Wat is het verschil tussen moderne- en klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Wat is het verschil tussen moderne- en klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 16:30

Hoi,
Geen idee of mijn berichtje hier goed staat, sorry alvast als dit niet zo is...
Mij vraag is: wat is nou eigenlijk het verschil tussen moderne dressuur en klassieke(?) dressuur? Ik hoor heel vaak mensen hierover praten, maar heb eigenlijk geen idee wat ze nou precies zijn en wat de verschillen zijn... De dressuur die op de Olympische Spelen werd gehouden was moderne dressuur of klassieke dressuur?
Alvast bedankt!

Kadankovitch

Re: Wat is het verschil tussen moderne- en klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:37

Nou, de moderne dressuur is hetgeen vooral beoefend wordt op wedstrijden. Men tracht als ruiter dat te laten zien wat juryleden wensen te zien. De nadruk is daar komen te liggen op steeds meer spectaculaire bewegingen. Terwijl de beoefenaar van de Klassieke manier zich meer toeleggen op een harmonieus en comfortabel rijden waar het paard onder minder dwang komt te staan.
Dit is een erg grove generaliserende beschrijving van de 2 richtingen. Er kunnen boeken geschreven worden over de verschillen

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:39

Olympische spelen is moderne dressuur, in Nederland dan.
En eerlijk gezegd, geen idee waar die mensen mee bezig zijn :+

Bij klassieke moet je eigenlijk meer aan de spaanse rijschool denken.
Jarenlange training, veel aan de hand/op de grond.
Diervriendelijk.
Uiteindelijk gaat het minder om de prestatie en meer om de weg erheen, de lichaamsbeheersing, het contact met het paard.

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 16:41

Kadankovitch schreef:
Nou, de moderne dressuur is hetgeen vooral beoefend wordt op wedstrijden. Men tracht als ruiter dat te laten zien wat juryleden wensen te zien. De nadruk is daar komen te liggen op steeds meer spectaculaire bewegingen. Terwijl de beoefenaar van de Klassieke manier zich meer toeleggen op een harmonieus en comfortabel rijden waar het paard onder minder dwang komt te staan.
Dit is een erg grove generaliserende beschrijving van de 2 richtingen. Er kunnen boeken geschreven worden over de verschillen

Bedankt! Maar de juryleden van moderne dressuur willen juist toch graag een harmonie tussen de combinaties zien? Is dat ook niet een beetje het punt van moderne dressuur?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:52

Kadankovitch schreef:

Maar wat ontzettend mooi uitgelegd zo zeg !

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:11

kimmylhh schreef:
Kadankovitch schreef:

Bedankt! Maar de juryleden van moderne dressuur willen juist toch graag een harmonie tussen de combinaties zien? Is dat ook niet een beetje het punt van moderne dressuur?

Just my 2 cents
Maar, ik denk dat een aantal dingen totaal zijn doorgeslagen.
Namelijk beheersen van, vraagt veel meer van de ruiter door het soort paarden wat wordt gefokt, veel heter, explosiever dan pak hem beet, 25 jaar geleden.
Daarbij opgeteld, we hebben allemaal minder tijd, dus paarden worden jonger ingereden, moeten sneller aan de bak....terwijl ze eigenlijk, door hun gefokt zijn op heter, daar veel minder voor geschikt zijn.

Het beheersen is dus lastiger geworden.
Vroeger werden meer disciplines beoefend, die waren gericht op jaren lang de basis, opnieuw, opnieuw en opnieuw.
Beheersen was een vak, wat je door de jaren heen leerde.
Beheersen was, de techniek die je beheersde, het paard klaarmaakte voor alles.

Door dat modernere type paard, moet je eigenlijk terug naar de basis, leren beheersen, vaardigheden leren beheersen.

Door het hete karakter is beheersen meer geworden:
Het paard in gareel krijgen en houden.
Dus zwart-wit gezegd is beheersen meer de macht houden, dan een discipline van de grond af aanleren.
Eigenlijk, zijn die 2 verschoven.

Dat zie je bij paarden, dat zie je op scholen, dat zie je op straat en dat zie je in de wereldpolitiek.
Dus het zal de tijdsgeest zijn.

Gelukkig is er wel een verschuiving terug waarneembaar, klassieke dressuur werd weer genoemd in Olympische spelen.
Meer workshops op gebied klassieke dressuur en bv de academische rijkunst, steeds vaker de namen Marius Schneider en Bent Branderup die in Nederland opduiken.
Rechtrichten wat steeds meer een plek krijgt, bv bij Lucie Klaassen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:07

kimmylhh schreef:
Kadankovitch schreef:

Ja dat willen ook oprecht, maar toch merk je dat ze redelijk vaak paarden hoog punten die toch een beetje gespannen zijn. Die ruiters willen ook wel harmonie, maar het lukt hun niet zo. Vaak denken ze dat het eigenlijk niet mogelijk is om dat te bereiken samen met mooie bewegingen. Ik ontken dat, maar laat ze in hun waarde. I scheer ze niet over een kam. daar zijn een heleboel die harmonie echt nastreven.
De klassieke dressuurruiters kan men vaak verwijten dat ze niets verlangen van hun paard en dat hun 'harmonie ' eigenlijk onecht is. Als ik mijn paard in de wei laat staan en snoepjes geef, dan is er wellicht een harmonie. [dit is uiteraard erg overdreven gesteld]. Vaak zie ik bij die ruiters erg slordige voorstellingen waar de paarden de kantjes ervan af lopen, zich nauwelijks inzetten en de oefening eerder 'toevallig' lukt, soms wel soms niet, in plaats van een uitvoering waaruit blijkt dat het dier het inderdaad altijd op een kleine hulp doet.
Er zijn ruiters die wedstrijden ruiter die echt de harmonie boven de spectaculaire gangen stellen zoals hier mijn goede vriend Jan Nivelle door middel van zijn pupil Karin Tebar met Don Luis in Rotterdam 2016 ; https://www.youtube.com/watch?v=83fOLkpRyak. En ook mensen die in de richting gaan van de klassieke dressuur [ik heb nu niet zo snel een voorbeeld bij de hand. Maar daar zijn er heel zeker.
Kijk naar mensen als Philippe Karl, Hinrichs, Anja Beran, Pedro Torres, Luis Valençe. Michel Heriquet en Nuno Oliveira en ondergetekende.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:50

Modern wordt meer geëist bv in houdingen en oefeningen. Daar waar in klassiek men meer aan het paard voorstelt wat een aangename houding is. Overigens wil dat niet zeggen dat er nooit een confrontatie mag plaatsvinden, maar uitgangspunt is wel dat er altijd weer terug moet worden gegaan naar rust en ontspanning.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:54

Slordige ruiters heb je overal, ook in de moderne dressuur.
Waar het om gaat is denk ik, dat het prioriteitenlijstje van beiden anders is.

Als ik ga rijden op vorm, zijn andere dingen belangrijk dan wanneer ik ga rijden op contact.

Totaal imaginair, maar als ik Olympische ruiter zou zijn.
Zou de vorm variant zijn dat ik zwart/wit gezegd, zou rijden als een stijve plank.
De contact variant zou meer gaan over communicatie.

Of de buitenkant is belangrijk, of de binnenkant is belangrijk.

Een paard van 5, is voor de ene ruiter klaar om wedstrijd mee te gaan rijden.
Bij de andere ruiter, is de combinatie nog vol in training.

Dus, ik denk dat als je gaat vergelijken, je tot een bepaald niveau niet kunt vergelijken.
Je kunt de ruiters niet vergelijken, ze zijn met totaal andere dingen bezig.
Ze paarden niet, de een is volop wedstrijden aan het rijden, de ander van de zelfde leeftijd is nog volop in de voorbereidende fase.

Misschien hebben de 2 ruiters uiteindelijk wel een heel ander eindplaatje in zijn hoofd.

Als we het over de hoogste vorm hebben, de spaanse rijschool en olympische spelen....
Dan zit er wel wat meer oefenigen in het spaanse paard....lijkt me zo.

Maar het is pompoenen en appels met elkaar vergelijken, de weg is compleet anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:00

In mijn mening is de moderne dressuur meer "voor het oog" en dus "ter vermaak van de mens", Het "doel" heiligt de middelen in de moderne dresuur. Waar het doel van de klassieke dressuur is om het paard lenig en sterk te maken zodat het instaat is om op de optimale manier de ruiter te dragen zodat beide plezier kunnen hebben in het samen werken. Al is het daarvoor niet ontstaan. Hoewel mijn kennis beperkt is is klassieke dressuur oorspronkelijk "uit gevonden" om de ruiters die te paard het slagveld op gingen het zo makkelijk mogelijk te maken zodat ze met zo min mogelijk gedoe dat dier gemanoeuvreerd kregen (want; zwaar harnas, zware wapens... Dan heb je simpelweg geen handen meer over om ook nog een "zwaar paard" te houden.) en de oefeningen waren bedoelt opdat het paard ook mee kon vechten met diens natuurlijke wapen (de hoeven.) en de ruiter te helpen door hun snelheid en lenigheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:13

even heel zwart wit. zijn er bv voorbeeldfilmpjes van moderne dressuur (zo correct mogelijk uitgeoefend) versus klassiek ...
en dan ev hetzelfde maar dan minder goede voorbeelden?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:00

Iets Zwart-Wit stellen kan veel verduidelijken, maar het kan ook misverstanden op leveren, waardoor mensen in hokjes worden ingedeeld en met de vinger worden gewezen. Bovendien is er een heel grote groep die niet het één nog het andere zijn.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:49

Ik heb hier (al bijna 10 jaar geleden) onderzoek naar gedaan voor mijn stage. Wel alleen in Nederland overigens.

Een van de belangrijkste conclusies was dat elke stal het weer net wat anders doet. Sommige stallen in dezelfde stroming hadden meer afwijking tov van elkaar dan tov de andere stroming. Zo waren er klassieke stallen die meer overeenkomsten hadden met de moderne stallen, maar ook juist andersom.

Puntje bij het paaltje wilde eigenlijk elke stal het beste voor zijn paarden, ondanks of nu wel of geen wedstrijd reden. Ze bereikte dit door gebruik te maken van verschillende methoden/manieren die op papier tegenover elkaar lijken te staan, maar in praktijk veel op elkaar lijken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:54

Zeker heeft deze dame gelijk met haar standpunt; de piaffes getoond worden slecht uitgevoerd, Op één uitzondering na waar bij het paard dat door Isabel Werth werd gereden een een een-been steun was op een achterbeen. 100% diagonaliteit is een menselijke fictie. Dat heeft grondig onderzoek in het American Institute for Equin Studies onder leiding van dr, Hillary Clayton, afdoende aangetoond. Een vrijlopend paard landt in draf een fractie eerder dan het diagonale voorbeen. Des te erger dat in de andere voorbeelden de paarden zo duidelijk een handstand maken.
De uitvoering van Liselot Linzenhof op haar paard Piaf was voor die tijd goed, maar nu ook niet overtuigend.
Maar in de video die ik hierboven heb geplaatst is heel duidelijk een zeer correcte Pieaffe te zien die zeer zeker gedragen wordt uit de achterhand EN in een hedendaagse wedstrijd wordt uitgevoerd.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:56

haike schreef:
Ik heb hier (al bijna 10 jaar geleden) onderzoek naar gedaan voor mijn stage. Wel alleen in Nederland overigens.

Een van de belangrijkste conclusies was dat elke stal het weer net wat anders doet. Sommige stallen in dezelfde stroming hadden meer afwijking tov van elkaar dan tov de andere stroming. Zo waren er klassieke stallen die meer overeenkomsten hadden met de moderne stallen, maar ook juist andersom.

Puntje bij het paaltje wilde eigenlijk elke stal het beste voor zijn paarden, ondanks of nu wel of geen wedstrijd reden. Ze bereikte dit door gebruik te maken van verschillende methoden/manieren die op papier tegenover elkaar lijken te staan, maar in praktijk veel op elkaar lijken.

Ik ken het onderzoek niet, maar ik kan mij dat heel goed voorstellen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:18

Het is lastig om hier heel zwart/wit een definitie van te geven, aangezien de klassieke dressuur ook meerdere stromingen kent en er ook nog wel wat gedachtegoed is met raakvlakken maar dat dan ook weer net wat anders is (Academische rijkunst bijvoorbeeld). De Iberische traditie (Nuno & volgelingen) werd ook genoemd, die zou je kunnen typeren als klassiek, maar die is wel weer anders dan, even heel sec gezegd, bijvoorbeeld de Franse en Duitse school.

Eerder werd ook de Spaanse rijschool genoemd, maar als je kijkt hoe daar tegenwoordig getraind wordt (o.a LDR) dan is de vraag hoe 'puur' klassiek dat eigenlijk nog is. De meeste mensen denken bij klassiek als snel aan de SR, maar er zijn natuurlijk meer klassieke rijscholen, o.a Queluz, Jerez, Saumur, Bückeburg...waarbij kenmerkend is dat er vaak 1 rijmeester/oberreiter/etc aan het hoofd staat wiens visie een stempel op de school drukt. Het gedachtegoed dat de school uitdraagt kan dus ook veranderen overtijd, als er een nieuwe kapitein aan het roer komt (zie SR).

In mijn beleving zijn er overigens best wel wat instructeurs/stallen die zichzelf typeren als klassiek maar eigenlijk toch niet echt duidelijk een klassieke stroming volgen, maar eigenlijk gewoon aan moderne dressuur doen, maar dan met wat meer bewustzijn, ofzo. En dan verkoopt het stempel 'klassiek' wel weer goed. :D

Als je dan een heel duidelijk verschil zou moeten benoemen, dan is het makkelijkst 'zichtbare' dat klassieke dressuur op hoog niveau meer oefeningen 'vereist' dan moderne dressuur. Wedstrijddressuur interesseert me echt totaal niet, dus ik weet er weinig van, maar uit m'n hoofd ben je met wat piaffe/passage/galoppirouette/appuyement wel klaar? Klassieke dressuur kent nog een hele reeks oefeningen die niet meer in wedstrijdsport beoefend worden, zoals terre-a-terre, mezair, redoppe, levade etc. Schoolsprongen zoals courbette en capriool. Verder nog wat oefeningen die je tegenwoordig meer in vrijheidsdressuur enzo ziet, Spaanse Pas, stappirouette op 3 benen etc.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:42

A3a1 schreef:
Gelukkig is er wel een verschuiving terug waarneembaar, klassieke dressuur werd weer genoemd in Olympische spelen.
Meer workshops op gebied klassieke dressuur en bv de academische rijkunst, steeds vaker de namen Marius Schneider en Bent Branderup die in Nederland opduiken.
Rechtrichten wat steeds meer een plek krijgt, bv bij Lucie Klaassen.

Ik denk dat het (o.a. voor TS) wel goed is om ook onderscheid te maken tussen klassiek en academisch - daartussen zit een wereld van verschil. Hier is bv. veel informatie te vinden: [RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch

De ruiters die jij noemt behoren tot de academische stroming, niet de klassieke.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:46

Duhelo schreef:
even heel zwart wit. zijn er bv voorbeeldfilmpjes van moderne dressuur (zo correct mogelijk uitgeoefend) versus klassiek ...
en dan ev hetzelfde maar dan minder goede voorbeelden?

Hier een beginnetje:

Modern: https://www.youtube.com/watch?v=oOD_fhxG4go
Plus alle foto's/filmpjes van bv. Edward Gal, Hans Peter Minderhoud, Adelinde Cornelissen...

Klassiek: https://www.youtube.com/watch?v=zyVEDX6dp-8
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... ol&tbm=vid
Voor klassiek kun je bv. kijken bij Uta Gräf, Ingrid/Reiner Klimke, Klaus Balkenhol.

En academisch (wat dus heel iets anders is dan klassiek):
https://www.youtube.com/results?search_ ... +branderup

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:11

interessant topic dit. Dan straks eens rustig de linkjes bekijken. Stromingen zijn volgens mij zowiezo wel wat door elkaar lopend. maar de grote lijnen zouden wel vrij consequent moeten blijven toch?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:28

Interessant! Zelf ben ik overgestapt van modern naar de academische/klassieke richting icm centered riding.

Wat ik merk is dat het paard veel meer wordt gesuggereerd en een houding voorgesteld ipv geforceerd of dat het paard iets opgelegd wordt met kracht (en macht). Er vind in mijn beleving veel meer samenwerking en eenheid plaats. Oefeningen worden in stapsgewijs aangeleerd en herhaald en verfijnd, voornamelijk in stap maar je voelt zelfs effect in de draf en galop.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:35

Bralindy schreef:
Interessant! Zelf ben ik overgestapt van modern naar de academische/klassieke richting icm centered riding.

Dit vind ik dan wel weer een interessante. Hoe kun je nu (tegelijk) klassiek én academisch beoefenen? Academisch heeft toch een volledig eigen systeem/leerweg?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:47

rider schreef:
Bralindy schreef:

Dit vind ik dan wel weer een interessante. Hoe kun je nu (tegelijk) klassiek én academisch beoefenen? Academisch heeft toch een volledig eigen systeem/leerweg?

Ik denk dat Philippe Karl daar het antwoord op gegeven heeft: "Klassiek gaat niet zozeer of wat je doet, maar hoe je het doet."

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:58

Kadankovitch schreef:
Ik denk dat Philippe Karl daar het antwoord op gegeven heeft: "Klassiek gaat niet zozeer of wat je doet, maar hoe je het doet."

Leuke quote, maar lijkt me erg kort door de bocht. Je kiest neem ik aan een discipline -> stroming -> leerweg omdat die bij jou en je paard past. Natuurlijk kan het nuttig zijn om van meerdere walletjes te snoepen, maar zeker in het begin lijkt het me wel nuttig om je systeem ook daadwerkelijk te volgen. Anders loop je m.i nogal het risico dat je jezelf van quick fixes gaat bedienen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:10

rider schreef:
Bralindy schreef:

Ik denk meer omdat mijn instructrice ook gemengd is en een beetje haar eigen twist heeft. Plus ik vind het lastig en heel erg vervelend om alles in een hokje te plaatsen
En nee hier geen quick fixes, maar de manier waarop ik en mijn paard het beste trainen en samenwerken. Dan mag er best van allerlei walletjes gesnoept worden als het maar werkt voor jou als combinatie.

Dus waarom alles zwart-wit zien? Geef mij maar grijs ;)