Tong achter bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Innovation

Tong achter bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 00:27

Beste bokkers,
Ik ben nieuw hier, kwam via google op deze site uit.
Ik heb sinds kort een paard gekocht. Hij is een half jaar geleden uit Spanje geïmporteerd, in de tijd dat hij in nl is is hij niet gereden door omstandigheden. Hij schijnt wel zadelmak te zijn, maar ik weet niet hoe... Ik dacht te beginnen met longeren, echter als ik het hoofdstel in doe trekt hij zijn tong helemaal op tot achter het bit. Iemand hier ervaring mee? (Tandarts al geweest)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:52

Misschien heeft hij nog nooit een bit in gehad. Je weet helaas niks over zijn verleden. Misschien bitloos gereden of nog helemaal niet gereden. Daarnaast kan het zijn dat ze moet wennen aan het bit. Ander soort/ half jaar geen bit in gehad. Daarnaast zal ik als ik jouw was controleren of je het bit niet te strak of te los vast hebt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:11

Wat voor bit is het? Je zou, als je vast kunt stellen of je paard een bit gewend is, een tonglepel kunnen proberen als het niet anders gaat.

edit: misschien ook uitsluiten of het kan komen door een slechte ervaring.

EvaaxGucci

Re: Tong achter bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:03

Geen ervaring mee
Houdt hij zijn tong ook opgetrokken? Of laat hij hem op een gegeven moment weer zakken? En wat zegt de tandarts ervan? Zoals ze hierboven al zeggen, misschien inderdaad een slechte ervaring.

Heb je misschien iets bitloos tot je beschikking om in ieder geval een beetje te kijken in hoeverre je paard al beleerd is? :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:17

Tonglepel vind ik in dit geval geen optie, dat is symptoom bestrijding. Je weet niet in wat voor omstandigheden hij ingereden is of welke relatie hij met het bit heeft.

Ik zou evt bitloos proberen óf hem proberen te leren dat het bit niet eng is (dan er nog niet op gaan zitten. Pas doen als het voor hem normaal is)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:21

Ik heb zelf een portugees, ik heb allerlei bitten gehad bij hem. Hij verdraagt geen druk op zijn tong... Met dubbelgebroken bit gaat de tong meteen over het bit, bij enkel gebroken gaat het wel redelijk maar ongebroken bitten met tongboog doet hij helemaal niet moeilijk over en accepteerd hij ook hulpen mee. Bij alle andere bitten gaat hij ook tegen alles in. Dit zou je uiteindelijk ook kunnen bekijken maar eerst achterhalen of hij een bit idd uberhaupt wel kent of misschien niet.

Jasmijnjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:53

Ik denk inderdaad dat hij het niet gewend is. Dus rustig aan opbouwen, verschillende bitten proberen en kijken wat voor hem het fijnste is.