Paard gaat rennen op lange stukken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Paard gaat rennen op lange stukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 12:10

Hoi Bokkers,

Ik heb al langere tijd een vraag en ik hoop dat iemand mij bruikbare tips kan geven.

Ik heb nu zo'n 5 jaar een eigen paard, ik heb echt weer leren rijden op haar en op ik kan lezen en schrijven met haar. Gemeen is ze niet, tijdens het rijden gaat ze nooit zo uit haar plaat dat je er om die reden dan af valt in de zin van steigeren/bokken/gevaarlijk doen.
Wel heb ik een probleem. Mijn paard rent weg op lange zijdes. Dit gebeurd vooral op een buitenrit. Ik heb nu sinds november 2016 les van een andere instructrice, waarbij we vooral veel werken aan de controle, tempo en de basis optimaal krijgen.
Nu gaat het in de bak erg goed. Komt netjes terug op mijn zit, en heeft veel meer respect gekregen voor mijn hand.

Ik wil ook wel eens lekker naar buiten met haar, en daarbij is ze echt niet bang maar als ik dan met een ander paard ben wil ze altijd harder lopen dan haar maatje.
Als ik op foto's en filmpjes mensen in groepen zie galopperen dan krijg ik het al spaans benauwd omdat ik dan meteen moet denken aan mijn paard die niet te remmen is en de groep mee op hol laat slaan.
Als je dan aanspringt in galop dan wil ze alsmaar harder en harder en de volgende stap is dan het bit vastpakken en als een dolle stier wegrennen. Ik probeer het altijd in een gecontroleerd handgalop te houden waarbij ik dan nog moeite heb om haar bij me te houden.

Wat wel raar is , is dat ik in juni 2016 een cross met haar heb gereden een klein crossje van 40 cm. Ook om die reden dat ik denk, kan ik draven en toch oefenen met het controleren van galop.
Ik vind dit zelf helemaal leuk en mijn paard leefde hier ook helemaal van op. En in die cross was ze juist wel heel geconcentreerd en op mij gericht. Ze kwam zelfs terug op mijn stem, waarbij ik denk waarom kun je dat nou niet als we een buitenritje maken in het bos ? Misschien komt het ook omdat er geen ander paard bij was , en ze dan niet de drang heeft om er een wedstrijdje van te maken ?

Heeft iemand tips om je paard geconcentreerd te houden bij galop in het bos ? Kreeg ook al eens de tip om er een pessoa in te doen en dan de onderste teugel aan te trekken als je voelt dat ze wegloopt, maar ik heb dan het idee dat je haar alleen maar sterker maakt in de mond en uiteindelijk helemaal niks meer te vertellen hebt.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Paard gaat rennen op lange stukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:27

Je zegt zelf dat je kan lezen en schrijven met je paard ???? En dan vertel je er vrolijk bij maar de rem werkt niet altijd tijdens een galop op buitenrit, .......
Dit heeft echt niks te maken met het paard zelf, ik weet wel het ene paard is vlugger dan het andere maar het terugvragen moet echt kunnen op een vrij simpele vraag, dat is samenwerking, elkaar aanvoelen, gehoorzamen aan jouw hulpen, bij jou blijven, .....
Deze oefeningen behoren echt ook bij de basis - basis training, dus zaak is om weer eerst die rem nog maar eens net iets beter te instaleren ( en niet door je teugels meer te gaan gebruiken ) je mag wel corrigeren maar je moet eerst lief en vriendelijk de vraag stellen en daar moet je paard uiteindelijk dan ook altijd op reageren in alle omstandigheden.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paard gaat rennen op lange stukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:34

Om even op het vorige bericht in te haken: Ik kon ook lezen en schrijven met mijn paard. Zonder hoofdstel/zadel rondrijden en 100% op stem.
Maar zodra we in het bos waren en een pad rechtuit was kreeg ik hem ook niet meer terug, die pretkop :=
Ik heb geleerd om dan een volte te rijden om hem weer aan mijn been te krijgen/af te leiden op het moment dat hij wil gaan rennen. Ook in de bak tijdens springles hadden we hier nogal last van door zijn enthousiasme :)) Dus daar konden we dit mooi oefenen.
Als we in het bos op een recht pad waren waar we geen voltes konden doen, spoorde ik hem aan om gewoon door te galopperen en pas te stoppen als ik het wilde.
Nu snap ik wel dat je dit niet zomaar doet, ik had ook wel het vertrouwen dat hij op een gegeven moment zijn ei kwijt was en naar mij luisterde. Maar als je bijvoorbeeld snel een weg tegenkomt is dat niet de meest handige manier.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 12:43

aeolusnr1 schreef:
Je zegt zelf dat je kan lezen en schrijven met je paard ???? En dan vertel je er vrolijk bij maar de rem werkt niet altijd tijdens een galop op buitenrit, .......
Dit heeft echt niks te maken met het paard zelf, ik weet wel het ene paard is vlugger dan het andere maar het terugvragen moet echt kunnen op een vrij simpele vraag, dat is samenwerking, elkaar aanvoelen, gehoorzamen aan jouw hulpen, bij jou blijven, .....
Deze oefeningen behoren echt ook bij de basis - basis training, dus zaak is om weer eerst die rem nog maar eens net iets beter te instaleren ( en niet door je teugels meer te gaan gebruiken ) je mag wel corrigeren maar je moet eerst lief en vriendelijk de vraag stellen en daar moet je paard uiteindelijk dan ook altijd op reageren in alle omstandigheden.


Ja ik kan wel zeggen dat ik een goede band heb met mijn paard , maar soms respect van haar kant en dan echt die galop op een buitenrit dat ze dan niet altijd luistert.
Omdat de remblokken niet werken in galop buiten is het niet per definitie een rot dier waar ik niks mee kan. In de 99 andere dingen die we doen gaat die communicatie wel goed, maar wellicht licht het ook aan mijn eigen angst waardoor ik niet zelfverzekerd die galop in zet. Dat wanneer ik voel dat ze gaat , ik gespannen raak en ze dat aanvoelt.
Ik heb namelijk wel vaker dan 1 keer op een op hol geslagen paard gezeten.
Maar erg bedankt voor je tip. De basis training zijn we nu ook nog steeds mee bezig , dus gaan we zeker voortzetten !

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paard gaat rennen op lange stukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:53

Ik ken dit probleem ook hoor! In volle galop, zonder rem en gewoon gaan.
Bij mij ken ik de oorzaak wel, maar ik vind het wel heel erg lastig.
Mijne bokt zodra je hem inhoudt, pure frustratie. Heeft ook al een keer een scharend bit in gehad, dat heeft ook niet geholpen. En zo zijn er nog wat meer dingetjes.
Ik heb het nu dat ik op lange bospaden in stap blijf, totdat hij rustig is en ontspant. Wanneer hij rustig stapt, op mijn tempo, en ik hem gewoon stil kan zetten zonder gedram/gezeik, gaan we draven. In draf is het nog steeds mijn tempo.
Op dit punt ben ik nu, maar helaas is het buitenrijden niet helemaal meer mogelijk nu.
Van het voorjaar weer.
Maar ook in galop: niet rennen, op mijn tempo. En als dat niet gaat, dan galopperen we even niet.

Paulaferro

Berichten: 49
Geregistreerd: 07-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:57

Ik heb ook een verzorgpaardje waar ik over het algemeen alles mee kan, we rijden 100% zonder zadel en hoofdstel en het gekke is dat dat altijd goed gaat. En normaal gesproken is hij echt sloom! XD
Maar... Soms heeft hij echt momenten waar ik hem niet kan houden.(Vooral in de winter, dan is hij echt niet te houden) Dan ineens is dat ene paaltje waar hij al een half uur zonder problemen langsloopt SUPERENG! En als dat eenmaal gebeurd is is ineens alles eng.. Dit heb ik ook met wedstrijden. (ik rijd nu geen wedstrijden meer met hem omdat ik door die ongevallen verschrikkelijk nerveus ben geworden.) Dus heeft iemand nog tips om dat uurtje rijden leuker voorhem te maken, zodat hij meer bij mij blijft en niet zo afgeleid is? Ik rijd nu trouwens op een volte, want hij doet het heel erg veel wanneer hij achter in de bak loopt. Ik hoop dat iemand tips heeft.

Xx Paula.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:59

Ik adviseer je de volgende oefeningen eens uit te proberen:
- Galoppeer telkens korte stukjes. Op een lang pad maak je dus 10 keer een overgang van draf naar galop en weer terug. Breidt het aantal galoppassen steeds iets uit en blijf ALTIJD binnen het nog-gehoorzame aantal galoppassen. Als je paard snel heet wordt kan het zijn dat deze overgangen haar heter maken. Let erop dat je overgangen omhoog (stap naar draf of draf naar galop) alleen maakt als ze relaxed is. En bouw stukjes stappen aan de lange teugel in als ze te heet wordt (die van mij ontspant dan altijd wel weer).
- Ga eens oefenen met overgangen naar halt maken op stemcommando. Ik heb mijn merrie een poosje geleerd dat "Ho" echt stilstaan betekent. Ik maakte echt ontiegelijk vaak een overgang naar halt. Eerst vanuit stap en daarna vanuit draf. Buiten nam ik dan een punt: Voor die boom moet ze stilstaan (en geen pasje meer snoepen). Ze had het spelletje vrij snel door en kwam steeds sneller terug. Op een gegeven moment zelfs zonder ophouding. Als ze wat harder ging (bijv galop) had ik vaak 2 keer het commando nodig. Eerst om af te remmen en daarna de daadwerkelijke overgang naar halt.
- Probeer de galop eens iets interessanter te maken. Dus spring ook echt aan in de galop die je van tevoren had bedacht, neem eens wat stelling, misschien kan je licht slalommen op het pad (wissel van spoor, dus bijv een paar passen meer links op het pad en daarna een paar meer rechts). Die oefeningen zijn er ook om jou "aan het rijden" te houden. Dus dat je je benen niet gaat afsteken / dat je hulpen met je zit blijft geven et cet.

Verder denk ik dat je er wijs aan doet om eens een bitfitter te laten komen. Ik liep met mijn paard een beetje tegen hetzelfde probleem aan. Mijn paard gaat niet aan de kletter, maar vraagt elke pas of ze niet toch harder mag. Ik moet dus echt elke pas zeggen: nee. Dat vond ik extreem frustrerend en dan werd ik ook onduidelijker naar mijn paard. Het lukte me (omdat ik ook moe werd van haar getrek) niet meer om consequent te blijven. Mijn stalgenootje is bit fitter en heeft me zeer veel verschillende type bitten laten proberen. Uiteindelijk loopt ze nu het meest relaxed op een dubbelgebroken ophaaltrens. Het is niet zo dat ze nu ineens sloom is en ik haar vooruit moet schoppen, maar ze neemt het bit wel makkelijker aan. De werking van het bit past ook bij haar. De inwerking is voor haar duidelijker. Het treedt meer in wanneer nodig, maar de inwerking is ook weer weg als we allebei ontspannen. Uiteindelijk is dat ook iets waar ik weer meer aan moet werken. Zelf ontspannen blijven, niet gefrustreerd raken, consequent zijn, niet trekken wel tegenhouden, been erbij houden. Het is wat intensiever rijden en ik moet meer op mezelf letten. Niet dat ik dat niet kan / te lui voor ben, maar soms ga je jezelf slechte dingen aanleren als niemand je een spiegel voor houdt =) Als ik straks de basis van tempo controle weer heb bevestigd bij mijn paard, ga ik ook weer afbouwen naar een dubbelgebroken watertrens.

Overigens denk ik niet dat als je bewust omgaat met een scherper bit het per see slecht is. Het is fijner voor je paard ook als de hulp misschien iets duidelijker binnen komt. Het klinkt alsof het lieve vragen wat je in het begin doet, niet voldoende is en je paard dan al voorbij het punt van "corrigeerbaar" is (bit vast pakken).

Het kan ook zijn dat je bit misschien sowieso niet zo fijn is voor haar. Bijv toen ik een pelham probeerde bij mijn merrie, gooide ze telkens haar tong over het bit heen (ik rij zonder sperriem). Die inwerking was too much voor haar.