Goede galop zien

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LCT

Goede galop zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:43

Hoi!
Mijn zusje vindt het lastig om te zien welke schouder verder naar voren gaat.
Omdat je op je paard natuurlijk met van alles bezig bent dacht ik dat het misschien handig was als ze het kon zien op een filmpje.
Dus vandaar mijn vraag:
Heeft er iemand een filmpje van de galop van bovenaf, dus waarin je de schouders goed ziet?

Edit: vanaf de grond ziet ze het dus wel, alleen vanaf de rug weet ze niet wat ze moet zien.
Laatst bijgewerkt door LCT op 02-01-17 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:44

Misschien kan ze het beter voelen?

Omdat je in de "verkeerde" galop door elkaar wordt geschud. Van links naar rechts zeg maar

LCT

Re: Goede galop zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:47

Ik denk dat het makkeoijker is als ze het op een filmpje ziet :) toch bedankt!
(Gefeliciteerd trouwens)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:50

dat duurt echt jaren en jaren voor je dit juist ziet en nadien duurt het nog jaren voor je het kan voelen en moet je niet eens meer kijken.
Eigenlijk zou dit mee in de rijlessen moeten opgenomen worden, en tjaaaa oefenen en oefenen.
Dit kan je echt niet leren door het via een filmpje eens te zien hier.
Linker of rechter galop is eigenlijk nooit verkeerd, kruisgalop is altijd verkeerd en zit idd ongemakkelijk.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:53

Snap ik, wellicht wordt het wel makkelijker als iemand het aangewezen heeft op een filmpje zodat ze een idee heeft van wat ze moet zien

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:08

https://www.youtube.com/watch?v=CAZen97FYac

In deze video kun je de galop zien vanuit het oogpunt van de ruiter (4:22-4:38, 4:58-5:08 en 5:43-5:53, 6:00-6:05).

Het paard loopt eerst linksom, in de linkergalop. Je ziet steeds dat het rechtervoorbeen eerst wordt neergezet, en daarna het linkervoorbeen wat iets verder naar voren grijpt. Dan het zweefmoment en daarna weer: rechts-links ... rechts-links ...

Rechtsom, in de rechtergalop, zie je juist links-rechts ... links-rechts...

Hoop dat jullie hier wat aan hebben!

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:13

Hartstikke bedankt! Dit is inderdaad wat ik bedoel, zou super zijn als meer mensen zo'n soort filmpje hebben!

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:15

Het kanaal van dat filmpje heeft bijna wel in elk filmpje een go pro naar beneden gericht. En ook voor andere dingen is dat een heel fijn kanaal!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:17

ReadTheRulez schreef:
Misschien kan ze het beter voelen?

Omdat je in de "verkeerde" galop door elkaar wordt geschud. Van links naar rechts zeg maar

Verkeerde galop vind ik echt overkruist want bij contra word je niet echt door mekaar geschud

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:24

Bamii schreef:
Het kanaal van dat filmpje heeft bijna wel in elk filmpje een go pro naar beneden gericht. En ook voor andere dingen is dat een heel fijn kanaal!

Idd, echt heel leuk en leerzaam! Ik weet niet hoe oud jouw zusje is TS, en of ze Engels (met een zwaar Australisch accent) al goed kan verstaan, maar deze dame geeft fijn uitleg en heeft super veel filmpjes met go pro op youtube staan.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:29

Er werd gezegd dat het jaren kan duren maar dat lijkt mij van niet. het binnenbeen moet verder naar voren gaan dan het buitenbeen, dus bij linkergalop links en rechtergalop rechts. JE kunt in de verlichte zit gaan als je in het begin niet goed weet hoe je moet kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:31

[quote="aeolusnr1"]dat duurt echt jaren en jaren voor je dit juist ziet [/ quote]

Nee hoor, echt niet!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:41

Ik heb geen filmpje van bovenaf.

Maar wel twee tips.
1: denk thuis even na over "hoe zie je of je op het goede been lichtrijdt?"
(Voor de puristen onder ons: ideaal is als je ook dit kan voelen: "nu tilt Knollie binnenachter op, nu buitenachter= ik zit, nu ga ik mee omhoog met binnenachter.)

Denk daarna na over wat je "moet voelen en voelt" in galop.
Wat de meeste mensen het meeste opvalt is zweefmoment - "afrollen" - zweefmoment.

Welnu, vlak voor het zweefmoment hoort de binnenschouder voor te staan.

Tip 2: doe voltige.
Nu is het jammer dat dit doorgaans alleen linksom gebeurt, maar dan nog kun je het gevoel ontwikkelen "dezelfde galop als bij voltige" of juist niet.
(Not to mention die keer dat ik achterstevoren galoppeerde. Mijn verstand wist dat het linkergalop moest zijn - maar ik voelde rechtergalop...!)

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:57

Dank voor alle tips! Zusje is 9, gaat het engels niet verstaan helaas, wel leerzaam account! Verder niemand die zelf een filmpje heeft of eventueel eentje zou kunnen maken? :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:01

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:17

Ze kan de galop herkennen op de grond, ik ben op zoek naareen filmpje van bovenaf zodat je de schouders ziet.
Toch bedankt voor de moeite

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:58

aeolusnr1 schreef:
dat duurt echt jaren en jaren voor je dit juist ziet en nadien duurt het nog jaren voor je het kan voelen en moet je niet eens meer kijken.

Mwah, ik was 5 jaar toen ik het kon zien en voelen. Kon toen niet echt spreken van jaren ervaring ;)

De binnenschouder beweegt simpelweg iets meer naar voren dan de buitenschouder, zo moeilijk is dat eigenlijk niet te zien. Zelfs zonder het te voelen is het vrij eenvoudig te zien op dat Australische filmpje eerder gepost.
Maar het leren voelen is eigenlijk veel belangrijker. Anders gaat ze steeds met een kromme rug zitten om de goede galop te kunnen 'zien'.
Het neerzetten van de voorbenen is het makkelijkste te voelen en daar kan ze zich nu ook het beste eerst op concentreren. Laat het met de ogen dicht aan een longeerlijn galopperen en laat haar op die manier voelen welk ben als eerste op de grond komt.
Laat haar ook goed naar galopfilmpjes en dan nog het liefste die in slowmotion kijken, zodat ze leert hoe een galopbeweging eigenlijk gaat. Pas dan wordt het aanvoelen ook makkelijker.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:52

hetgeen je met je eigen bekken voelt zijn niet de voorbenen van het paard maar de achterbenen.
De ruiter zijn bekken gaat mee met het bekken van het paard.
De ruiter zijn schouders gaan mee met de beweging van de voorhand/schouders van het paard.
Dus de voorhand zie je bewegen, de achterhand voel je bewegen.
Maar nogmaals dit vraagt wel een beetje een stabiele en rustige zit, en bewustwording van wat er allemaal beweegt of niet beweegt, dit vraagt een hele tijd. Er zijn veel ruiters die 10jaar rijden en dit nog steeds niet kunnen beoordelen en juist aanvoelen.

Schoentje schreef:
aeolusnr1 schreef:

Mwah, ik was 5 jaar toen ik het kon zien en voelen. Kon toen niet echt spreken van jaren ervaring ;)

De binnenschouder beweegt simpelweg iets meer naar voren dan de buitenschouder, zo moeilijk is dat eigenlijk niet te zien. Zelfs zonder het te voelen is het vrij eenvoudig te zien op dat Australische filmpje eerder gepost.
Maar het leren voelen is eigenlijk veel belangrijker. Anders gaat ze steeds met een kromme rug zitten om de goede galop te kunnen 'zien'.
Het neerzetten van de voorbenen is het makkelijkste te voelen en daar kan ze zich nu ook het beste eerst op concentreren. Laat het met de ogen dicht aan een longeerlijn galopperen en laat haar op die manier voelen welk ben als eerste op de grond komt.
Laat haar ook goed naar galopfilmpjes en dan nog het liefste die in slowmotion kijken, zodat ze leert hoe een galopbeweging eigenlijk gaat. Pas dan wordt het aanvoelen ook makkelijker.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:35

Ik laat de ruiter gewoon galopperen en vertel of de goede of verkeerde is. Zodat ze het kunnen gaan plaatsen.

Heb je een paard dat niet snel wisselt dan kun je ze laten van hand veranderen in galop en het laten voelen.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 23:12

Niemand die zelf een filmpje heeft of eventueel iets kan opnemen?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:10

Kun je op youtube niet nog meer vinden? Er worden regelmatig (ook op fb en bokt) filmpjes geplaatst van een gopro op de cap. Dan zou je er wel zelf wat meer aan moeten doen om de duidelijk zichtbare stukken galop er in te vinden. Vragen of iemand het voor je kan filmen terwijl er al zoveel online staat is misschien wat gemakzuchtig, vind je niet?

Probeer het eens met deze zoektermen: gopro / helmcamera i.c.m. galop / rengalop / canter / buitenrit / cross...

Of vraag anders aan je instructeur om een filmpje te maken.

Verder hebben een aantal hierboven er ook gelijk in dat het weinig zin heeft om zo te blijven focussen op het videobeeld. Je zusje zal het uiteindelijk toch door veel oefenen moeten gaan zien én voelen. En daar is de instructeur voor ;) Succes en veel plezier met rijden allebei!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:18

lisaxrobby schreef:
Niemand die zelf een filmpje heeft of eventueel iets kan opnemen?

Jijzelf?

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:35

Hoi TS, heb helaas geen filmpje voor je, maar het is echt heel gemakkelijk te zien in welke galop je zit! :)

Gewoon een paar tellen naar beneden kijken, zodat je ziet welk voorbeen het verst naar voren komt tijdens iedere galopsprong. Is dit het binnenbeen, dan zit je in de goede galop. Is dit het buitenbeen, dan zit je in de contragalop.

Het voelen komt nog wel :)

Edit: dus niet alleen naar de schouders kijken als dat nog iets te moeilijk is, maar gewoon echt naar de naar voren klauwende beentjes :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:50

Ik zal wel van de oude stempel zijn, maar ik heb nooit geleerd om te kijken in welke galop ik zit. En ik zou het ook iedereen afraden het op die manier aan te leren. Aanspringen in galop, hup, ruiter kukelt voorover om naar de schouders te kijken. 8)7
Leuk effect ook bij een jong paard die nog wel eens vreugdebokje wil geven }:0 .

Je zusje kan het al wel van de zijkant zien zeg je. Dat beeld is heel gemakkelijk om te zetten in een omschrijving van het gevoel. Want je kan het echt heel gemakkelijk voelen. In de juiste galop grijpt het binnenste benenpaar verder naar voren dan het buitenste benenpaar. Je binnenheup wordt dus ook verder mee naar voren genomen dan de buitenheup. Je kan dit zelf actief proberen te voelen door, in het ritme van de galop, te proberen of je de binnenheup meer naar voren kan duwen. Als dit lukt, zit je in de goede galop. Is het juist de buitenheup die meer naar voren gaat, dan zit je in de verkeerde (of contra-)galop.

Als je de tijd neemt om dit gevoel gelijk goed aan te leren, kun je op gegeven moment bij het aanspringen al voelen dat het verkeerd gaat en gelijk corrigeren.

Overkruiste galop resulteert inderdaad in een ongemakkelijk schudgevoel.

Stoeloefening: ga rechtop op een stoel zitten, beide voeten plat op de grond recht voor je. Breng je gewicht iets over naar de rechterkant (rechter zitbeenknobbel). Maak met je linkerheup een kleine draaiende beweging: omhoog, naar voren, naar beneden en terug. Je zult merken dat ook je schouder een fractie meer naar voren mee beweegt. Dit simuleert het gevoel van de linkergalop.
Breng nu het gewicht wat naar links, en doe nu hetzelfde met rechts. Dit simuleert de rechtergalop.

Succes.

Nobodylikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:24

ogen dicht en voelen welke heup van haar eigen lijf het eerst naar voren wordt gedrukt!