Verkeerde galop jong paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Verkeerde galop jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 21:02

Hallo allemaal,

Op het moment rijdt ik een jong paard waar ik goede begeleiding bij krijg. Het gaat op zich wel goed, hij heeft een tijd moeite gehad met buigen en schoudergebruik. Door veel trainen is dat beter geworden. Rechtsom gaat de galop ook de goede kant op, maar linksom springt hij constant verkeerd aan.

Samen met mijn begeleider hebben we een aantal dingen uitgeprobeerd waaronder deze dingen:

- Op de volte proberen aan te springen. Toen we dat deden kwamen we er achter dat hij te veel naar binnen viel en boog waardoor hij geen ruimte had om goed aan te springen.
- Daarna hebben we geprobeerd om op de 2e hoefslag te gaan rijden, en aan het einde van de lange zijde, stuur ik hem dan naar buiten de hoek in, en spring dan aan. Zo kijkt hij naar buiten en maakt hij zijn binnenbeen vrij om aan te springen. Dat werkte heel even, maar als ik dat nu doe, dan weet hij van te voren eigenlijk al dat hij zo mag galopperen en raak ik hem eigenlijk al kwijt.
- Ik probeer heel goed na te denken voor het aan galopperen dat mijn gewicht wat naar buiten gaat, mijn buitenbeen achter de singel zit en binnenbeen op de singel. Ook laat ik hem een heel klein beetje naar buiten kijken, maar ook dan springt hij verkeerd aan.

Ik vroeg me dus af of iemand nog een idee heeft van wat we zouden kunnen proberen. Misschien is de buiging gewoon nog niet perfect en wil ik te snel, hij is ook jong, maar misschien komt er nog wel een gouden tip voorbij!

Ineke2

Re: Verkeerde galop jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:08

Een balkje voor de bocht? Spring aan op het moment dat je over het balkje gaat.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:09

Je instructeur zou je hier wel mee moeten helpen lijkt me.. Op het verkeerde been lichtrijden kan helpen of juist stelling naar buiten vragen om de schouder vrijer te laten zijn. Maar elk paard is anders en alleen een goede instructrice kan je hier echt goed bij helpen. Succes! :)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:09

Wat bij mij hielp was van hand veranderen en dan aan het eind van de diagonaal vanuit je binnenbeen naar voren rijden en aangalopperen. Wat ook kan helpen is met twee handen de schouder wat naar buiten zetten in de wending en dan vanuit je binnenbeen aangalopperen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:12

Is hij wel voldoende van de binnen schouder af? Het naar buiten kijken is heel zinnig als een paard zich verbuigt of jaar buiten valt, maar kan er ook voor zorgen dat hij zijn gewicht op het binnenvoorbeen gooit en dan kan hij niet meer aanspringen....Dan kan het juist helpen hem wat overdreven met de schouder naar buiten te zetten, bijna over de schouder weg laten vallen en dan aan te galopperen.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 21:15

Ineke2 schreef:
Een balkje voor de bocht? Spring aan op het moment dat je over het balkje gaat.

Klinkt als een goed idee, ik zal het proberen!

CastaMickey schreef:
Je instructeur zou je hier wel mee moeten helpen lijkt me.. Op het verkeerde been lichtrijden kan helpen of juist stelling naar buiten vragen om de schouder vrijer te laten zijn. Maar elk paard is anders en alleen een goede instructrice kan je hier echt goed bij helpen. Succes! :)

Mijn instructrice helpt me al zoveel ze kan en daar ben ik erg dankbaar voor. Het is zeker geen makkelijk paard, het is een paard met een ikea instructieboekje. :') Ik moet gewoon van alles proberen en uit vinden wat zijn "knop" is voor de goede galop. Tijdens longeren heeft hij er geen moeite mee, dus het ligt denk ik vooral aan mij.

Dancer schreef:
Wat bij mij hielp was van hand veranderen en dan aan het eind van de diagonaal vanuit je binnenbeen naar voren rijden en aangalopperen. Wat ook kan helpen is met twee handen de schouder wat naar buiten zetten in de wending en dan vanuit je binnenbeen aangalopperen.

Ik ga het proberen!

0000 schreef:
Is hij wel voldoende van de binnen schouder af? Het naar buiten kijken is heel zinnig als een paard zich verbuigt of jaar buiten valt, maar kan er ook voor zorgen dat hij zijn gewicht op het binnenvoorbeen gooit en dan kan hij niet meer aanspringen....Dan kan het juist helpen hem wat overdreven met de schouder naar buiten te zetten, bijna over de schouder weg laten vallen en dan aan te galopperen.

Ik heb wel hert idee dat hij snel geneigd is om op de binnenhand te vallen. Vooral op de voltes doet hij dat heel snel. Het zou kunnen dat hij daardoor juist op de binnenhand valt, maar dat zou ik morgen dan moeten voelen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:16

Kan hij het wel onbelast? aan de longeerlijn bijv?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:17

Ik zie het antwoord hier al boven staan.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 21:18

justkid schreef:
Kan hij het wel onbelast? aan de longeerlijn bijv?

Ja met longeerlijn heeft hij er geen probleem mee. De fout zit dus ook zeker bij mij. Met de longeerlijn heb ik de touwtjes zo dat hij een beetje stelling naar binnen heeft. Als ik hem helemaal los in de bak heb zodat hij zijn energie kwijt kan, is hij soms wel geneigd om met het verkeerde been aan te springen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:19

Zoals ik het lees is het een balansprobleem. En willen jij en je instructeur te snel gaan. Laat die galop voorlopig rusten. En ga plezier maken met je paard, zodat jullie elkaar goed leren kennen. En hij/zij de tijd krijgt om sterker te worden.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:19

Wat bij mij nog wel eens werkt is inderdaad een balkje net voor de hoek leggen en daarover aan galopperen. Een andere tip die ik kreeg is was heel overdreven over je eigen buitenschouder wegkijken tijdens het aangalopperen.

Maak er verder geen 'dingetje' van. Het heeft vaak met het onbreken van kracht en balans te maken en wees blij met je correcte galop op de andere hand. Als ze sterker worden en op de andere hand goed op de hulp gaan aanspringen dan komt de moeilijke kant vanzelf :)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:27

Op het moment dat je van hand veranderd wil een jong paard naar de bakrand vallen met de schouder, hierdoor heb je hem automatisch van de binnenschouder af.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:37

Bij mijn ruin werkte lichtrijden op het verkeerde been, beetje buitenstelling en aanspringen op de lange zijde het beste.
Ik ben nu bezig om hem op de volte te laten aanspringen; ik verklein m'n volte, wacht tot paard nageeflijk is, wijk dan naar buiten (van de binnenschouder af) en laat hem dan aanspringen. Nadeel bij hem is dat hij de link 'naar buiten wijken op de volte -> galop' nogal makkelijk legt en dus maar vast hard gaat draven.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:37

Ik zou niks met balkjes gaan doen.

-kun je de heup naar binnen vragen in stap en draf? en ook naar buiten?
-kun je al achteruit? dat zou ik ook veel doen
-heb je schoudercontrole?
- kun je zijwaarts?
- kan je paard netjes tussen je teugels blijven zonder te leunen tegen je been?
-kun je kleine cirkeltjes stappen en draven ±3 meter diameter?

Ik noem even wat western basistraining allemaal bedoeld om je paard sterker te maken.
je kunt je jonge paard in galop laten "vallen" maar beter lijkt me om vanuit een gecontroleerde draf of stap te doen. Ik denk dat het vanuit lichtrijden erg lastig is maar dat komt misschien ook omdat ik dat zelf nooit doe.

Zoals eerder is gezegd maak het niet te groot. Kan best zijn dat je net wat zit te knijpen met je zit of benen waardoor het onduidelijk wordt voor je paard.

Kan je instructrice het wel?

Is het nog nooit gelukt of wel eens een paar passen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:40

Aanspringen vanuit het wijken, dan is de schouder al vrij en kan het voorbeen makkelijker naar voren grijpen. Parelli gebruikt dit bv. Wat je doet is bv op de middenlijn beginnen met wijken zo'n 5-6 passen de ene kant op, 5-6 de andere kant, na 3-4x bij omstellen galophulp geven, omdat paard dan al vanuit de verwachting weer opzij die kant vrij maakt is goede galop aanspringen makkelijker. Zonder heen en weer wijken na paar passen gewoon wijken op de lange zijde aanspringen kan ook, soms meteen, soms met bovenstaande tussenstap.

Galop in een bak is moeilijk en zeker voor een jong paard. Ik zou stoppen met prutsen in de bak en aantal maanden lekker buiten rechtuit gaan rijden, genoeg aaneengesloten km's maken in elke gang om er balans en ritme in te vinden zonder veel bochten en micromanagende ruiter om constant voor te compenseren.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:44

Binnenhoefslag pakken, wijken richting de hoefslag, zorgen dat je binnenheup iets naar voren is en je buitenteugel de schouder begrenst en dan aangalopperen. Bij mijn jonkie heeft dat het allerbeste geholpen.

Ik wil dit posten en toen zag ik dat er net een nieuw bericht werd geplaatst met ongeveer dezelfde tip ;)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:54

- Probeer de schouder eens naar binnen te vragen; vanuit schouder voor kunnen ze haast niet verkeerd aanspringen.
- Heupcontrole, zorg er voor dat je paard zijn heup makkelijker voor druk wijkt.
- Wel balkjes!! Balkje in de hoek leggen, voorbereiden en net de stap voor het balkje de hulp geven en je binnen hand omhoog halen. Dan springt hij over de balk bij het aangalopperen en 9 van de 10 keer springen ze goed aan. Doet hij dit niet, terug nemen en werken werken werken. Zodra hij wel goed aan springt, direct stappen en rust geven. Als hij dit door heeft met een balk, kun je hem eens 'per ongeluk' naast de balk sturen tijdens het aanspringen. Dan kun je binnen no time de balk weg halen.
- Werkt niets? Laat hem eens controleren door een fysio of osteopaat!

Ik heb een jonkie van 4 jaar oud, begin dit jaar ingereden. Hij deed alles werkelijk waar top, perfecte controle, mooie buiging en heel fijn aan de hulpen. Hij liet niets van ongemak of pijn zien. Het enige probleem was dat hij gewoon niet rechtsom kon galopperen. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, 4 trainers erbij gehaald maar niemand lukte het of zag iets. Aan de longe deed hij het wel.

Toch een fysio erbij gehaald en wat bleek, 3 scheve en pijnlijke ruggenwervels! Hij had ze weer recht gezet, paard heeft week rust gehad en toen weer rustig opgebouwd. Hij moest opnieuw leren lopen. Toen we na een maandje de galop pakte, heb ik een paar keer een balk moeten pakken. Maar nu springt hij zonder problemen aan!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 22:31

Heel erg bedankt voor al deze tips, ik ga er zeker mee aan de slag en kijk wat het beste bij hem past. Wijken in stap gaat al heel goed, in draf nog niet zo goed, dus dan ga ik dat eerst goed oefenen! Al deze dressuur oefeningen zijn inderdaad wel goed om aan te werken, dus ik focus daar nu als eerste op! Ik ga de rechter galop goed oefenen, zorgen dat hij daardoor ook sterker word. Ik denk ook inderdaad dat ik misschien nog te vroeg ben, en dan ik met wat meer geduld het wel voor elkaar krijg, maar ik ga zeker wat met deze tips doen!

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:04

mijne heeft ook moeite met goed aanspringen aan één kant. we hebben ook van alles geprobeerd. Bij hem helpt het door op het moment dat je vraagt om aan te springen je binnenhand even snel heel hoog omhoog te doen. Niet met veel spanning. Gewoon met contact.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:07

Uiteraard ligt de basis bij de balans in de de andere gangen. Maar hier hielp in het begin het trucje om een gebroken lijn te rijden en dan de laatste bocht in de hoek heel scherp te draaien en dan aanspringen.
Inmiddels hebben we de balans veel beter voor elkaar en gebruiken we dit soort "trucjes" nauwelijks meer.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:18

De tips van de buitenstelling snap ik niet eerlijk gezegd.

Als hij lichamelijk in orde is, is het een kwestie van binnenstelling pakken, zorgen dat die los is van je binnenhand, wijkt voor druk van je buitenbeen (achterhand dus iets naar binnen kan verplaatsen) en aanspringen. Verkeerde galop, terug en nog een keer. Het moet routine worden, maar geen issue.

Het feit dat hij het aan de longe wel doet en onder het zadel niet, denk ik dat je teveel doet en hem te weinig zelf zijn balans erin laat vinden.

Verder sluit ik me volledig aan bij Justkid en Yacintha.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 15:08

We zijn er al achter gekomen waar het aan ligt. Hij zet al zijn gewicht op zijn binnen voorbeen en hij vind stelling aannemen nog erg lastig. We zijn daar nu druk mee aan de slag en het gaat steeds beter! Ik sla de galop nu even over en zorg eerst dat zijn balans in stap en draf in orde is!