Paard schrikt -> ik bang.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Paard schrikt -> ik bang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 21:06

Hoi hoi,

De laatste tijd schrikt mijn paard van de kleinste dingetjes, vooral als het winderig weer is. Natuurlijk is het logisch dat een paard frisser word met dat weer. Maar hij is normaal altijd heel relaxed en ontzettend braaf, maar als het weer wat fris is dan schrikt hij van een vogel of een hoek die hij eng vind, zelfs tot bokken aan toe! Dit maakt mij toch wel erg bang en angstig om op hem te rijden. Tot nu toe heeft hij bij mij niet gebokt maar wel bij zijn bijrijder + voormalige bijrijder. Ook was ik een dagje ziek en wou een vriendin hem terug in stal zetten, aangezien hij heel raar en wild aan het doen was buiten -> winderig weer, hij is toen aan de hand gaan bokken en is als een gek door de bak gaan rennen en springen. Dit gedrag ken ik helemaal niet bij hem, dacht dat het een overschot aan energie was, heb hem nu de laatste tijd intensief aan het werk gezet, en zijn brok verminderd. Maar nog steeds is hij schrikkerig, heb hem afgelopen zomer gekocht juist omdat hij zo braaf was, en ik een angstige ruiter ben. Toen was het ook erg onrustig weer.

Ook voer ik een aantal maanden magnesium bij, hij heeft 3 weken nadat ik hem had een voor mij onbekend ongeluk gehad, met als gevolg ataxie verschijnselen en een breuk in zijn schedel, sinds toen begon hij te schrikken en DA dacht aan een tekort aan magnesium. Daarna heeft hij 2 weken in de kliniek gestaan, en de afgelopen maanden (tuurlijk nadat hij helemaal hersteld was) hebben we alles opgebouwd en dat ging eigenlijk heel erg goed. Heb dus ook gedacht dat het aan zijn 'trauma' lag, maar tussen door was hij gewoon zichzelf dus vond dat wat gek.

Eigenlijk ben ik een beetje ten einde raad, durf nu ook niet te rijden en kan er niet van slapen. Weet ook niet wat ik met dit topic wil bereiken, moest het even kwijt. Het moet ook niet zo zijn dat ik alleen in de zomer op hem durf te rijden...

Blackberry28

Re: Paard schrikt -> ik bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:03

Hoe wordt je paard verder gehouden? Staat hij veel op stal of in de paddock/wei een aantal uur per dag of 24/7 buiten?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:21

Als ik het goed lees, is dit dus de eerste winter met je paard?
mijn merrie is in de zomer héél erg anders dan in de winter :+

wel vervelend dat je er bang van wordt, maar wel begrijpelijk. heb ik ook weleens gehad.
mijn merrie kan ook schrikken van letterlijk niks.

ik heb mijn merrie trouwens ook wel eens magnesium bijgevoerd, dat hielp wel iets, maar ze was er iets té wakker voor. ze had ook geen magnesium tekort in het bloed. heeft jouw paard dat wel?

wat wel helpt bij mijn merrie is doorzetten, doorrijden en niet op het schrikken reageren. als ze schrikt draai ik rustig een volte en ga er nogmaals langs. ze is nog nooit 2 keer achter elkaar geschrokken.
misschien dat je een bodyprotector aan kunt trekken? veel mensen worden daar wat zelfverzekerder van :)
misschien kun je proberen samen in een bak te rijden? met nog een ander paard erbij bedoel ik.
ik merk vaak dat paarden dan wat minder schrikkerig zijn

hoe oud is hij trouwens?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:38

Magnesiumtekort van een klap op je kop? Vreemd verhaal.

Zomer of winter maakt voor sommige paarden inderdaad veel uit, zeker bij minder buiten komen (wei te nat/niet in het donker buiten) en daar kunnen ze inderdaad stuiteriger van worden. Maar dat ongeluk vooraf gaande aan dit gedrag, ook al zit er een pauze in geeft mij vraagtekens. Goede fysio/osteo er bij en na laten kijken of lijf wel gewoon werkt, zeker samen met de ataxie. Ataxie zelf kan ook schrikgedrag geven, paard is immers kwetsbaarder door niet geheel goed werkend lijf wat niet altijd precies doet wat paard wil.

Ondertussen is aan het werk zetten je beste optie, paard kan maar 1 ding tegelijk, als hij al bezig is met werken kan schrikken daar niet bij.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 01:10

Wat vervelend! Ik ben zelf een angstige ruiter dus ik ken het gevoel. Heb de mijne ook gekocht omdat hij braaf zou moeten zijn en dat valt soms ook tegen haha. Mijn advies is om les te nemen, als je dat al doet dan raad ik je aan om dit vaker te doen. Met een goede begeleider heb je minder tijd om bang te worden en leer je omgaan met zo'n schrik situatie.

Succes!

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 01:19

Is inderdaad heel vervelend en dat je bang bent is heel begrijpelijk.
Misschien zou je kunnen proberen wat oefeningen te doen vanaf de grond in de bak. en soms moet een paard gewoon ook even zijn energie kwijt en kun je hem het best even lekker laten rennen en daarna weer verder gaan met de oefeningen.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 01:55

Inmiddels is ataxie weg, diagnose van de kliniek was: Ataxie na trauma. Niks aangeboren oid, wel was hij toen erg onzeker geworden en misschien is dat nog blijven hangen? En dat magnesium, DA zei dat ik dat kon geven, daar heb ik dus ook naar geluisterd. Ik laat hem inderdaad los aan de longe lekker racen en bokken, nu eigenlijk alleen maar, want ik durf er niet op :n. Nadat zijn energie eruit is, is hij wel weer rustig maar dat schrikken zit er nog steeds... Hij is 16.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 02:20

Wat ik kan doen als ik onzeker ben:
1. Eerst mijn man erop zien, is Paard braaf, neem ik hem over (nog nooit gebeurd dat ik hem niet over heb genomen). Ik word er rustiger van als ik het eerst even heb kunnen zien.
2. Samen rijden met iemand anders, zodat ik een 'zen-paard' in mijn buurt heb. Paarden zijn vaak net wat makkelijker als ze niet alleen in de bak hoeven te zijn. Daar word ik zelf ook rustiger van.
3. Rijden met mijn instructeur erbij, want zij geeft mij vertrouwen en daar word ik rustiger van.
4. Liedje zingen in mijn hoofd, dan is mijn ademhaling mooi regelmatig en ben ik rustiger.
5. Paard eerst even losgooien, zodat ie overtollige energie kwijt kan raken. Vind ik ook mooi om te zien, dus word ik rustig van.
6. Opstappen en Paard goed aan het werk zetten, aandacht bij mij en niet bij alles wat hij verder nog interessant vindt. Desnoods gewoon op een volte, die bouw ik dan vanzelf wel verder uit, als hij én ik rustiger aanvoelen.

Zie je de lijn? Ik moet dingen doen waar ík rustiger van word, want als ik rustig ben en gewoon lekker kan zitten en goed kan ademhalen is er voor Paard een stuk minder om van te schrikken en kan ik hem gewoon lekker aan het werk zetten. Onze eigen energie is zó belangrijk bij het rijden (ook in de omgang trouwens, maar daar gaat het nu niet over). Is er iemand die je daarmee kan helpen?
Ik vind er overigens ook niets mis mee om het rijden even te laten voor wat het is zolang je je er zelf niet lekker bij voelt, maar het moet bij mij niet te veel in mijn hoofd gaan zitten, dus soms moet ik mezelf op de één of andere manier er toch even doorheen laten helpen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 02:26

Ik denk dat er meer aan de hand is als hij een schedelbreuk heeft gehad kan er ook een bloeding geweest zijn en de ataxie dus neurologisch veroorzaakt zijn. IK geef je groot gelijk dat je niet durft want je kan zomaar een ander paard krijgen daardoor door neurologische klachten. Je weet immers niet wat er van binnen is gebeurd. Hoe is dit ongeluk gebeurt ? schrikken kan hier ook zeker bij horen, iemand met een bloeding kan ook ineens anders gaan reageren en schrikkerig worden dingen niet overzien. Of dingen aankunnen wat eerst wel kon

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 10:54

Wij hebben geen idee wat er was gebeurd, het is ook een enorm lang verhaal en heb dat dus in mijn beginpost niet heel uitgebreid verteld.

Ik was een midweekje op vakantie en mijn toenmalige bijrijder zorgde voor hem, we hadden dagelijks contact met elkaar, en volgens haar ging het allemaal goed. Toen ik terug was en naar stal ging, dacht ik lekker te gaan rijden, op de poetsplaats vond ik hem al vreemd, maar toen ik zijn hoef optilde viel hij zo om, wilde zien hoe hij liep en liep als een dronkenman... Dus na een aantal bezoekjes en tests van DA, werd het de kliniek, daar onder de CT-scan, een breuk/scheur in zijn schedel, een zwelling, hematoom en idd ook een bloedinkje. Hij heeft daar 2 weken gestaan, eenmaal thuis, 3 weken boxrust en daarna 2 weken stappen. Is helemaal goed gegaan, nu gaat het super met 'm!

Ik zet hem inderdaad ook op de volte, maar gisteren de moed bij elkaar geraapt en ben er op gegaan, maar op de volte schrok hij van een vogel, die aan de andere kant van de bak weg vloog, hij is niet bang voor trekkers, honden, of zeil, vind hij allemaal prima, maar ineens uit het niets schrikt hij. Hij was toen met andere paarden en die schrokken er niet van en waren rustig, alleen of met andere paarden maakt vrij weinig verschil. Ook rijd ik gewoon door maar wil dan wel het liefst zo snel mogelijk klaar zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:00

Is zijn zicht wel helemaal in orde? En is heel zeker dat er geen hersenschade is opgetreden na die bloeding? Oude tinker (inmiddels overleden) had een tumor op zijn oogbol waardoor zijn zicht werd aangetast omdat er wat voor zijn pupil hing. Ik merkte ananhem dat hij daar veel schrikkeriger door werd terwijl hij altijd relaxt en schrikvrij was.

En ook de vragen zoals hierboven gesteld, is er iets voor hem verandert in tijd buiten, voer enz?

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:34

Heb niet het idee dat hij slecht ziet oid, hoe zou ik dat kunnen zien? DA had toen wel zijn ogen bekeken maar was niks geks te vinden. En hersenschade... Eerlijk gezegd heb ik geen idee, kliniek heeft me daar ook verder niks over gezegd. Hij is van 24/7 wei pats boem 24/7 op stal gegaan, helaas kon ik dat niet voorkomen... Maar hij gaat nu al een hele poos minimaal 3 uur op de paddock, daarna longeren of rijden. Dan is hij er ook wel klaar mee want zijn eten staat te wachten... Hij krijgt 3x per dag voordroog, en nu ik zijn brok verlaagd heb een halve kg, basisbrok van Pavo.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:47

Nouja, als je paard schrikt van een vogel, dan schrikt hij niet pats boem van niets, er is wel iets waarop hij meent te moeten reageren. Zo snel mogelijk klaar willen zijn, klinkt voor mij niet alsof je er rust in kunt brengen op zo'n moment, wat ik snap hoor, maar ik denk wel dat dat het belangrijkste is. Als ik niet op mijn kont ga zitten, mijn adem wat in ga houden, mijn schouders aanspan en wat naar voren hang, dan schrikt mijn paard ook van alles omdat ik dan mijn spanning op hem overbreng. Als ik, als zijn leider, het spannend vind, dan zou het ook wel echt spannend zijn, toch?

Ondanks dat ik denk dat de mensen die ervaring hebben met paarden die zo reageren vanwege een ongeluk of blessure wel ook een belangrijk punt hebben en ik het hier dus met de dierenarts over zou hebben, zou het ook niet de eerste keer zijn dat een paard omdraait van bomproof naar schrikkerig omdat de eigenaar van bomproof naar schrikkerig gaat.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:57

Jij bent bang van hem nu..kan het niet zo zijn dat hij jou stress voor een deel oppikt?
Doet mijn oude paard wel...als ik met hem het bos inga en ik ben schrikkerig of onzeker die dag..dan schrikt hij echt overal van. Terwijl dat als ik lekker achterstevoren op het paard zit te ouwehoeren met anderen dan is hij het meest relaxte paard ter wereld

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:03

Ik zou hem voorlopig alleen bij voerbeurten een handje brok geven voor het idee. De energie heeft hij er blijkbaar niet van nodig.

En verder idd veel longeren en misschien een tijdje alleen erop onder begeleiding (van een instructeur). Die kan jou vertellen hoe je moet reageren, waarschijnlijk breng je nu zelf spanning over door bv. te korte teugels, teveel druk op de teugels, een stugge zit etc.. Dan blijft het een cirkel. Schrikt je paard op de paddock ook van een vogel? Waarschijnlijk niet.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:08

let idd goed op de voeding. misschien krijgt hij wel te veel suikers binnen. Daar kunnen ze ook erg druk van worden.

Zelf laat ik mijn verzorgpaard altijd eerst even aan de longe lopen voordat ik erop ga. Dit omdat ik zelf ook een angstige ruiter ben en hierdoor zie ik of hij braaf is of niet. Is hij niet zo braaf longeren we gewoon nog even door, is hij rustig dan gaan we er snel op.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 13:10

Met 'uit het niets' bedoel ik vooral dat hij de hele tijd rustig was, en we lekker aan het rijden waren. En hij onverwachts uit de 'relax-modus' schiet en schrikt van iets kleins.

Qua spanning hebben jullie zeker een punt, alhoewel ik wel probeer rustig en ontspannen te blijven, zal dit inderdaad niet volledig lukken. Maar ook andere ruiters die op hem gereden hebben, die zijn er niet bang voor maar vond dat hij daar wel heftiger schrok. Bokken heeft hij hiervoor nog nooit gedaan, buiten een vreugdebokje of aan de longe oid. Dit hebben meerdere voormalige eigenaren mij verteld en zo heb ik zijn karakter ook zeker ervaren. In de paddock schrikt hij inderdasd niet, heel af en toe bij het longeren, denk dat het dan bij mij vandaan komt, aangezien ik dan met hem bezig ben maar banger ben als ik erop zit dan er naast, maar het er naast ook nog steeds in mijn achterhoofd spookt... Waarschijnlijk is dat de reden dat hij onder het zadel vaker schrikt?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:29

Ik denk dat een paard elke spierspanning van ons wel kan voelen, bewust zijn van je houding, ademhaling en stemming is daarom ook heel belangrijk. Hoe ze daarop reageren is per paard verschillend. Er zijn er die zich er niets van aantrekken als een ruiter spanning heeft, maar je hebt er ook die mee onzeker worden. En ik merk aan ons paard ook dat als hem iets niet lekker zit, hij heftiger reageert dan wanneer dat niet zo is. We hadden bijvoorbeeld een nieuw hoofdstel voor hem en hij was echt wat stouter dan met z'n andere hoofdstel. Gesleuteld aan de afstelling van de neusriem en nu is hij weer zichzelf. Blijkbaar zat het hem niet lekker en omdat ie niet kan praten moet ie op een andere manier duidelijk maken dat we iets ten nadele van hem veranderd hadden.
En dat is nu bij jouw paard ook het lastige, het is je eerste winter met hem, zijn stalmanagement is veranderd én hij heeft een behoorlijk ongeluk gehad. Dan is het lastig om te bepalen waarom hij doet zoals hij nu doet, wat zegt je instructeur ervan eigenlijk?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:20

Als ik jou was zou ik echt samen met iemand er mee bezig gaan. het is echt rot als je er niet meer op durft, k ken dat gevoel. meestal is het zo dat hoe langer dat duurt, des te erger het wordt :(
Misschien met een instructrice ermee bezig? Of dat diegene eerst even rijdt oid?
ik denk dat als het in jouw achterhoofd spookt, dat je dan onbewust zijn schrikreactie zit af te wachten.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 23:48

Heb op het moment geen les, maar heb zojuist contact gehad met een instructrice die er samen aan wil werken! Erg fijn idee, iemand met net wat meer verstand van zaken!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:18

Les nemen is altijd heel belangrijk, zeer zeker wanneer de ruiter bang aangelegd is.
Maar of het trauma helemaal hersteld is dat lijkt me toch een vraag waar je echt meer onderzoek naar zou moeten doen, en daar ook heel voorzichtig moet mee wezen, want de reactie's lijken zoals jij die nu hier verteld eigenlijk voort te komen uit het ongeval en dat kan best gevaarlijke toestanden opleveren.
Ook zeg je zelf dat het paard vrij regelmatig bokpartijtjes aan de longe doet, en blijkbaar accepteer jij dit gewoon, ik zou daar heel zeker heel erg duidelijk maken dat dit echt wel ongewenst gedrag is.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:38

goed dat je een instructrice hebt ingeschakeld ts

ik zou de komende tijd met haar en je paardje lekker aan de longe rijden zodat je alle ritten goed afsluit en in rust

totdat dit goed gaat en dan los

of schrikt hij alleen aan het einde van je rit? dan zou ik eerst los rijden en dan op het einde aan de longe

ik heb ooit een merrie gereden die ook overal van schrok, maar dat deed ze echt omdat ze geen zin meer had, ze gooide je er eigenlijk gewoon af omdat ze vond dat 'ze wel klaar was met werken'

ik zou voordat ik bovenstaande zou toepassen wel eerst 100% zeker willen weten dat dit niet door het ongeval kan komen.. succes TS!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 06:54

3 uur buiten is imo geen hele poos..betekent dat je paard 21 uur op stal staat!!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:27

Ik denk dat je moet kijken naar het buiten staan..
Paard is gewend 24/7 buiten te staan en staat nu 21 uur per dag op stal, niet heel raar dat hij dan schrikt.. Ook zei je dat hij boxrust heeft gehad, daar worden de meeste paarden ook heel anders van, ze hebben dan zoveel energie.
Misschien kan hij toch wat meer naar buiten met eventueel hooi en een paar soortgenootjes, ik weet zeker dat hij dan veel rustiger wordt!

brittkalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:23

Dit gedrag wat jij beschrijft herlen ik van de laatste week van de haflinger waar ik op reed. Hij schrok door slecht zicht (zeer waarschijnlijk) en deed hetzelfde als jij vertelt. Doodbraaf en niks aan de hand, en opeens schrikken, rennen en bokken waardoor je er afvalt. Ik zou zeggen: bodyprotecter aan want dat helpt voor je gevoel, en misschien toch nog eens een DA laten komen? En anders lekker longeren en vertrouwen opbouwen en misschien dat je bijrijder er wel op durft? Succes ermee +:)+