Ervaring terugkomend teugelprobleem

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Amel1998

Ervaring terugkomend teugelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 17:09

Hallo lieve bokkers!
Ik hoop dat het goed staat, maar ik wil even het volgende kwijt,

Ik heb een enorm irritant terugkomend probleem met mijn teugels. Ik weet niet goed welke teugeldruk ik aan moet houden, en mijn linkerhand is sterker dan mijn rechterhand. Ik ben me hier heel bewust van, en probeer het altijd op te lossen. Nou is dit een probleem wat elke keer verholpen wordt doormiddel van les en oefenen. Elke keer kom ik daar doorheen en kan ik zeggen 'zie je wel dat ik het kan', maar zodra ik me ga focussen op iets nieuws, of iets dat anders moet, dan komen deze problemen terug. Dit is niet de ene dag wel en de andere dag niet. Maar dan gaat het bijvoorbeeld 3 maanden goed, en dan gaat het opeens weer compleet mis. En ik WEET dat het aan mij ligt, maar ik word er soms zooo moedeloos van.
Zijn er meer bokkers die hier last van hebben/gehad?

Liefs

:)

D_eem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:04

Kan heel goed begrijpen dat het frustrerend is! Zoals ik het lees is het een hardnekkige gewoonte waar je maar moeilijk vanaf komt.

Wanneer je hier op aan het oefenen bent, lukt het dan ook om jezelf te corrigeren zonder dat iemand je hier op wijst? Als dit lukt ben je al een heel eind!

Als je de gewoonte echt graag wil doorbreken zou ik je adviseren een stapje terug te doen.
Probeer het eerst eens te combineren met een andere "taak" zoals benen lang. Het meest ideale zou zijn als je vanaf een yogabal zou kunnen oefenen. Bij paardrijden moet je op ontzettend veel verschillende dingen letten en krijg je niet de kans om langzaam aan gewend te raken aan de gelijke teugeldruk. Op een yogabal kan je je eerst focussen op je handen en het dan langzaam uitbreiden naar meer "taken".
Je hersenen moeten als het ware "geherprogrammeerd" worden.

Andere dingen die je kan proberen zijn; in het dagelijkse leven meer met rechts doen of bijvoorbeeld een pleister of stikker op je hand plakken tijdens het rijden zodat je er steeds aan herinnerd wordt.

"Practice is for today. Perfect is for tomorrow."
Les in Centered Riding, klassieke dressuur, werk aan de hand, zitles
https://www.bokt.nl/markt/ad/468669/les ... -werk-hand

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:33

Is dit niet precies wat dressuur zo moeilijk en tegelijk interessant maakt? Geen mens is aan twee kanten gelijk en geen paard is aan twee kanten gelijk. En toch willen we zo trainen dat het paard even soepel en makkelijk op beide kanten loopt.

Ik denk dat je al heel goed bezig bent als je er zo van bewust bent.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

tamary

Re: Ervaring terugkomend teugelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:41

Als het gaat om gelijke druk, probeer dan eens te oefenen met een mentoestel. Dat zijn 2 touwtjes met gewichtjes er aan die door 2 oogjes aan bv een tafel bevestigd zijn. Je kan dan makkelijk zien of je beide even hoog hebt. Vervolgens proberen te voelen door dat met je ogen dicht te doen en echt aandacht bij hoeveel spierspanning je in je handen/armen/schouders hebt. Voordeel is dat je enkel met je eigen bewegingen te maken hebt en niet ook nog eens een bewegend paard die op je reageert.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Amel1998

Re: Ervaring terugkomend teugelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 19:47

Bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad wat dressuur makkelijk en interessant maakt. Maar het zou fijn zijn om te weten of meer mensen hier last van hebben, en hoe ze dit hebben opgelost (zoals jullie goede tips geven). Oefenen oefenen oefenen

:)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie