Mijn officiële stijgbeugel probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Mijn officiële stijgbeugel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 00:05

Juist :+

Nooit problemen gehad met het recht houden van mijn voeten in de beugels, verloor ze ook nooit. Sinds enkele weken heb ik hier echter wél last van.
Hiervoor heb ik een groot tuigpaard gereden. Buiten dat ik dankzij hem een betere balans heb gekregen, heb ik nooit problemen gehad met mijn voeten.

Nu rijd ik echter een kleine merrie en heb ik sinds dat het wat kouder is last van het verliezen van mijn beugels. De beugels bij dit zadel zijn speciale, schuine die er voor zouden zorgen dat je voet recht blijft.
Mooi niet dus...

Ik ben hypermobiel en heb sneller last van kou in mijn gewrichten etc, waardoor ik ook erg snel gevoelloze voeten krijg. Dit betekent ook deels dat ik pas merk dat mijn voet helemaal scheef zit als ik er bijna uit glip of al uit glip. Ontzettend irritant...
Het vervelendste is nog wel dat ik mijn voet er vervolgens amper in krijg door de combinatie van enorm onstabiele heupen en de scheve beugels die ik goed weer aanmoet schuiven. :+

Nu rijd ik deze merrie pas anderhalve maand en zijn we nog wat onwennig. Wanneer ik mijn beugel dus probeer te vinden en haar naar stap probeer te brengen galoppeert ze dus aan. }:0
Nu vind ik galop dan wel easy peasy zitten.

Nouja, mijn voeten (die hiervoor altijd netjes recht vooruit stonden) gaan dus heel erg snel scheef in deze speciaal gevormde beugels en hierdoor ben ik ze gisteren al twee keer verloren...

Andere beugels zijn geen opties, het is niet mijn paard. Nu wil ik het wel graag oplossen... :')

Alvast bedankt voor het meedenken!

Dreamybol

Re: Mijn officiële stijgbeugel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:13

Hoezo zijn andere beugels geen optie? Koop andere beugels en riemen en na een paar keer wisselen heb je er zo handigheid in, als eigenaar zou ik daar geen bezwaar tegen hebben, mits ik zelf maar niet hoef te wisselen.

Wat gebeurt er in je lijf als je een gaatje korter gaat zitten? Ik merk met oa HMS dat ik in de kou echt meer moet opwarmen in de houding op het paard voor ik lekker zit en mijn beugels dus goed bij me kan houden. Ik twijfel dus weleens over een gaatje korter, maar dan moet ik na 20 minuten weer langer, dus ik houd het dan maar zo. :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 00:15

Ik zit al best wel kort, heb er ook last van als ik meer druk op mijn voetbalm heb.
Het is ook vooral vervelend wanneer ik al een tijdje aan het rijden ben, omdat ik dan echt versteende voeten heb.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:27

mssn betere warmere rijschoenen aantrekken, dat kan een reuze verschil geven in combinatie met 2 paar sokken (dunne kniekousen en daarover warme dikkere sokken en betere schoenen)
Die schuine blokken in jouw stijgbeugels waar zit de hoge kant ????? is dat aan de buitenzijde of binnenzijde ????
En zoals reeds gezegd werd als jij liever met andere beugels rijdt, wissel dan telkens jij gaat rijden hé, dat kost jou een paar beugels en een stel stijgbeugelriemen is er zo aangeklikt en weer af geklikt is toch geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:33

Ik heb exact dezelfde problemen als jij :D en de enige oplossing is een normaal beugelblokje. Die schuine blokken zijn echt zo vervelend... Het buitenste deel van mijn voet wordt daar idd ook gevoelloos van. Erg naar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 00:57

aeolusnr1 schreef:
mssn betere warmere rijschoenen aantrekken, dat kan een reuze verschil geven in combinatie met 2 paar sokken (dunne kniekousen en daarover warme dikkere sokken en betere schoenen)
Die schuine blokken in jouw stijgbeugels waar zit de hoge kant ????? is dat aan de buitenzijde of binnenzijde ????
En zoals reeds gezegd werd als jij liever met andere beugels rijdt, wissel dan telkens jij gaat rijden hé, dat kost jou een paar beugels en een stel stijgbeugelriemen is er zo aangeklikt en weer af geklikt is toch geen enkel probleem.

Aan de buitenzijde natuurlijk. :)
Ik heb juist geleerd dat je voet ruimte nodig heeft in de laars/schoen zodat het kan isoleren. Als ik tig paar sokken in mijn rijlaars doe wordt het alleen maar erger.

Bedankt voor de opties, maar ik probeer het nu wel echt even praktisch op te lossen. Met mijn supermarkt baantje kan ik me niet zoveel veroorloven want de lessen betaal ik ook al. :)
Geld heb ik wel, maar wil geen miskoop doen en zou even moeten overleggenof dat goed is.

@Bizzybijtje, ja, ik dacht altijd dat het mij zou helpen, maar niet dus. :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:01

Daar heb ik een keer mee gereden, en ik had gelijk zere pootjes.
Net als jij flexibel, al heb ik het veel minder heftig maar mijn benen deed je er echt geen plezier mee hoor.
Beugelriemen en beugels kopen en wisselen inderdaad.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:02

Het lijkt mij goed om dit ook even je houding kritisch te bespreken met je instructeur. Je balans zal anders liggen op dit paard.
En anders even een filmpje maken van je rijden.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:07

Kan je niet overleggen met de eigenaar/eigenaresse? Als je een bijrijder zou zijn van mij en de beugels zouden voor mij niet speciaal nodig zijn zou ik ze zeker willen wisselen ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 01:14

senna21 schreef:
Het lijkt mij goed om dit ook even je houding kritisch te bespreken met je instructeur. Je balans zal anders liggen op dit paard.
En anders even een filmpje maken van je rijden.

Ik heb totaal geen moeite met mijn balans op dit paard, juist minder omdat dit paard gewoon veel minder spectaculair loopt.
Filmpje plaatsen ga ik nu niet doen, paardje loopt nog niet helemaal lekker onder me en het is niet mijn paard. Wil geen eventuele miskijkers van haar plaatsen.

Instructrice neemt mijn houding tot hoeverre kan mee, ik merk zelf dat het echtaan de beugels ligt. Zo een, twee, drie mijn houding veranderen en mijn beenstand dus veranderen is niet mogelijk. Daar ben ik me van bewust.

@moonfish, ik zal het dan maat gaan vragen. Vind het alleen wel jammer dat het gelijk weer zo doorzeuren is (al bedoelen jullie alleen maar het goeie) van bokt. Als ik zeg dat het knap lastig wordt om andere beugels te kopen dan zeg ik dat niet voor de lol natuurlijk.
Wel bedankt voor je reactie, ik zal het maandag met mijn instructrice bespreken! :)

@donnar, hij rijdt zelf wel met het dressuurzadel, alleen ik ga haar (hopelijk) starten in de dressuur. Ik weet niet hoe hij hier in is, hij biedt mij alleen geen mogelijkheid om spullen die ik van mij zelf gebruik op stal te laten. Die moet ik weer meenemen naar huis. Maakt het ook al een stuk vervelender...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:14

Zitten de scheve blokjes vast in de beugels of kun je eventueel ook gewoon andere blokjes kopen die je wisselt als je gaat rijden?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 01:16

@xPabloBokt, goeie! Daar had ik nog niet aan gedacht en dat zou ik ook niet weten. Zal het maandag ook even checken.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:20

De goedkoopste oplossing lijkt mij andere (rechte) beugelblokjes kopen (á €4,50 ongeveer) die je gewoon iedere keer even wisselt als je gaat rijden. Zo gebeurt en hopelijk scheelt dat al voor je. Ik vind die schuine ook heel vervelend.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 01:22

@aajley, dan hoop ik wel dat ik ze kan wisselen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:42

Als je die blokjes er telkens gaat uitnemen zal het niet lang duren of ze blijven er niet goed meer inzitten, als eigenaar zou ik dit zeker niet willen.
en idd andere stijgbeugels en riemen kopen kost idd een beetje meer, maar het is jouw probleem en niet het probleem van de andere ruiter/eigenaar, als dat voor jou een te dure optie is dan denk ik dat paardrijden op zich een te dure optie voor jou is.
2paar sokken is idd dikker en daar heb je dan idd een maatje grotere schoenen voor nodig, weer centen dus.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 01:49

Ik mag hopen dat dat een grapje was, toch? Als er een overschot aan geld was had mijn moeder me met al het plezier een paard gegeven met alles er op en er aan.
Nu is dat jammer genoeg niet zo en heb ik ook lichamelijke problemen waardoor dit soort dingetjes wel vaker voorkomen.

Ik snap de redenering, maar mijn veiligheid is wel degelijk iets waar hij zich ook druk over maakt (en hoort te maken lijkt me).

Nu verdien ik rond de 200 euro per maand en gaat hier ongeveer 100 vanaf ivm sparen en lesgeld. De rest is uiteraard te gebruiken om dit probleem op te lossen, maar een miskoop kan ik me niet veroorloven. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 02:04

Heb je al eens met IJslanderbeugels gereden?
Die hangen vanzelf al goed en heb je ook zo weer te pakken als je ze kwijt zou raken!

En voordat je ontploft: ik heb nog een stel liggen die je best mag lenen voor onbepaalde tijd ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 02:07

Ontploffen doe ik niet hoor, vond de voorgaande reactie niet gepast wbt überhaupt paardrijden.

IJslander beugels heb ik wel eens mee gereden op de IJslanders van een vriendin. Dat zou ook handig zijn inderdaad, scheelt al veel gestoeid met kramp.

Ik ga het sowieso even met mams bespreken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 02:11

Laat maar horen, paar riemen zal ik ook nog voor je wel hebben!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 02:31

Wat een lief aanbod Shirley! Ik hoop dat dit je probleem kan verhelpen TS.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 02:57

Als je je beugels verliest is dat vaak een gevolg van (onbewust) klemmen. Je zegt al dat last hebt van de kou. Wat doe je als je t koud hebt? Je maakt jezelf onbewust kleiner en spant onbewust je spieren aan. Ga er eens op letten, probeer echt te blijven ontspannen! Wanneer je merkt dat je niet volledige druk meer op je beugels hebt, probeer je dan te ontspannen en die druk onder je voeten te blijven voelen ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 03:06

Andere beugels eraan. Die scheve dingen kan ik ook niet mee rijden. Heb dan in no-time zere enkels en knieën. Gewoon ouderwetse rechte beugels zijn voor weinig geld op de kop te tikken. Als je goed zoekt misschien ook wel sprengers. Daar zweer ik bij.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 03:18

AlwaysH, dat is geen doorzeuren denk ik maar realistisch.
Niet iedereen kan met die scheve dingen rijden, en daar is ben ik bang geen magische truc voor om dat op te lossen.
Zeker met hypermobiel zijn zulke beugelblokjes echt waardeloos om mee te rijden, in elk geval voor mij.
Overigens kosten plastic beugels bij de decathlon 10 euro, die rijden prima.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 07:44

Je kan altijd vragen aan de eigenaar of die nog een paar normale stijgbeugels heeft liggen, verwachten dat die ze voor je koopt is niet bij alle eigenaren reëel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 08:23

cobiie schreef:
Je kan altijd vragen aan de eigenaar of die nog een paar normale stijgbeugels heeft liggen, verwachten dat die ze voor je koopt is niet bij alle eigenaren reëel.

Ik verwacht ook niet dat hij het koopt hoor, dat doe ik uiteraard zelf.

Na mijn werk is het vast wel even mogelijk het te bespreken. Bedankt voor alle reacties.