dragen van sporen wel/niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke39

dragen van sporen wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 15:33

Even een vraagje, mijn dochter zit op paardrijden, nu zag zij iemand paardrijden met sporen om. Ik kreeg te horen dat het beter is deze niet te gebruiken, waarom eigenlijk niet? Of waarom wel?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:35

Ik vind het erg fijn en rijd altijd met sporen. Ik ben totaal niet tegen sporen mits je goed weet waarom je er mee rijd en je je benen stil kan houden. En dan wel met de reden om hulpen te verfijnen en zeker niet om hem voorwaartser te krijgen.

Dus ik heb ze om om hulpen te verfijnen :)

Als je je benen niet stil kan houden of niet weet waarom je ze gebruikt kan je ze dus beter niet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 25-11-16 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:36

Sporen zijn om de hulpen te verfijnen. Het is geen geschikt middel voor beginnende ruiters omdat je goed je been stil moet kunnen houden om niet steeds je paard/pony te raken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:42

Hoe oud is je dochter en hoe lang rijd ze al? Persoonlijk ben ik geen voorstanden van sporen bij manegepaarden, omdat manegeruiters vaak nog niet weten hoe ze ermee om moeten gaan en ze alleen maar gebruiken om het paard vooruit te krijgen. Gevolg: afgestompte manegepaarden die bij een ruiter die toevallig zonder sporen rijdt geen stap meer verzetten :=
Laatst bijgewerkt door Foaly op 25-11-16 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

nienke39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 15:45

Foaly schreef:
Hoe oud is je dochter en hoe lang rijd ze al? Persoonlijk ben ik geen voorstanden van sporen bij manegepaarden, omdat manegeruiters vaak nog niet wegen hoe ze ermee om moeten gaan en ze alleen maar gebruiken om het paard vooruit te krijgen. Gevolg: afgestompte manegepaarden die bij een ruitenr die toevallig zonder sporen rijdt geen stap meer verzetten :=

Mijn dochter is 13 en doet al paardrijden vanaf haar 5de jaar. Maar wat jij zegt er zijn paarden die in een les de hoek induiken en vervolgens geen stap meer willen zetten, behalve als er een zweepje komt.

Dee_Es

Re: dragen van sporen wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:57

In dat geval met een zweepje rijden, sporen zijn daar de oplossing niet voor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:58

Een oud gezegde luidt:
Een ruiter mag sporen dragen als hij ze niet meer nodig heeft.
Dat zien we tegenwoordig nog maar weinig toegepast.

Het verkeerd gebruik van sporen leidt tot afstomping van zowel het paard als de ruiter.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:00

Tja, sporen met wapperende benen? Zweep gebruiken als pony hoek in duikt en afgestompt is ......... vragen we ons eigenlijk wel eens af wat er in zo'n pony omgaat :(:) ? Eigenlijk wil niemand dat weten, dat die pony afgestompt is zegt al genoeg. Hoe is zo'n pony er psychisch aan toe? Duikt toch niet voor niets depri de hoek in. Maar dat willen we niet weten, wat er in dat beestje omgaat. Want dat komt ons niet uit. Want we willen erop rijden. Dus dan maar de zweep gebruiken -O- .

peachyparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:16

Ik ben ook best wel tegen sporen bij manegeruiters.. Als je van jezelf weet dat je je benen stil kan houden en het niet overmatig gebruikt zou het misschien nog kunnen maar vind het zelf altijd een beetje zielig voor de pony :n

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:24

Manegeruiters horen geen sporen te dragen. Dat klinkt wellicht hard maar deze mensen rijden hooguit een of een aantal keer per week en vaak op verschillende paarden.
Een spoortje is bedoeld om hulpen te verfijnen waar nodig en de oefeningen die je op de manege rijdt vergen die verfijning niet.
Sporen worden helaas vaak gebruik om ongehoorzame paarden vooruit te trappen en daar zijn ze absoluut niet voor bedoeld.
Toch is het niet zo zwart/wit dat je kunt zeggen dat het beter is geen sporen te gebruiken. Een kundige ruiter die met respect met de sporen werkt kan er heel veel aan hebben. Dat is echter wel het sleutelwoord in dezen, kundigheid.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:52

Hoe vaak gebeurt het niet dat het paard dicht langs de bak rijd, en je met je voet een paal aanraakt? Paard heeft dan een wond met sporen, en dochterlief een smakkert. Ook zonder sporen zijn paarden voorwaarts te rijden. Door te stoppen met vragen zodra het juiste antwoord gegeven wordt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:13

Horsa schreef:
Hoe vaak gebeurt het niet dat het paard dicht langs de bak rijd, en je met je voet een paal aanraakt? Paard heeft dan een wond met sporen, en dochterlief een smakkert. Ook zonder sporen zijn paarden voorwaarts te rijden. Door te stoppen met vragen zodra het juiste antwoord gegeven wordt.

In de 30 jaar dat ik in de paarden zit heb ik dit serieus nog nooit meegemaakt of gehoord dat het anderen is overkomen. Ik vind het ook erg vergezocht.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:21

Ik ben een voorstander van sporen, mits je ze goed gebruikt. Je gebruikt ze om je hulpen te verfijnen maar ik weet niet of dat in dit geval het geval is.

Ik zelf draag bij mijn eigen paard sporen, omdat ik dan idd de hulpen kan verfijnen en ik voel altijd wanneer ik de buik raak, ook al het niet te bedoeling is. Ik merk trouwens wel dat mijn benen veel stiller liggen, omdat ik precies voel wanneer het mijn paard raakt. Nu raakt het mijn paard alleen nog als ik het bewust doe.

Maar on-topic: Voor manegeruiters vind ik sporen niet geschikt. Vaak 'schoppen' ze nog veel en met sporen rijden moet je dat echt niet doen. Ook als het paard niet voorwaarts is, in principe zijn sporen daar niet voor. Mocht je dochter toch een goede beenligging hebben met een stil been, en is het echt bedoeld voor de verfijning van de hulpen raad ik een kort, stomp spoortje aan. Heb ik ook en doen goed hun werk, heb je geen tandwielspoortjes voor nodig :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:22

Tazzey schreef:
Manegeruiters horen geen sporen te dragen. Dat klinkt wellicht hard maar deze mensen rijden hooguit een of een aantal keer per week en vaak op verschillende paarden.
Een spoortje is bedoeld om hulpen te verfijnen waar nodig en de oefeningen die je op de manege rijdt vergen die verfijning niet.
Sporen worden helaas vaak gebruik om ongehoorzame paarden vooruit te trappen en daar zijn ze absoluut niet voor bedoeld.
Toch is het niet zo zwart/wit dat je kunt zeggen dat het beter is geen sporen te gebruiken. Een kundige ruiter die met respect met de sporen werkt kan er heel veel aan hebben. Dat is echter wel het sleutelwoord in dezen, kundigheid.

Ben ik het niet met je eens. Sommige manege ruiters rijden beter dan een ruiter met een eigen paard. Ik ben zelf ook een manege ruiter (al 15 jaar) en rijd ook wedstrijden en met sommige paarden rijd ik mijn wedstrijden (momenteel f13) ook met een spoortje om mijn hulpen te verfijnen. Ook rijd ik in de carrousel waar wij de paarden ook met een spoortje rijden om de hulpen te verfijnen en niet om ze vooruit te trappen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:31

Bij wat voor oefeningen kun je, in jullie ogen, dan bijvoorbeeld een spoor gebruiken ter verfijning? En is het gebruik van sporen dan een handige optie of eigenlijk een must om de oefening goed uit te kunnen voeren?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:34

Sowieso geeft een spoor meer impuls (prikkels) naar je paard. Je hoeft heel weinig met je been te doen om aan te sporen.

en met aansporen bedoel ik het inzetten van wat voor oefening dan ook.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:07

Corelli schreef:
Bij wat voor oefeningen kun je, in jullie ogen, dan bijvoorbeeld een spoor gebruiken ter verfijning? En is het gebruik van sporen dan een handige optie of eigenlijk een must om de oefening goed uit te kunnen voeren?

Ik vond het vooral prettig bij het appuyement, renvers, travers maar ook bij passage en piaffe is het prettig om de hulpen te kunnen verfijnen. Wisselen vind ik ook prettiger met een spoortje, je kunt de hulpen mooi klein houden.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:25

DorSer schreef:
Tja, sporen met wapperende benen? Zweep gebruiken als pony hoek in duikt en afgestompt is ......... vragen we ons eigenlijk wel eens af wat er in zo'n pony omgaat :(:) ? Eigenlijk wil niemand dat weten, dat die pony afgestompt is zegt al genoeg. Hoe is zo'n pony er psychisch aan toe? Duikt toch niet voor niets depri de hoek in. Maar dat willen we niet weten, wat er in dat beestje omgaat. Want dat komt ons niet uit. Want we willen erop rijden. Dus dan maar de zweep gebruiken -O- .

Inderdaad... Men moet eerst eens kijken waarom/hoe/wat bij een pony/paard voordat je naar zulke hulpmiddelen grijpt. Maar inderdaad er wordt niet meer naar het belang van het beest gekeken zolang de ruiter maar lekker door kan rijden....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:38

Paard2014 schreef:
DorSer schreef:

Inderdaad... Men moet eerst eens kijken waarom/hoe/wat bij een pony/paard voordat je naar zulke hulpmiddelen grijpt. Maar inderdaad er wordt niet meer naar het belang van het beest gekeken zolang de ruiter maar lekker door kan rijden....

Een pony die "de hoek induikt" zegt iets tegen zijn ruiter.
Hij zegt: "het gevraagde is op deze manier onverdraagbaar, ik doe het niet meer".

Je kunt als ruiter nu druk opbouwen en onaangename prikkels toe gaan dienen, op een zeker niveau van druk zal de pony zich waarschijnlijk overgeven en zich schikken onder de druk.
Je hebt nu overgave bereikt.
Overgave werkt helaas slechts tot de volgende weigering en daar zal men opnieuw druk moeten inzetten enz..

Stel je nu een paard voor dat voor de wagen loopt, de menner zit op de bok en heeft een licht contact met de leidsels waarmee hij de richting aangeeft, de menner zegt nu t! t! en zijn paard gaat in draf aan, het draaft rustig desnoods 20 minuten door, gaat grotere passen maken op een gefluisterd verzoek en stopt op ssss.

De menner heeft iets met zijn paard afgesproken (hij heeft communicatie geinstalleerd) en paarden hebben de voor ons merkwaardige eigenschap om wanneer ze iets begrepen hebben het gewoon te doen.
Dat komt doordat het kuddedieren zijn, kuddedieren volgen hun kudde door dik en dun, dat is hun overleven, geen afweging nodig.

Wij kunnen ons paard leren dat wij kuddegenoot (koppelgenoot) zijn, dat ze veilig bij ons zijn, dat hun aanwezigheid in ons koppel gewaardeerd wordt.
Dat is een kwestie van positie innemen, het is een levenshouding.

In de dagelijkse praktijk echter zien we dat veel mensen veronderstellen dat ze hun pony moeten beheersen en wel tot in de puntjes, zo niet dan krijgt de pony straf, spoor, zweep of geruk in de mond.
Het resultaat is dan dat de pony "de hoek induikt", hij doet het niet meer, hij verlaat zijn koppel(kudde)genoot.

Nannetje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:41

Ik denk niet dat er veel manegehouders zijn die klanten standaard met sporen laten rijden, vaak is het toch afhankelijk van het paard of het nodig is. Daarnaast is het ook afhankelijk qua rijervaring. Als je kort rijd is het niet verstandig, je moet eerst de basis goed leren voordat je aan hulpmiddelen gaat beginnen. Zeker op een manege waar de pony's veel verschillende ruiters hebben

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:50

Nannetje7 schreef:
Ik denk niet dat er veel manegehouders zijn die klanten standaard met sporen laten rijden, vaak is het toch afhankelijk van het paard of het nodig is. Daarnaast is het ook afhankelijk qua rijervaring. Als je kort rijd is het niet verstandig, je moet eerst de basis goed leren voordat je aan hulpmiddelen gaat beginnen. Zeker op een manege waar de pony's veel verschillende ruiters hebben

En daar gaat het nu zo vaak mis. Het gaat niet om het paard maar om de combinatie en het niveau van de oefeningen.

Lodaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:54

Hey lees ook ff mee
Ik vind met sporen rijden oké zolang je maar weet hoe je er mee om moet gaan en vooral geen mensen mee laten rijden die heel hard schoopen want daar zijn ze natuurlijk niet voor bij ons op de manege werden ze ook veel gebruikt door leasers maar dat licht er echt aan op wat voor paard je rijd

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:16

Simpelman schreef:
Een oud gezegde luidt:
Een ruiter mag sporen dragen als hij ze niet meer nodig heeft.
Dat zien we tegenwoordig nog maar weinig toegepast.

Het verkeerd gebruik van sporen leidt tot afstomping van zowel het paard als de ruiter.

Die uitspraak had ik nog nooit gehoord maar ik vind het wel een hele mooie, het vat alles goed samen.
Je ziet maar al te vaak ruiters die de hele tijd met hun sporen in het paard zitten, het zelf niet merken en het paard negeert het.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:41

Om je voor te stellen hoe een spoor werkt.

Je geeft iemand die voor je staat met het dikke gedeelte van je onderarm aanwijzingen op zijn heupen.
Als je partner goed oplet dan komen die aanwijzingen door en worden voorzover ze van tevoren "afgesproken" zijn begrepen en opgevolgd.
Met "afgesproken" wordt bedoeld geduldig uitgelegd en bevestigd.
Bevestigd wil zeggen dat je partner het prettig vindt om ze op te volgen.

Nu neem je een potlood in je handen en geef hiermee aanwijzingen op de heupen van je partner, iedereen begrijpt dat die duidelijker doorkomen, er is veel minder ruis, ze kunnen héél zacht gegeven worden, er is nu sprake van precisie.

Maar, wanneer de aanwijzingen met het potlood ook maar iets te ruw gegeven worden dan ontstaat er het tegenovergestelde effect, de partner krijgt een onaangenaam/pijnlijk gevoel en gaat zich hard maken/afschermen, net zoals wij wanneer we gekieteld worden.
Er treedt al snel een permanente verharding/afscherming op.

Nannetje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:15

Tazzey schreef:
Nannetje7 schreef:

En daar gaat het nu zo vaak mis. Het gaat niet om het paard maar om de combinatie en het niveau van de oefeningen.

Het ene paard is sensibeler dan de ander, bij de een moet je meer inzetten om goede impuls/ reactie te krijgen dan bij de ander.