Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cowgirl schreef:Je zegt zelf al dat je paard linksom het makkelijkst loopt . Je hebt dus een links gebogen paard.
De spieren aan de linker kant zijn het kortst en die aan de rechter kant het langst en daardoor ga je scheef zitten.
Je kunt dit oplossen door grondwerk(rechtrichten aan de hand) en door het onder het zadel te doen
Verstandig is om een instructeur te zoeken die hier meer in thuis is.
xyzutu2 schreef:Hier heeft een vriendin ook net een 'echte' revalidatietrainer in de arm genomen na jarenlang aanmodderen met academische/nh/grondwerk/rechtrichtmensen om haar paard recht te krijgen.
Ze was alleen maar bezig met oefeningen en houdingen aangezien die haar voorgeschoteld werden onder het motto 'als je maar lang genoeg op de travers/renvers/piaffe' studeert, dan kom vanzelf ooit de dag waarop het paard deze correct en ook echt verzameld gaat uitvoeren'. Met als resultaat dat ze twee jaar lang braaf het paard in elke zijgang vouwde en met de kaptoom het neusje netjes op de loodlijn hield, wachtend tot het moment dat het paard zich vanzelf verzamelde - en al die tijd liep het paard compleet uit elkaar en op de voorhand omdat hij stomweg nog nooit iets anders had gedaan dan compleet uit elkaar en op de voorhand lopen.
Bij de echte revalidatie instructeur moesten de hulpteugels (door een paar instructeurs aangeraden voor het longeren) eraf, het hoofd moest daar gelaten worden waar het paard dat nodig had en dus niet meer eventjes vibreren met de teugels tot de neus op de loodlijn hing en ze moest ook aan de slag met halster, logeerlijn en pionnen, omdat je met dat soort dingen het paard leert om zelf na te denken over hoe hij zijn lichaam draagt. Je kunt niet een vierkante volte om 4 pionnen draven als je helemaal op de voorhand hangt, dus leerde haar paard zichzelf in de bochten op te tillen.
Maar dat werkt alleen als je iemand naast je hebt staan die precies aangeeft hoe je dat moet doen en hoe lang je dat met je paard mag doen, om te voorkomen dat je over de grenzen van je paard heen gaat en hij door die op zich goede oefening weer verslechtert... En zo blijf je bezig.
Madonnamagic schreef:Ik heb echt een probleempje.
Mijn zadel zakt continu naar rechts. Ik heb diverse zadels geprobeerd, dus het ligt niet aan het zadel maar aan het paard of mezelf.
Mijn paard loopt linksom het makkelijkste.
Ik verwissel elke keer mijn beugelriemen.
Ik kijk telkens in de bakspiegel, maar zie elke keer dat ik toch weer meer naar rechts hang (mijn lijf lijkt recht in de spiegel).
Het zadel wat ik nu gebruik is net bijgevuld dus kussens zijn gelijk, maar ook met mijn barefoot was dit en met mijn veelzijdigheidszadel ook.
Wie heeft een tip!
Madonnamagic schreef:Dank je wel, het filmpje vertelt me eigenlijk niks nieuws, heb al zoooveel gelezen over rechtrichten, rechtzitten enz.... toch komen we niet op de juist rechte lijn zeg maar....Ik ga wel eens even voor de spiegel staan, wellicht vertelt me dat iets nieuws...
Madonnamagic schreef:Ik heb echt een probleempje.
Mijn zadel zakt continu naar rechts. Ik heb diverse zadels geprobeerd, dus het ligt niet aan het zadel maar aan het paard of mezelf.
Mijn paard loopt linksom het makkelijkste.
Ik verwissel elke keer mijn beugelriemen.
Ik kijk telkens in de bakspiegel, maar zie elke keer dat ik toch weer meer naar rechts hang (mijn lijf lijkt recht in de spiegel).
Het zadel wat ik nu gebruik is net bijgevuld dus kussens zijn gelijk, maar ook met mijn barefoot was dit en met mijn veelzijdigheidszadel ook.
Wie heeft een tip!