Paardrijden met overgewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:52

Tango1979 schreef:
Kuggur schreef:
Ach, je kunt er van alles bijslepen, maar massa is massa.


Ja massa is massa. Maar ik ken echt wel mensen van 60 kg die ik voor geen goud op mijn paard wil hebben en ruiters van 80+ die ik nog zou betalen om hem te rijden ;)

Ik vind in deze discussie dat mensen veel te stellig reageren. Met overgewicht kan je niet rijden PUNT. Dat is natuurlijk de grootste onzin. Dan ga ik heel hard roepen: Als je zelf scheef bent in je lichaam kan je niet rijden / Met een stugge hand mag je niet rijden / Met een niet onafhankelijke zit mag je niet rijden / Met een slechte conditie mag je niet rijden PUNT. Dit zijn allemaal dingen die het paard extra belasten en wie zegt dat een ruiter van 60 kg een paard minder belast dan een ruiter van 80.

En natuurlijk stap ik ook niet met 130 kg op mijn paard en natuurlijk zijn er grenzen, maar om mensen met (licht) overgewicht al zowat te verketteren als dierenbeul, gaat mij behoorlijk te ver.

Mensen zouden zich wat minder met anderen moeten bemoeien en wat minder oordelen over een ander. Met zulke stellige uitspraken kwets je onbewust andere. Kijk eens naar je eigen rijstijl, we hinderen allemaal onze paarden wel eens.


Dat vind ik ook niet kunnen, maar ik kan het ook wel begrijpen ergens... Jij snapt dat je met 130 kilo niet meer op een paard kan zitten, maar dat snapt niet iedereen. Er zijn genoeg mensen die veel en veel te zwaar zijn en er alsnog op gaan zitten. Mensen waar geen ruimte meer is voor discussie over hoe groot en sterk het paard is en hoelang ze zelf zijn en hoe hun houding is etc... Er zijn genoeg mensen die sowieso te zwaar zijn, punt. Maar hoe daar ook op word gereageerd, sommigen hebben daarin echt een bord voor hun hoofd en blijven rijden. Sommige paardenmensen kunnen dan behoorlijk fel reageren in zo'n discussie, vaak uit boosheid op bovengenoemde mensen en vanwege liefde voor paarden en de paardensport.

Het is niet de bedoeling mensen die dikker zijn dan gemiddeld af te ketteren, maar mensen reageren uit bescherming voor een dier dat niet voor zichzelf kan opkomen... En gezien er genoeg mensen zijn met een bord voor hun kop, die gewoon lekker door rijden met een te zwaar gewicht, is het willen van regels hiervoor, niet eens heel raar. Ergens moet een grens gesteld worden, ondanks de diversiteit qua paard en mens combi's. Dat de enige 90 kilo wel kan en de ene 90 niet, dat is helaas pindakaas. Want qua regelgeving is het moeilijk om dingen neer te zetten "afhangende van ras, gewicht en sportconditie paard en afhangende van gewicht, lengte, zit etc van ruiter." En wie gaat dat beoordelen? Dat is niet te doen... Daarom dat men een duidelijke regel wilt. Eén maatstaf. Die maatstaf hoger zetten kan, naar 100, maar dat zorgt er dan weer voor dat mensen die beter niet op een paard kunnen stappen omdat ze niet fatsoenlijk met hun achterwerk in een zadel passen, dat nog wel weer mogen dan.

Het is bijna onmogelijk om zoiets als dit om te zetten in regelgeving.

Verder, Tango: Er zijn ook genoeg mensen van 80 kilo die ik absoluut niet op mijn paard wil hebben en mensen van 60 kilo wel. Dat is een non-argument. Dat een zwaarder iemand beter kan rijden dan een licht iemand, allemaal leuk en aardig, maar de persoon blijft mogelijk te zwaar, of die nou wel of niet goed meelift. Het is niet of en of... Of een zwaar iemand die goed kan rijden of een licht iemand die slecht kan rijden... Er zijn genoeg lichte ruiters die prima kunnen rijden en vollere mensen die dat niet kunnen. Ik hoef niet te kiezen of ik een slecht licht iemand erop wil of een goede volle ruiter. Ik kies liever voor licht/middel en goed, want die optie is er namelijk ook. Al kan mevrouw weetikveel dressuurwonder van 110 kilo een perfecte Kur rijden, op mijn paard komt ze niet.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:06

Eline: ik begrijp heel goed wat je zegt en ben het met sommige dingen ook echt eens. 110 kg vind ik ook niet ok. En dat er een grens is op maneges snap ik ook absoluut.

Maar ik vind het (sorry) echt hypocriet om te zeggen dat je reageert uit bescherming voor een dier, en dat iemand met overgewicht niet mag rijden. Rijden is niet in het voordeel van het paard, of dat nu met 55 of 75 kg is. Rijden doen we voor onszelf

Zeg dan dat iemand van 110 kg niet op een paard moet stappen (of welk gewicht jij dan ook wilt) en blijf je ervan bewust dat dat jouw mening is. Overgewicht kan ook iemand van 1.57 met 60 kg zijn. Of iemand met een gespierde bouw die qua BMI niet in de groene zone zit.

En ik vind in deze discussie rijvaardigheid zeker wel van invloed, het is allemaal niet zo zwart/ wit als hier gesteld wordt. Je kan niet zeggen: met overgewicht kan je niet rijden, want dat belast het paard teveel. Al het rijden is belasting, aan ons om het zo prettig mogelijk te maken. Maar dat doe je niet alleen door een gewichtsgrens te trekken.

En ik zie persoonlijk nooit iemand van 100+ op een paard zitten eerlijk gezegd.

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:12

Waar denk je dat paarden vroeger voor werden gebruikt. Het is gewoon zo dat wij als mens een ideaalbeeld hebben gekregen wat ons onnodig door de media is opgedrongen. En omdat de mens van tegenwoordig het zo mooi vind om door te fokken ipv het oude mooie ras te behouden.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:54

Persoonlijk... ik ken helemaal geen mensen van 130kg, laat staan dat ze op een paard zitten.
Ik snap niet hoe jullie daarbij komen, dat het regelmatig gebeurd dat mensen van 130kg nog op een paard zitten zonder daar zelf mee te zitten.
Dat is wel een zeer hypothetisch voorstel, hoor!

Waar er genoeg ruiters zijn van rond de 90 kilo en zolang die een passend en getraind paard bestijgen, zie ik het probleem in het geheel niet.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:05

Ik heb hier met een dierenarts/osteopaat over gesproken. Volgens haar is rij stijl en kundigheid van de ruiter veel belangrijker dan het gewicht. Met een goede zit en juiste training is er veel mogelijk.
Een paarden rug wordt veel meer belast door een slechte ruiter dan door een wat dikkere ruiter.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:34

130 misschien wat overdreven en ik moet eerlijk zeggen, ik ben slecht in het schatten van gewicht. Mijn beeld van 130 kilo is misschien anders dan wat het echt is :') Regelmatig is het ook niet, te zware mensen op paarden... Gelukkig! Toch kan ik zo 5 mensen opnoemen die ik in de laatste paar jaar heb leren kennen die zwaar overgewicht hebben en gewoon paardrijden. Terwijl ze helemaal niet meer in het zadel passen.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:59

Dees schreef:
Persoonlijk... ik ken helemaal geen mensen van 130kg, laat staan dat ze op een paard zitten.
Ik snap niet hoe jullie daarbij komen, dat het regelmatig gebeurd dat mensen van 130kg nog op een paard zitten zonder daar zelf mee te zitten.
Dat is wel een zeer hypothetisch voorstel, hoor!

Waar er genoeg ruiters zijn van rond de 90 kilo en zolang die een passend en getraind paard bestijgen, zie ik het probleem in het geheel niet.


Ik heb ze wel gekend en gezien en die vonden gewoon dat ze er recht op hadden.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:21

Wel grappig dat er nu zulke reacties komen, tijd geleden zag ik een zwaarlijvige amazone in de dressuur voorbij komen hier en toen waren de reacties lovend.

Ik ben zelf 17KG afgevallen voor mijn e pony, nog 3 kilo en dan zit ik op 60 kilo. Dat is wat ik voor hem heb kunnen doen, om als team beter te worden. Niet iedereen hoeft en kan doen wat ik gedaan heb maar ik vind dat je bij een bepaald gewicht wel moet gaan nadenken of het nog wel fair is.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:25

Ik begrijp je helemaal ts! Zelf ook dystrofie in mijn enkel en daarbij nog een hele waslijst aan medische klachten. Over het overgewicht kan ik vrij weinig zeggen, zelf ook enorm veel last van gehad en zelfs nu nog in strijd. Wel wil ik je graag meegeven wat mij super heeft geholpen met het verliezen van gewicht en het uithoudingsvermogen!! Zelf kon ik op het laatst geen 500m meer lopen en was zo een 40kg aangekomen. Van de 1 op de andere dag wou ik echt anders linkse of rechts om. Ik ben begonnen met mijn voeding aan te passen en vooral op mijn drinken te Letten, dus geen frisdrank/limonade/suiker in de thee. Ik dronk veel water en verving mijn tussen Door koek snacks Door een glas water. Ik heb een plan opgesteld voor wat ik wou gaan bereiken omdat bij dystrofie licht belasten maar niet over belasten erg belangrijk is. Ik wou in 6 maanden tijd 1km kunnen lopen. Ik ben eerst gaan meten wat mijn gemiddelde van een week was en heb dat als begin punt genomen. Op advies van fysio iedere dag gaan lopen het opgeschreven aantal meters niet minder niet meer. Wanneer dat goed gaat doe ik er meer bij Tot ik mijn doel heb bereikt. Ondertussen ben ik 2 jaar verder kan ik 1.5km lopen en ben ik 30kg afgevallen. Het opbouwen heeft mij zo een best gegeven dat ik hoop zelfs ooit een 20km rit uit te rijden met mijn pony! Probeer ondanks alles zo positief mogelijk te blijven. Er is ook een dystrofie topic hier op bokt. Sorry voor het lange verhaal ik hoop dat het een beetje te volgen is en je mag mij altijd bp'en.

AnnemiekvM

Berichten: 8251
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:27

Wij hanteren op de manege een grens van 85 kg. Dit om de paarden niet te zwaar te belasten.
Mensen die zwaarder wegen kunnen eventueel wel mennen.
Er hebben zwaardere mensen gereden en die reden best goed. Maar toch merkten wij het aan de gezondheid van de paarden. Kreupelheid en rugproblemen. Vandaar een strengere niet al te hoge grens. Niet iedereen is daarover te spreken, maar de meeste mensen begrijpen het goed.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:18

Yvette81 schreef:
Ik heb hier met een dierenarts/osteopaat over gesproken. Volgens haar is rij stijl en kundigheid van de ruiter veel belangrijker dan het gewicht. Met een goede zit en juiste training is er veel mogelijk.
Een paarden rug wordt veel meer belast door een slechte ruiter dan door een wat dikkere ruiter.

En gewicht + niet helemaal soepel zitten. Het gaat hier om iemand die 1. 3 jaar niet gereden heeft en 2. Aan geeft ernstig beperkt te zijn in mobiliteit. En dan een flink gewicht dat bij vrouwen vaak veel nadeliger verdeeld is dan bij mannen. Ik heb verminderde mobiliteit (niet rolstoelafhankelijk, TS wel met dagen) en vervloek mezelf al regelmatig... Ik heb maar drie maanden uit gelegen (wel de belangrijke spieren al terug beginnen trainen zodra ik mocht en ruim voor ik te paard ging) dit jaar en de eerste weken alleen gestapt en kort gedraafd en vooral aan mezelf gewerkt omdat ik 'm in de weg zat. Na drie jaar zal dat dus zeker niet soepeler gaan... Dan met 98 kg zonder voorbereiding kwa spieren enz trainen op een paard stappen is IMO niet fair.. Het belangrijke 'corsetje' trainen moet je niet voor kunnen lopen. En als die spieren al getraind zijn ben je al een heel eind om mee te zitten.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:07

AnnemiekvM schreef:
Wij hanteren op de manege een grens van 85 kg. Dit om de paarden niet te zwaar te belasten.
Mensen die zwaarder wegen kunnen eventueel wel mennen.
Er hebben zwaardere mensen gereden en die reden best goed. Maar toch merkten wij het aan de gezondheid van de paarden. Kreupelheid en rugproblemen. Vandaar een strengere niet al te hoge grens. Niet iedereen is daarover te spreken, maar de meeste mensen begrijpen het goed.


Die grens op maneges vind ik heel terecht. Maar de argumentatie gaat krom wanneer alleen wordt gekeken naar het gewicht van mensen en dan wordt gezegd dat alleen het gewicht maakt dat het te zwaar is.
Manegeruiters rijden doorgaans slecht. Zeker de beginners kunnen een paard serieus pijn doen in de rug. En dan is 65kg ook al een hele opgave voor zo'n dier. Welnu, en dat manegepaard moet zeker 3 uren per dag lopen en onder die omstandigheden is dat zwaar. Het is niet voor niets dat menig manegepaard loopt met strakke, weggedrukte rug.
Wat in de ogen van de manegehouder 'best goed' kan rijden, is echt nog niet voldoende goed om een paard gezond te houden.

Daartegen ken ik aanzienlijk veel mensen die rond of iets boven de 85kg zitten, waaronder menig manegepaard na enige tijd aanmerkelijk zal verbeteren in ruggebruik. Maar goed, die ruiters rijden allang niet meer op maneges ;)
Met de nadruk op enige tijd overigens, want in het begin zal het stugge verreden manegepaard heel veel spierpijn gaan krijgen omdat het ineens weer uitgenodigd zal worden om zijn spieren te gaan gebruiken. En dat is ook het moment waarop reeds aanwezige kreupelheden zich nadrukkelijker gaan manifesteren. Paard was al kreupel, maar liep toch al zo beroerd kort dat het nog niet eerder iemand was opgevallen....

Manegegebruik is voor paarden zeer schadelijk. Maar goed, ik ben realistisch genoeg... de ruiter moet het ergens leren. Dus verbieden is eigenlijk niet een oplossing. Vanuit het perspectief van dierwelzijn echter...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:37

purny schreef:
Waar denk je dat paarden vroeger voor werden gebruikt. Het is gewoon zo dat wij als mens een ideaalbeeld hebben gekregen wat ons onnodig door de media is opgedrongen. En omdat de mens van tegenwoordig het zo mooi vind om door te fokken ipv het oude mooie ras te behouden.


nou idd denk eens aan de ridders die op paarden met de maat van onze E ponys reden met hun harnassen en zwaarden etc.
zelf hadden ze geen overgewicht, maar je wilt hun outfit echt niet aan zeker als je gaat rijden!
(en dan klaagt half bokt al met een stugge body protector en het paard wat gehinderd word door dat ze niet soepel kunnen bewegen!) ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:40

kwita schreef:
purny schreef:
Waar denk je dat paarden vroeger voor werden gebruikt. Het is gewoon zo dat wij als mens een ideaalbeeld hebben gekregen wat ons onnodig door de media is opgedrongen. En omdat de mens van tegenwoordig het zo mooi vind om door te fokken ipv het oude mooie ras te behouden.


nou idd denk eens aan de ridders die op paarden met de maat van onze E ponys reden met hun harnassen en zwaarden etc.
zelf hadden ze geen overgewicht, maar je wilt hun outfit echt niet aan zeker als je gaat rijden!
(en dan klaagt half bokt al met een stugge body protector en het paard wat gehinderd word door dat ze niet soepel kunnen bewegen!) ;)

Het was toen ook niet echt prioritair dat dat paard lang mee ging. Altijd zo'n kulargument dit.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:48

Dat waren natuurlijk ook paarden op maat van een boerenpaard, niet de fijne die we nu hebben. En die waren enorm getrained, hele dure paarden waar je niet zomaar op ging.
En inderdaad, nog geen diep inzicht die we nu wel hebben.
En ik denk dat hier al duidelijk is aangegeven dat er wel opties zijn voor ts en dat ze zeker mag gaan genieten van paarden en precies met haar inzet erbij: met oog op het paard.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:58

Dees schreef:
AnnemiekvM schreef:
Wij hanteren op de manege een grens van 85 kg. Dit om de paarden niet te zwaar te belasten.
Mensen die zwaarder wegen kunnen eventueel wel mennen.
Er hebben zwaardere mensen gereden en die reden best goed. Maar toch merkten wij het aan de gezondheid van de paarden. Kreupelheid en rugproblemen. Vandaar een strengere niet al te hoge grens. Niet iedereen is daarover te spreken, maar de meeste mensen begrijpen het goed.


Die grens op maneges vind ik heel terecht. Maar de argumentatie gaat krom wanneer alleen wordt gekeken naar het gewicht van mensen en dan wordt gezegd dat alleen het gewicht maakt dat het te zwaar is.
Manegeruiters rijden doorgaans slecht. Zeker de beginners kunnen een paard serieus pijn doen in de rug. En dan is 65kg ook al een hele opgave voor zo'n dier. Welnu, en dat manegepaard moet zeker 3 uren per dag lopen en onder die omstandigheden is dat zwaar. Het is niet voor niets dat menig manegepaard loopt met strakke, weggedrukte rug.
Wat in de ogen van de manegehouder 'best goed' kan rijden, is echt nog niet voldoende goed om een paard gezond te houden.

Daartegen ken ik aanzienlijk veel mensen die rond of iets boven de 85kg zitten, waaronder menig manegepaard na enige tijd aanmerkelijk zal verbeteren in ruggebruik. Maar goed, die ruiters rijden allang niet meer op maneges ;)
Met de nadruk op enige tijd overigens, want in het begin zal het stugge verreden manegepaard heel veel spierpijn gaan krijgen omdat het ineens weer uitgenodigd zal worden om zijn spieren te gaan gebruiken. En dat is ook het moment waarop reeds aanwezige kreupelheden zich nadrukkelijker gaan manifesteren. Paard was al kreupel, maar liep toch al zo beroerd kort dat het nog niet eerder iemand was opgevallen....

Manegegebruik is voor paarden zeer schadelijk. Maar goed, ik ben realistisch genoeg... de ruiter moet het ergens leren. Dus verbieden is eigenlijk niet een oplossing. Vanuit het perspectief van dierwelzijn echter...


Dan kom jij op wel heel treurige maneges als het er zo aan toe gaat Y;(

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:44

Ja. Ik heb nooit een andere manege gezien. Terwijl ik toch door het hele land heen wel wat maneges heb gezien inmiddels. Vrijwel nooit als ruiter overigens, maar als ik ga kijken, dan is dat eigenlijk altijd weer teleurstellend. Ik ga geen namen noemen, maar mijn bevinding is niet regio-gebonden. Ik kwam ook bij hele populaire maneges. Pony's viel vaak nog wel mee, maar bij de paarden is het moeilijk.
Misschien heb ik geluk in de zin dat ik dagelijks veel écht vrolijke en soepele dieren mee mag maken en het verschil gewoon zo duidelijk zie.

Ondertussen begrijp ik heel goed dat voor manegehouders die paarden bedrijfsmiddelen zijn waar ze ook vanuit economisch oogpunt heus zuinig mee omgaan. Daarom vind ik het juist zeer goed dat ze grenzen stellen aan het max gewicht van de lessers. Je moet immers ergens beginnen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:14

Wat jammer dat je die ervaringen hebt, ik weet dat het gelukkig ook anders kan :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:25

Goede ruiter of niet, ik ben het eens met Kuggur: massa is massa. Gewoon natuurkunde, zwaartekracht, elke kilo extra betekent dat het paard meer moeite moet doen om de ruiter te dragen. Elke kilo extra drukt zwaarder op de rug. Hoe fantastisch je verder ook rijdt en zit, je maakt er jezelf echt niet lichter mee. Dus prima als er gewichtslimieten worden gehanteerd op maneges e.d. Op mijn paarden wil ik ook geen zware ruiters. 80 kg is de limiet voor de oudere, sterke paarden, voor de jongere/lichter gebouwde paarden 65-70 kg. En dan zijn mijn lessen doorgaans ook nog erg basic, dus met veel stapwerk. Er zijn helaas al genoeg IJslanders die te zware ruiters op hun rug moeten dulden.

Kingeping

Berichten: 343
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:49

Wat knap van je om zo'n topic te maken!
Zelf ben ik wel echt van het welzijn van het paard, ik kan het niet aan zien als een paard te zwaar belast word.
Zo kom ik ook niet op bepaalde tijden op de manege waar mijn paard staat, omdat er verschillende veelste zware ruiters rond stuiteren op de oude brave paardjes.

Maar goed nu mijn advies naar jou :)
Zelf ben ik toen ik zwanger was zo ontzettend aangekomen (ik schaamde me er erg voor)
110 kilo! en na de bevalling 100 kg en ik ben 1.83..
Ik heb toen tegen me zelf gezegt: Juur je mag pas weer paardrijden als je onder de 90 kg bent!
Niet alleen voor het welzijn voor mijn paard, maar ook voor het welzijn van me zelf ;)

Zo ben ik begonnen met dieten (50 days of green happiness)
Na 4 maanden dieten zat ik weer op mijn paard, en ondertussen ben ik bij elkaar 20 kg kwijt (nu dus 80 kg)
Ik weet dat the green happiness laatst slecht in het nieuws was, maar ik ben er echt heel tevreden mee O:)
Niet alleen mijn gewicht is weer gezond, maar ook mijn darmen en huid.

Heel veel succes! +:)+

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:57

Askja schreef:
Goede ruiter of niet, ik ben het eens met Kuggur: massa is massa. Gewoon natuurkunde, zwaartekracht, elke kilo extra betekent dat het paard meer moeite moet doen om de ruiter te dragen. Elke kilo extra drukt zwaarder op de rug. Hoe fantastisch je verder ook rijdt en zit, je maakt er jezelf echt niet lichter mee.


Hier ben ik het niet mee eens. Als ik met mijn neefje op mijn rug rondloop terwijl hij zich slap houdt of lekker scheef gaat hangen dan is dat heel zwaar terwijl wanneer hij netjes rechtop zit en zelf zijn spieren een beetje aanspant ik rustig een lang stuk met hem op mijn rug kan rondlopen. Dat is echt een heel groot verschil terwijl hij niet ineens 10kg lichter is geworden. Een in balans zittende ruiter die zwaar is vanwege spiermassa is echt veel makkelijker te dragen voor een paard dan een ruiter met weinig core stability en flink overgewicht. Onderzoek heeft uitgewezen dat overgewicht een sterk negatief effect heeft op het evenwicht. Dat heeft gevolgen voor het paard.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:05

Ik zie nu een aantal keer al massa is massa voorbij komen. Ik neem aan dat iedereen die dat roept zelf op een BMI van 18,5 - 19 zit (wat net geen ondergewicht is) want je weet het he, massa is massa. Of moeten we allemaal maar naar ondergewicht schieten, om ons paard niet te veel te belasten, want massa is massa.

Waarom stap je sowieso nog op een paard, als elke kilo er een te veel is? Belasten is belasten, en we brengen allemaal schade aan aan het paard. Ik denk zeker dat gewicht voor een deel de belasting bepaalt, maar nogmaals, dit in combinatie met vele andere factoren (tuig, kwaliteit ruiter, huisvesting, soort training etc. etc)

Als jij zelf een grens hebt voor je eigen paard, prima! Dat er grenzen zijn op maneges, ook prima. Maar ik geloof er niks van een zwart/witte stelling dat een ruiter van laten we zeggen 75-90 kg zijn paard meer belast dan een lichtere ruiter. Dat is echt situatie en ruiter afhankelijk.

Bovendien kan de conditie, core stability, fijne motoriek van een ruiter van 80 kg beter zijn dan die van een ruiter van 60 kg.

@De- Es: totally agree!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:07

Daar komtie weer. Als je een beroerde ruiter van 40kg vergelijkt met een geweldige ruiter van 80kg zal die van 40kg het paard meer in de prak rijden. Maar da's geen eerlijke vergelijking. Een fiesta vergelijken met een Jaguar is ook geen echt faire vergelijking toch.

Een eerlijke vergelijking is twee ruiters die hetzelfde kunnen kwa rijderij waarvan eentje 40kg weegt en eentje 80kg.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:14

Ayasha schreef:
Daar komtie weer. Als je een beroerde ruiter van 40kg vergelijkt met een geweldige ruiter van 80kg zal die van 40kg het paard meer in de prak rijden. Maar da's geen eerlijke vergelijking. Een fiesta vergelijken met een Jaguar is ook geen echt faire vergelijking toch.

Een eerlijke vergelijking is twee ruiters die hetzelfde kunnen kwa rijderij waarvan eentje 40kg weegt en eentje 80kg.


Geen twee ruiters zijn gelijk kwa paard, huisvesting, figuur, soort paard, kwaliteiten, lichaamsbouw, training etc etc etc. Dus dat is ook geen argument.

En ja natuurlijk als alles precies gelijk is, is een lichtere ruiter minder belastend dan een zwaardere. Maar ik heb het hier over praktijk en niet over theorie.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:16

Als we het dan toch over praktijk hebben is dit topic begonnen over een ruiter met lichamelijke beperkingen die drie jaar niet meer gereden heeft. Dus geen ruiter die ideaal zal mee zitten. Ze geeft nl aan niet goed te kunnen sporten door haar beperking (dus conditie zal niet mee vallen.) en core stability zal ook niet ideaal zijn na drie jaar niet rijden.