Bovenbenen ontspannen

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

elinexlevi

Bovenbenen ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 09:49

Hee allemaal!
Ik heb een vraag over hoe ik mijn bovenbenen kan ontspannen. Tijdens het rijden zijn mijn bovenbenen automatisch aangespannen :') mijn eigen pony reageert hier niet op maar mijn verzorgpony's wel. En dus is het lastig ze te rijden. Heeft iemand tips om mijn bovenbenen te ontspannen? Ik voel zelf wel aan wanneer ze gespannen zijn en soms lukt het wel ze te ontspannen. Bijv als een paard er vandoor gaat of begint te bokken enz. Ontspannen k mijn bovenbenen gelijk zonder dat k ht eigenlijk in de gaten heb. Afgezien van het aanspannen van mijn bovenbenen is mijn zit wel goed. Iemand tips? :D

tussen de oren van een paard suist de hemelse wind /3 <3

xChanelx

Re: Bovenbenen ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:43

Ik zou veel zonder beugels rijden, desnoods aan de longeerlijn en dan je ogen dicht doen en bij elke pas voelen hoe je heen en weer gaat en je been steeds langer proberen te maken. Gewoon laten bungelen, niet je hakken uitdrukken. Of af en toe eens je been eens helemaal van het zadel doen en dan weer om je paard laten 'vallen'.

Als je klemt met je bovenbenen, steun je waarschijnlijk niet genoeg op je zitbeenknobbels. Probeer die goed te voelen door bijvoorbeeld in stilstand je rug hol en bol te maken. Met een rechte rug zit je goed in je zadel en zal je niet meer hoeven klemmen.
Verder zou ik (geen idee of je dat nu wel doet) niet gaan doorzitten, omdat hierbij de neiging snel is om te gaan klemmen.

Succes!

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 19:18

xChanelx schreef:
Ik zou veel zonder beugels rijden, desnoods aan de longeerlijn en dan je ogen dicht doen en bij elke pas voelen hoe je heen en weer gaat en je been steeds langer proberen te maken. Gewoon laten bungelen, niet je hakken uitdrukken. Of af en toe eens je been eens helemaal van het zadel doen en dan weer om je paard laten 'vallen'.

Als je klemt met je bovenbenen, steun je waarschijnlijk niet genoeg op je zitbeenknobbels. Probeer die goed te voelen door bijvoorbeeld in stilstand je rug hol en bol te maken. Met een rechte rug zit je goed in je zadel en zal je niet meer hoeven klemmen.
Verder zou ik (geen idee of je dat nu wel doet) niet gaan doorzitten, omdat hierbij de neiging snel is om te gaan klemmen.

Succes!

Super bedankt!
Goeie tips haha ga het eens proberen. Ik rij western dus doorzitten is noodzakenlijk haha maar voor de rest super erg bedankt! Hier heb ik zeker iets aan

tussen de oren van een paard suist de hemelse wind /3 <3

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:34

Vaak span je je bovenbenen automatisch aan als je niet genoeg op je beugels steunt omdat je anders simpelweg niet voldoende steun hebt. Als je zonder beugels gaat oefenen zoals hierboven al is genoemd wordt dat ook makkelijker en dat helpt echt.
Daarnaast natuurlijk netjes rechtop blijven zitten zodat je een goede balans hebt.
Succes!

Not all those who wander are lost.
Donovan (Manhattan x Cavalier) ♡

Friesmeisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:08

Mij heeft echt geholpen zonder beugels rijden! en lekker ontspannen

Brendabeumer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:06

Zonder beugels is echt een goede tip.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:04

Maak een lijstje in je hoofd met dingen waar je op moet letten en blijf dit herhalen voor jezelf tijdens het rijden. Sommige dingen worden dan vanzelf automatisme en verdwijnen uit het lijstje.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:38

Misschien een dooddoener, maar wellicht kun je wat zitlessen nemen? Nooit slecht voor je gehele balans en houding :j

Nannetje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:42

Zonder beugels rijden is inderdaad helpend, maar probeer buiten het rijden ook goed te voelen wanneer je je spieren aanspant en wanneer niet. Als je dit goed voelt, probeer dan ook te paard om je spieren even aan te spannen en dan te ontspannen, dan voel je goed het verschil en weet je beter wanneer ze ontspannen zijn

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie