Ervaring met ophaaltrens bij sterk paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ckj22

Ervaring met ophaaltrens bij sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:20

Hoi,
Ik ben zelf een ervaren dressuurruiter en ben nu een jong paard aan het rijden, waarbij losse knieën zijn vastgesteld. De dierenarts zegt doorrijden en buikspieren trainen...
Heel af en toe durft mijn paard tijdens de training het bit enorm sterk vastnemen en zijn hoofd diep voorwaarts neerwaarts trekken. Met een gewone trend is hij niet tegen te houden. Mijn trainer heeft gezegd met de slofteugel te werken. Zo rijd ik mijn paard nu reeds enkele maanden en hij heeft het niet meer geprobeerd. De slof maak ik vast aan het zadel, met het idee, als hij trekt, hou ik hem tegen met twee teugels...en dit werkt psychologisch wel. Maar met die slof heb je toch zo weinig gevoel vind ik en ik zou graag terug met een gewone teugel kunnen rijden...
Ik had gedacht aan bijzetteugels, zodat je dan enkel nog de teugel hoeft vast te houden, maar mijn ruiterspeciaalzaak stelde me een ophaaltrens voor. Ik zou hem dan sowieso met twee teugels gebruiken. Alleen weet ik niet of dit werkelijk een oplossing is voor het plots enorm sterk de teugels uit de hand te rukken.
Wie heeft ervaring met een ophaaltrens?
Is dit werkelijk een noodrem als je paard ervandoor wil?
Heb je tijdens het rijden meer gevoel in de hand dan bij een slof?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Christophe

tamary

Re: Ervaring met ophaaltrens bij sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:28

Hangen in de handen, dus niet wijken voor druk van bit/hand is een basis communicatie probleem. Andere/sterkere optoming lost dat niet op en het maakt noodrem onmogelijk immers trekken = harder terug trekken en paard zal zo'n krachtmeting altijd winnen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:29

Gewoon flink inkomen met je been als hij dat doet? Dit soort dingen moet je juist voorwaarts oplossen. Wat niet eigenlijk...

ckj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:42

Wat beide reacties betreft, ben ik van dezelfde mening. Ik ben principieel ook tegen allerlei hulpteugels en verschillende soorten bitten, maar hij loopt eigenlijk altijd heel goed, mooi door de rug en licht in de hand en aan de teugel. Maar heel soms krijgt hij het en dan gaat het zo snel dat hij je gewoon voor het zadel trekt,r eeds met een heel klein bokje lig ik er dan af...hierin hebben wij beide het vertrouwen verloren. Nu met de slof heb ik het gevoel dat ik hem onder controle zou kunnen houden en is er dus nog niets gebeurd. Nu wil ik van die slof af om terug richting een standaard trens te kunnen gaan.

Wie heeft dus ervaring met een ophaaltrens? Voor een cursus basisdressuur bel ik m'n trainer wel, maar hij springt liever ook niet op m'n paard...Om maar een idee te geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:46

Ik ben zelf ook paardentrainer en tevens instructeur. Ik weet dat vele instructiemensen een slof aanraden en ik vind dit zelf echt onbegrijpelijk echt waar. Jij zegt paard neemt het bit soms zo sterk vast en gaat tegen trekken, dan is er heel duidelijk bij het beleren van de basis een reeks onderdeeltjes overgeslagen of op zijn minst een beetje verwaarloosd.
Paard geeft dus niet of onvoldoende na op druk en elke vorm van tegentrekken (een slof is daar heel duidelijk een duidelijk voorbeeld van) gaat het paard stimuleren om tegen te trekken en dit soort wedstrijdjes kan je niet winnen, paard is zowiezo sterker.
Dus de enige oplossing die hier naar voren kan komen is heel veel werken op laterale buiging, zelfs met een net iets meer dwingende uitvoering want het paard heeft ondertussen al geleerd dat hij sterker is en dat werkt altijd in jouw nadeel.
Ik zou dus zeggen vergeet even de klassieke dressuur training en werk even enkel vooral lateraal, en elke poging tot bit vastpakken is een no-go, maar nooit tegen trekken echt nooit, ik zie dit probleem echt oooh zo dikwijls.
Ik zou zeggen op een dikke maand training moet zoiets praktisch bijna opgelost zijn, dan is het natuurlijk belangrijk verder intrainen en vooral aandacht er bij houden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:46

Het is een jong paard ... hoe heeft het paard geleerd zich sterk in de hand te maken? Dat gaat niet zomaar, een jong paard moet leren begrijpen. Een bit is een vreemd ding. Het paard moet flink
voorwaarts en de teugel mag niet strak aangenomen. Andere bitten en hulpteugels helpen niet. Ophaaltrensen zijn ondingen. Ga het rijtechnisch oplossen. Zoek een goede trainer, die je leert je paard te trainen. En die lossen knieën, achter neem ik aan. De achterkant moet sterk worden. Ik weet niet hoe oud het paard is en of het een groot dier is, maar geef het dier de tijd om uit te groeien. Ik zou er zelf sowieso niet voor het vijfde jaar op gaan zitten. Werk je ook aan de lijnen met het paard? Dat is een mooie manier om de basis erin te trainen en steeds een stapje verder te gaan. Onbelast, maar wel aan het werk. Een goede trainer, echt, er zijn er maar een paar. Ik kan je per pb wel een tip
geven.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:09

Heb je uitgesloten dat er een reden voor is? Zelden is er geen reden.

In dit geval zou ik een ophaaltrens afraden. Voor paarden die uit zichzelf constant een te diepe houding hebben kan het een hulpmiddel zijn. In dit geval is het 1 sterke ruk naar onder, wat stevige pijn veroorzaakt en bijvoorbeeld aan de mondhoeken schade aan kan richten. Ik ben sowieso geen fan van ophaaltrensen, maar in dit geval vind ik persoonlijk dat het een martelwerktuig is om het paard door pijn 'af te leren' zijn hoofd omlaag te doen.

Het resultaat kan een paard zijn dat nog opstandiger wordt en het bit niet meer aanneemt / achter het bit gaat lopen.

Mocht je dit toch uit willen proberen, dan alsjeblieft altijd met 2 teugels en met kinketting. Zelf raad ik het echter af, dit probleem is rijtechnisch en zou rijtechnisch opgelost moeten worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:12

Als jij je uit het zadel trekt gauw je handen op de nek vast zetten. Komt hij zichzelf tegen. (Uiteraard wel direct weer loslaten daarna.) En dan flink been erbij. Trek spelletjes moet je niet willen, word hij alleen maar sterker van. Oplossen met je been, dat kan hij nooit winnen en dan stopt hij er vanzelf mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:21

Geen wedstrijd van maken, hangen is een schop naar voren.
In het begin vinden ze dat gek maar dat kwartje valt vanzelf.
Als hij doorloopt kan hij niet bokken.
En heel banketstaaf, maar liever korter pakken en dat hoofd hoger kunnen houden als hij wat probeert, dan waslijnen en het zand in duiken.
Als hij het redelijk afgeleerd heeft zou ik zo'n paard pas ruimte geven.
Eerst je paard correct leren reageren op de voorwaardse hulp voor je verlengd imo.
Veiligheid gaat voor vind ik, maar dit is een stuk diervriendelijker als andere bitten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:48

aeolusnr1 schreef:
Ik ben zelf ook paardentrainer en tevens instructeur. Ik weet dat vele instructiemensen een slof aanraden en ik vind dit zelf echt onbegrijpelijk echt waar. Jij zegt paard neemt het bit soms zo sterk vast en gaat tegen trekken, dan is er heel duidelijk bij het beleren van de basis een reeks onderdeeltjes overgeslagen of op zijn minst een beetje verwaarloosd.
Paard geeft dus niet of onvoldoende na op druk en elke vorm van tegentrekken (een slof is daar heel duidelijk een duidelijk voorbeeld van) gaat het paard stimuleren om tegen te trekken en dit soort wedstrijdjes kan je niet winnen, paard is zowiezo sterker.
Dus de enige oplossing die hier naar voren kan komen is heel veel werken op laterale buiging, zelfs met een net iets meer dwingende uitvoering want het paard heeft ondertussen al geleerd dat hij sterker is en dat werkt altijd in jouw nadeel.
Ik zou dus zeggen vergeet even de klassieke dressuur training en werk even enkel vooral lateraal, en elke poging tot bit vastpakken is een no-go, maar nooit tegen trekken echt nooit, ik zie dit probleem echt oooh zo dikwijls.
Ik zou zeggen op een dikke maand training moet zoiets praktisch bijna opgelost zijn, dan is het natuurlijk belangrijk verder intrainen en vooral aandacht er bij houden.

Ik kan het hier niet meer dan mee eens zijn. TS, dit is echt goed advies!

Wat jij je paard wil aanleren, is om de power er uit te kunnen halen. En de focus terug op jou te krijgen. Zoals aeolusnr1 al zei, heeft hij een stuk basis gemist.
Bij dressuur (of niet alleen dressuur.. veel paardentakken wel) wordt vaak zoveel getraind om de power er in te krijgen, maar nooit zo goed om de power er weer uit te krijgen en daar krijg je dus problemen mee. Een manier om die power er uit te krijgen is door de achterhand te bewegen. Disengaging dus. Voorhand blijft staan, achterhand beweegt. Je moet je paard aanleren alle power te laten gaan en zichzelf te relaxen. Dat is de kunst van paardrijden, en zou de kunst van dressuur ook zeker moeten zijn... Alle power er in krijgen (piaffe bijv vergt ontzettend veel power zoals je zelf wel weet), maar ook om alles er weer uit te krijgen wanneer je dat wilt. Zo ook wanneer je paard gespannen wordt, wil je hem weer naar een rustige state of mind krijgen, en de focus op jou gericht. Wanneer jouw paard er vandoor wil gaan, wil gaan steigeren of bokken.. moet hij ook die power hebben die je wilt bij een piaffe of pirouette bijvoorbeeld. Je wilt dus controle krijgen over de kracht van je paard, inzetten wanneer je t wilt en uitzettend wanneer je t wilt. Dat gaat je dus niet alleen helpen bij een ontspannen buitenritje, maar ook bij je dressuuroefeningen ;) controle. Dat is waar het om gaat.
Ook zoiets buiten; ik wil dar mn paard met lange teugel overal maar rond kan kijken waar hij maar wilt. Maar het moment dat ik de focus wil, moet hij de focus op mij hebben. Dat is het uiteindelijke doel voor mij, en zo kan zowel jij als je paard genieten!
https://youtu.be/4tZaT0wrRX0

Misschien helpt dit filmpje je een beetje. Dit gaat veel om controle en focus, maar je kan ook wel zien dat hij dus de achterhand beweegt (disengaging) wanneer hij de controle over het paard verliest. Ik kon geen video zo snel vinden specifiek hiervoor. Wel zijn er heel wat videos over de onereinstop te vinden, maar daar wordt vaak niet zo goed uitgelegd waarom dat nou gedaan wordt. Hoe het nou werkt bedoel ik

ckj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 21:52

Allemaal hard bedankt voor de reacties. Jullie hebben allemaal groot gelijk! Ik heb zelf zeer veel ervaring in rechtrichten en natural horsemanship...Maja, dat zegt iedereen...dat is nu net zo frustrerend voor mij.
Mijn trainer was erbij toen hij het voor de eerste keer deed. Hij vertrok vanuit stilstand, vanuit een zeer ontspannen houding. Wij denken een wespensteek ofzo...
Daarna heeft hij het toevallig bij een ongelukkige beweging nogmaals gedaan en daarna nog eens twee keer zonder enige reden. Het slechte is dat ik er telkens afgevallen ben, waardoor we beide het vertrouwen zijn verloren. Nu met de slofteugel heb ik terug vertrouwen en rijd ik nu al drie maanden zonder problemen. Nu wil ik die slof eraf, maar zoek een tussen oplossing om uiteindelijk te kunnen eindigen terug bij een normale trens.
Mijn vraag was wie heeft ervaring met een ophaaltrens? Naar mijn gevoel kan je (als je met twee teugels rijdt) deze gewoon rijden zoals een normale trens...en mocht er iets fout gaan, je toch sterker kan inwerken met de andere teugel. Waarschijnlijk moet ik dit nooit doen, in het slechtste geval één keer.
Enfin ik ben heel blij met de goed bedoelde reacties, maar ik had graag ook een antwoord op m'n vraag van mensen die reeds met een ophaaltrens gereden hebben...hetzij een ander alternatief om me van die slof vanaf te helpen als tussenstap.
Danku

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:54

Kan het echt geen pijnreactie zijn? Dat hij van het achterbeen af wil omdat het hem zeer doet, of dat hij last van de rug heeft? Ik noem maar iets hoor, maar is het vaak wanneer je een moeilijke oefening vraagT?

ckj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 22:07

Een pijnreactie is het eerste waar ik zelf ook aan dacht. Dit is zelfs niet uit te sluiten met die losse knieën, maar de dierenarts zei doorwerken. Plus ik doe het nu zo rustig aan, zoveel mogelijk rechte stukken langzaam opbouwen. De laatste tijd heeft hij ook niets meer gedaan, maar het vertrouwen is er nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:18

ckj22 schreef:
Een pijnreactie is het eerste waar ik zelf ook aan dacht. Dit is zelfs niet uit te sluiten met die losse knieën, maar de dierenarts zei doorwerken. Plus ik doe het nu zo rustig aan, zoveel mogelijk rechte stukken langzaam opbouwen. De laatste tijd heeft hij ook niets meer gedaan, maar het vertrouwen is er nog niet.

Nja misschien zijn het toch de kniebanden die pijnlijk zijn. Misschien eens een week met pijnstilling rijden, kijken of hij dan anders reageert?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:44

Een deel van de vraag ging over de ("achter")knieën, waar jonge paarden nog wel eens kracht tekort komen.
De DA zag geen reden om aan losse botfragmenten te denken.

Wat ik vaak een mooie oplossing vind is de balans teugel a la Linda Tellington.
Zodra het dier gewricht geeft op de teugel teugel los ("dan valt er niets te hangen") en gebruik je zit, gewicht en balansteugel om het dier halt te laten houden (....visualiseer een slide stop...) en stap weg met gewicht netjes van de gewone teugel af.

De meerwaarde van een slof of ophaaltrens ontgaat mij eerlijk gezegd.... :o

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:49

Ik heb dit probleem ook met mijn paard gehad. Veel geklooi met bit vast pakken en de teugels uit je handen trekken. Wat ik nu doe als hij weer de teugels uit de handen trekt is de teugels helemaal lang laten en stevig voorwaards rijden en op de binnen hoefslag. Dit gaat hij zeker moeilijk vinden en word dit op een vriendelijke manier afgeleerd. Tevens maak je er een wat moeilijkere oefening van bij elke keer als hij het doet. Hierbij trein je ook zijn achterhand heel mooi en moet hij dan als nog leren om op je hulpen te reageren als hij de vrije teugel heeft.

Wat ik ook wel eens doe is de buiten teugel een paar cm korter pakken en als hij weer het bit pakt en gaat trekken heb jij de overhand en word hij gedwongen om los te laten.
Dit is wat minder vriendelijk voor het paard maar scheeld veel in je handen en pijn in je eigen handen en tevens trekt je paard zichzelf aan kans in de mond.
Hoop dat deze technieken je hier bij helpen om met een normale trens te kunnen rijden.
Hierbij kun je rustig de slof losser laten en op een bepaalde tijd de slof helemaal weg laten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:27

Alternatief slof (bv omdat 2 teugels niet kan of er te sterk op slof gereden wordt) wordt meestal thiedeman, die zit aan je teugels vast, en kan je los genoeg afstellen om bij gewoon rijden niet in te werken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:35

Ts, is er verder iets aan die losse knieën gedaan? Bijvoorbeeld inspuiten?
Als je het paard daarmee kan helpen, hoef je misschien niet iets te gaan doen met een ophaaltrens.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:05

Waarom niet eerst vanaf de grond zijn knieën trainen, als dat een mogelijke oorzaak is?

Ondertussen wellicht zelf met een ander paard wat meer zelfvertrouwen terug opbouwen?

Ik denk dat dé oplossing niet in een hulpmiddel zit. Krijg je met een slof, thiedeman, stang, ophaaltrens,opzetteugel, noem maar op, vertrouwen in jezelf en in je paard? Of je paard in jou?

Als een hulpmiddel correct ingezet wordt, kan het een heel goed hulpmiddel zijn, maar ik denk dat dit geval anders is

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:11

Ik zie echt niet het nut in van slof en ook niet van een thiedemann en al helemaal niet van een ophaaltrens, en heb zelf duidelijk ervaring met al deze teugels.
Als een paard het bit vast gaat pakken en gaat tegen trekken, dan is er duidelijk een probleem met het nageven op druk, en hier specifiek op de druk via de teugels. Al deze genoemde teugels trekken tegen en trekken dus in de mond, als je daar harder en harder gaat trekken dan los je dit probleem niet op maar maak je het erger.
Enige manier die ik hier nuttig vind is vooral lateraal werken, buiging en daar ga ik dan een beetje extreem te werk, ga daar vrij ver geloof me maar. Ook zijgangen zijn nadien dan een zeer goede bruikbare hulpmiddel om het hoofd lager te vragen en het tegentrekken op te heffen.
Bij deze training zou in het allerbegin zelfs gewoon zonder bit trainen, daar zijn bijzondere trainingshalsters met een metalen ring voor, nadien overstappen op een Indian-Bosal , en dan pas weer op een bit, ......Eigenlijk een hele make-over zeg maar.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:20

Ts ik zou het gewoon doen, je kan het toch gewoon proberen zo'n speciaal bit? Alsof een paard meteen stuk gaat als je eens wat anders probeert. Als het vertrouwen weer terug is kun je terug overstappen naar een trens

Al doe je het 2 weken. Of je gebruikt een martingaal of thiedeman en bijvoorbeeld paar privé lessen meer nemen.
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 14-12-16 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:22

ckj22 schreef:

Is het gebit al nagekeken?
Jong paard = wisselen
en dan willen ze ook nog wel tegen het bit zijn

Dit kreeg ik te horen van mijn instructrice toen ik over Hulpteugels begon:
"Hulpteugels komen tevoorschijn waar de kennis van de mens ophoudt"
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 14-12-16 00:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:23

Ophaaltrens is wat lastig in dit geval. Je rijd met 2 teugels, maar of je hebt de tweede teugel er altijd aan en dan verander je je rijkunst. Of je hebt hem er niet bij (strak) en dan ben je waarschijnlijk te laat met bij pakken. Ik vermoed dat dat je te weinig steun gaat geven voor je gevoel.
Bovendien is de inwerking van die bitten toch wel anders.

Ik vraag me af of jij niet het meeste gebaad bent bij een boktriem of een daisy rein? Dat doet precies voorkomen wat jij niet wil. Z'n hoofd te ver laten zakken (en hem smeren). Het geeft je tijd om rustig normaal verder te trainen, maar het geeft je enorm veel zekerheid.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 01:20

Ik begrijp nog niet helemaal wat er is gebeurd tijdens de genoemde incidenten, maar als ik het goed begrijp gaat het nu al drie maanden goed toch? Ligt het 'probleem' bij het paard of bij jouw angst na wat er gebeurd is? Volgens mij praten we daar in de paardenwereld soms te weinig over. Zoals het klinkt, lijkt het alsof jij je met de slof veilig voelt en je daardoor weer ontspannen bent gaan rijden. Ligt de oplossing dan in de slof of in jouw hoofd? Het is belangrijk dat je problemen voorwaarts kunt oplossen en als een hulpteugel of bitje ervoor zorgt dat je dát kan komt het goed.
Zoek iets dat minder zwaar is dan de slof of begin eens met uitstappen zonder hulpmiddel bijvoorbeeld. Zolang jij je er fijn blijft voelen. Zo kan je tegelijkertijd hulpmiddelen afbouwen en juliie vertrouwen weer opbouwen

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:48

KPet schreef:
Ik begrijp nog niet helemaal wat er is gebeurd tijdens de genoemde incidenten, maar als ik het goed begrijp gaat het nu al drie maanden goed toch? Ligt het 'probleem' bij het paard of bij jouw angst na wat er gebeurd is? Volgens mij praten we daar in de paardenwereld soms te weinig over. Zoals het klinkt, lijkt het alsof jij je met de slof veilig voelt en je daardoor weer ontspannen bent gaan rijden. Ligt de oplossing dan in de slof of in jouw hoofd? Het is belangrijk dat je problemen voorwaarts kunt oplossen en als een hulpteugel of bitje ervoor zorgt dat je dát kan komt het goed.
Zoek iets dat minder zwaar is dan de slof of begin eens met uitstappen zonder hulpmiddel bijvoorbeeld. Zolang jij je er fijn blijft voelen. Zo kan je tegelijkertijd hulpmiddelen afbouwen en juliie vertrouwen weer opbouwen

Het is 9 vd 10 keer de ruiter. Of in ieder geval ooit een keer "door" een mens gebeurd, het kan ook heel goed (onbewust) aangeleerd gedrag zijn. In dit geval is het beide denk ik. Er is iets fout gegaan bij de basis/ training, paard deed iets verkeerds, ruiter werd (onbewust?) Angstig en dan gaat t van kwaad tot erger.
Het is je eigen paard ts dus ik zeg verder niks over je keuzes.
Maar ik kan je nog wel vertellen dat je de oorzaak van het probleem niet gaat aanpakken op deze manier. Ja je kan je paard uiteindelijk stoppen omdat het MOET. Anders krijgt hij zoveel druk in zn mond en dat doer natuurlijk pijn. Niet dat hij leert te ontspannen en de kracht uit zn lichaam kan laten vloeien. Je doet juist het omgekeerde; die kracht, die energie zit er nog steeds in. Dus wanneer jij hem tot stil stand hebt gekregen; in zijn hoofd rent hij nog steeds. Op een gegeven moment ga jij een paard krijgen die omhoog komt als je nier voorzichtig bent of misschien bokken oid, let maar op.
Iets met symptoombestrijding :)
Maar nogmaals, jouw paard. Jouw keus. Kies her wijze zou ik zeggen ;)