Bang geworden in het parcours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Bang geworden in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 05:13

Hoi lieve bokkers,

Ik heb een ontzettend leuke pony, 3/4 arabier van 9 jaar, houd ontzettend veel van springen net zoals ik. Thuis in de bak gaat alles goed in de buitenbak staat een parcours wel heet maar verder wel terug te houden.
Spoiler:
Sorry als 'houd' met dt of zonder moest, heb nog opgezocht maar werd er niet wijzer van


Nu ben ik erg fanatiek in de wedstrijdsport en gaan meestal 4x in de maand op wedstrijd en soms 6x, mijn pony vind springen misschien iets té leuk.
In het parcours word ze heel heet en sterk en dan gaat ze maar harder en harder waardoor ze vlakker gaat springen en het gevaarlijker word voor haar en mij.
Spoiler:
Ook hiervoor sorry voor eventuele fout


Tijdje geleden kwam ze in het parcours met de dubbel niet goed uit, ze sprong over de eerste hindernis maakte een galopsprong en toen maakte ze een hele kleine en daardoor moest ze een hele grote maken om over de tweede te komen, hierdoor kwam ik uit het zadel en door de bocht erna vloog ik eraf, geen hele erge pijn maar wel weer daarna opgestapt.

Sindsdien ben ik bang om te vallen wat ik voorheen eigenlijk nooit had, altijd bij de dubbel komt die angst weer en maakt ze steeds een tussensprongetje, inhouden en gecontroleerd gaat niet want ik raak er kwijt na de eerste sprong van de dubbel.

Nu is het zo dat als ze heet word in het parcours dat ik dan zit terug te werken en daardoor niet meer op het parcours let waardoor weigeringen komen, super zonde want ze weigert eigenlijk nooit.
Met springles oefenen we ook kleine parcoursjes en dat gaat wel, wel heet maar wel terug te werken.

Vandaag hadden we weer oefenparcours gedaan (parcours waar je vrij mag oefenen zo vaak je wilt) ontzettend heet en sterk en sprongen gewoon elke keer 1 hindernis om daarna terug te werken (terug en los laten) , achterover zitten en ook met me stem dan ben ik na een heel rondje door de bak pas tot stilstand, belonen en daarna weer opnieuw. Zo opgebouwd naar hindernis 6, 7, 8, 9. Daarna 5a, 5b, 6, 7, 9 en daarna heel het parcours gesprongen.

Wat ze doet en wat me nu pas opvalt is tijdens dit parcours springen, ze springt de eerste hindernis super en is voor de hindernis rustig na de hindernis doet ze er hoofd naar voren waardoor ik dus naar voren kom zo gaat zij harder en dan moet ik terug werken zodat zij haar hoofd weer verder omhoog doet en zo door kan rijden naar de volgende hindernis ook dat is geen probleem alleen lange lijnen de dubbel etc. is lastig want dan is het hard en hoofd naar beneden waardoor ik dus 'niks' heb.

Hebben een periode gehad dat ze zo fijn liep op wedstrijden foutloos en vielen in de prijzen gewoon redelijk rustig (voor haar doen) kunnen rijden, ook met de selectie hebben we een 3e plaats behaald en onze 2e selectie verknald door een weigering (was mij schuld dacht dat ik de bocht ruimer had kunnen nemen)

Nu zondag mijn 3e selectie en 40 deelnemers... daarvoor BB parcours wat misschien wel scheelt ik heb geen idee dan heb ik het al een keer gezien.


Ik ben bang in het parcours geworden, bang om te vallen bij de dubbel, bang om weer te weigeren, bang om niet rond te komen. Het is niet dat ik bang ben voor de pony absoluut niet, doet verder geen vlieg kwaad.
Zo zeer ook niet bang om te springen maar gewoon het idee van dat ze te hard gaat en daardoor ik het parcours niet meer gecontroleerd kan springen.

We gaan voortaan 1x in de maand bij die stal lessen waar je dus een heel parcours kunt oefenen.

Ook met inspringen op wedstrijd is het zo dat er altijd mensen je afsnijden of niet op de hoefslag rijden of vlak achter de sprong komen waardoor mijn pony na de sprong ineens op de rem moet en helemaal gespannen raakt, springt opzij (doet verder niks.)

Wie heeft voor mij de ultieme tip? (Kilometers maken dat doen we zeker en door blijven oefenen uiteraard en de moed niet opgeven want ik weet dat we het kunnen)





Sorry voor dit super lang verhaal ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand me misschien verder kan helpen.



Groetjes Kelsey

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Bang geworden in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 05:27

Toch een stapje terug doen. Geen druk om te presteren meer, voorlopig alleen oefenparcoursjes rijden. Je zegt nu al dat je bang bent om niet rond te komen, met een oefenparcours boeit dat niet, het is niet voor niets een OEFEN moment. Eerst dat maar doen en het vertrouwen terug krijgen, daarna weer een gewoon parcours rijden.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Bang geworden in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 05:55

Het klinkt in mijn oren ook meer als faalangst. Zorg dat iemand je daar mee kan helpen :j

JuliavH

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-14
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:03

kleinvosje schreef:
Toch een stapje terug doen. Geen druk om te presteren meer, voorlopig alleen oefenparcoursjes rijden. Je zegt nu al dat je bang bent om niet rond te komen, met een oefenparcours boeit dat niet, het is niet voor niets een OEFEN moment. Eerst dat maar doen en het vertrouwen terug krijgen, daarna weer een gewoon parcours rijden.


Helemaal mee eens. Dan heb je geen stress over tijdfouten en het moeten presteren, maar kan je gewoon op je eigen tempo rondrijden. En dan daarmee veel oefenen. Succes!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Bang geworden in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:08

Eens met hierboven maar daarbij mist ook gewoon een stuk basis opleiding bij dit paard. Vriendin van mij had ook zo'n race ei en die heeft het er uitgekregen door van een hele goede instructeur les te krijgen. Ik raad je dan ook aan om gewoon aan het basis tempo te gaan werken met een instructeur die goede kennis heeft van dit probleem.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Bang geworden in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:46

Ik vind dat je hier erg goed mee omgaat: je kan duidelijk uitleggen wat het probleem is, zoekt begeleiding en schuift niet zomaar de schuld op je pony. Respect hiervoor! Je aanpak om de hindernissen afzonderlijk of in stukjes te oefenen en het paard telkens terug tot rust te brengen is idd een heel goede manier.
De enige tip die ik je nog kan geven, is hierboven al vermeld: idd even stoppen met de wedstrijden en eerst (onder begeleiding) terug vertrouwen krijgen in je paard en in het springen. Even gedaan met alle stress, want daardoor zal je paard ook steeds meer weigeren/heter worden, waardoor jij weer bozer/nerveuzer/banger wordt tot je uiteindelijk in een cirkeltje belandt. Eventueel kan je je even focussen op dressuurwedstrijden ondertussen?

P.s. Je eerste 'houd' is idd met dt, nl het paard houdt van springen, net als jij.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bang geworden in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:07

Je gaat er inderdaad goed mee om.Maar als je bang wordt is het toch niet meer leuk,ik zou daarom eerst een stap terug doen,alleen wat oefenen en eerst de dressuur verbeteren,zodat je paard leert dat ze bij je moet blijven en niet zelf het tempo mag bepalen? Nou zeg ik dit niet uit ervaring hoor want ik heb springen altijd eng gevonden en ben het dus nooit gaan doen.....

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:17

Je hebt heel uitgebreid uitleg gegeven over wat er allemaal gebeurt en das heel goed natuurlijk.
Maar uit jouw verhaal kan ik opmaken, je krijgt les en je oefent vaak genoeg, niks op aan te merken dus, maar je werkt blijkbaar niet specifiek op het probleem.
Ik zou zeggen zorg dat je paard niet zo extreem heet meer wordt, zorg dat je paard bij jou blijft en niet van jou weg wil lopen, daar zit heel het probleem. Jij probeert nu om het paard tegen te houden begrijpelijk maar verkeerd uitgangspunt, het paard moet willen bij jou te blijven en daar moet je dus je energie op richten. En dat maakt heel het paardrijden ook een pak veiliger.

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Re: Bang geworden in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 19:58

Bedankt allemaal voor het reageren!
Na 29-02 heb ik geen wedstrijden meer (dat weekend eentje en 15-01)
Vandaag selectie gehad onwijs onrustig door andere paarden in het BB parcours vlot maar niet 'heet', daarna B gereden en foutloos en de barrage ook de dubbelsprong was 3 galopsprongen hier kunnen we misschien thuis mee oefenen, hier heb ik blijkbaar totaal geen angst voor dan dat er 2 galopsprongen gemaakt moeten worden. Zodra de ring in voelde het vertrouwd en dacht ik heb mijn Phoebytje terug!!!!
Uiteraard weet je het nooit maar wil zelf weer rustig aan beginnen.
Ik doe de aankomende wedstrijden nog en dan ga ik weer beginnen met 1x per week springen en de moeilijkheden hier in meenemen.
Ik heb geen haast wil in het outdoor seizoen weer starten maar ook geen selectie meer zo dat ik daar geen stress van krijg.

Nu kan ik me verder gaan focussen op de dressuur en ondertussen al voor een aantal oefenwedstrijden ingeschreven.

Iedereen super bedankt!

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Bang geworden in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:51

Wanneer je angst voelt is het goed om even een stapje terug te doen totdat je weer een goed gevoel hebt, om dat weer rustig op te bouwen.
Wanneer je dit niet doet is de kans aanwezig dat je angst groter wordt doordat je misschien steeds weer de angst gaat voelen.

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Bang geworden in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:07

Hey Kelsey :)

Phoebe mist inderdaad een stukje basisopleiding, plus is redelijk kapot gereden door de ruiter die er voor jou op heeft gezeten helaas..

Mijn tip is om even een paar stapjes terug te gaan naar de basis, ontspannen en bij je houden (niet alleen als in inhouden, maar dat ze ook echt mentaal op je wacht) Phoebe is een redelijke stresskip dus zal in het begin moeite hebben het vertrouwen te geven om je zelf het tempo en de afstanden te laten bepalen, maar ik denk dat je er uiteindelijk veel mee wint :)

Succes!