Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kadankovitch schreef:Nou, de moderne dressuur is hetgeen vooral beoefend wordt op wedstrijden. Men tracht als ruiter dat te laten zien wat juryleden wensen te zien. De nadruk is daar komen te liggen op steeds meer spectaculaire bewegingen. Terwijl de beoefenaar van de Klassieke manier zich meer toeleggen op een harmonieus en comfortabel rijden waar het paard onder minder dwang komt te staan.
Dit is een erg grove generaliserende beschrijving van de 2 richtingen. Er kunnen boeken geschreven worden over de verschillen
Kadankovitch schreef:Nou, de moderne dressuur is hetgeen vooral beoefend wordt op wedstrijden. Men tracht als ruiter dat te laten zien wat juryleden wensen te zien. De nadruk is daar komen te liggen op steeds meer spectaculaire bewegingen. Terwijl de beoefenaar van de Klassieke manier zich meer toeleggen op een harmonieus en comfortabel rijden waar het paard onder minder dwang komt te staan.
Dit is een erg grove generaliserende beschrijving van de 2 richtingen. Er kunnen boeken geschreven worden over de verschillen
kimmylhh schreef:Kadankovitch schreef:Nou, de moderne dressuur is hetgeen vooral beoefend wordt op wedstrijden. Men tracht als ruiter dat te laten zien wat juryleden wensen te zien. De nadruk is daar komen te liggen op steeds meer spectaculaire bewegingen. Terwijl de beoefenaar van de Klassieke manier zich meer toeleggen op een harmonieus en comfortabel rijden waar het paard onder minder dwang komt te staan.
Bedankt! Maar de juryleden van moderne dressuur willen juist toch graag een harmonie tussen de combinaties zien? Is dat ook niet een beetje het punt van moderne dressuur?
kimmylhh schreef:Kadankovitch schreef:Nou, de moderne dressuur is hetgeen vooral beoefend wordt op wedstrijden. Men tracht als ruiter dat te laten zien wat juryleden wensen te zien. De nadruk is daar komen te liggen op steeds meer spectaculaire bewegingen. Terwijl de beoefenaar van de Klassieke manier zich meer toeleggen op een harmonieus en comfortabel rijden waar het paard onder minder dwang komt te staan.
Bedankt! Maar de juryleden van moderne dressuur willen juist toch graag een harmonie tussen de combinaties zien? Is dat ook niet een beetje het punt van moderne dressuur?
haike schreef:Ik heb hier (al bijna 10 jaar geleden) onderzoek naar gedaan voor mijn stage. Wel alleen in Nederland overigens.
Een van de belangrijkste conclusies was dat elke stal het weer net wat anders doet. Sommige stallen in dezelfde stroming hadden meer afwijking tov van elkaar dan tov de andere stroming. Zo waren er klassieke stallen die meer overeenkomsten hadden met de moderne stallen, maar ook juist andersom.
Puntje bij het paaltje wilde eigenlijk elke stal het beste voor zijn paarden, ondanks of nu wel of geen wedstrijd reden. Ze bereikte dit door gebruik te maken van verschillende methoden/manieren die op papier tegenover elkaar lijken te staan, maar in praktijk veel op elkaar lijken.
A3a1 schreef:Gelukkig is er wel een verschuiving terug waarneembaar, klassieke dressuur werd weer genoemd in Olympische spelen.
Meer workshops op gebied klassieke dressuur en bv de academische rijkunst, steeds vaker de namen Marius Schneider en Bent Branderup die in Nederland opduiken.
Rechtrichten wat steeds meer een plek krijgt, bv bij Lucie Klaassen.
Duhelo schreef:even heel zwart wit. zijn er bv voorbeeldfilmpjes van moderne dressuur (zo correct mogelijk uitgeoefend) versus klassiek ...
en dan ev hetzelfde maar dan minder goede voorbeelden?
rider schreef:Bralindy schreef:Interessant! Zelf ben ik overgestapt van modern naar de academische/klassieke richting icm centered riding.
Dit vind ik dan wel weer een interessante. Hoe kun je nu (tegelijk) klassiek én academisch beoefenen? Academisch heeft toch een volledig eigen systeem/leerweg?
Kadankovitch schreef:Ik denk dat Philippe Karl daar het antwoord op gegeven heeft: "Klassiek gaat niet zozeer of wat je doet, maar hoe je het doet."
rider schreef:Bralindy schreef:Interessant! Zelf ben ik overgestapt van modern naar de academische/klassieke richting icm centered riding.
Dit vind ik dan wel weer een interessante. Hoe kun je nu (tegelijk) klassiek én academisch beoefenen? Academisch heeft toch een volledig eigen systeem/leerweg?