Paardrijden met overgewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:35

EllyC schreef:
Het gewicht dat een paard kan dragen is volgens mij van meer dingen afhankelijk.
Hoe goed is het paard getraind? Een jong paard zonder bespiering kan natuurlijk minder dragen dan een volledig getraind paard.
Wat is de kunde van de ruiter? Iemand van 60 kilo die zit te stuiteren of regelmatig uit balans is heeft volgens mij een nadeligere invloed dan een goed in balans zittende zwaardere ruiter.
Wat houdt de training in? 45/60 minuten dresuurtraining of ga je de 160 km rit rijden.

Tuurlijk kan iedereen voorstellen dat als je de keuze hebt tussen een kundig lichtgewicht of een onkundig zwaargewicht dat je voor de eerste keuze gaat.
Maar wat als je nu een onkundig middelgewicht hebt?

Het is goed dat men/ts erbij stil zet maar laten we ons niet gek maken door artikelen/gezondheid hypes en uitspraken van "als je niet in de grootste maat broek van Anky kan, dan hoor je niet op een paard". Want dan kunnen een hoop ruiters niet meer te paard gaan.

Goh, vervelend hè de harde waarheid, want ja heel veel mensen kunnen inderdaad niet meer paardrijden als je zou kijken naar wat goed is voor zo'n dier. Maar omdat mensen daar niet aan willen gaan we andersom redeneren en normaliseren dat mensen met maatje 46+ op een paard gaan zitten. Het spijt me zeer maar hier kan ik me echt druk om maken.

En deels ben ik het eens met je stuk daarboven, maar deels ook niet want of je nou goed meebeweegt of niet, er drukt toch 95 kilo op die rug...

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:38

Kan prima hoor en ik durf het ook om te draaien. Wat nou als je dat paard hebt staan, je bent steeds een stukje zwaarder geworden, moet je m dan maar gewoon wegdoen als het afvallen niet lukt? Ik heb mijn paard al 12 jaar en hij weet niet anders dan dat ik te zwaar ben. Voor hem is dit normaal. Nu ben ik gigantisch aan het afvallen maar denk je echt dat ie nu ineens anders of fijner gaat lopen? Nee hoor.

Ik heb wel echt een heel groot paard maar ben echt mijn hele leven lang al te zwaar, zeker volgens de begrippen die hier gehanteerd worden. Ik ben namelijk 1.82 en als je dan overgewicht hebt, tik je al snel de honderd kilo aan. Dat is niks om trots op te zijn maar het is wel zo en om daar nou je paard voor weg te doen, dat is voor mij onbespreekbaar.

Ik dressuur met hem, ik spring (huppel), heb crosslessen gereden, rij lange afstanden en hij heeft in die 12 jaar nog nooit iets pittigs gemankeerd. Als de ostheopaat langskomt voor een ander paard, wil ie m altijd graag even zien en de laatste keer zei hij, het is toch onvoorstelbaar hoe goed je paard eruit ziet op zijn leeftijd (18) en hij doet gewoon alles!

Soms wordt er ook iets teveel gewicht aan gewicht gehangen..........

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:39

Ik vind de toon niet zo vriendelijk Liekec, moet ik daaruit opmerken dat je je serieus zorgen maakt dat paarden kapot gaan door dit gewicht?
Heb je dit wel eens echt meegemaakt of daadwerkelijk concreet gehoord?
Ofwel waar baseer je jouw conclusie op?

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:41

Liekec, het zou prettig zijn als we op een normale manier communiceren hier in plaats van de aanvallende versie. Op die manier help je een fatsoenlijke discussie heel snel om zeep namelijk. Ik heb begrip voor jouw standpunt maar dat is niet de wet......

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:41

Eerst en vooral heel veel sterkte en beterschap TS.

Mbt paardrijden denk ik dat het beter is dat je niet opstapt. Dit aangezien het niet eerlijk is tegenover het dier. Dit wil niet zeggen dat je niets meer met paarden kunt doen: je kunt paarden trainen vanaf de grond (dit kan op verschillende manieren en op hoog niveau), mennen is ook ontzettend leuk om te doen, zeker als je de leidsels in handen hebt. Tevens is gewoon naar paarden kijken al ontzettend leuk om te doen en heerlijk rustgevend.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:43

Het was niet aanvallend bedoeld :)

Elly, ja dat klopt. Het bewijs loopt bij mij op stal rond namelijk. Maar ik ga verder daar niet openbaar over uitwijden aangezien het niet mijn paard is :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:46

Om eerlijk te zijn vind ik niet dat je met dergelijk overgewicht op een paard hoort. :) Ik kan chronisch ziek zijn en pijn heel goed begrijpen maar wie echt wil kan heus een manier vinden om zijn of haar gewicht onder controle te krijgen. Quir haar topic lees ik toevallig mee dus ik weet dat zij echt, heel, heel erg beperkt is om verschillende factoren en zelfs zij is heel duidelijk in haar mening. :)

Zoek een kinesist of bespreek met je dokter welke sporten voor jou geschikt zouden zijn en aan de slag. :)

Ir111

Berichten: 11975
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:47

In dit artikel staan twee linkjes naar onderzoek over gewicht dat een paard te dragen krijgt en de gevolgen daarvan. :)

Licor

Berichten: 2955
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:48

Ik denk overigens dat je hier vooral gaat horen dat het niet kan en de mensen die een iets andere mening hebben hier niet posten..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:49

Wat versta je onder paardrijden en over welk paard gaat het? Als het een sterk, goed gespierd paard betreft lijkt het me geen enkel probeem om een rustige buitenrit te maken. Een schriel paardje, daar zet je dan weer best geen zware ruiter op om een springparcours te doen. Je merkt wel aan een paard of hij het gewicht makkelijk kan dragen of dat hij het er moeilijk mee heeft.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:50

horsies5 schreef:
Ik denk overigens dat je hier vooral gaat horen dat het niet kan en de mensen die een iets andere mening hebben hier niet posten..



Omdat mensen de ervaring hebben vreselijk aangevallen te worden.....en dat is heel jammer. Leven en laten leven is een kunst.

Ik begrijp heel goed dat maneges gewichtslimieten kunnen hanteren, dat heeft bepaalde redenen en daar kan ik helemaal achter staan. Maar als jij zelf een paard hebt is het verhaal toch anders.

Licor

Berichten: 2955
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:57

daffodil schreef:
horsies5 schreef:
Ik denk overigens dat je hier vooral gaat horen dat het niet kan en de mensen die een iets andere mening hebben hier niet posten..



Omdat mensen de ervaring hebben vreselijk aangevallen te worden.....en dat is heel jammer. Leven en laten leven is een kunst.

Ik begrijp heel goed dat maneges gewichtslimieten kunnen hanteren, dat heeft bepaalde redenen en daar kan ik helemaal achter staan. Maar als jij zelf een paard hebt is het verhaal toch anders.


Ja voor mij is het ook niet zo'n eenduidig verhaal en zijn er met 100 kilo echt nog wel mogelijkheden..
Er zijn zoveel meer dingen van invloed dan enkel gewicht.. bouw, balans, zadel, rug, etc..

Edit: Ik wou ts er eigenlijk vooral op wijzen dat ze hier wss heel eenzijdige antwoorden gaat vinden ;)
Laatst bijgewerkt door Licor op 24-10-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:59

Ik denk dat we wel het verschil moeten beseffen tussen wat een paard kán dragen en tussen wat goed is voor een paard om te dragen. Een goedgetraind paard van 1.80 zou iemand met veel gewicht gemakkelijk kunnen dragen, maar dat wilt niet zeggen dat dat geen lichamelijke schade kan aanrichten.

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:00

Knoetje schreef:
Ik moet inderdaad maar eens laten nakijken of mijn eetgewoonten wel past bij mijn ziektebeeld.
In die zin,
Misschien eet ik wel te weinig en gaat m'n lichaam in de reserve stand.
En dan val ik ook niks af.

De spaarstand is een mythe, maar vanuit het aanpassen van je voedingspatroon kun je vast een hoop resultaten boeken!
Ook zonder beweging kun je afvallen, het is niet makkelijk maar wel mogelijk.

Goed dat je bewust bent en er wat aan wil doen. Zelf houd ik de max 20% regel aan incl. zadel en daar zit ik onder.

Door een blessure en zwangerschap kwam ik veel aan (schildklierziekte helpt ook niet mee), maar zelfs zonder extra beweging (door mijn blessure) gaat mijn gewicht omlaag, dus kun jij het zeker ook!
Mocht je tips willen, stuur gerust een PB.
Heel veel succes! :)

daffieduck83

Berichten: 1749
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:00

Het is een heel lastig onderwerp. Je hebt meerdere factoren die meespelen. Allereerst het absolute gewicht van de ruiter. Voor mijzelf ligt de grens van op geen enkel paard meer stappen rond de 90 kilo. Daarnaast heb je de lengte en bouw van de ruiter. Die moeten ook passen bij het paard. Een te lange ruiter is niet goed en je moet als ruiter nog netjes in het zadel passen. Veel stevigere paarden hebben een relatief korte rug, waardoor er een kort draagvlak is. Een ruiter met overgewicht heeft vaak juist een groter zadel nodig om in te passen. Verder ligt het aan de intensiteit van het rijden. Een stapritje op een goed getraind volwassen paard kan eerder dan een intensieve training op een jong dier.
Conclusie is dat we als ruiters een grote verantwoordelijkheid hebben om in te schatten of we een passende combinatie vormen met het beoogde paard.
Voor TS adviseer ik eerst te proberen om een paar kilo af te vallen en de fysieke conditie zo veel mogelijk te verbeteren en dan te kijken of je ergens een passende combinatie met een paard kan vormen. Lukt fietsen op een elektrische fiets? Dat zou misschien een fijne vorm van beweging kunnen zijn.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:01

Maar dat is hier dus niet het geval. Zelfs als je een eigen paard hebt wil dat niet zeggen dat je zomaar teveel kilo's er op kan smijten omdat je met de jaren verzwaard bent.
Je moet wel eerlijk blijven. Sowieso is rijden erg zwaar voor een paardenrug en moet daar met zorg mee omgegaan worden. Wij kunnen ook geen te zware rugzak dragen zonder daar op de lange duur problemen van te ondervinden.

Wat niet wil zeggen dat je dan je paard moet weg doen, aangezien je bijvoorbeeld centred riding kan gaan doen, grond werk, mennen etc.

Maar lijkt me toch maar gewoon logisch dat je niet zomaar op een paard gaat zitten? Of zie ik dat nu verkeerd?
Vind het zo vreemd om te zeggen dat je hier enkel zal horen dat het niet kan.
Er zijn er hier net wel die aangeven dat er iets van te maken is, maar voorzichtigheid geboden is. Sowieso moet je sporten met een hoger gewicht vakkundig aanpakken.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:03

Denk dat ieder dat voor zich uit moet maken. Het kan wel, wel denk ik dat je een paard meer belast met overgewicht. Voornamelijk omdat je het vet niet onder controle hebt en spieren wel dus naar mijn mening zit er wel degelijk verschil in iemand die een gezond gewicht heeft of (veel) overgewicht.

Zelf had ik ook een limiet en ik ben boven een bepaald gewicht ook niet meer op mijn eigen paard gestapt en toen de keus gemaakt om af te vallen. En daarna het rijden weer op te pakken. Ik merk wel degelijk verschil vooral bij mezelf. Zit toch een stuk beter en makkelijker op mijn paard sinds die kilo's eraf zijn.
Mijn paard heb ik niet alleen om te rijden dus verkopen zou nog niet een hoeven als ik boven mijn limiet blijf zitten. Vind dat eigenlijk een rare uitmaak om toch maar te blijven rijden.
Paard kan er ook niets aan doen dat de ruiter overgewicht heeft moet je daar dan een paard mee belasten? Ik denk dat iedereen er goed aan zou doen om een limiet te hebben voor hun eigen/verzorg/bijrijd paard. Dat limiet zal bij ieder paard en iedere ruiter anders zijn maar geeft in ieder geval een grens aan. Want waar stopt het op een gegeven moment als je steeds zwaarder word? 100?110? Of misschien 130?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:03

Ik vind dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Als jij vindt dat je te zwaar bent niet mee kan met je paard, dan stap je gewoon niet op. Ik zie dat men hier al volop tips geeft om gewicht te verliezen, ik hoop dat de gouden tip er tussen zit, succes.

Wat betreft de andere discussie, wat kan een paard dragen, sorry, maar de enkele onderzoeken die er zijn, kan je op wetenschappelijke basis moeilijk serieus nemen. Wil je de juiste conclusie trekken, dan heb je een onderzoek dat over heel wat jaren gaat lopen. Je moet immers een groep paarden hebben die je door lichtgewichten laat rijden en een groep die enkel door mensen met overgewicht gereden worden. Daarnaast moeten alle paarden onder excact dezelfde omstandigheden en blessurevrij opgegroeid zijn, enkel zo kan je weten of die zware ruiter nu echt verantwoordelijk is voor de gezondheidsproblemen van het paard. En dan moet je ook nog eens alle paarden uit de studie op dezelfde manier en op dezelfde leeftijd zadelmak maken. Niet te vergeten, je moet ook nog eens een homogene groep paarden kiezen, dus paarden die kwa gewicht, stokmaat en groeicyclus compleet gelijk lopen met mekaar. Pas als je op die manier een ernstig onderzoek doet, kan je met zekerheid zeggen wat een paard nu wel of niet kan dragen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:04

daffodil schreef:
horsies5 schreef:
Ik denk overigens dat je hier vooral gaat horen dat het niet kan en de mensen die een iets andere mening hebben hier niet posten..



Omdat mensen de ervaring hebben vreselijk aangevallen te worden.....en dat is heel jammer. Leven en laten leven is een kunst.

Ik begrijp heel goed dat maneges gewichtslimieten kunnen hanteren, dat heeft bepaalde redenen en daar kan ik helemaal achter staan. Maar als jij zelf een paard hebt is het verhaal toch anders.

Ik vraag mij oprecht af waarom een manegepaard wel limieten moet hebben en een eigen paard niet? Het blijft toch een paard?
Wederom niet aanvallend bedoeld

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:07

SVRL schreef:
Ik vind dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Als jij vindt dat je te zwaar bent niet mee kan met je paard, dan stap je gewoon niet op. Ik zie dat men hier al volop tips geeft om gewicht te verliezen, ik hoop dat de gouden tip er tussen zit, succes.

Wat betreft de andere discussie, wat kan een paard dragen, sorry, maar de enkele onderzoeken die er zijn, kan je op wetenschappelijke basis moeilijk serieus nemen. Wil je de juiste conclusie trekken, dan heb je een onderzoek dat over heel wat jaren gaat lopen. Je moet immers een groep paarden hebben die je door lichtgewichten laat rijden en een groep die enkel door mensen met overgewicht gereden worden. Daarnaast moeten alle paarden onder excact dezelfde omstandigheden en blessurevrij opgegroeid zijn, enkel zo kan je weten of die zware ruiter nu echt verantwoordelijk is voor de gezondheidsproblemen van het paard. En dan moet je ook nog eens alle paarden uit de studie op dezelfde manier en op dezelfde leeftijd zadelmak maken. Niet te vergeten, je moet ook nog eens een homogene groep paarden kiezen, dus paarden die kwa gewicht, stokmaat en groeicyclus compleet gelijk lopen met mekaar. Pas als je op die manier een ernstig onderzoek doet, kan je met zekerheid zeggen wat een paard nu wel of niet kan dragen.


Ondanks dat je wellicht nooit met 100% zekerheid kan zeggen wat een paard kan dragen, kan je voor jezelf wel een goede inschatting maken lijkt me. Ik vind het eerlijk gezegd vrij egoïstisch om maar aan te nemen dat je paard 120 kilo kan dragen (bij wijze van), omdat jij wel vindt dat dat kan. Ik vind het heel goed dat TS vragen stelt bij haar eigen gewicht, maar ook dat ze hier op wedstrijd op gaan letten.

Dees

Berichten: 18934
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:08

ual_95 schreef:
Ik denk dat we wel het verschil moeten beseffen tussen wat een paard kán dragen en tussen wat goed is voor een paard om te dragen. Een goedgetraind paard van 1.80 zou iemand met veel gewicht gemakkelijk kunnen dragen, maar dat wilt niet zeggen dat dat geen lichamelijke schade kan aanrichten.


Die schade die jij meent te moeten melden hier, is echt vergelijkbaar met de schade van een meisje van 60kg op een 1.60m. beestje. Oftewel: dat is normale gebruiksschade die een ieder die überhaupt op een paard gaat zitten, veroorzaakt, ongeacht het persoonlijk gewicht.

Als je de lijn echt zou doortrekken, dan zou paardrijden inderdaad verboden moeten worden.

Zolang je met optoming tussen de 10-20% van het gewicht van het dier blijft (zie boven gelinkte artikel) zit je aardig goed. Een zwaardere ruiter dient dus een zwaarder paard uit te kiezen om op te rijden.
Laatst bijgewerkt door Dees op 24-10-16 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:09

Wat betreft de 20% regel... dat zou betekenen dat mijn paard 180kg zou mogen dragen (hij is 900kg).
Ik vind 180kg veeel te zwaar en zou ik hem dus nooit aan doen := eigenlijk is 20% dus best aan de hoge kant!!

TS: als ikzelf overgewicht zou hebben, dan zou ik eerst afvallen alvorens een paardenrug te bestijgen. Puur omdat ik het niet eerlijk zou vinden tegenover mijn/ het paard. Er zijn nog een heleboel (!!) andere leuke dingen wat je met een paard kan doen :) denk aan wandelen, longeren, dubbele lange lijnen, grondwerk, vrijheidsdressuur, joggen.....

Uiteraard moet iedereen het voor zich weten, maar zo denk ik erover :j

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:11

ilonamandjes schreef:
Wat betreft de 20% regel... dat zou betekenen dat mijn paard 180kg zou mogen dragen (hij is 900kg).
Ik vind 180kg veeel te zwaar en zou ik hem dus nooit aan doen := eigenlijk is 20% dus best aan de hoge kant!!

TS: als ikzelf overgewicht zou hebben, dan zou ik eerst afvallen alvorens een paardenrug te bestijgen. Puur omdat ik het niet eerlijk zou vinden tegenover mijn/ het paard. Er zijn nog een heleboel (!!) andere leuke dingen wat je met een paard kan doen :) denk aan wandelen, longeren, dubbele lange lijnen, grondwerk, vrijheidsdressuur, joggen.....

Uiteraard moet iedereen het voor zich weten, maar zo denk ik erover :j

20% is ook al niet goed meer, 10% is optimaal en 15% bevredigend.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:11

Ja dat ben ik met je eens maar een manegepaard wordt heel anders belast. Dat is toch niet zo lastig om te bedenken? Meerdere mensen, meerdere lesuren, verschillende manieren van rijden. Dat eigen paard heeft 1 ruiter en is daar volledig aan gewend. Die ruiter zit niet ineens anders in het zadel en zal over het algemeen ook beter in de beweging mee kunnen gaan dan de doorsnee manegeruiter. Niks ten nadele van manegeruiters maar......elke keer als je op een ander paard stapt moet je toch even wennen. Dat hoeft niet op je eigen paard. Die ken jij door en door en hij kent jou door en door.

Dat verschil lijkt mij best logisch. Jij kijkt wellicht alleen naar gewicht maar ik kijk ook naar andere factoren. En dan nog maar eens de vraag, wat moet je dan doen met je eigen paard? Gewoon maar stilzetten???? ik vind het zo'n raar uitgangspunt, echt waar.

Mijn paard is echt niet de uitzondering op de regel dat ie kerngezond is hoor. Een beetje paard kan echt wel wat hebben! Het is net zo'n raar vooroordeel als dat als je dikker bent dat je per definitie ongezond en niet fit bent. Dat hoeft helemaal niet waar te zijn. En toch kun je overgewicht hebben.......

Ik hou echt geen pleidooi dat iedereen die veel te zwaar is maar gewoon zo op elk paard moet stappen, dat is natuurlijk onzin maar het gaat mij te ver dat er hier mensen zijn die 90 kilo als maximum aangeven. Hoe moet de gemiddelde man dat doen? Wij hebben dit paard gekocht in eerste instantie voor mijn man, die is 1.96! Denk je echt dat die onder de 90 kilo zit??? Dat gaat dus echt nooit lukken. Ik vind het kortzichtig om een standaard gewicht eraan te hangen. De ene mens is de andere niet (de 1 is 1.60 en de volgende 1.85) maar het ene paard is ook het andere niet.

Ik jureer echt al heel lang en krijg alle mogelijke varianten in de ring en dat maakt mij niet uit maar als iemand zijn paard in de weg zit.....zul je dat terugzien op je protocol en dat heeft niets met gewicht te maken, maar met rijkunst.

Licor

Berichten: 2955
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:15

liekec schreef:
daffodil schreef:

Omdat mensen de ervaring hebben vreselijk aangevallen te worden.....en dat is heel jammer. Leven en laten leven is een kunst.

Ik begrijp heel goed dat maneges gewichtslimieten kunnen hanteren, dat heeft bepaalde redenen en daar kan ik helemaal achter staan. Maar als jij zelf een paard hebt is het verhaal toch anders.

Ik vraag mij oprecht af waarom een manegepaard wel limieten moet hebben en een eigen paard niet? Het blijft toch een paard?
Wederom niet aanvallend bedoeld


Ik denk dat manege paarden over het algemeen harder moeten werken en meer uren moeten lopen dan een/mijn eigen paard.. ook hebben ze misschien alleen pony's of kleine paarden..
Daarnaast denk ik dat 100 kilo bij een ervaren ruiter ook anders is dan bij een beginnende ruiter.. en daar moeten maneges ook rekening mee houden.. en de manege lessen zijn vaak ook niet van dusdanig niveau als hoe je je eigen paard rijdt met of zonder les

Kortom zijn er best veel dingen te noemen waardoor het voor een manege anders is dan bij een eigen paard