Ik heb nu 3,5 jaar mijn merrie Luna, fries x tinker 8 jaar en echt een schat van een merrie... totdat de blaadjes weer van de bomen vallen en het weer kouder wordt.
Zo braaf ze in het voorjaar en zomer is, zo'n bokkende rodeopony is ze met name in de winter. We beginnen alijd heel rustig, niets aan de hand, loopt lekker ontspannen door haar lijf. Zo uit het niets steekt ze haar hoofd tussen de benen, spring recht omhoog, bolt haar rug en gooit de kont er achteraan, dit een keer of 5 a 6 totdat ze in de gaten krijgt dat het niet gaan werken. Hoe ik erop blijf zitten mag joost weten, wonder boven wonder gaat het altijd goed. Tijdens een les weet de instructrice mij te vertellen dat ik op moet letten, haar in de gaten moet houden, want de ondeugd straalt eraf. Het is niet elke keer dat we rijden, maar toch wel met enige regelmaat. Wanneer het voorjaar weer is begonnen is het weer over. Zadel is nagekeken en op haar rug aangepast, rug is helemaal in orde, gebit is prima in orde... wegschieten in volle galop doet ze af en toe ook, maar ook in combi met die smerige bokken... als het op dat moment gebeurd blijf ik altijd kalm, rij haar naar voren, veel (schijn)overgangen en rijden veel figuren. Aan de hand veranderd ze trouwens ook ontzettend, van lief braaf paard, naar een hyperactief, vluchtig paard. Wie o wie heeft de gouden tip voor mij??? Aangezien de truukjesdoos alweer onder het stof vandaan gehaald is. Ze blijft me verbazen