Doorlopen en consquent zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsegirlxxx
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-17

Doorlopen en consquent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 20:10

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden een verzorgpaard, waar ik heel blij mee ben. Ik heb 2 jaar op een manege gereden maar ik wilde wel weer wat nieuws leren.
Nou ben ik begonnen met gewoon een maand te poetsen, knuffelen en longeren en toen mocht ik er dan eindelijk op.
Ik rijd nu ongeveer 2 maanden op mijn verzorgpaard maar ik heb echt het probleem dat ik hem niet door laat lopen. Er wordt tegen mij gezegd dat ik consequent moet zijn en dat ik hem één keer een fatsoenlijke tik moet geven en niet steeds dat halve gedoe. Ik snap heel erg goed wat er wordt bedoeld en ik doe echt mijn best, maar ik weet gewoon niet meer hoe ik t moet doen. Ik heb nu al een aantal keer te horen gekregen dat ik consequent moet zijn maar ik weet niet hoe zou iemand mij met dit probleem kunnen helpen?
Alvast bedankt

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Doorlopen en consquent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:15

Heb je ook les met hem? Loopt hij bij de eigenaar wel netjes door? En bijvoorbeeld tijdens het longeren, is hij dan ook traag?

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:18

Leuk dat je een verzorgpaard hebt!

Probeer te onthouden: hulp = reactie.
Dat betekent dat zodra jij je been aanlegt, je paard voorwaarts moet gaan.
Doet hij dit niet, dan geef je je hulp duidelijker (twee keer snel achter elkaar of harder).
Gaat hij nog niet meer voorwaarts, dan geef je een tikje achter je kuit. Dit hoeft niet hard.

Consequent betekent dat je altijd hetzelfde vraagt en altijd hetzelfde verwacht. Je wilt dat je verzorgpaard op je beenhulp actiever wordt, dus eis je dit van hem, door het nadrukkelijk te herhalen als hij niet (voldoende) reageert.

Als je consequent bent, is dit fijner voor jouzelf én voor het paard. Er bestaat dan geen twijfel ('moet ik wel echt actiever lopen?') voor je paard.

Let op: consequent betekent niet dat je moet slaan en schoppen. Consequent betekent, nogmaals, dat je vraagt om een bepaalde reactie op een bepaalde hulp.

Als je aanspoort, doe dan alsof je een groot strand of weiland oprijdt, waar je alle ruimte hebt om volop te crossen. Door dit idee, word je zelf ook al actiever en laat je extra merken dat je maar één ding wilt: voorwaarts!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:19

Ik zou met kleine stapjes beginnen.
Dus als je harder wil laten lopen, je geeft kuit, reageert niet, geeft een tikje met zweep om te herhalen.
Luistert het nog niet dan een tikje op de kont.

Verder zou ik starten met tempowisselingen te rijden, zorgen dat hij meteen vlot op je been reageert.
Als hij terugvalt in tempo, meteen weer kuit geven.
Als je weet waar hij terugvalt, of welke bewegingen hij moeilijk geeft, moet je daar allert op zijn, meteen reageren als hij terugvalt. Wel zou ik dan eens na laten kijken of hij wel zijn gewicht goed heeft verdeeld, zodat hij dat tempo aankan. Dat moet je door iemand laten doen die bv rechtricht.

horsegirlxxx
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 20:26

Dankjewel voor de hulp A3a1 en dankjewel xChanelx voor de duidelijke informatie. Ik snap nu ook wel iets beter wat consequent zijn is en dat hij echt moet reageren als ik een hulp geef alleen ik heb ook het probleem dat ik soms onbewust hulpen geef waardoor het paard ook niet meer helemaal duidelijk is dus dat moet ik er ook nog uit zien te krijgen. En @ darkadia ik heb niet echt les, wel een beetje van de eigenaar. Bij de eigenaar loopt het paard ook wel gewoon door en dat kan die ook echt wel hij heeft namenlijk z2 gelopen dus het ligt aan mijn rijden, aan de longeerlijn loopt hij ook gewoon door als je er goed bij blijft.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:35

Lastig he, dat je lijf nog niet helemaal in balans is.
Ik persoonlijk zou daarvoor les nemen in Centered Riding, je wordt je heel bewust van wat je doet. Maar ook krijg je handreikingen om meer in je basis te komen.

horsegirlxxx
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 20:43

Ja best lastig imderdaad, en bedankt ik zal er eens naar kijken!

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Doorlopen en consquent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:01

Kan de eigenaar je misschien eens helpen met een soort zitles aan de longeerlijn? Dan kun jij je focussen op het zitten en houdt hij het paard zelf in beweging.

Probeer eens in stap te voelen hoe je heen en weer geschommeld wordt bijvoorbeeld. En bij iedere letter bijvoorbeeld denken: niet aandrijven, ik moet mijn been stil houden.

Fijn dat je het al beter begrijpt en zo'n fijn leerpaard tot je beschikking hebt!

horsegirlxxx
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 21:15

Zal is kijken met de eigenaar alleen ben ik zelf best wel verlegen dus zal ik niet zo snel zelf iets vragen, maar misschien moet ik het toch maar doen voor mn eigen bestwil, de eigenaar doet eigenlijk nergens moeilijk over dus zal we goed komen. in ieder geval heel erg bedankt xChanelx

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:18

Waarom loopt het paard niet door?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:23

Mooi dat je op een Z paard nog beter kunt leren rijden. Echter, de knopjes vinden is niet gemakkelijk, vooral niet voor een beginner. Bedoel het niet negatief maar je hebt misschien 100 keer een uur gereden. Dat lijkt veel maar zelfs na 10.000 uur leer je nog bij. Ik denk dat je je verlegenheid aan de kant moet schuiven en echt duidelijk maken aan de eigenaar dat je graag les wil. Vooral in het begin om net even door te krijgen hoe het werkt, paard doet wat jij vraagt, op het moment niets dus. En daarom is duidelijk zijn belangrijk, maar ik vind dat de eigenaar nog niet zoveel van je kan vragen. Ga ook eens boeken lezen over correct rijden en eventueel duidelijke videos kijken en vraag ook een vriendin om jou te filmen, dan kun je vergelijken.

horsegirlxxx
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 21:39

@koper het paard loopt niet door omdat ik niet duidelijk genoeg ben met hulpen geven, ik heb nog niet de goede manier gevonden en ben niet zo consequent.
@bigone bedankt voor de tips ik ga ook zeker nog heel veel oefenen, maar als ik zo door ga met rijden dan bestaat er toch een kans dat ik weer terug ga na de manege en ik wordt gewoon al verdrietig bij het idee dat ik dan mijn verzorpaard moet opgeven dus daarom hoop ik dat ik hier wat goede tips krijg dat ik mijn rijden kan verbeteren en ik ga zeker verder oefenen!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:23

Waarom loopt ze niet vanuit het paard gezien? Is het paard te afwachtend of juist heel pro-actief een reactie aan het "uitlokken" omdat het van jou wil weten of ze van jou op aan kan?

Daar zou mijn aanpak namelijk van afhangen.

horsegirlxxx
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 23:16

@koper het paard is gewoon een beetje van ja ze geeft de hulpen niet helemaal goed dus dan doe ik maar een beetje mee en doe ik een beetje wat ze van ne vraagt. Het is niet dat het paard niet weet wat hij moet doen maar mij gewoon een beetje uitproberen.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Doorlopen en consquent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:29

Overleg met de eigenaar dat je les mag nemen. Dat is ook fijn voor de eigenaar, die weet dan dat je het serieus meent met je verzorgpaard.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:22

Het paard weet niet wat hij moet doen. Als jij perongeluk maar half zijn knoppen in drukt dan gaat hij dus twijfelen. Dus dan doet hij maar wat. Het is niet de schuld van het paard dat hij jou maar half kan verstaan. Je moet dus duidelijker praten = hulpen geven.
Het beest is niet van suiker, harder is niet persee duidelijk, maar in dit geval laten we toch maar daar beginnen. Als jullie elkaar kunnen horen en verstaan kan dat altijd nog verfijnd worden.
Dus om te beginnen maar eens gewoon veel harder. Verstaat hij je nu wel? Dan wel harder maar niet zo hard en uitproberen, hoe zacht verstaat jouw paard je nog. En dan oefenen. Wij zeggen dan dat je moet RIJDEN in plaats van er maar een beetje op zitten.
Verder zeg ik wat iedereen zegt, instructie.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Doorlopen en consquent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 01:02

Ik denk dat harder hier niet de oplossing is. TS geeft zelf aan dat ze tegenstrijdig is in haar hulpen, dus is het logisch dat het paard daarvan in de war raakt. Stel ze geeft been maar houdt met hand of zit tegen en ze gaat harder been geven, straf je feitelijk het paard voor iets wat hij niet fout doet. Want immers: been en hand is tegenstrijdig. En gezien het paard op Z niveau is afgericht zijn het kleine hulpen waar het dier al op reageert. Ook als dat niet de juiste zijn.
Dus inderdaad toch met eigenaar in gesprek gaan, ookal is dat spannend. Ik denk dat die het juist fijn zal vinden dat je het aangeeft en dat je jezelf graag wil verbeteren!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Doorlopen en consquent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 01:12

Harder is niet de oplossing, maar ik denk dat het wel de eerste stap van de oplossing is.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:48

horsegirlxxx schreef:
@koper het paard is gewoon een beetje van ja ze geeft de hulpen niet helemaal goed dus dan doe ik maar een beetje mee en doe ik een beetje wat ze van ne vraagt. Het is niet dat het paard niet weet wat hij moet doen maar mij gewoon een beetje uitproberen.


Als jij geen goede hulpen geeft ligt het aan jou en niet aan het paard.
Dat het paard maar wat doet, ligt eraan dat hij het niet weet.

Het paard weet wat het moet doen als jij duidelijke signalen geeft.
Zoals je eerder zei: ik geef ws tegenstrijdige signalen.

Kortom, ben eerlijk, zoek het bij jezelf.

Mocht jij eenmaal heldere hulpen gaan geven, kan het zijn dat je geen effectief luisterend paard (meer) hebt, dan kun je ervoor zorgen dat hij goed gaat reageren op je hulpen.
Voor die tijd, werk aan jezelf!

horsegirlxxx
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 22:57

A3a1 schreef:
horsegirlxxx schreef:
@koper het paard is gewoon een beetje van ja ze geeft de hulpen niet helemaal goed dus dan doe ik maar een beetje mee en doe ik een beetje wat ze van ne vraagt. Het is niet dat het paard niet weet wat hij moet doen maar mij gewoon een beetje uitproberen.


Als jij geen goede hulpen geeft ligt het aan jou en niet aan het paard.
Dat het paard maar wat doet, ligt eraan dat hij het niet weet.

Het paard weet wat het moet doen als jij duidelijke signalen geeft.
Zoals je eerder zei: ik geef ws tegenstrijdige signalen.

Kortom, ben eerlijk, zoek het bij jezelf.

Mocht jij eenmaal heldere hulpen gaan geven, kan het zijn dat je geen effectief luisterend paard (meer) hebt, dan kun je ervoor zorgen dat hij goed gaat reageren op je hulpen.
Voor die tijd, werk aan jezelf!


Ik zoek het probleem ook bij mezelf en ik weet ook wel wat het probleem is wat ik hiervoor al aan heb gegeven, maar het is niet dat het paard niet begrijpt wat ik bedoel die vind het alleen wel makkelijk dat hij ermee wegkomt met een beetje rondjes sukkelen enzo en ik geef de hulpen niet helemaal correct en ook inderdaad tegenstrijdige hulpen maar hij begrijpt wel wat ik bedoel hij vindt het alleen wel gemakkelijk zo, dus dat moet ik zien te verbeteren.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:14

Typische mensengedachtes.....

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Doorlopen en consquent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:39

Paarden denken inderdaad niet op doe manier, of van goh jou ga ik eens even lekker dwars zitten. Het is op basis van wat je hier schrijft echt gewoon dat hij je niet begrijpt.
Ze zijn vaak zo fijngevoelig afgestemd: zo mocht ik aantal jaren geleden op een z2 merrie rijden. Galopwissels om de 2 voelen, heel tof en ging goed, in draf had in ineens passage, maar geen flauw idee welk 'knopje' ik daarvoor had ingedrukt en ook niet hoe ik haar daar weer uitkreeg. Was het paard stout? Nee, ik gaf een hulp en zij gaf daar reactie op die zij geleerd had, niet meer en niet minder.

horsegirlxxx
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 10:57

A3a1 schreef:
Typische mensengedachtes.....


Dit is wat de eigenaar tegen mij zegt, die kent het paard al heel erg lang en heel goed dus ik ga er eigenlijk toch wel vanuit dat het klopt.

horsegirlxxx
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 11:00

darkadia schreef:
Paarden denken inderdaad niet op doe manier, of van goh jou ga ik eens even lekker dwars zitten. Het is op basis van wat je hier schrijft echt gewoon dat hij je niet begrijpt.
Ze zijn vaak zo fijngevoelig afgestemd: zo mocht ik aantal jaren geleden op een z2 merrie rijden. Galopwissels om de 2 voelen, heel tof en ging goed, in draf had in ineens passage, maar geen flauw idee welk 'knopje' ik daarvoor had ingedrukt en ook niet hoe ik haar daar weer uitkreeg. Was het paard stout? Nee, ik gaf een hulp en zij gaf daar reactie op die zij geleerd had, niet meer en niet minder.


Ik zeg toch ook niet dat het paard mij dwars wil zitten? Hij vindt het alleen we gemakkelijk zo, het is ook niet dat ik volkomen verkeerde hulpen geef ik geef ze alleen niet zo duidelijk en qonsequent en soms inderdaad wat tegenstrijdige hulpen maar dan zegt de eigenaar dat en dan doe ik weer wat ik moet doen. Maar het is niet dat hij me dwars wil zitten en dat heb ik ook nog nooit gezegd. En ja ik geef inderdaad ook wel verkeerde hulpen en dan begrijpt het paard het inderdaad niet maar op het moment dat dat het geval is dan zegt de eigenaar dat en legt ze uit hoe ik de goede hulp geef. Maar het gaat hier vooral om dat ik de hulpen niet duidelijk geef dus dat het paard het wel gemakkelijk vind dat ik niet zo consequent ben en hen nooit echt een tik geef (ik weet overigens wel dat ik me er over heen moet zetten en hem echt een keer een tik moet geven alleen dat lukt mij nog niet helemaak en dat vind het paard wel gemakkelijk en nee ik geef het paard helemaal nergens de schuld van en ik geef hem groot gelijk want het is inderdaad ook wel makkelijk zo voor hem) maar ik ben gewoon op zoek naar tips om consequenter te zijn en hem wel door te laten lopen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Doorlopen en consquent zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:32

Nee je hebt t niet zo letterlijk gezegd, maar komt wel beetje zo over ;)

Paard vind het niet 'wel makkelijk', jouw hulpen zijn nog niet duidelijk genoeg. Dat is niet erg en komt vanzelf. En dat ie t bij eigenaar wel doet is de tik dus mijns inziens niet nodig. Die gebruik je enkel als je geen reactie krijgt op een door de ruiter correct gegeven hulp. Dan corrigeer je het paard namelijk terecht ipv een tik geven voor iets wat vanuit de ruiter komt.