Hoe ontspannen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 08:56

Hoi,

Jullie als bokkers kunnen mij vast wel wat tips meegeven.

Volgende week ga ik weer lessen. Dit keer bij mijn instructrice zelf omdat onze bak bijna niet te doen is. Pony is nog niet heel lang hier, en vond het vorige keer allemaal wat spannend. Omdat hij toen een paar keer zo hard weggedendert is, kwam er bij mij wat meer spanning. Ik weet alleen niet goed hoe ik hier mee om kan gaan. Thuis is alles prima, gaat het steeds beter. Ook al sspringt hij een keer opzij, prima. Hij is gemakkelijk onder controle te houden. Op ander terrein heb ik toch ongemerkt spanning. Als ik bewust ontspan merk ik hoe gespannen ik zat. Natuurlijk gaat mijn instructrice mij hiermee helpen, maar ik dacht misschien heeft bokt alvast wat kleine tips die mogelijk helpen. Zingen is hier bijv eentje van :D De spanning komt denk ik voornamelijk uit wat angst vanwege de vorige keer. Dit is al een poosje terug en kende hem toen nog niet zo goed.

Bedankt alvast!

Alicia2u

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:15

Probeer voordat je naar je pony gaat even wat ademhalingsoefeningen te doen of wat te mediteren. Youtube staat vol met geleide meditaties. Zo ga je al ontspannen op pad.

Verder kan ik je aanbevelen om de moeilijkheid niet op te zoeken; merk je dat je pony meer spanning maakt op een bepaalde plaats in de bak, dan hoef je daar niet te rijden! Je pony schrikt niet om je te pesten, maar omdat hij daadwerkelijk bang is. Door respect te hebben voor die angst, krijg je meer vertrouwen. Je zult merken dat je met een aantal sessies daar wel gewoon door de hoek kan rijden.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 09:50

Het punt is dat ik niet weet of het daadwerkelijk angst was. De eerste keer dat hij ging was het wel angst, maar de 2e en 3e keer was er niks engs. Hij ging gewoon aan de loop waarschijnlijk door mijn spanning. Waarschijnlijk zit dat ook in een cirkel, dat ik meer spanning opbouw omdat ik bang ben dat hij door mijn spanning juist zo gaat doen. Maar heb het er ook even over gehad met mijn instructrice en die zei dat we het wel eventjes gaan zien omdat het thuis juist erg goed gaat en het mij een worst zal wezen als hij wegspringt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:53

Ademhalingsoefeningen zijn een goede tip om voor en tijdens het rijden te doen..je kan gaan zingen/neurieen om je adem niet te hoog te laten komen. {dat gebeurd snel bij spanning} verder rustig opbouwen, desnoods stap je alleen maar. Het is belangrijk om je pony beter te leren kennen om te weten wat hij doet en wanneer zodat je vertrouwen op kan bouwen. Je instructrice kan vast nog wel rijtechnische tips geven voor wat je kunt doen als hij er wel vandoor sprint.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:56

Wegspringen is altijd gebaseerd op adrenaline. Adrenaline wordt altijd opgewekt door spanning. Of er nu een echte schrikreactie is geweest of dat de adrenaline zich langzaam heeft opgebouwd door geleidelijke spanning (wat ook angst is), maakt niet uit. De oplossing is om de spanning tot de juiste grens op te zoeken, om zo de grens te verleggen. Wanneer je pony wegspringt, om wat voor reden dan ook, ga je te ver. Er is dan teveel spanning. Zoek dan dingen waar je pony van ontspant: een prettige plek in de bak, even halthouden en kroelen of iets lekkers geven. Maak het lessen ook prettig voor je pony, dan hebben jullie er samen plezier van.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:26

ontspanning bij paarden, net als mensen, wordt getriggerd door slikken. je kunt ene paard moeilijk bewust laten slikken als je erop zit. jij kunt dat wel. door te slikken en je kaak te ontspannen kun je je Eigen lichaam ook beter ontspannen. het is echt raar maar waar.