Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosalie_91
Berichten: 92
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:35

Ik voelde me eigenlijk hetzelfde als jij, en voor mij was privéles van een andere instructeur de gouden tip. Ik rij al heel lang (manege), en met lichtrijden altijd staan-zit aangeleerd en gedaan. Het gaat bij mij beter nu ik niet meer actief probeer te gaan staan. Het sta moment is maar net zo hoog als dat ik automatisch uit het zadel kom, en met mijn bovenbenen vang ik mezelf op om me te laten zakken zegmaar (zodat je niet neer ploft). Vind het moeilijk om uit te leggen, maar verschil is voor mij dus dat ik m'n bovenbenen meer gebruik en minder uit het zadel kom. Ook moest ik aan een holle rug werken (zie ik bij jou volgens mij ook?), door mijn bekken goed te kantelen en m'n buikspieren aan te spannen.
Hopelijk heb je hier wat aan :) je bent al op de goede weg!!

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:38

Tipje
Probeer eens met je binnenhand je zadel vast te houden in de voorkamer. Teugels in buitenhand. Je zal zien dat je dan mooier in het ritme komt en dichter bij je zadel blijft.

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:40

Ik heb het idee dat je inderdaad te 'mooi' wilt rijden.
Het valt me op dat je rug wat hol is, misschien speelt dat mee?

De tip van het doorzitten-lichtrijden-doorzitten vind ik een goede. Probeer dan bewust aan ontspanning te werken, in plaats van aan aanspanning.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:41

Heb je wel eens geprobeerd licht te rijden zonder beugels?
Zie dat je uit Rotterdam komt, mijn paard zit als een heerlijke stoel zowel in lichtrijden als doorzitten.
Als je zin hebt en het aaandurft op een vreemd paard pb maar.
Laatst bijgewerkt door nuscaniels op 26-02-17 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:41

Ik vind het tweede filmpje het netste, daar zie ik echt helemaal niks geks aan.

Wat me opvalt is dat je in een soort stoelzit zit, maar niet helemaal. :+
Je lijkt je rug schuin naar achteren te steken en dat is toch ook een talent op zich! :D
Ik denk zelf dat als je je onderbenen iets terug legt en je bovenlichaam iets naar voren buigt voor je gevoel, je houding een heel stuk zal verbeteren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:44

_Yasmine_ schreef:
Vanaf de filmpjes lijkt het alsof jij jezelf omhoog werkt vanuit jouw zit ipv dat je door druk op de beugels kan afzetten. Alsof het heel veel moeite kost om licht te rijden ipv dat het automatisch gaat. Hierdoor ziet het er geforceerd en hoog uit, hoe is de druk voor jouw gevoel op de beugels? voelt het alsof je je benen lang maakt?



Ik heb inderdaad niet echt een druk op mijn beugels. Ik sta er niet echt in. Het voelt ook eigenlijk alsof m'n voeten een beetje los zitten... maar het kost absoluut geen moeite om licht te rijden. Dat is het punt. Het voelt niet alsof ik mezelf omhoog druk ofzo.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:46


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:46

xChanelx schreef:
Ik heb het idee dat je inderdaad te 'mooi' wilt rijden.
Het valt me op dat je rug wat hol is, misschien speelt dat mee?

De tip van het doorzitten-lichtrijden-doorzitten vind ik een goede. Probeer dan bewust aan ontspanning te werken, in plaats van aan aanspanning.



Ik heb van mezelf een hele holle rug. :j


Ik heb het gevoel dat als ik ontspan tijdens het lichtrijden (niet dat ik me nu echt aanspan) ik uit het ritme kom te zitten. Misschien dat daar ook inderdaad iets fout gaat.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:47

Resistance schreef:
_Yasmine_ schreef:
Vanaf de filmpjes lijkt het alsof jij jezelf omhoog werkt vanuit jouw zit ipv dat je door druk op de beugels kan afzetten. Alsof het heel veel moeite kost om licht te rijden ipv dat het automatisch gaat. Hierdoor ziet het er geforceerd en hoog uit, hoe is de druk voor jouw gevoel op de beugels? voelt het alsof je je benen lang maakt?



Ik heb inderdaad niet echt een druk op mijn beugels. Ik sta er niet echt in. Het voelt ook eigenlijk alsof m'n voeten een beetje los zitten... maar het kost absoluut geen moeite om licht te rijden. Dat is het punt. Het voelt niet alsof ik mezelf omhoog druk ofzo.

Voelt het ook zo wanneer je de teugels niet vast hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:51

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het tweede filmpje het netste, daar zie ik echt helemaal niks geks aan.

Wat me opvalt is dat je in een soort stoelzit zit, maar niet helemaal. :+
Je lijkt je rug schuin naar achteren te steken en dat is toch ook een talent op zich! :D
Ik denk zelf dat als je je onderbenen iets terug legt en je bovenlichaam iets naar voren buigt voor je gevoel, je houding een heel stuk zal verbeteren. :j



Haha! :+ Zo is het inderdaad wel een beetje, ja. Ik probeer ook in die houding te gaan zitten maar dan vergeet ik dat weer en dan doe ik het onbewust weer fout... ik moet gewoon echt blijven oefenen, oefenen, oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:55

Het is veel lastiger om iets af te leren en opnieuw aan te leren. :j
Dus neem vooral je tijd en het liefst met iemand die jou er ook op wijst tijdens het rijden.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:57

Probeer je beugels eens wat korter te maken, zodat je je onderbeen wat meer naar achter kan leggen. En je bovenlichaam wat meer naar voren kan brengen. Dit zal je meer stabieliteit geven waardoor de beweging van het lichtrijden wat kleiner wordt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:57

Ik heb precies hetzelfde als TS. En geloof me; wij stuwen niet meer met onze rug om uit het zadel te komen. Het gaat heel ongelukkig vanzelf, en anders lichtrijden gaat in eerste instantie niet. Als jullie willen dat TS minder uit het zadel komt wil je dus eigenlijk dat ze zichzelf tegenhoudt, want zelf heb je niet het gevoel dat je jezelf uit het zadel duwt.
Zelf heb ik overigens geen stoelzitting en alleen in sta positie geen goed evenwicht boven het paard. Mijn gewicht ligt dan achter mijn rug omdat ik mijn benen naar achter leg. (Heeft dus over het algemeen geen nut op jezelf wat meer naar voren te werpen)

Niet dat dit helpt, maar de vraag op Bokt stellen gaat je denk ik niet helpen. Misschien helpen zitlessen wel!

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:16

Hoe gaat het met lichtrijden op een kleiner paard/pony? Gaat het dan beter als je minder omhoog gegooid wordt op een pony die een vlakkere en snellere draf heeft of is dat juist lastiger?

Het lijkt dat je je heupen/pelvis te ver naar voren gooit als je gaat staan, dat is eigenlijk niet nodig. Als het voelt alsof je maar een heel klein beetje omhoog gaat terwijl dat niet zo is, misschien kan je proberen meer je aandacht bij je heupen te hebben, dat die eigenlijk voor je gevoel heel dichtbij het zadel moeten blijven en voornamelijk verticaal (niet horizontaal naar voren) moeten gaan voor je gevoel, met meer druk op je beugels. Prive les is duur, maar het zou zomaar kunnen dat met 1 les van een goede leraar het dubbeltje valt. Vooral als ik zie hoeveel paarden er in de les lopen kan ik me voorstellen dat je niet de volle aandacht van een instructrice krijgt die je nodig hebt op dit vlak.

Cheese_First

Berichten: 14
Geregistreerd: 23-08-16
Woonplaats: Far far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:40

Het is niet eens zo slecht hoor, en je ziet elke keer weer verbetering! Ik ben niet heel erg pro of zo xD maar misschien moet je je teugels eens wat lager houden ? Misschien helpt het. x Lola

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:55

Ik zou eens een lesje zonder beugels rijden. En dan echte vanuit je dijbenen/kruis lichtrijden. Je zult merken dat je dan vanzelf dichter bij je paard blijft. Zelfs zonder zadel kun je op deze manier lichtrijden.

Mijn merrie heeft heel kort en vlak gangenwerk, ik krijg weleens de vraag of ik nu lichtrijd of doorzit. :P

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:13

Wat hiervoor al is gezegd: met dit zadel en deze beugelophannging ga je er een flinke kluif aan krijgen. Ik ga mee met veel van het bovenstaande: probeer voor je gevoel eens met je schouders wat naar voren te gaan lichtrijden. Je moet naar voren gaan staan en niet omhoog. Misschien dat je wat hebt aan de tips in dit filmpje:

Vooral het stukje op de ton is voor jou interessant.

Verder denk ik dat je veel baat gaat hebben bij een goede zitles. Je bent er zo actief mee bezig dat je waarschijnlijk met een half uurtje 1 op 1 een heel eind gaat komen!
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 27-02-17 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:19

Ik zie dat iemand aanbiedt om op een paard te oefenen met lichtrijden zonder beugels.

Dat zou ik zeker aanpakken.

De manier van lichtrijden waarbij je gaat staan in de beugels is anders dan de manier waarbij je alleen maar iets meeveert in de beweging van het paard.
Het eerste gaat niet lukken zonder beugels, het tweede wel.
En als je dat gevoel van iets meeveren eenmaal gevoeld hebt, gaat je dat ook makkelijker af als je weer mét beugels rijdt.


Verder ben ik het eens met oa koper, je zwaartepunt ligt net te ver naar achteren, soort stoelzit light.
Dat maakt het er niet makkelijker op.
(beugels langer maken gaat dat zeker niet oplossen, zoals ik hier wel genoemd zie worden. Dat zal het zelfs waarschijnlijk eat verergeren)

Verder vind ik het een stuk minder beroerd dan dat ik dacht door de titel.
Ik vind het hand mond contact opvallend vriendelijk, gezien de houding waarin je zit.
Duidelijk dat je je best doet!
Misschien wel te hard je best, en te bewust.
Beredeneren in plek van voelen zeg maar.


Durf je eens een lange zijde mee te pakken met je ogen dicht?
Is een leuke oefening om echt te voelen...
(begin gewoon in stap, uiteindelijk kan draf en galop natuurlijk ook)

Anoniem

Re: Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:32

Met je ogen dicht idd. Dat voelen. Ik vond dat met verschillende dingen echt het verschil maken. Aan de longe en even zelf niets hoeven behalve voelen wat er gebeurt. Dat helpt mij overigens ook ontspannen als het allemaal even niet wil.

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:43

Wat mij jaren geleden het lichtrijden enorm verbeterde: Door de 'stoelzit' kantelt het bekken naar achteren, waardoor je rug hol wordt. Je zit aan de achterkant van je zitbeenknobbels.
Van de instructrice moest ik toen een denkbeeldige lijn tussen kin en navel zetten, die aan elkaar vastzit. Je 'trekt' dan voor je gevoel je naven -en dus je bekken- naar voren/boven, waardoor je bekken kantelt en je rug rechter wordt. Als je dit gevoel onder de knie hebt, schouders ontspant laag hangen, gaat het lichtrijden vanzelf en kost het je amper energie.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:56

Ik weet niet waar je woont? Maar als je bereid bent om een keer naar deventer te willen rijden, bied ik je een gratis zit-houding les.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:25

Probeer eens wat meer op het dikste deel van je bovenbeen te blijven zitten, ook als je staat. Je kan dit misschien iets makkelijker voelen door in verlichte zit te gaan zitten (eerst in galop, dan is het makkelijker voelen). Je kont moet echt boven het zadel blijven (niet naar voren of naar achteren). Je bekken is het scharnierpunt, rug hol en onderbenen terug. Onderbeen aan het lijf van je paard en voor je gevoel zitten op je het bovenste dikkere deel van je dijbeen en steun op je beugels. Het is niet erg als je elke galoppas even het zadel licht(!) tegen je bips aanvoelt (liever dat dan dat je een meter boven je zadel uitsteekt). Handen mogen wat meer naar voren en zet ze desnoods vast op de hals als je moeite hebt om je balans te vinden (liever dat dan hangen aan de teugels). Je kan dit in draf ook doen, je krijgt er sowieso hele sterke beenspieren van en ook balans, maar het is iets lastiger.

Je zou mss je beugels wat langer kunnen maken, maar aangezien je niet per see op je beugels staat om omhoog te komen, denk ik dat je dan juist elke pas gelanceerd wordt en dus nog steeds te hoog komt.

Ik vind het moeilijk hoor om je echt goede tips te geven, omdat ik ook bang ben dat je juist dan weer een ander probleem kan krijgen als je iets probeert. Bijvoorbeeld soms gooit mijn madametje me ook erg hoog op en dan gaat ze ook steeds harder. Dan ga ik juist proberen haar langzamer te laten gaan door net te langzaam te lichtrijden en ook weinig uit het zadel te komen. Maar dan zou jij misschien te veel achter de beweging komen, wat je niet wil. Sowieso denk ik dat het goed is als je meer op je beugels zou staan (hakken laag) en dat je minder je kruis naar voren drukt met elke pas die je gaat staan. Je zou dat kunnen corrigeren door iets meer naar voren te gaan zitten, maar pas op dat je dan weer niet te veel naar voren gaat zitten.

chanicha

Berichten: 12164
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:45

Wij moesten, heul lang geleden, zonder zadel lichtrijden en ik moet zeggen dat je dan veel meer op je gevoel rijdt dan met zadel. Zo leerde je ook dat je echt niet zo ver uit omhoog hoeft te gaan. Het is het proberen waard.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:53

Haal het boek, Verlichte Rijkunst van Heather Moffet uit de bieb, lees en leer en pas toe.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:03