Halve en hele ophouding?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xminthe

Halve en hele ophouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 22:48

Hey, ik kon geen (recent) topic vinden over dit en wou toch even meer weten aangezien ik het in de lessen niet leer en deze termen nieuw voor me zijn. Ik ga zeker volgende week vragen wat het betekend maar hoopte dat jullie me alvast konden helpen.

Wat is het verschil tussen een halve en hele ophouding? En hoe doe je dat/Wanneer doe je dat?

Alvast bedankt!!

future_vet

Re: Halve en hele ophouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:50

Een hele ophouding is dat je het paard echt stil laat staan, halve ophouding is dat je het paard langzamer laat gaan.

Hoe je dat precies doet kun je beter aan je instructeur vragen :)

xminthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 22:51

Oh bedankt nu snap ik het verschil al tenminste en ga ik zeker doen :) ik las ook wat over dat je hem.dan "alert" maakt als je bijv een oefening gaat doen

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:52

bij een hele ophouding laat je het paard van galop naar draf gaan, van draf naar stap, of een andere overgang.

Een halve ophouding maak je om het paard alert te maken, maar ook om hem voor te bereiden op bijvoorbeeld een overgang van stap naar draf.

Ook gebruik je een halve ophouding om het paard bijvoorbeeld meer te verzamelen, ofwel in tempowisselingen.

Zo zijn er toch wel een aantal verschillen.

Maar misschien is het handig als je instructeur het je uitlegt :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:53

Daar zijn nou instructeurs voor. Vragen, daar betaal je ze immers voor en ze kunnen niet gedachtes lezen!

biggirl

halve ophouding doe je als voor teken dat je iets wil gaan doen bv een tempo wisseling of een figuur te rijden
en een hele is voor een overgang te maken

future_vet

Ja dat klopt, ik gebruik een halve ophouding vaak om even te controleren of we nog samen aan het werk zijn :)

xminthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 22:54

Ja kabayo dat klopt dat wou ik ook doen maar ik rijd volgende week pas weer dus wou alvast ongeveer een beetje weten wat het verschil is enzo :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:05

Een halve ophouding is gewoon heel even je handen toe knijpen, bij een hele houd je dat wat langer aan.
Hierdoor ga je even niet mee met de beweging en voelt het paard wat weerstand waarop het reageert met opletten.
Dan volgen er gewoonlijk de hulpen voor wat er gaat komen. Een combinatie van hulpen zorgt dat het paard begrijpt wat de bedoeling is. Een hele ophouding staat nooit op zichzelf. Daar hoort been en zit bij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:17

:D
Doet mij denken aan een menles die mijn man aan onze zoon gaf. Lang geleden. Mijn zoon was toen acht.
Haflinger Janouk liep voor de koets en ging steeds harder draven. Mijn zoon had de leidsels vast en lachte. Hij vond het geweldig.

Mijn man riep:" maak een ophouding". Een ophouding! Maar mijn zoon deed niets en Janouk ging steeds harder. En mijn man maar roepen. "Ophouding"!

En toen riep mijn zoontje naar Janouk: "janouk, hoor je pappa niet, je moet ophouden".

:+ :+ :D :D
Je kon mij wegdragen.

Uitleg
Een halve ophouding door zachtjes in je hand te knijpen alsof je in een spons knijpt. Bedoeling is dat het paard even wacht en meer op het achterbeen komt. Bijv. Vlak voor je in middendraf wil.

Bij een hele ophouding sluit he je hand, waardoor je paard terugkomt in tempo en ove,rgaat in een langzamere gang of stilstaat.

xminthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 15:27

dankjewel allemaal! En Janouk, Haha grappig verhaal :)