arabier scheef en stapt overkruist met voorbenen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

arabier scheef en stapt overkruist met voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 08:53

Om te beginnen vraag ik hier tips, geen doorverwijzing naar allerhande instructeurs.
Zelf heb ik een zeer gedegen opleiding bij o.a Hofstede Oostrijk, CR en Anne Muller gevolgd met de nodige biomechanica kennis.
En zodra het financieel toe laat wil ik wat uitgebreidere kennis met name voor grondwerk gaan op doen bij andere grote paardenmensen (marieke de jong, moravita)

Voor nu hoop ik op jullie expertise.

Arabier 6,5 jaar jong, goeie jeugd gehad, met 4 jaar gecasteerd, veel voorwerk gedaan, met 5 begonnen met "inrijden"
Sinds 6 pas echt begonnen met doorrijden.

Werd voornamelijk gereden door verzorgsters en ik schok van de week van zijn manier van lopen.
Scheef, opwaardse energie ipv voorwaarts, op de voorhand en voor overkruist in stap.
Achterhand minimaal, weinig schouderbeweging.
Draven rug hol, geen aanzet tot schoftlift of ontspanning in toplijn. Galop scheef, soms diagonaal overkruist en verder maar even helemaal achterwege laten.

Terug naar de basis dus en eerst aan zijn horizontale scheefheid werken en de stap
Maar hoe, door de bomen het bos even niet meer zien.

Kabayo

Re: arabier scheef en stapt overkruist met voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:55

Les nemen

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:00

Ik heb hier ook een paardje gehad exact het zelfde als wat jij beschrijft. Ik heb hem meerdere keren laten behandelen door een goede paarden fysio /masseur. Daarna aan de dubbele lijnen begonnen met recht richten en het sterker maken van de achterhand en daarna overgepakt onder het zadel. Bij mij was er geen beginnen aan om hem alleen zelf te gaan recht richten. Dier zat compleet vast en dat had ik zelf nooit los gekregen. Hij sleet zijn hoeven voor scheef af door het kruislings neer zetten van de voor benen. Ondertussen nu na 10 mnd training een min scheef paard en rechte voeten, ook een happy paard gelukkig :D
Mijn advies zou dus zijn laat hem eerst even checken door een DA / fysio / masseur want zoals ik het lees zou hij wel eens een onder liggend probleem kunnen zijn waardoor hij zich scheef gaat zetten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:02

Hoe is hij aan de longe? Welke kant is hol en welke is bol?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:03

Longeren. Paard moet eerst weer leren en durven ontspannen zonder ruiter, dan pas is met een optie. Lengte in de hals, neus naar voren en omlaag. Dat dan in het rijden ook, voorwaarts neerwaarts en op eigen benen, niet verder zakken dan ze lichamelijk aan kan en van daaruit uitbouwen. Door een ruiter met gevoel die het paard vertrouwen terug gaat geven. Eerst terug naar ontspanning, takt en losgelatenheid, dan pas komen je hulpen genoeg door om echt met de scheefheid aan de slag te kunnen. Nadruk op echt want uiteraard neem je het rechter maken al voorzichtig mee maar het klinkt alsof dat niet je eerste zorg moet zijn. Paard dat recht loopt met weggedrukte rug schiet je vrij weinig mee op tov deze situatie.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 11:05

Kady1 schreef:
Ik heb hier ook een paardje gehad exact het zelfde als wat jij beschrijft. Ik heb hem meerdere keren laten behandelen door een goede paarden fysio /masseur. Daarna aan de dubbele lijnen begonnen met recht richten en het sterker maken van de achterhand en daarna overgepakt onder het zadel. Bij mij was er geen beginnen aan om hem alleen zelf te gaan recht richten. Dier zat compleet vast en dat had ik zelf nooit los gekregen. Hij sleet zijn hoeven voor scheef af door het kruislings neer zetten van de voor benen. Ondertussen nu na 10 mnd training een min scheef paard en rechte voeten, ook een happy paard gelukkig :D
Mijn advies zou dus zijn laat hem eerst even checken door een DA / fysio / masseur want zoals ik het lees zou hij wel eens een onder liggend probleem kunnen zijn waardoor hij zich scheef gaat zetten.

Fijn dat er erkenning is.
Lange lijnen heb ik ook al aan zitten denken en jij bevestigd hierin.
Hij is een paar maandjes terug 2x behandelt door karianne van ruth en daar kwam de nodige problematiek naar boven(voor hij verder doorgereden werd)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 11:11

Caira schreef:
Hoe is hij aan de longe? Welke kant is hol en welke is bol?

Aan de longe vind het moeilijk om los te laten, heeft hoge hals/hoofdhouding, de gangen pakt hij heel makkelijk en ruim.
Galop begint goed, daarna soms achter overkruist.

Links hol, recht bol maar..... Je zakt met zadel naar links.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 11:15

0000 schreef:
Longeren. Paard moet eerst weer leren en durven ontspannen zonder ruiter, dan pas is met een optie. Lengte in de hals, neus naar voren en omlaag. Dat dan in het rijden ook, voorwaarts neerwaarts en op eigen benen, niet verder zakken dan ze lichamelijk aan kan en van daaruit uitbouwen. Door een ruiter met gevoel die het paard vertrouwen terug gaat geven. Eerst terug naar ontspanning, takt en losgelatenheid, dan pas komen je hulpen genoeg door om echt met de scheefheid aan de slag te kunnen. Nadruk op echt want uiteraard neem je het rechter maken al voorzichtig mee maar het klinkt alsof dat niet je eerste zorg moet zijn. Paard dat recht loopt met weggedrukte rug schiet je vrij weinig mee op tov deze situatie.

Op welke manier longeren bedoel jij, gewoon los, met aanzet, pessoa of dubbele lounge?

Met longeerhulp en pessoa kruipt hij erachter en geeft valse knip.
Mijn haf moest hier in het begin ook aan wennen, maar snapte na een paar keer dat hij naar beneden kon.
Arab pakt dit stukje nog niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:25

Hoe stapt ie overkruist met de voorbenen?

Ik zou verder eerst niet meer (laten) rijden en bijvoorkeur gymnastiseren aan de lange lijnen of aan de hand. Dat hoeft niet heel duur te worden, je kan altijd lessen bij een leerling van, maar het zijn methodes waarvan je de basis gewoon met les moet leren omdat het zo anders is dan erop.
Wel heel goed voor het paard overigens ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 11:32

RianneH schreef:
Hoe stapt ie overkruist met de voorbenen?

Ik zou verder eerst niet meer (laten) rijden en bijvoorkeur gymnastiseren aan de lange lijnen of aan de hand. Dat hoeft niet heel duur te worden, je kan altijd lessen bij een leerling van, maar het zijn methodes waarvan je de basis gewoon met les moet leren omdat het zo anders is dan erop.
Wel heel goed voor het paard overigens ;)

Hij loopt als dame op de catwalk, ik denk dat iedereen daar wel een beeld bij heeft.

Grappig, dat les nemen bij een leerling van zat ik ook aan te denken.
Ik heb al iemand oo het oog, een leerling van marieke de jong omdat mijn vraagstuk nu echt bij het rechtrichten aan de hand ligt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:22

annebe schreef:
0000 schreef:

Op welke manier longeren bedoel jij, gewoon los, met aanzet, pessoa of dubbele lounge?

Met longeerhulp en pessoa kruipt hij erachter en geeft valse knip.
Mijn haf moest hier in het begin ook aan wennen, maar snapte na een paar keer dat hij naar beneden kon.
Arab pakt dit stukje nog niet.

Ik begin zonder bijzet, wel aan het hoofdstel. Even zoeken naar het juiste tempo en liefst op een grote volte, veel paarden gaan dan binnen een paar sessies vanzelf zakken. Lukt dat niet doe ik een singeltje om en de lijn door de binnenste bitring aan de binnenkant van het paard aan de onderste ring van de singel. Dat klinkt heel vreemd ik weet het, ik heb de tip ooit van iemand gehad en was heel sceptisch (druk aan een kant, je trekt paard naar binnen, verbuigt m etc) maar het werkt wonderbaarlijk goed. Heel ongedwongen, eigenlijk vraag je alleen even wat stelling en druk je de schouder iets naar buiten en de paarden lopen er ontzettend fijn op. Gaan heel fijn hun eigen balans vinden, gaan er niet van hangen en worden er ook niet bang van. Vergt wel iemand die met gevoel longeert, contact houd zonder eraan te blijven wiebelen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 12:49

Citaat:
Ik begin zonder bijzet, wel aan het hoofdstel. Even zoeken naar het juiste tempo en liefst op een grote volte, veel paarden gaan dan binnen een paar sessies vanzelf zakken. Lukt dat niet doe ik een singeltje om en de lijn door de binnenste bitring aan de binnenkant van het paard aan de onderste ring van de singel. Dat klinkt heel vreemd ik weet het, ik heb de tip ooit van iemand gehad en was heel sceptisch (druk aan een kant, je trekt paard naar binnen, verbuigt m etc) maar het werkt wonderbaarlijk goed. Heel ongedwongen, eigenlijk vraag je alleen even wat stelling en druk je de schouder iets naar buiten en de paarden lopen er ontzettend fijn op. Gaan heel fijn hun eigen balans vinden, gaan er niet van hangen en worden er ook niet bang van. Vergt wel iemand die met gevoel longeert, contact houd zonder eraan te blijven wiebelen

Erg bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik zal eens kijken hoe hij gaat reageren op deze manier.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:03

Bij mijn Arabier met dezelfde symptomen ben ik ook helemaal terug gegaan naar de basis. Maar niet alleen rijtechnisch. Allereerst het gebied van de CTO (cervico-thoracale overgang) en de eerste rib vrij laten maken van blokkades door de osteopaat, het juiste zadel gezocht (bij Arabiertjes loopt de schouder vrij ver naar achter waardoor het zadel vaak drukt op de schouderkop en door de korte rug weinig ruimte) met een singel die de oksel vrijlaat en de ribben niet blokkeert. Een goede hoefsmid ivm vaak franse stand en smalle borst. Daarnaast met grondwerk beginnen, aan de hand LVO trainen waardoor hij leert zijn rug en achterhand goed te gebruiken, longeren deed ik met longeerhulp aan stalhalster ipv hoofdstel ivm achter het bit kruipen. Als dit goed gaat kan je aan de hand wijken en schouderbinnenwaarts meenemen. Dit maakt hem soepeler en sterker. Als dit allemaal bevestigd is, kan je onder het zadel in stap hetzelfde doen dus LVO, daarna wijken en schouderbinnenwaarts. Leer hem reiken naar het bit in een voorwaarts-neerwaartse tendens. In draf zal hij dit nog niet lang kunnen volhouden dus kleine stukjes meenemen, bij spanning weer terug naar stap. Pas als hij sterker wordt weer galop meenemen, kleine stukken. Overspringen is onbalans, dat zal ook verdwijnen als hij rechter en sterker wordt. Het is wel aan te raden om hier instructie voor te nemen maar je kan ook heel veel leren van sites van klassieke en academische dressuur en van het youtubekanaal ArttoRide van Will Faerber

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 07:32

moorcats schreef:
Bij mijn Arabier met dezelfde symptomen ben ik ook helemaal terug gegaan naar de basis. Maar niet alleen rijtechnisch. Allereerst het gebied van de CTO (cervico-thoracale overgang) en de eerste rib vrij laten maken van blokkades door de osteopaat, het juiste zadel gezocht (bij Arabiertjes loopt de schouder vrij ver naar achter waardoor het zadel vaak drukt op de schouderkop en door de korte rug weinig ruimte) met een singel die de oksel vrijlaat en de ribben niet blokkeert. Een goede hoefsmid ivm vaak franse stand en smalle borst. Daarnaast met grondwerk beginnen, aan de hand LVO trainen waardoor hij leert zijn rug en achterhand goed te gebruiken, longeren deed ik met longeerhulp aan stalhalster ipv hoofdstel ivm achter het bit kruipen. Als dit goed gaat kan je aan de hand wijken en schouderbinnenwaarts meenemen. Dit maakt hem soepeler en sterker. Als dit allemaal bevestigd is, kan je onder het zadel in stap hetzelfde doen dus LVO, daarna wijken en schouderbinnenwaarts. Leer hem reiken naar het bit in een voorwaarts-neerwaartse tendens. In draf zal hij dit nog niet lang kunnen volhouden dus kleine stukjes meenemen, bij spanning weer terug naar stap. Pas als hij sterker wordt weer galop meenemen, kleine stukken. Overspringen is onbalans, dat zal ook verdwijnen als hij rechter en sterker wordt. Het is wel aan te raden om hier instructie voor te nemen maar je kan ook heel veel leren van sites van klassieke en academische dressuur en van het youtubekanaal ArttoRide van Will Faerber

Wat mooi, dank je wel voor het delen!
CTO is hij 2 x aan behandelt, dit zat zo inmens vast (alsof je een colbert van 2 maten te klein aan had)
Door behandeling, stretch oefeningen en op de dijk longeren (heuvel op en af) werd hij steeds sterker en flexibeler èn kon zijn hoofd en hals weer bewegen.
Maar nogmaals controleren, na deze manier van rijden zal hem zeker geen kwaad doen.

Betreft een zadel, zijn schouder ligt niet zo gek ver naar achter, maar de lengte van zijn is zo enorm kort. Tot voordeel reden we met een trekker zadel en een ibero waarbij enkel de kussen iets over l1 heen kwam.
Hoe is de rug qua lengte van jou arabier?

Lessen in grondwerk zit in mijn voornemen, maar bedankt voor het aandragen van de 2 youtube ideeën. Deze namen ken ik nog niet en hebben zo te zien een skala aan filmpjes. Top!

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:00

Als hij zo vast zat, moet er toch naar een oorzaak gezocht worden hoe dat kwam. Als hij loopt zoals jij aangeeft, zit hij weer vast, dat kan bijna niet anders. Dit moet je eerst oplossen voordat je verder gaat want anders kan hij zijn lijf niet goed gebruiken en kom je nergens. Het verloop van opbouw bij mijn Arabiertje heeft meer als een jaar geduurt en je bent nooit klaar, je moet het onderhouden. Ik heb haar negen jaar, heb ook zowat negen zadels gehad. Begonnen met een Wintec Pro, die ik verkocht omdat ik een leren zadel wilde, toen begon de ellende. Alles schoof naar voren en lag op de schouderkop. De zadelmaker had geen idee welk zadel wel zou blijven liggen, misschien Bates? Toen ging mij een lichtje op, met die Wintec(=Bates) had ik nl nooit problemen gehad. Dus terug naar een Wintec Pro, gelukkig zijn de oude modellen nog veel 2e hands te koop, de nieuwe hebben een heel andere boomvorm. 17 inch is wat ze kan hebben, ze is niet extreem kort.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:10

annebe schreef:
Kady1 schreef:

Fijn dat er erkenning is.
Lange lijnen heb ik ook al aan zitten denken en jij bevestigd hierin.
Hij is een paar maandjes terug 2x behandelt door karianne van ruth en daar kwam de nodige problematiek naar boven(voor hij verder doorgereden werd)

Karianne is een goede, dus daar heb je al een grote stap mee gezet. Ik zit ook te denken aan lange lijnen werk, dus onbelast bewegen. En geen verzorgsters er meer opzetten, anders zit je in no-time weer met dezelfde problemen. Maar dat laatste had je ongetwijfeld zelf ook al bedacht en is het dus overbodige info van mijn kant. ;)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:27

Ik spring even in op het zadelprobleem.
Hier 10 AV's op stal (enkele jaren geleden waren dit er nog 21 haha) variërend van kort tot heel kort tot bijna normaal van lengte in de rug en van rondgeribt tot extreem rondgeribt. Vaak is dat laatste ook iets wat voor zadelproblemen zorgt, omdat door de rondheid het zadel sneller naar voren schuift en dan inderdaad de schouder te snel blokkeert.

Ik heb zelf 3 zadels waar ik extreem blij mee ben en die hebben maar 1 overeenkomst: de voorste singelstoot komt vanuit de voorkant van het zweetblad. Hierdoor ligt de singel verder naar voren en dus meer op de natuurlijke singelplek van een arab. Doordat de singel niet naar voren trekt, gaat het zadel ook niet schuiven.
Mijn 2 favorieten met dit singelsysteem zijn de Ideal Savannah Dressage en de Tekna S-line Dressage. De 2e is wat budgetvriendelijker en verkrijgbaar in kunststof. Zelf wilde ik altijd leer, maar dit is qua gevoel en uiterlijk amper te onderscheiden van leer. Het is ook een fijn licht zadeltje.

Voor het longeren, je geeft aan dat hij bij Pessoa en touwtje achter het bit kruipt. Heb je al eens een elastiek geprobeerd? Een van mijn paarden was erg in verzet tegen het touwtje en Pessoa was helemaal een ramp, maar met de elastiek gaat hij rustigaan ontspannen en daadwerkelijk de hals verlengen ipv rond opkroppen. Het kost bij divoza geloof ik €9,- dus mocht het niet werken is het in ieder geval geen weggegooid geld.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 17:15

moorcats schreef:
Als hij zo vast zat, moet er toch naar een oorzaak gezocht worden hoe dat kwam. Als hij loopt zoals jij aangeeft, zit hij weer vast, dat kan bijna niet anders. Dit moet je eerst oplossen voordat je verder gaat want anders kan hij zijn lijf niet goed gebruiken en kom je nergens. Het verloop van opbouw bij mijn Arabiertje heeft meer als een jaar geduurt en je bent nooit klaar, je moet het onderhouden. Ik heb haar negen jaar, heb ook zowat negen zadels gehad. Begonnen met een Wintec Pro, die ik verkocht omdat ik een leren zadel wilde, toen begon de ellende. Alles schoof naar voren en lag op de schouderkop. De zadelmaker had geen idee welk zadel wel zou blijven liggen, misschien Bates? Toen ging mij een lichtje op, met die Wintec(=Bates) had ik nl nooit problemen gehad. Dus terug naar een Wintec Pro, gelukkig zijn de oude modellen nog veel 2e hands te koop, de nieuwe hebben een heel andere boomvorm. 17 inch is wat ze kan hebben, ze is niet extreem kort.

Die oorzaak is er ook, het was een wildebras in de wei toen hij nog hengst was en heeft waarschijnlijk een flinke glijder of val gemaakt.
Hij komt rechtstreeks van de fokker en is daar gecastreerd voor hij bij mij kwam.

Dat onderhouden ken ik wel, zelf met mijn haf die ik al 11 jaar heb en die klasse 2 endurance rijd ben ik ook altijd bezig met het gehele skala der ausbildung.

Grappig dat je komt met wintec, daar had de fokster het ook over, zadels die op veel arabieren goed passen.
Voor haf nu een pro endurance, super zadel!
Maar waarschijnlijk te groot voor arab.
Alleen pas ik niet in een 17 inch, ik heb mezelf al wel voor genomen om wat aan mijn kilos (68 kg)(en vet) te gaan om makkelijker in kleine zadels te passen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 17:19

BabiiVeeraa schreef:
Ik spring even in op het zadelprobleem.
Hier 10 AV's op stal (enkele jaren geleden waren dit er nog 21 haha) variërend van kort tot heel kort tot bijna normaal van lengte in de rug en van rondgeribt tot extreem rondgeribt. Vaak is dat laatste ook iets wat voor zadelproblemen zorgt, omdat door de rondheid het zadel sneller naar voren schuift en dan inderdaad de schouder te snel blokkeert.

Ik heb zelf 3 zadels waar ik extreem blij mee ben en die hebben maar 1 overeenkomst: de voorste singelstoot komt vanuit de voorkant van het zweetblad. Hierdoor ligt de singel verder naar voren en dus meer op de natuurlijke singelplek van een arab. Doordat de singel niet naar voren trekt, gaat het zadel ook niet schuiven.
Mijn 2 favorieten met dit singelsysteem zijn de Ideal Savannah Dressage en de Tekna S-line Dressage. De 2e is wat budgetvriendelijker en verkrijgbaar in kunststof. Zelf wilde ik altijd leer, maar dit is qua gevoel en uiterlijk amper te onderscheiden van leer. Het is ook een fijn licht zadeltje.

Voor het longeren, je geeft aan dat hij bij Pessoa en touwtje achter het bit kruipt. Heb je al eens een elastiek geprobeerd? Een van mijn paarden was erg in verzet tegen het touwtje en Pessoa was helemaal een ramp, maar met de elastiek gaat hij rustigaan ontspannen en daadwerkelijk de hals verlengen ipv rond opkroppen. Het kost bij divoza geloof ik €9,- dus mocht het niet werken is het in ieder geval geen weggegooid geld.

21 stuks av's dan weet je wel dat kennis in huis hebt!
Ik wist niet dat ideal zadels had, tekna ken ik wel, maar onderschat misschien de kwaliteit van hun.

Bedankt voor je tip betreft het elastiek, zal dit eens proberen.
Heb je een foto van hoe hij deze gebruikt?
Laatst bijgewerkt door annebe op 06-11-16 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 17:21

Afbeelding
Afbeelding

Haha ik zie net dat hij op beide foto's wel een hele suffe indruk maakt :')
Hierbij foto's van arab, dat ranke zit in de familielijn.
Meer spier waren we mee bezig.

Vandaag gewerkt aan 4 gelijke benen druk, wending en stretch oefening (dmv fibravoer)
Klein kwartiertje gewerkt.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:23

Hihi niet alle 21 van mij hoor, van m'n ouders :) Er zijn er 'maar' 3 van mij.

Ik kende tekna helemaal niet en de Ideal stomtoevallig tegenaan gelopen. Maar wil niet anders meer haha!

Voor foto vrees ik dat je tot volgende week moet wachten. Doordeweeks is het donker als ik uit werk kom, longeren en rijden gaat prima met de bakverlichting, maar op foto's zie je niks.
Ik begin met elastiek op z'n langst, van buiten naar binnen door de bitringen en dan tussen zijn benen door aan de singel. Je kan het ook aan de zijkant aan je singelstoten maken of boven aan de lusjes van je zadel.
Vervolgens laat ik hem in een laag tempo kleine voltes lopen en werken we aan stelling en buiging. Op het moment dat hij ontspant en bolt in zijn rug maak ik de volte groter.

Wat een smalletje inderdaad! Wat is zijn afstamming?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 22:47

(ZK Kuray x Passia v. Armaniak)
Hij komt van shamal arabians

Met je uitleg over het elastiek kom ik een heel eind :Y)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:48

Als ik deze foto's zo zie dan zie ik een heel jong ogend paard met een erg korte rug. Ik zou toch kijken of hij niet nog ergens vast zit. Mijn paardje zijn rug is na de behandeling veel langer geworden in zijn rug waardoor hij ook fijner Kon gaan bewegen.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:19

annebe schreef:
(ZK Kuray x Passia v. Armaniak)
Hij komt van shamal arabians

Met je uitleg over het elastiek kom ik een heel eind :Y)

Dat is super toevallig! Passia is enkele jaren van ons geweest :D Wij hebben zelf 2 veulens uit haar gefokt waarvan er een naar Zwitserland is verkocht en de ander richting Griekenland als ik het me goed herinner. Beide wel flink gebouwd, Passia was ook een 'robuuste dame' om het zo te zeggen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:46

Kady1 schreef:
Als ik deze foto's zo zie dan zie ik een heel jong ogend paard met een erg korte rug. Ik zou toch kijken of hij niet nog ergens vast zit. Mijn paardje zijn rug is na de behandeling veel langer geworden in zijn rug waardoor hij ook fijner Kon gaan bewegen.

Niet geschoten altijd mis, maar dan zou dit na 2 behandeling toch al te zien moeten zijn.
Klopt, is nog erg jong, daarom hebben we geen gehad en nog om hem te beleren.
Liever dat hij een paar jaar later in de endurance loopt en plezier heeft dan snel kapot.