meer sporen dan 2 rechtuit lopen? Hoezo dan schouderbinnenwaarts op 3 en travers op 4?
Paarden kunnen gewoon, mits goed gereden op 2 sporen draven stappen en galopperen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 10:09

OK Knollentuin, maar hoe moet ik het dan aanpakken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:35

knollentuin schreef:

Ik volg het ook niet, als het is zoals Suzanne stelt, en je richt het binnenachterbeen tussen de voorbenen, dan komt het buitenachterbeen toch ver buiten de massa en helemaal niet in het spoor van de voorbenen?
Ik heb het in ieder geval nog nooit zo gezien bij een paard dat goed loopt... :?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:45

koend schreef:
OK Knollentuin, maar hoe moet ik het dan aanpakken?

De kunst is om de voorhand recht voor de achterhand te plaatsen, of de achterhand recht achter de voorhand.
Alle buiging oefeningen kunnen je helpen om je paard op links en rechts mooi soepel te krijgen dat hij dat steeds makkelijker gaat doen. Hoe gelijker links en rechts hoe rechter je paard. Een rechtgericht paard is een los paard.
Wat ik een goede oefening vind die jou zou kunnen helpen is het wijken in galop. Zowel van de hoefslag af naar binnen en vanaf ac lijn naar hoefslag. Gebruik spiegels en zorg dat je paard naar voren blijft springen en rij m in dat wijken net zolang tot je voor en achterhand gelijk hebt en dan ga je recht uit.
Zo leer je het gevoel te ontwikkelen om te voelen wanneer je paard echt recht is!!!samen met beeld erbij van een spiegel werkt dat mooi als je alleen bent, anders iemand vragen voor je mee te kijken

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:04

Interessante vraag. Op zich het logisch dat het paard dit gaat aanbieden. Door zijn achterhand een beetje naar binnen te brengen, valt hij in zijn natuurlijk scheefheid. En zeker als je bezig bent met travers ;)

Volgens mij moet je altijd de voorhand verplaatsen. Bij het verplaatsen van de achterhand krijg je inderdaad problemen met andere beenhulpen. Dus, de voorhand bewust naar binnen zetten.

Succes!

Uit het boek Das gymnasium des pferdes:
https://goo.gl/photos/o3pd1dshp2ezmaoNA

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:28

ChevalNoir schreef:
Interessante vraag. Op zich het logisch dat het paard dit gaat aanbieden. Door zijn achterhand een beetje naar binnen te brengen, valt hij in zijn natuurlijk scheefheid. En zeker als je bezig bent met travers ;)

Volgens mij moet je altijd de voorhand verplaatsen. Bij het verplaatsen van de achterhand krijg je inderdaad problemen met andere beenhulpen. Dus, de voorhand bewust naar binnen zetten.

Succes!

Uit het boek Das gymnasium des pferdes:
https://goo.gl/photos/o3pd1dshp2ezmaoNA

Dat alleen voorhand verplaatsen gaat dus al niet op in een travers of een appuyement. Plus daarbij zal je altijd met je been je achterhand moeten kunnen begrenzen. Punt is dat je je paard duidelijk moet maken welke hulp voor wat is.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 14:40

Ik heb dus al 2 oefeningen:
- Schoudergordel in galop en op het goede moment vooraan rechtstellen.
- wijken in galop en op het juiste moment rechtdoor rijen.
Bedankt alvast.

Wordt er ook schouderbinnenwaarts in galop getraind? Het lijkt mij nooit voor te komen in een proef.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:46

Ja schouderbinnenwaarts in galop is een hele waardevolle oefening in de training. Zeker afgewisseld met voltes 10 meter.
En inderdaad, bij het rechtrichten van een paard plaats je altijd de voorhand voor de achterhand. Je corrigeert nooit de achterhand.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:50

Schouderbinnenwaarts en travers rij ik ook in galop, ik wissel ze af, van schouderbinnenwaarts naar travers en weer terug, belangrijk is dat paard actief blijft, door blijft springen, niet houterig of stakkato bv
En nageeflijk blijft.geen hals vast zet. En in het zelfde ritme blijft gaan.
Voltes openen en sluiten in galop en daarbij in het openen en in het sluiten het paard zo recht mogelijk houden is ook een aardige oefening.
Kijk maar eens kritisch naar hoe je paard door de wendingen gaat, hoe loopt hij de hoek door? Laat hij z'n bekken naar binnen vallen? Of loopt hij zelf de hoek al door zonder dat jij hoeft te sturen?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie