Hoe dressuur rijden uitdagender maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Hoe dressuur rijden uitdagender maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:18

Hoihoi,

Ik mag alleen dressuur rijden met mijn verzorgpaard, want springen en buitenritten kan helaas niet. Nu is dressuur rijden niet stom hoor, maar ik zou graag wat leuke uitdagende oefeningen willen uitzoeken :) Ik ben zelf niet zo goed in dressuur, ik weet niet hoe ik verder kom, dat is een beetje het probleem. Ik heb geen les, alleen een manegeles een keer per week. Nu vraag ik me af hoe ik het dressuur rijden wat "spannender" kan maken :) we oefenen nu vooral op wijken en nageven. Heeft iemand tips?

sneeuwpop

Re: Hoe dressuur rijden uitdagender maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:34

Stoppen met de manegelessen en dan 2x per maand privé les op je verzorgpaarden. Leer je veel sneller.
Oefeningen doen zonder begeleiding, is vragen om een scheef paard.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:40

Ik ga van de zomer privélessen nemen :)
Kun je uitleggen wat een scheef paard inhoudt?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:43

Een paard die scheef is in zijn spieren/houding. Dus aan de ene kant makkelijker stelling en buiging aanneemt dan aan de andere kant. Ik zie trouwens dat je uit brummen komt , mocht je verzorgpaard daar ook staan raadt ik je aan om te gaan lessen bij de ijssel ruiters. Hier zul je dingen veel sneller leren en is waarschijnlijk nog goedkoper dan de manege ook.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:46

Daar ga ik privélessen nemen in het voorjaar :) dan komt er een instructrice van de Ijsselruiters naar mijn verzorgpaard toe :)
Dus ik maak hem scheef als ik doorrijd? Wordt een paard scheef door verkeerde hulpen en foute oefeningen?
Laatst bijgewerkt door Jeika op 12-12-16 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:47

Jeika schreef:
Daar ga ik privélessen nemen in het voorjaar :) dan komt er een instructrice van de Ijsselruiters naar mijn verzorgpaard toe :)

Hanneke Held toevallig?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:48

Hanneke's lessen zitten allemaal vol, en ze heeft weinig tijd, daarom ga ik lessen bij Hermien Peters (?)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:49

Jeika schreef:
Hanneke's lessen zitten allemaal vol, en ze heeft weinig tijd, daarom ga ik lessen bij Hermien Peters (?)

Okee, komt vast goed. Gewoon oefenen en eventueel af en toe een priveles nemen totdat je in de clublessen gaat rijden. Schiet je meer mee op dan met de lessen op de manege.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:50

Dat geloof ik graag :) maar wij hebben helaas geen trekhaak aan de auto dus kan ik niet naar de ponyclub zelf. Maar privélessen kan dus gelukkig wel!

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:50

er zijn zat leuke oefeningen voor de dresuur, maar als je nu pas bij het nageven bent zou ik zeggen wacht er toch nog even me.. wat je ook kunt doen is op de manege inschrijven zodat je met je verzorgpaard mee mag doen aan wedstrijden dat geeft toch ook net weer wat meer motivatie hoop ik?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:51

Oh daar had ik een leuk boek voor.. Stonden allemaal dressuur oefeningen in.

https://www.bol.com/nl/p/101-trainingso ... 002608879/
Deze was het, 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter. Misschien kan je iets dergelijks vinden op marktplaats of zelfs in de bibliotheek?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:52

Annalies03 schreef:
er zijn zat leuke oefeningen voor de dresuur, maar als je nu pas bij het nageven bent zou ik zeggen wacht er toch nog even me.. wat je ook kunt doen is op de manege inschrijven zodat je met je verzorgpaard mee mag doen aan wedstrijden dat geeft toch ook net weer wat meer motivatie hoop ik?

Dat kan niet op de manege, je moet daar een paard huren wil je daar wedstrijden rijden. Ik ben niet pas bij het nageven, maar ik wil vooral zo rijden dat hij er zelf mee komt, als je begrijpt wat ik bedoel :) op de manege leer ik niet zoveel meer bij helaas :(

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:53

laraxXxemma schreef:
Oh daar had ik een leuk boek voor.. Stonden allemaal dressuur oefeningen in.

https://www.bol.com/nl/p/101-trainingso ... 002608879/
Deze was het, 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter. Misschien kan je iets dergelijks vinden op marktplaats of zelfs in de bibliotheek?

Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken bij de bieb :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:20

Probeer eens in een half uur na het losstappen 20 echt goede actieve overgangen te rijden op beide handen. Wedden dat jullie na 20 min helemaal kapot zijn?
Heel basis, maar goede overgangen zijn enorm belangrijk om verder de oefeningen te kunnen doen in de dressuur.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:26

Dat kan ik wel doen :) Maarreh, in de wintermaanden rijd ik maar een half uurtje/drie kwartier :D kan het dan ook?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:31

Natuurlijk, dat zeg ik juist. In een half uur incl. lossen stappen. Echt na 20 min zijn jullie kapot de eerste paar keren.

Je paard word er na dit regelmatig doen sterker en alerter van als je het goed doet :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:32

Ineke2 schreef:
Natuurlijk, dat zeg ik juist. In een half uur incl. lossen stappen. Echt na 20 min zijn jullie kapot de eerste paar keren.

Je paard word er na dit regelmatig doen sterker en alerter van als je het goed doet :)

Oh sorry, ik dacht na eerst een half uur rijden :o

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:34

Wat ik zelf leuk vind om te doen tijdens trainingen is om met balkjes, cavaletti's, pionnen, blokken, etc. te werken. Bv over de balkjes heen, er tussendoor, schuin erover, verruimen en verzamelen, galop, zijwaarts... Slalommen om de pionnen, elke pion een kleine volte maken, overgangen tussen elke pion, etc. Ik merk dan dat ik heel geconcentreerd moet rijden en dan gaat mijn pony spontaan beter lopen :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:37

gerpiegorp schreef:
Wat ik zelf leuk vind om te doen tijdens trainingen is om met balkjes, cavaletti's, pionnen, blokken, etc. te werken. Bv over de balkjes heen, er tussendoor, schuin erover, verruimen en verzamelen, galop, zijwaarts... Slalommen om de pionnen, elke pion een kleine volte maken, overgangen tussen elke pion, etc. Ik merk dan dat ik heel geconcentreerd moet rijden en dan gaat mijn pony spontaan beter lopen :D

We hebben helaas geen balkjes, maar voor pionnen kan ik kijken bij de action?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:40

leuk leesvoer als je wil weten wat scheefheid inhoud bij paarden
http://www.paardenbegrijpen.nl/

Dressuur is zo leuk of zo saai als je het maakt. Probeer eens een volte kogelrond te rijden, ga oefenen met overgangen om je paard alerter te maken, balkjes draven in een rechte lijn.
En ga inderdaad bij een goede instructeur (die bij je past) privelessen nemen, daar leer je veel meer dan in een manegeles rondhobbelen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:40

Je moet jezelf doelen stellen. Wat kan je nu. Wat gaat nog niet zo goed en wat wil je met bijv. Een half jaar kunnen.

Ik rij ook alleen dressuur, mijn paard vind springen niet leuk en buitenritten zijn niet veilig.
Dus rij met name in de bak. Ik stel elke keer een doel als ik ga rijden en heb daarnaast langertermijn doelen.
Mijn doelen zijn:
De basis verbeteren. Een terugkerend onderwerp is dus mijn houding en rechtrichten en goed aan de hulp hebben van mijn mijn paard.
Verbeteren van de contra galop, die hebben we nodig voor de hogere klassen.
Werken aan de verzameling en zij gangen.

Elke keer als ik rij werk ik aan (1 of 2 van) deze doelen. Ik wil begin volgend jaar graag m2 starten. Mijn langer termijn doel is om eind volgend jaar z1 te starten

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:42

brighteyes85 schreef:
leuk leesvoer als je wil weten wat scheefheid inhoud bij paarden
http://www.paardenbegrijpen.nl/

Dressuur is zo leuk of zo saai als je het maakt. Probeer eens een volte kogelrond te rijden, ga oefenen met overgangen om je paard alerter te maken, balkjes draven in een rechte lijn.
En ga inderdaad bij een goede instructeur (die bij je past) privelessen nemen, daar leer je veel meer dan in een manegeles rondhobbelen.

Rechte lijnen rijden is nog een dingetje.. Afentoe heb ik de neiging om te snel weer naar de hoefslag te rijden ;) ik heb het ebook gedownload!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:43

Alice13 schreef:
Je moet jezelf doelen stellen. Wat kan je nu. Wat gaat nog niet zo goed en wat wil je met bijv. Een half jaar kunnen.

Ik rij ook alleen dressuur, mijn paard vind springen niet leuk en buitenritten zijn niet veilig.
Dus rij met name in de bak. Ik stel elke keer een doel als ik ga rijden en heb daarnaast langertermijn doelen.
Mijn doelen zijn:
De basis verbeteren. Een terugkerend onderwerp is dus mijn houding en rechtrichten en goed aan de hulp hebben van mijn mijn paard.
Verbeteren van de contra galop, die hebben we nodig voor de hogere klassen.
Werken aan de verzameling en zij gangen.

Elke keer als ik rij werk ik aan (1 of 2 van) deze doelen. Ik wil begin volgend jaar graag m2 starten. Mijn langer termijn doel is om eind volgend jaar z1 te starten

Wijken gaat niet perfect, maar ik weet ook niet hoe verder, zomaar iets doen lijkt me ook niet zo'n goed plan :n

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:42

Dat boek heeft dus heel veel verschillende oefeningen, maar begint bij de basis. Begin ook niet ergens in het midden maar vooraan. Er zitten ook oefeningen bij van 'maak overgang van stap naar halt' om de stop er goed op te krijgen. Als je stop er 100% op zit kan je deze overslaan natuurlijk, maar o.a. wijken leer je door middel van meerdere stappen door het boek heen. Dus juist dan is het wel nuttig om de eerste oefeningen die makkelijk lijken wel mee te pakken, zodat je vooraan begint met je leerdoel en niet ergens halverwege (een goed begin is het halve werk). Je kan wel bijvoorbeeld in het begin meerdere doelen in 1x rijden stoppen, waar je bij de moeilijkere doelen meerdere keren moet rijden om dat ene doel te halen.
Dus; begin niet gelijk bij het hoofdstuk wijken in dat boek, want daarvoor is het niet bedoeld. Snap dat het verleidelijk is, maar als je het écht goed wil doen begin je bij het begin.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:45

Nee maar je kan je inlezen, (laten) filmen en terug kijken, les is natuurlijk ook niet onoverbodig en focus vooral niet op wat nog niet gaat maar wat wel en verbeter daar in. Zorg dat wat je al wel kan beter wordt. Zorg dat je paard goed luisterd dat jij eenduidige en consequente hulpen geeft. Zorg dat je rechte lijnen rijd. En richt je paard recht binnen de mogelijkheden die je hebt.