Paard loopt niet nagevelijk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hoiHORSES

Paard loopt niet nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 19:05

Hoi bokkers,

Ik heb een verzorgpony waar ik elke week op rij. Ze heeft best veel moeite met rijden. Zoals de linker galop waar ze vaak verkeerd aan springt en de stelling dat ze best lastig vind. Wat ze ook erg moeilijk vind is om het bit te accepteren en om nagevelijk te lopen. Ze is nu 9 jaar en ze moet het nu echt wel gaan leren. Ik heb al andere bitten gekregen van mijn zus die ik deze week ga uitproberen, maar hebben jullie ook tips? Zodat ze zich gaat nageven?
Laatst bijgewerkt door hoiHORSES op 20-11-16 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Re: Paard loopt niet nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:08

Hulpen om een paard nagefelijk te krijgen, bestaan niet. Hulpen om ze in de krul te krijgen wel en dat moet je niet willen ;)

Je paard is wss ontzettend scheef. Fout aanspringen, niet willen buigen. Rechtrichten is dus de boodschap! :j En een goede lesgever zoeken die je hierin kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:13

Niet met andere bitten gaan klooien als je daar geen verstand van hebt. Zoals anthea zegt, ga eerst maar eens goed lesnemen. Nageven is geen truukje, het is een hele manier van rijden, niet alleen maar het hoofd dat omlaag gaat en mooi loopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:24

Jij bent degene die hier van alles moet gaan leren, en in heel rap tempo. Zoek een instructeur die je kan leren hoe je het paard in balans kunt laten lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:29

Is alles in orde met dit paard en ben jij de enige die er op rijdt? Want 1x/week rijden bouw je geen spieren/conditie op en dat is wel nodig. Paard trainen ben je zo 2-3x/week mee zoet en of allemaal op dezelfde manier, maar liever 1 ruiter. Paard waar de basis goed in zit en die verder lekker buiten rondsjouwd kan je 1x/week wel mee rondje bos hobbelen zonder problemen, maar dan moet er wel een goede basis gehoorzaamheid in zitten. Wil je dressuur/springen/etc. serieus gaan doen, dan is er meer nodig hetzij door jouw, hetzij door de eigenaar in elk geval qua aantal keren rijden en dus basisconditie.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:31

Eerst meer balans en rechtrichten inderdaad.
Niet aan de voorkant gaan rommelen, maar van achter naar voren rijden.
Logeren met bijzet kan ook helpen om hem rechter te krijgen, maar overvraag je pony (zeker in het begin) niet als het gaat om stelling en balans. Als een paard erg scheef is, is het voor hem onmogelijk meteen goed te leren buigen, dat kan het lichaam dan gewoon nog niet .
En een goede instructeur natuurlijk, succes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:33

Je paard hoeft het niet te leren, die kan het heus wel. Jij moet leren hoe je dit bereikt ;)
Ga les nemen en laat het je goed uitleggen. En geef al die bitten maar weer terug aan je zus.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:36

xAnthea schreef:
Hulpen om een paard nagefelijk te krijgen, bestaan niet. Hulpen om ze in de krul te krijgen wel en dat moet je niet willen ;)

Je paard is wss ontzettend scheef. Fout aanspringen, niet willen buigen. Rechtrichten is dus de boodschap! :j En een goede lesgever zoeken die je hierin kan helpen.

Dit!!!
Jouw paard is scheef, een scheef paard in de krul trekken dmv bitten of hulpteugels is je paard in de vernieling helpen. Een paard dat actief ondertreedt en juist gebogen is geeft vanzelf na.
Ik geef momenteel les aan iemand met een draver die ook erg scheef is en het hoofd erg hoog houdt. Naarmate de les vordert en het paard de juiste buiging begint aan te nemen begint het na te geven en is er een correcte verbinding die slechts tot stand komt door de teugel in contact te houden. Alle andere voorwaarden zijn dan goed en dan is het nageven een logisch gevolg, heel mooi om te zien.

Zoek a.u.b. een instructeur die je hierbij kan helpen en niet één die naar hulpmiddelen grijpt.
Succes!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:51

Ik mis een stukje eigenaar wat vind die ervan dat je zomaar andere bitten erin gaat hangen? Ik ga met de rest mee en neem lessen in rechtrichten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:18

alle verschillende bitten gewoon terug geven en zoals vele anderen hier al hebben gezegd zoek goede instructie.

Jasmijnjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:50

Een paar keer goed longeren kan hierbij helpen, ook een rustige hand is een must. Kleine kneepjes geven en zorgen dat ze ontspannen loopt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:52

Jasmijnjay schreef:
Kleine kneepjes geven

Dat heet zagen. Een beetje fjord gaat dan lekker terug lopen trekken. Geen al te slim plan dus.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:38

Helaas is er niet echt een truucje om je paard nagevelijk te krijgen. Hier moet je als ruiter feeling, een stille hand en les voor hebben! Uiteindelijk moet je hand alleen maar in contact staan met het mond van het paard en je vanuit de drijvende kracht van de achterhand je paard zo 'bij elkaar' kan rijden. Maar zoals gezegd, dit is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan..

Wat af en toe , imo, best wel eens mag is iets doorvragen met je hand als je paard zijn neus er ontzettend uitdrukt. Als je maar weer ontspant en niet vast blijft houden. Maar ga dit niet zelf doen als je deze feeling nog niet hebt, het ergste wat je kan doen is stram worden en het oncomfortabel voor je paard maken.

Succes!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:45

leeneliefje schreef:
Helaas is er niet echt een truucje om je paard nagevelijk te krijgen. Hier moet je als ruiter feeling, een stille hand en les voor hebben! Uiteindelijk moet je hand alleen maar in contact staan met het mond van het paard en je vanuit de drijvende kracht van de achterhand je paard zo 'bij elkaar' kan rijden. Maar zoals gezegd, dit is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan..

(enkel een toevoeging hoor!!!!)

Stille hand, correct. Maar geen dode hand.
Een stille hand is een hand die overal mee naar toe gaat.
Dus mee naar voren, omhoog, naar beneden en opzij.
JE maakt onlosmakelijk contact met de mond.

Als je dat doet, en geen los vast contact, dan gaat je paard je hand vertrouwen.

Wat dan van belang is, is voorwaartse ontspanning.
Wanneer het paard ontspant, zal het paard zijn rug los laten, en wanneer jij je paard actief voorwaarts laat lopen (met ruimte in de passen) zal het paard gaan geven.

Maar dan ben je er nog niet.
Elk paard is scheef.
Deze moet je weer recht krijgen door figuren correct te rijden.
Beetje stelling te vragen en op de makkelijke kant zelfs misschien een beetje contra stelling.

Een paard wat scheef is, heeft namelijk een strakke en een losse kant.
En je raad het al.
De strakke kant, moet je weer los maken, zodat hij lengte kan krijgen.
Hierdoor wordt je paard weer recht.

Kort om: LES.

Met bitten klooien heeft nooit zin.
Krijg je alleen symptoom bestrijding en zal hij nooit correct over zijn rug lopen.
Want dát behoort je doel te zijn.
Dat hij zijn rugspieren los laat, buikspieren aan spant en daardoor zijn rug bolt, waardoor hij, door middel van ontwikkeling van kracht, van de voorhand af gaat, en zijn achterbenen meer gewicht gaan dragen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:48

Yes thanks voor je toevoeging! Je hebt gelijk, en met die feeling waar ik het over had kán je ook pas daadwerkelijk meevoelen en bewegen met de paardenmond. Je bent (al dan niet onbewust) continu bezig met de nagevelijkheid van je paard, het is een continue balans die je moet vinden tijdens het rijden! Je hebt het niet 'ff door' en je paard loopt in de krul, hier blijf je voor altijd mee bezig! :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:50

leeneliefje schreef:
Yes thanks voor je toevoeging! Je hebt gelijk, en met die feeling waar ik het over had kán je ook pas daadwerkelijk meevoelen en bewegen met de paardenmond. Je bent (al dan niet onbewust) continu bezig met de nagevelijkheid van je paard, het is een continue balans die je moet vinden tijdens het rijden! Je hebt het niet 'ff door' en je paard loopt in de krul, hier blijf je voor altijd mee bezig! :P

Inderdaad!!
En dan HEB je het voor elkaar. Gaat het net even lekker. Raak je het weer kwijt.

Tot je de feeling helemaal hebt, met een paard. Het volgende paard kan ook weer heel anders zijn.

Het is als stijldansen.
Geen partner is gelijk. Je moet elkaar voelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:52

Mooie post maralyn! Ik zou er nog aan willen toevoegen dat het paard ook de slappe/lange kant moet leren gebruiken, zodat hij die spieren correct kan gaan aanspannen. Dus zowel de korte kant (met verkorte spieren) als de lange kant (met lange, slappe spieren) trainen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:54

Helemaal goed koper!!! +:)+

Dan klopt het weer helemaal! Dankjewel! *\o/*

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:54

Hier ook een Fjord die moeite heeft met de linkergalop.
En ja; die is dus ook scheef.
Springt ze wel aan in de linkergalop dan ging ze vooral in het begin gewoon hard en plat door de bochten.
Buiten bood ze wel uit zichzelf de linkergalop aan op lange rechte stukken.

Omdat ik het zelf nogal eng vond omdat ze dan zo hard ging en mezelf ook niet handig genoeg vond om de linkergalop er uit te rijden, heb ik een handige bijrijdster gevonden die dat niet eng vindt. Zij traint mijn Fjord dus regelmatig dressuurmatig en verbetert haar ook.
Verder heb ik zelf les en vraag ik soms mijn bijrijdster om even mee te kijken.

Nagevelijkheid komt pas als je Fjord recht is. Nagevelijkheid is dan ook een natuurlijk gevolg van een goed ontspannen paard wat actief loopt vanuit de achterhand. Dit hoef je niet af te dwingen en dat moet je ook niet willen. Als je pony er aan toe is dan zou ik mij als ik jou was pas verdiepen in nagevelijkheid met hulp van een instructeur.

Een scherper bit zou ik er zeker niet in hangen, want je wilt niet dat ze steeds stugger wordt in de mond. Een ander vriendelijk bit zou je wel kunnen proberen; sommige paarden lopen nu eenmaal echt fijner op een bitje wat net anders gevormd is.
Mijn Fjord loopt goed op een eenvoudig dubbelgebroken bustrensje en ook fijn op een Myler bitje (level 1).

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:02