Hallo, als ik rij op mn verzorgpony merk ik dat ik erg veel hobbel. Maar als ik zonder zadel op hem rijd juist niet.. maar omdat ik binnen kort een wedstrijd op hem heb heb, wil ik graag oefenen en de proef halen! Hier een paar foto's, commentaar en tips toegestaan. ( daar voor open ik dat haha)
Ik kan van de foto's niet beoordelen of je hobbelt, maar van wat ik kan zien zit je wel erg in een stoelzit en niet zo stevig in het zadel. Kan dat klopen? Bij de laatste foto bijvoorbeeld zit je met je benen helemaal naar voren, dan is het heel lastig om goed stil te blijven zitten!
Je benen zitten te ver naar voren, ik denk dat het zadel voor jou gewoon niet ideaal is. Waarschijnlijk is dat de reden dat je niet stil kan blijven zitten.
Als je tijdens de knhs wedstrijden om de prijzen mee wil "strijden" en graag gelijk door wil stromen naar hogere klasses, dan is het wel fijn als de pony een mooie aanleiding heeft wat nu nog niet het geval is op deze foto's? Tevens lijkt het zadel te ver naar voren te liggen.
Dustypower
Geplaatst: 22-11-16 08:41
Je hobbelt waarshijnlijk zoveel omdat je je benen te ver naar voren steekt.
Itsme_annie
Geplaatst: 22-11-16 08:48
Vooral in de tweede foto lijkt het alsof je beugels een beetje kort zijn, waardoor je benen naar voren gaan. Probeer ze eens wat langer te doen en nog steeds je hakken uit te deukken zonder steeds je beugels kwijt te raken. Ik denk dat je dan wat dieper in het zadel komt te zitten en dan zit je ook steviger.
De oorzaak van hobbelen in je zadel is meestal het aanspannen van de verkeerde spieren in de benen en rug. Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, ga je spieren aanspannen om zo met kracht op je paard te kunnen blijven zitten, maar daardoor kun je niet lekker meebewegen. Idealiter zit je echter met balans en gebruik je de spieren alleen om je gewrichten stabiel te houden. De spieren die knijpen werken precies tegenover gesteld van de spieren die voor stabiliteit en balans zorgen. Dit maakt het doorbreken van de gewoonte vaak extra moeilijk.
De oplossing is het vergroten van de stabiliteit en het leren aanspannen van de juiste spieren. Wanneer je meer in balans op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden. Het volgen van de beweging wordt dan makkelijker.
Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.
Een goede manier om het zitten (klinkt raar, maar werkt echt!) te verbeteren is het gaan staan in de beugels. Zo leer je de druk op je beugel te bewaren en hoe je moet meeveren in je knieën om de beweging op te vangen. Die vering in de knieën is essentieel.
Wanneer je de verkeerde spieren aanspant, kun je niet blijven staan. Er moet een evenwicht zijn tussen ontspanning en aanspanning om deze oefening correct uit te voeren. Bovendien kun je ook niet blijven staan wanneer je beugels de verkeerde lengte hebben en/of je benen te ver naar voren liggen (stoelzit). Twee vliegen in één klap dus.
Begin tijdens het halthouden. In het begin is het verstandig om een halstertouw om de hals van je paard te doen. Je kunt je dan hieraan optrekken en je balans houden zonder dat je je paard in de mond zit.
Ga staan in de beugels met je bovenlijf zo rechtop mogelijk. Het is dus geen verlichte zit. Wanneer je zonder hulp van je handen kunt blijven staan, kun je het in stap proberen, dan in draf, enzovoort. Er is eigenlijk maar een manier waarop je in evenwicht en stabiel kunt blijven staan. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn: • Druk je hakken goed uit, zover je kan. • Houd je knieën ligt gebogen, dus niet helemaal strekken. • Duw je bekken naar voren en kantel het iets achterover; je staartbeen tussen je benen. Je bekken bevindt zich boven de pommel van je zadel. • Gebruik het halstertouw in het begin om de juiste houding te vinden. • Het fijnste is om met een zweepje te rijden als je paard dit toelaat, zodat je je volledig kunt concentreren op je beenligging. Wanneer je vaak en veel moet drijven, is dit veel moeilijker.
Je kunt al je oefeningen rijden terwijl je staat in het zadel, dus tijdens de gewone training kun je dit goed oefenen. Uiteindelijk moet je echter weer gaan zitten. Probeer dit te doen zonder dat de positie van de onderbenen verandert, met behoudt van de vering in je knieën. De druk op de beugel blijft hetzelfde, of je nu staat of zit of dit afwisselt. Door je knie als scharnierpunt te zien, leer je om je onderbeen stil te houden; in je enkel zit namelijk zeer weinig beweging bij het rijden. De beweging vang je op met je knie en heupgewrichten.
Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces. Op de website, youtubepagina en facebookpagina in mijn onderschrift vind je meer tips voor je houding en zit.
RunningSolo
Geplaatst: 28-12-16 17:42
Zover ik kan zien heb je een beetje een stoelzit.
Een stoelzit betekent dat je je voeten te ver naar voren zet. Het lijkt dan dat je op een stoel zit. Dit komt meestal door het zadel. Je kan een te grote inch hebben, dus dan is de lengte van je zadel te groot. Dan kan je naar een nieuw zadel op zoek gaan, maar ik weet niet of je ouders/jijzelf daar zo erg aan zitten te denken.
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een te groot zadel waardoor ik in de stoelzit ga. Als je er iets tegen wilt doen moet je meer naar voren gaan zitten met je heupen. Je voeten misschien ook iets naar achteren, maar niet te veel.
De perfecte zit komt van veel trainen en een goed zadel. In de proeven wordt gevraagd aan de ruiter om de 'oor-schouder-heup-voet'-houding aan te nemen: je trekt een lijn van je schouder naar je heupen en dan naar de voet. Die moet loodrecht zijn: verticaal & er mag geen boogje in zitten.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Sjolvir
Geplaatst: 28-12-16 17:49
Alice heeft meeste al wel gezegd, verder op stilstaande beelden moeilijk te beoordelen en ver weg, zadel kan ook wel eens niet ideal zijn, echter de manier waarop jij zit, komt grotendeels door jezelf (en deel door zadel.)
Probeer desnoods de tips van Alice en dan als je zonder beugels rijdt, zoals jij je benen naar voren steekt doe ik alleen als mijn paard er heel hard vandoor gaat en ik het vage vermoeden heb dat hij ineens de ankers uit gaat gooien, dan blijf ik namelijk nog zitten omdat ik voeten naar voren heb, anders vlieg ik er voorover af Kan dus functioneel zijn je voeten zo uitsteken.
Ik heb ook het idee dat je zadel te ver naar voren ligt, dan gaat het achteroverhangen en jij je benen naar voren steken......... Zeker op de laatste foto's.