springen is een ramp.. help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

springen is een ramp.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 16:42

zoals de titel al zegt is springen een compleet drama voor mij. -O-
ik kan al een tijdje niet meer springen omdat ze na de sprong gaat bokken en rennen en dit niet uit te zitten is. ze doet dit niet alleen bij mij maar ook bij anderen die het geprobeerd hebben.
het gaat zo: je wil op de sprong af, of dat nou in galop of draf is ze gaat altijd versnellen hoe laag die ook is. soms gaat ze er ook in rengalop op af, en dan kan ik haar tegenhouden wat ik wil maar dat gaat niet, meestal als ze erop af rent stuur ik haar er langs maar ook dan gaat ze nog bokken. :(
in draf kan ik haar meestal nog wel iets inhouden maar dat gaat ook met moeite. :\
ik heb ook al een keer meegemaakt dat iemand balkjes voor zichzelf in de bak had gelegd om te gaan balkjes draven. ik dacht op de volte in galop aan te springen maar op het moment dat in langs de balkjes op de volte galoppeerden ging ze ook als een malle in galop over de balkjes heen rennen.
hiervoor sprong ze gewoon normaal en kon ik ook zonder zadel springen. :D

Afbeelding

ik weet geen raad meer hiermee :? naar mijn idee is ze gewoon over enthousiast, maar ik kan het ook fout hebben. iemand die mij kan helpen hoe ik weer kan zorgen dat ze normaal kan springen wat ze eigenlijk zo graag doet.

little_birdy

Re: springen is een ramp.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:43

Les nemen ?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:49

Is haar rug al eens nagekeken? En of het zadel nog wel goed ligt?

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:51

Cayenne schreef:

Klinkt inderdaad meer alsof ze ergens last van heeft dan dat ze 'gewoon vervelend' is!
Zeker omdat je aangeeft dat ze eerder wel normaal sprong.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:52

Ik wil net zeggen.... dan is er medisch misschien iets niet lekker zoals cayenne al zegt haar rug even laten checken?

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 16:54

Cayenne schreef:

zadel ligt goed is pas nieuw gekocht en de oude lag helemaal niet goed en was te lang maar sprong daar ook mee zonder raar te doen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:58

Ja, en de rug nagekeken?

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:48

hmm hier zijn een hele hoop antwoorden op :)

1 idd eerst lichamelijke ongemakken uitsluiten.
2 de meeste paarden worden een beetje heet en loperig van springen,dan komt het aan op de basis dressuur heb je dat goed voor elkaar? terug kunnen nemen op je zit kleine stukjes kunnen versnellen en ook weer makkelijk terug nemen zonder dat ze aan het bit terug trekt..
probeer eerst veel balken werk te doen (ik zelf heb een verschrikkelijk hete springpaard merrie)
denk daarbij aan galop balken eerst 1 dan 2 dan 3 etc
hierbij moet ze al in een normaal ritme blijven en niet versnellen.
je kan ook oefenen met een balk op een volte dan is het makkelijker remmen.
pas als dat helemaal goed gaat klein sprongetje neer zetten om te helpen bij het remmen zet hem op de X en rij de sprong in een gebroken lijn (hierbij moet ze dus ook goed aan je hulpen zijn )met name met sturen.
en zo zijn er tal van oefeningen om meer controle te krijgen maar kost tijd en geduld geloof me bij mij duurde het een jaar voor we een normaal gecontroleerd parcours konden rijden :o
3. idd neem les van een springruiter zodat iemand vanaf de grond ook ziet wat je doet en wat er anders moet.

succes! ;)