Les oefeningen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rmac194

Les oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 12:35

Hallo! Ik geef les aan een 7 jarig meisje dat net begint met paardrijden en ze krijgt les op een Shet. Maar ik was benieuwd of jullie nog meer leuke ideeën hebben want ik heb zelf al wel veel dingen die ik doe om de lessen leuk en afwisselend te maken maar ik was nieuwschierig of jullie misschien nog meer dingen weten?
(Ze is net begonnen met het draven oefenen)

Yenni

Re: Les oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:38

Spelletjes te paard? Rondje om de wereld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:43

Als ze wat beter kan draven, slangenvoltes verkleinen! Dus de eerste keer maak je 2 bochten, de keer erna 3, de keer erna 4 etc. en dan kijken tot hoeveel bochten ze kan komen. Vond ik met de manege lessen altijd een hele leuke oefening en helpt heel goed om te leren sturen en van been wisselen. Wat we ook een keer gedaan hebben is een wedstrijdje wie de grootste gebroken lijn kon rijden in galop, zonder dat de pony oversprong of terugviel in draf. Maar dat is wel echt een gevorderde oefening.
Of misschien eens wat balkjes neerleggen? En inderdaad eens googlen voor spelletjes? Estafette deed het bij ons altijd goed, maar dan moet je wel met meer zijn natuurlijk.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:59

eerst zorgen dat ze balans krijgt in draven voordat je haar uberhaupt stuuroefeningen in draf laat doen.
3e been lichtrijden (2 varianten, en vermoeilijkheden)
doorzitten
in halt-stap-draf als een kaars rechtop blijven staan
jockyzit
en natuurlijk beweegoefeningen met handen (omstebeurten) los.
ik heb bij de beginners soms groepjes van 5/6, dus dan kun je af en toe er een klein beetje competitiestrijd in doen, bij privé doe ik dat een beetje met weddenschappen. en dan tellen (en soms even flink snel tellen ;) )

rmac194

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 15:07

Bedankt allemaal voor de tips! Weten jullie misschien ook nog iets leuks voor in stap?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:11

In stap precies bij elke letter 5 sec stilstaan en dan weer verder. puntje van de oren en de staart aan raken. puntje van je tenen aanraken rechterhand linkerteen

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:42

Kan ze al goed sturen? Met wat balken en pionnen is gemakkelijk een 'parcours' te bouwen, waar ze langs, omheen, doorheen, of overheen moet. Met pionnen op cruciale plekken kunnen kinderen ook leren om rijbaanfiguren correct te rijden zoals van hand veranderen en een gebroken lijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:39

Recht oversteken van E naar B, van hand veranderen van M naar H. Tussendoor een keer halthouden.
Middenstap, of juist bijna stil staan en dan toch weer voorwaarts dit allemaal zonder te trekken en te schoppen.

Zitles aan de longe, zo kan ze zich ook concentreren op het lichtrijden zonder te hoeven sturen of aan sporen.

brittkalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:45

Wat wij deden, maar wat opzich ook alleen kan, is Annemaria koekkoek! Meisje gaat aan de ene kant van de bak staan bij C en jij bij A. Jij gaat met je rug naar haar toe staan en roept aaaanemariaaa koekkoek! En draait dan weer om. In de tijd dat jij niet keek moet ze vooruit komen, MAAR de pony moet weer stil staan als jij weer draait. Vond ik vroeger erg leuk :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:47

brittkalijn schreef:
Wat wij deden, maar wat opzich ook alleen kan, is Annemaria koekkoek! Meisje gaat aan de ene kant van de bak staan bij C en jij bij A. Jij gaat met je rug naar haar toe staan en roept aaaanemariaaa koekkoek! En draait dan weer om. In de tijd dat jij niet keek moet ze vooruit komen, MAAR de pony moet weer stil staan als jij weer draait. Vond ik vroeger erg leuk :D
Is hetzelfde als 1, 2, 3 piano. Idd super leuk! Hier vonden ze het ook altijd leuk om aan de longe zonder handen etc te draven. Dan moest je die snoetjes zien haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:49

brittkalijn schreef:

Is leuk maar je krijgt daar door het enthousiasme getrek en geschop van.
Kan beter aan de hand, dan heeft de pony er minder last van. Die leert gewoon extra op zijn geleider te letten en staat heel vlug stil na een keer of 2 :')

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:18

met ogen dicht laten stappen

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:56

Tempocontrole is natuurlijk erg belangrijk. Wat een leuke oefening is voor jonge ruitertjes, is om een aantal pionnen in de bak te zetten in bijvoorbeeld een vierkant, en dat de pony moet halthouden binnen dit vierkant. Even verderop kun je dan bijvoorbeeld een poortje maken van twee pionnen, waartussen je dan moet aandraven.

Zulke dingen heb ik regelmatig gedaan bij jonge ruiters en ik merk dat dit wel goed werkt om ze spelenderwijs bezig te laten zijn met het tempo.