Bit voor paard dat kaak niet ontspant.

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

ourhorsevigo

Bit voor paard dat kaak niet ontspant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 21:55

Haii allemaal,
Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een ander bit omdat mijn pony zijn kaak niet ontspant tijdens het rijden. Ik heb een magic system bit mogen proberen van een vriendin maar hellaas was deze te groot en niet in kleinere maten te verkrijgen. Hij liep hier wel heel fijn op. Nu ben ik op zoek naar een soortgelijk bit of een bit die ervoor zorgt dat hij zijn kaak ontspant.

Heeft iemand misschien een idee voor een fijn bit :)
groetjes Noa

( ik rij op dit moment met een dubbelgebroken watertrens)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:00

Ik denk dat je ook even moet investeren in het vertrouwen in de hand, denk dat je daar op de lange termijn meer mee wint dan met een magisch bit. Dus op zoek naar de oorzaak van het vastzetten van de kaak

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:04

Ten eerste zijn deze problemen meestal een gevolg van rijtechnische foutjes. Daarbij laat een bit het paard niet ontspannen, dat doet de ruiter. Dus ik zou je aanraden om rijtechnisch te verbeteren ipv een ander bit erin te hangen want daar zal het probleem waarschijnlijk niet liggen.

Welk bit fijn is, verschilt voor elk paard. Mijn paard doet het t beste op een Myler bitje.

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

ourhorsevigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 22:08

maikeltje schreef:
Ik denk dat je ook even moet investeren in het vertrouwen in de hand, denk dat je daar op de lange termijn meer mee wint dan met een magisch bit. Dus op zoek naar de oorzaak van het vastzetten van de kaak

Wat bedoel je precies met inversteren in het vertrouwen in de hand?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:09

Ik ga mee met bovenstaande reacties.
Maar wel een vraagje. Wanneer is je paard voor het laatst naar de tandarts gegaan?

Ontspanning krijg je door vertrouwen, is nooit af te dwingen.

Volledig gediplomeerd instructrice met een grote passie voor Working Equitation

ourhorsevigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 22:10

Japeloup schreef:
Ik ga mee met bovenstaande reacties.
Maar wel een vraagje. Wanneer is je paard voor het laatst naar de tandarts gegaan?

Ontspanning krijg je door vertrouwen, is nooit af te dwingen.

Hij is begin dit jaar naar de tandarts geweest

dresjoepie

Re: Bit voor paard dat kaak niet ontspant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:12

Misschien kun je eens een lage neusriem proberen Dit geeft minder druk op de kaak

ourhorsevigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 22:13

dresjoepie schreef:
Misschien kun je eens een lage neusriem proberen Dit geeft minder druk op de kaak

Zat inderdaad ook aan een lage neusriem te denken. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:18

ourhorsevigo schreef:
maikeltje schreef:

Wat bedoel je precies met inversteren in het vertrouwen in de hand?

Goede instructie en geduld. Zelf leren je paard naar de ontspanning te rijden. Paard zet kaak vast met een reden. Hij moet leren dat hij jouw hand kan vertrouwen en hij moet daarna leren jouw hand te volgen. Ga goede instructie zoeken.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:22

Heb je het "wish-your-luck" bit al geprobeerd. ?????
Is iets heel nieuws uit Japan en China.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

ourhorsevigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 22:26

aeolusnr1 schreef:

??

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:31

aeolusnr1 schreef:

:') :')

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:31

goed dat je aangeeft dat dit een raar antwoord is, ik wou zeggen zoek niet naar een ander bit, maar zoek idd zoals ook anderen hier al hebben gezegd naar goede instructie.
de oplossing zit hem in de communicatie tussen jouw hand en de paardenmond, de manier van vragen, afspraken maken met je paard, duidelijkheid, wederzijds respect , als je iets vraagt ook er echt voor gaan, .....
investeer in jezelf , verander de manier van vragen, zoek goede begeleiding.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

ourhorsevigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 22:36

aeolusnr1 schreef:
goed dat je aangeeft dat dit een raar antwoord is, ik wou zeggen zoek niet naar een ander bit, maar zoek idd zoals ook anderen hier al hebben gezegd naar goede instructie.
de oplossing zit hem in de communicatie tussen jouw hand en de paardenmond, de manier van vragen, afspraken maken met je paard, duidelijkheid, wederzijds respect , als je iets vraagt ook er echt voor gaan, .....
investeer in jezelf , verander de manier van vragen, zoek goede begeleiding.

Ik snap dat iedereen zegt dat het waarschijnlijk ook rijtechnisch is, maar ik heb al een hele fijne instructie die mij hierin ook helpt, alleen heeft mijn pony hier altijd al last van gehad was ik zelf ook probeer, en ik snap echt dat het ook aan mij kan liggen. En wil hier ook mee aan de slag gaan. Wat zou u voor rijtips geven om hier meer verbetering in te krijgen?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:39

Wat bedoel je precies met het niet ontspannen van de kaak? Zet hij deze vast? Is hij onrustig met zijn mond? Loopt ie met zijn mond open?

Ik ben met die van mij ook een tijdje aan het zoeken geweest. Dubbel gebroken watertrens was te onrustig, ongebroken d-trens was al een hele verbetering, maar nog niet de oplossing. Na een behandeling van de tandarts overgestapt op een Myler level 2: mijn paard vindt druk op de neus en de tong verschrikkelijk. Ik rij nu zonder neusriem en met een myler en ze loopt tot op heden heerlijk en ontspannen.

Heeft jouw paard altijd al hetzelfde bit en altijd deze problemen?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:41

Bitloos al eens geprobeerd?
Tandarts?

ourhorsevigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 22:48

Snadrem schreef:
Wat bedoel je precies met het niet ontspannen van de kaak? Zet hij deze vast? Is hij onrustig met zijn mond? Loopt ie met zijn mond open?

Ik ben met die van mij ook een tijdje aan het zoeken geweest. Dubbel gebroken watertrens was te onrustig, ongebroken d-trens was al een hele verbetering, maar nog niet de oplossing. Na een behandeling van de tandarts overgestapt op een Myler level 2: mijn paard vindt druk op de neus en de tong verschrikkelijk. Ik rij nu zonder neusriem en met een myler en ze loopt tot op heden heerlijk en ontspannen.

Heeft jouw paard altijd al hetzelfde bit en altijd deze problemen?

Hij is inderdaad onrustig met zijn mond en wanneer hij op sommige momenten los loopt houd hij zijn mond open. Ik ben ook van plan om met een lage neusriem te gaan rijden omdat ik daarmee de druk van zijn kaak minder maak. Hij loopt altijd op het zelfde bit ( een dubbelgebroken watertrens) Nu omdat ik dus een beetje aan het zoeken ben naar een ander bit loopt hij op andere verschillende bitten maar heb alleen bij de magic system bit een fijn verschil gevoeld alleen is die niet in zijn maat...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:53

Probeer eens bitloos en kijk wat er dan gebeurd. Is er nog makkelijker te zien of je bit misschien niet optimaal past, of dat je de boel rijtechnisch niet helemaal voor elkaar hebt.
Kan best een combi zijn van beiden, maar zo kom je er makkelijk achter.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

ourhorsevigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 22:58

TurdusMerula schreef:
Probeer eens bitloos en kijk wat er dan gebeurd. Is er nog makkelijker te zien of je bit misschien niet optimaal past, of dat je de boel rijtechnisch niet helemaal voor elkaar hebt.
Kan best een combi zijn van beiden, maar zo kom je er makkelijk achter.

Ik heb al een paar keer geprobeerd om bitloos te rijden maar krijg niet veel verschil, hij blijft achter zijn kaak strak aanvoelen...

ourhorsevigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 22:59

FjeLOVER schreef:
Bitloos al eens geprobeerd?
Tandarts?

tandarts is begin dit jaar geweest. Bitloos heb ik al geprobeert en hij reageert hier niet veel beter op, hellaas..

Inxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:00

Een paard of pony kan een soort bit of het materiaal gewoon niet fijn vinden. Tuurlijk kan het ook rijtechnisch iets zijn, maar vind wel dat er terdege rekening mee gehouden moet worden dat niet alle paarden fijn lopen met bitloos of standaard bit.

Ik ben een aantal maanden overgestapt naar Myler level 2 en ben er zeer tevreden over.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:01

Ik ken eerlijk gezegd geen paarden die bitloos niet fijn lopen (afgezien van de duidelijk rijtechnische oorzaken, maar dan loopt een paard sowieso niet fijn, onafhankelijk van optoming).

Ik zou je instructrice nog eens vragen heel kritisch met je mee te kijken. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:17

Heb je fysieke problemen uitgesloten? Denk aan nek- of kaakproblemen, hoofdpijn (craniosacraaltherapeut raadplegen), zelfs kreupelheid? Meestal is niet los willen laten door een ongemak. Succes!

*\o/* www.dierfysio.nu voor dierfysiotherapie en chiropractie paard *\o/*
trotse mama van twee knappe zonen!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:37

Even los van alle rijtechnische/medische tips. Is een danger bit niet ongeveer hetzelfde? Misschien is die er wel in de goede maat. Mijn paard loopt nu heel fijn op een ongebroken kunststof bit van Trust. Ik had vooral een onrustige aanleuning en tuurlijk is een deel ook rijtechnisch want ik ben verre van een perfecte ruiter. Maar nu zijn de stukken waar ze goed loopt ook echt goed en loopt ze niet met haar mond open of nijdig te knarsen. Dubbelgebroken was blijkbaar te onrustig of zo. Misschien ook iets dat je kunt proberen. Ik heb dit bit via een bitfitter gevonden uiteindelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:50

Een bit ontspant de kaak niet, vertrouwen en correcte tijdelijk doen dat. Als jouw instructrice dat niet klaar krijgt is het tijd voor een nieuwe. Ook van nature gespannen paarden kan je leren ontspannen maar zo'n neuroot vergt wat meer vaardigheid van zowel ruiter als instructeur.

Kijken wat het fijnst is (dik,dun, dubbel gebroken, enkel gebroken, ongebroken, materiaalsoort) is niet onverstandig. Paarden hebben daar wel een voorkeur in maar ga er ook niet te ver in... :) als je de halve wereld af moet zoeken dan ben je te moeilijk aan het denken. Laat desnoods eens een bitfitter komen als je toch graag zekerheid hebt. Dan kan je verschillende soorten proberen en kijken wat mooi past. Samen met iemand die er wat meer van weet. Van daaruit kan je dan rijtechnisch gaan afwerken. Dan weet je iig zeker dat het bit oke is zonder dat je 35 dorpen moet af gaan voor een gok.