Moeilijk paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RunningSolo

Moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 21:49

Hoi bokkerss!

Ik ben een 15-jarige paardengek, en zit al 8 jaar op paardrijden. Eerst reed ik op maneges maar uiteindelijk kreeg ik mijn eerste paard _/-\o_
Ik heb van te voren nog véél research gedaan (kosten, disciplines (vooral dressuur) enz.).

In april hadden we een leuk paardje gekocht, Zapolina, een Zweeds Warmbloed van 1.58m maar het blijkt toch dat ze niet zo geschikt is voor mij en mijn zus (we delen het paard). Zap is een heel lief paard - daar ligt het zeker niet aan - maar het is een echte sterrenkijker, en ook nog eentje die snel schrikt ;( Ik ben niet bang, zeker niet, maar omdat ze zo snel schrikt is ze niet echt stuurbaar waardoor ik niet echt controle over haar heb.

Ik ben niet echt ervaren met het aan de teugel rijden, en dus is het ook niet echt handig dat ik een sterrenkijker heb gekocht. Ik wil later graag hoger in de dressuur komen (voor mij ben ik al blij met M/Z-niveau en maakt 't niet uit wanneer het gebeurt en met welk paard), maar met zo'n paard zal dat nooit lukken, omdat ik geen ervaring ermee heb.

Ik rijd ong 2 x per week en mijn zus ook. We nemen ook privéles 1x per week en dan wisselen we steeds om. Deze laatste 2 weken ging het eigenlijk oké, het ging beter dan normaal. Mijn zus heeft dus ook de afgelopen weken niet gereden omdat ze ziek was dus moest ik het overnemen.

Mijn vraag is: kan het dat mijn paard minder presteert er twee ruiters op rijden?
De staleigenaar die denkt dat tenminste maar ik wil het het liefst bevestigd laten worden.
(vragen? stel ze maar)
Laatst bijgewerkt door RunningSolo op 13-12-16 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:51

Wat kan komen doordat je zus niet rijdt? Ik snap je vraag niet helemaal.

En soms is het helemaal niet erg als het niet klikt met je paard, het rijden moet wel leuk zijn, en als jij dressuur wil gaan rijden, is het natuurlijk leuker als je een paard hebt waar je van kunt leren en in de toekomst wedstrijden kun gaan rijden. Dus wellicht kijken voor een ander paard?

RunningSolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 21:54

Joolien schreef:
Wat kan komen doordat je zus niet rijdt? Ik snap je vraag niet helemaal.

En soms is het helemaal niet erg als het niet klikt met je paard, het rijden moet wel leuk zijn, en als jij dressuur wil gaan rijden, is het natuurlijk leuker als je een paard hebt waar je van kunt leren en in de toekomst wedstrijden kun gaan rijden. Dus wellicht kijken voor een ander paard?

Ik heb het over afbuigen, sorry voor de onduidelijkheid :)

De laatste weken gaat het goed maar mn zus heeft dus niet gereden.

Mijn vraag is dus of het kan dat een paard minder presteert als er twee ruiters op rijden in een week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:56

Oh zo, ja dat kan hoor. Het kan best dat je zus misschien anders rijdt dan jij, waardoor het paard het niet snapt of wat ongemak ondervind.

RunningSolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 21:59

Joolien schreef:
Oh zo, ja dat kan hoor. Het kan best dat je zus misschien anders rijdt dan jij, waardoor het paard het niet snapt of wat ongemak ondervind.

Ja, mijn zus heeft inderdaad een andere hand dan mij. Ik zie haar niet zo vaak rijden ivm school, maar de staleigenaar ziet dat wel en zei dat dus afgelopen week dat we misschien weer een terugval kunnen krijgen als zij weer gaat rijden.

Ik ben meer een persoon die consequenter is, maar zij is toch iets te vriendelijk. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar we hebben niet dezelfde rijstijlen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:05

Dat kan zeker het geval zijn. Iedereen is verschillend en rijdt toch (net) iets anders. Dit kan voor het paard verwarrend zijn, waardoor het minder goed presteert. (O.a. door deze reden zie je ook dat manegepony's relatief niet hoog presteren.)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:16

Ja natuurlijk kan je paard er wat moeite mee hebben maar als jullie beide het beste voor JULLIE paard willen en beide dezelfde instructeur hebben kunnen jullie daar allemaal best aan wennen. Met paardrijden is er altijd wat te verbeteren en leren.
Jullie hebben Zap samen uitgekozen en nu zullen jullie samen moeten leren hoe dat dan verder gaat... dat paardrijden ... samen werken met een gevoelig, groot dier en een hele rits mensen die daar allemaal een mening over heeft.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:29

Jullie hebben het paardje dus nu zo'n maand of 7. Geef elkaar de tijd om aan elkaar te wennen, twee ruiters, een paard, nieuwe stal, nieuwe omgeving. Een paard heeft meer tijd nodig om alles op een rijtje te zetten en zeker een sterrenkijker. Rijden jullie alleen of doen jullie ook grondwerk. Grondwerk lijkt heel truttig, niets van toepassing en zo onnodig, totdat je het echt gaat doen met de juiste instructies, jullie zullen zien dat dit echt heel veel toevoegt. Ga het proberen en veel afwisseling doen, zo blijft het leuk en voor je het weet ben je stappen verder.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:35

Kan zeker zo zijn dat het paard het lastiger vind met 2 ruiters om te begrijpen wat je bedoeld. Daar in tegen, een paard weet meestal heel goed wie er op zijn/haar rug zit. Zeker omtrent bij wie die wel streken uit kan halen en bij wie niet. Als jij een hele consequente ruiter bent dan denk ik niet dat het heel veel uitmaakt dat je zus er ook op rijd. Jullie krijgen ook nog zelfde instructie dus dat is ook goed :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:21

het kan zeer zeker dat je paard dadelijk merkt dat er een ander op zit, maar dat maakt het niet dat dit tot een probleem mag leiden, je mag de schuld zeker niet op de ander gaan schuiven echt niet.
jullie zijn beiden best nog beginners, leer dus zelf hoe het paard best bestuurd moet worden, en met goede lessen en heel veel oefening kom je er dan uiteindelijk wel.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:34

En afbuiging komt vanuit correct van achter naar voren rijden, niet door een strenge hand. Daarvan krijg je hooguit een valse knik. Sterrenkijken is bijna altijd rijtechnisch, of een medische oorzaak.

Verder ga ik mee met bovenstaande, gewoon lekker gaan lessen beiden bij zelfde instructrice en heb wat geduld. Het paard moet nog wennen, jullie moeten nog wennen. En hij kan best leren met 2 ruiters te lopen. Ik heb zelf een jong paard (inmiddels is ie 6), die in het begin ook in de war raakte van andere ruiters, en inmiddels kan hij daar prima mee omgaan en loopt hij bij mijn bijrijdster net zo fijn als bij mij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 01:29

Tja, nu hebben jullie een eigen paard. Dus ga je nu pas echt leren paardrijden, dat betekent vallen en opstaan. Heb geduld, neem het het beest niet kwalijk en je zus ook niet, dit is wat je tegenkomt met een eigen paard. Lekker doorgaan..

theelepel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 08:24

Dat kan zeer zeker.misschien heb jij wel meer een speciale band met hem.een paard is erg gevoelig daarvoor.dit word nogal onderschat..

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:55

Ik denk dat twee ruiters prima hetzelfde paard kunnen rijden. Paarden weten doorgaans prima wie er wanneer op hun rug zit en wat ze bij diegene kunnen "flikken". Maar het is wel handig als je zus en jij op één lijn zitten qua rijden en dingen aanpakken. Het in mijn ogen weinig nut om zo hard te trainen en te werken aan aan de teugel lopen, als de ander zich daar niets van aantrekt en lekker met waslijnteugels loopt te flierefluiten. Op één lijn zitten vind ik wel belangrijk. Zeker ook lekker door blijven gaan met lessen!! Bespreek het anders eens met je instructrice maar geef het wat tijd :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:30

Op dit moment hebben we bij ons op stal 4-5 paarden staan en 5 ruiters en een wedstrijdruiter. Het wisselt erg vaak op welk paard wie zit en ik denk niet dat de paarden er last van hebben. Ik denk dat ze er eerder profijt van hebben doordat iedereen focussed op een ander punt. De ene rijdt de figuren scherper, de ander springt en een derde werkt meer aan het oprichten. Zo blijft het paard er ook bij met zn hoofd en is het niet elke dag hetzelfde.

Bij deze paarden kan vrijwel iedere ruiter meteen wegrijden zonder moeilijk te doen, ik denk doordat t komt dat ze juist veel verschil gewend zijn.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:08

Ik denk niet dat 2 ruiters veel is. Ikzelf deel mijn paard altijd met mijn moeder. Zij traint hele andere dingen dan ik, maar we zijn wel beiden consequent. Ik denk dat de afspraken die je maakt wel heel belangrijk zijn.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:31

Ik deel mijn paard met mijn moeder. Ik 3 of 4 keer per week en zij meestal 2. We verschillen qua niveau best wel en ik train een stuk intensiever. We krijgen van dezelfde persoon les en dat gaat prima.

Ik denk ook dat het aan het paard ligt. Sommige paarden zijn sensibeler dan andere.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:36

Ik was veertien toen ik begon met een Tuigpaard van achttien jaar, sterrenkijker, schrikkerig en er kwam nooit een ostheopaat oid bij waardoor hij overal vast zat. Inmiddels rijd ik hem niet meer, twee jaar later. Maar we zijn heel langzaam een goed team geworden.

Misschien dat je er wat inspiratie uit kan halen. Het heeft met zo'n paard echt tijd en geduld nodig.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:21

Geef het tijd, jij en je zus moeten wennen aan het iedere dag rijden of andere beweging geven en de zorg. Je leert nu echt rijden. Als je beide dezelfde instructeur hebt en streeft naar dezelfde stijl komt het goed.
Ik heb het gemerkt met een bijrijder die een andere instructeur had dan ik. Iedere keer als zij had gereden had ik het gevoel dat ik weer opnieuw kon beginnen. Nu doe ik alles zelf en ondanks dat het pittig is om alles zelf te doen merk ik dat ik met consequent trainen vooruitgang boek.

Misschien is het goed om bij elkaars lessen te kijken, als dat kwam tijd uit komt. Dan weet je van elkaar wat er geleerd is en zit je door mee kijken en luisteren op het zelfde spoor kwam training.

NuevaAtalaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:21

Op zich zou het geen probleem moeten zijn dat jullie beide dit paard rijden, maar het kan inderdaad wel zo zijn dat als één van jullie minder consequent is dat ze ook de ander gaat uitproberen. Ik zou beide gewoon lekker doorgaan met lessen en vooral goed aan die ontspanning gaan werken. Als jullie weten hoe jullie je paard weer rustig kan krijgen, zal jullie paard meer op jullie vertrouwen en meer bij jullie blijven als ze schrikt.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:37

NuevaAtalaya schreef:
Op zich zou het geen probleem moeten zijn dat jullie beide dit paard rijden, maar het kan inderdaad wel zo zijn dat als één van jullie minder consequent is dat ze ook de ander gaat uitproberen. Ik zou beide gewoon lekker doorgaan met lessen en vooral goed aan die ontspanning gaan werken. Als jullie weten hoe jullie je paard weer rustig kan krijgen, zal jullie paard meer op jullie vertrouwen en meer bij jullie blijven als ze schrikt.

Dit inderdaad.

En ik zie dat je een bekende bent, haha :)
Ik zal je nog wat advies geven wat je niet zo leuk vind om te horen, maar ik zou ook moeilijk gaan doen als ik je paard was. Als je nou eens begint met de hele dag buiten zetten in plaats van alleen in de ochtend, en met soortgenoten buiten zet in plaats van alleen in een weitje dan denk ik dat het rijden ook al 10 keer beter gaat. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:19

IK zou me dan eens afvragen waarom je paardje sterren kijkt??
Kan zijn dat jou zus met een zachtere hand rijd en het paard zijn ongemak kan en durft te laten zien,
En dat jij met te strengen hand het paard omlaag wil hebben en het dier niet mag laten zien dat er iets niet fijn in zijn lijf is,
Ik zou zeggen draai alles eens om en luister even naar je paard, focus je niet te veel op het eindplaatje , maar train je paard in wat hij nodig heeft op dit moment, een sterren kijker doet dat om een rede, net als schrikken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:44

Dit klinkt mij niet in de oren alsof het paard moeilijk is, eerder dat jullie het paard niet begrijpen. Dat kan liggen aan een stukje communicatie, maar ook zeker aan discomfort van het paard.

Wanneer kijkt het sterren?
Als het paard in de wei staat? --> kans op fysiek probleem --> goede osteopaat/fysio erbij
Als je het paard longeert met halster? --> kans op fysiek probleem --> goede osteopaat/fysio erbij
Als je het paard longeert met bit? --> kans op fysiek probleem --> goede tandarts erbij en daarna osteopaat/fysio
Als je het paard longeert met bit? --> kans op probleem met materiaal --> hoofdstel verstellen en/of op zoek naar een passender bit
Als je rijdt? --> kans op fysiek probleem --> osteo/fysio erbij (een dierenarts kan vaak alleen wat doen als er een duidelijk probleem te zien is)
Als je rijdt? --> kans op probleem met materiaal--> Goede zadelmaker contacten, maar ook de osteo/fysio voordat je opnieuw start met rijden. Controleer ook je singel, probeer eens een ander model.

Een paard dat zoveel schrikt is op de grond ook nog niet steady genoeg om op te stappen, die heeft dan al spanning bij zich. Ik stap alleen op een paard dat voldoende ontspannen is. Zorg dat je de kleinste spanningssignalen van je paard leert herkennen en leer hoe je die spanning af kunt laten vloeien zodat de spanning niet verder opbouwt en jullie beiden een positieve ervaring aan het werken met elkaar overhouden.

JolijnAila12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:37

Ik ben het eens met fjordnina.
Je paard klinkt als heel gespannen. Het is denk ik het beste dat je uitzoekt wat het probleem is en daar eerst aan gaat werken.

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:47

Dat kan. Paard kan wat eenkennig zijn of als jullie op een wat andere manier rijden kan dat ook invloed hebben. Mijn paard was ook een flinke sterrenkijker en vond het hiermee wel prettig dat ik er alleen op zat en op mijn eigen manier kon rijden (voorwaarts neerwaarts) . Zodra er ook iemand anders op gaat probeert ie het sterrenkijken weer tot diegene hem overtuigt. Het kan dus onwennig zijn voor het paard twee verschillende ruiters, maar als jullie de rijstijl op elkaar aan passen en de een niet bijvoorbeeld veel met de hand doet/strenger is met de hand dan de ander moet t vanzelf wel beter gaan.(streng mag best maar denk dat t in zo'n geval vaak niet werkt) Het kan zijn dat een van jullie wat overtuigender is naar hem waardoor hij zich makkelijker laat bewerken door de een.