Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37300
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:09

trompet schreef:
Ik begrijp dat er heel veel opties zijn wanneer je er geld in steekt, maar dat is geen optie.
Nu niet en ook in de toekomst niet meer.

Overigens is hij lichamelijk wel helemaal goed:
Rontgenologisch
Zadel op maat gemaakt.
Tandarts erbij
Algeheel onderzoek dierenarts
Bij de giropractor geweest

Overigens heb ik zelf enkele jaren meerdere stallen gewerk waar ik de jonge paarden zadelmak heb gemaakt, dus ik ben op dit gebied ook zeker niet onervaren.
Maar ben nu gewoon opzoek naar goede tips waar ik zelf misschien nog niet op ben gekomen.....

Lichamelijk dus geen enkele bemerkingen of reden waardoor dit gedrag veroorzaakt zou kunnen worden


Ik heb nog wel een tip voor je..waarschijnlijk gaat heel Bokt over me heen vallen nu :P Maar ik heb ook veel paarden zadelmak gemaakt met een ex collega van me. Wat wij deden bij dit soort paarden met veel spanning is eerst op het deel erop. {laag plafond, kunnen ze niet omhoog komen, er vandoorgaan etc} Daarna op het harde er op..de meeste paarden weten dat ze niet gek kunnen doen op het harde en doen dat dus ook niet. Daar gewoon een week {of meer afhankelijk van het paard}lang stappen en draven {met dus iemand die het paard vasthoudt} en daarna vanaf het harde door in de bak en gelijk gaan draven zodat inderdaad spanning af kan vloeien. Voor dit alles is het altijd verstandig om even te longeren en zeker een gespannen dier goed moe te maken. En daarnaast is het uiteraard handig om te ontdekken op welke prikkels het paard reageert zodat je hem daarop kunt desensibiliseren. Veel paarden vinden iets wat van boven ze komt eng..dus wellicht kun je dat oefenen.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:21

Klinkt als een over-gevoelig paard wat heel veel structuur en leiding nodig heeft. Als 1e het over-gevoelige gaan desensibiliseren, alles wat een schrik of nerveuse reactie oplevert tijdens grondwerk, juist weer op gaan zoeken; net zolang dat het paard zich er bij neerlegt Dit is maar een heeeeel klein onderdeeltje van t gehele geheel. andere Voeding en huisvesting kan ook wonderen doen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:30

Waarom geef je niet het vertrouwen wat hij nodig heeft door de ervaring die je met hem 1.5 jaar geleden had van je af te schudden en in vertrouwen met elkaar verder te gaan?

Klinkt zweverig maar hij zette met de stapsgewijze benadering die je nu hebt gedaan tot nu toe geen stap verkeerd, lijkt em dat hij er eerder nog niet aan toe was.

En je zeg ik moet minstens 3 dagen achter elkaar wat met hem doen anders dringt het niet door. Dat was toen, hoe is het nu?

Mijn (ruime) ervaring met rillerige paarden is dat ze vooral vertrouwen, structuur, zekerheid moeten hebben. Vooral niet opsluiten (wat hierboven via bepaalde methode wordt gesuggereerd daar worden ze uiteindelijk nog banger van, want een paard wat eenmaal weet dat hij kan gaan rennen en daardoor de angst van zich afschudt houdt daar niet zomaar mee op, dat komt altijd terug als het erop aan komt, daarom moet jij vertrouwen geven, zodat hij die angst niet voelt) maar als jij vertrouwen geeft door onafhankelijk niet knijpend te zitten, niet verschiet of direct ingrijpt/ trekt/ verstart als hij ook maar een hoef naar links of rechts doet kom je er wel.

Ik stap juist heel veel met dit soort paarden. Stappen, stappen, stappen. Laag, rond laten komen zodat de spanning weg kan. En je vanuit rust kunt opbouwen. Alleen vanuit rust kunnen ze normaal functioneren. Spanning kun je niet 'wegrijden'' vanuit harder gaan, dat moet je juist proberen op te lossen vanuit de basis. Als een paard overmoedig is, gewoon stalmoed of vrolijk, is het wat anders. Maar zo te lezen is dat bij die van jou niet het geval. Als je een goede ervaren ruiter ben weet je dat je als je je paard in stap goed kunt rijden je er vrijwel alles mee kan doen en je weet ook dat je in stap ongelofelijk veel kunt trainen. Desnoods stap je alleen maar aan de longe, als je het niet vertrouwt los. Maar je zult hem uiteindelijk moeten gaan vertrouwen.

Als je dat niet (meer) kunt moet je hem wegdoen of je heel goed laten begeleiden door iemand die dergelijke paarden (en jouw angst!) begrijpt. Doe eerst werk aan de longe zodat de ander kan ingrijpen als hij gaat rennen... (overigens is flight de 1e reactie op angst ... dus...) Anders verpest je hem en vertrouwt hij straks niemand meer.

MAAR.... je zegt vooral dat het probleem er is vlak voor / na het opstijgen... zoals ik het hierboven beschrijf hoe je een ril paard kunt rijden / inrijden / terugrijden naar prettig is als je er wel normaal op kunt zitten / komen. Dus dat is geen rijtechnisch probleem maar een opstap- technisch probleem. Enige wat ik daarin kan zeggen is heel heel vaak doen en ook als je erop zit toch tussendoor op en afstijgen. Iets wat overigens heel vaak met beleren vergeten wordt (per keer rijden maar een keer opstijgen.... )....

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:09

Inderdaad heel veel op en af stijgen.
Mijne is ook meerdere keren onverwacht ontploft en dat is eigenlijk vooral goedgekomen door gewoon vaak genoeg herhalen en meermaals per week situaties opzoeken waar het paard zelf zijn zenuwen onder controle moet leren krijgen (wapperend zijl, rennende koeien, om het paard heen voetballen, met vlaggen over het lichaam wapperen etc.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:49

Je verhaal nogmaals gelezen, heeft hij niet een vorm van singeldwang? Dan zou helpen na het aansingelen een paar minutjes wandelen of longeren

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:54

trompet schreef:
Rex, van ieder paard kan je afvallen, dit paard is absoluut niet gemeen en buiten het opstijgen is het eigenlijk nog nooit echt fout gegaan. Ik heb het idee dat hij in beweging veel makkelijker de spanning af laat vloeien.

Jeetje wat een boel reacties hierna alweer zeg. Natuurlijk kan je van elk paard vallen, maar bij een rodeo paard is het risico heel wat groter dan bij een bomproof braaf paard.

Wat mij ook triggerde om te reageren was het "het mag niets kosten". Dat hoor ik in mijn omgeving iets te vaak, alles moet goed en alles moet veilig, maar als blijkt dat dit geld kost komt er niets meer van terecht -O-

Als bijvoorbeeld je auto op spekgladde banden staat is dat een flink risico. Zéker niet als buienradar regen voorspelt. Dan moet je investeren in andere banden met ruim voldoende profiel of je moet niet met die auto gaan rijden. Punt.

Als ik het zo lees is een paar keer hulp van iemand met echt verstand van zaken voldoende om jullie goed op de rit te helpen. Die honderd euro of zo zijn dan imho een hele verstandige investering. Als dat geld er niet is zorg dan in elk geval dat er iemand bij is die met het karakter van dit paard om kan gaan. Die autobanden hoeven ook niet per se nieuw, voor weinûg kan je een set goede gebruikte van marktplaats halen.

Ik hoop van harte dat je wat hebt aan alle tips die zijn gegeven. Ik stuur je met liefde en plezier een digitale fruitmand, maar nog veel liever feliciteer ik je met een fijn en betrouwbaar paard ;)

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:00

Hoe meer risico je neemt (in je eentje), des te meer kans dat het mis gaat. Het hoeft maar een keer echt mis te gaan om een paard te "bederven".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:54

trompet schreef:
Hoi hoi,

Ik ben benieuw hoe jullie mij zouden adviseren om mijn 6 jarige Pion na 1,5 stilstaan (na val) weer op te pakken?

Ik heb een zeer onzekere pion afstammeling, als 4,5 jarige heb ik hem zadelmak gemaakt. Dit heb ik destijds heel langzaam gedaan met veel grondwerk. Hij bleef altijd wel wat rillerig onder het zadel maar heel gek heeft hij nooit gedaan hoog uit omdraaien of weg schieten. Wel heeft hij destijds meerdere keren een "terugval" gehad. Hiermee bedoel ik dat hij opeens van de ene op de andere dag weer heel bang kon zijn voor zadel hoofdstel of zelfs halster.
Toen hij een half jaar onder het zadel was ben ik er heel hard afgevallen toen hij bij het opstijgen echt ontplofte. Vervolgens ben ik er nog enkele keren op geweest maar was hij extreem gespannen en vluchten hij echt. Door omstandigheden heeft hij kort na die val stil gestaan en nu ander half jaar later vraag ik me af hoe ik hem het beste weer op kan pakken en hoe ik daar naar toe kan werken.
Na een maand stilstaan heb ik nog tijdelijk iemand betaald om mijn paard te rijden helaas werd ook zij er gigantische hard afgegooid toen hij ook tijdens het opstijgen ontplofte.

Ik ben nu weer ruim 2 maanden met hem aan de gang (grondwerk, longeren en de laatste maand ook dubbele longe)
Hij lijkt nu compleet ontspannen aan de dubbele longe wat voor mij het perfecte moment lijkt om er weer op te gaan. Toevallig had ik vandaag de mogelijkheid om met Hulp (dat heb ik verder niet) op te stijgen dus dat heb ik voor het eerst weer gedaan. Eerst in 1 beugel staan zodat hij mijn gewicht voelde daarna over het zadel liggen en als laatste ben ik gaan zitten, en vervolgens 1 rondje gestapt. OP zich ging dit heel goed, maar hem kennende (ik heb hem nu 3 jaar) kan hij uit het (voor mij) niets echt enorm in paniek raken op een manier waar het gemiddelde rodeo paard jaloers op mag zijn.

Hoe hoevaak en ok welk manier, manieren kan ik hem nou het best op gaan pakken?

Ik weet al dat om de dag met hem geen zode aan de dijk zet, ik moet minimaal 3 keer achter elkaar iets herhalen om met hem vooruitgang te boeken.

Ik ben benieuw of jullie tips hebben ik sta voor veel open maar het moet geen geld gaan kosten dus echt tips en tricks die ik zelf kan toepassen.....

Klinkt als dweilen met de kraan open :-)
Blijkbaar zie je toch enkele signalen over het hoofd welke een spanningsveld creëren bij je paard. Je zegt ook duidelijk dat je denkt dat de ruin ontspannen is, en vervolgens lijkt het JOU het perfecte moment. Hij heeft daar zo te lezen een andere mening over :-)

Ook krijg ik het gevoel dat de stappen die je neemt wel eens te groot kunnen zijn voor jouw ruin (ook gezien dat hij terugvallen heeft). Ik pak even een zin welke mij in het oog spring "Eerst in 1 beugel staan zodat hij mijn gewicht voelde daarna over het zadel liggen en als laatste ben ik gaan zitten, en vervolgens 1 rondje gestapt". Voor jou lijkt het een gewone volgorde en handeling, maar mss is je ruin beter af als je eerst voet in de beugel plaatst en daarna stopt.
Je paard is gespannen/ril, je vraagt hem wat, hij doet bv wat je vraagt en daarna doe je stap 2 en 3 en 4 er achter aan. Dus je beloont hem niet voor zijn goede gedrag, maar maakt het hem alleen maar "lastiger en moeilijker" waardoor hij meer en meer gespannen kan raken en ontploft.

Natuurlijk zie ik niet wat je verder doet en hoe :-) En ik kan het volkomen mis hebben, ook daar ben ik mij terdege van bewust. Maar wilde je het even onder de aandacht brengen.

trompet
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-05-16

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 15:42

Inxs

Dat zijn de stappen die ik keer op keer neem.... niet die ik in 1 dag heb genomen maar blijf alles gewoon stap voor stap doen zodat hij weet wat er gaat komen.

trompet
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-05-16

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 16:11

Rex; dat het geen bomproof paard is mag duidelijk zijn maar zo als ik heb verteld gebeurde er onder het zadel niet meer dan spanning en een keertje versnellen of weg draaien van iets, de rodeo sprongen zijn er bij mij 1 keer geweest bij het opstijgen en verder alleen tijdens het grondwerk met zadel op.......
Of het toeval is weet ik niet maar sinds ik geen bontje meer onder het zadel heb heeft hij ze niet meer gemaakt.....

trompet
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 16:15

paardjes123 schreef:
Je verhaal nogmaals gelezen, heeft hij niet een vorm van singeldwang? Dan zou helpen na het aansingelen een paar minutjes wandelen of longeren


het is niet direct na het aansingelen, maar het rodeo moment is wel altijd kort na het zadelen hij gaat dan lopen bolt de boven lijn op en bij het aandraven gaat hij uit ze dak. Vervolgens is hij dan na een serie sprongen ook wel direct klaar, er komt geen 2de serie sprongen tijdens de training (tenminste nog nooit meegemaakt)
Maar dit in na verwijderen van bontje onder het zadel niet meer gebeurd........ Dus zou er mee te maken kunnen hebben

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:25

Wellicht dat het zadel te krap werd met het bontje. Veel zadels zijn al krap heb ik gemerkt en dan gaan veel mensen daar dikke dekjes pads en bontjes onder zitten doen. Gevolg is nog minder ruimte in de kamer van het zadel.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:37

Kijk even naar de afstamming. Pion zeg je.
Heb ik er ook eentje van gehad met precies dezelfde trucjes.

Gevoelig? Vraag ik me af, uitgekookt en donderstralen is meer mijn ervaring.

Heel veel succes met je paard, ben benieuwd of jullie er samen uit gaan komen. Mijn pion is weg gegaan, ik werd er niet blij van.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:48

Mijn dier gebruikt de paniekreactie om iets niet te hoeven.
Blijkbaar heeft ze razendsnel snel geleerd dat als ze flipte dat het baasje (ik) dan druk wegnam en in de ho rustig maar modus ging.
Met balkjes lopen gaf ze het helaas voor haar even iets te duidelijk weg (er was namelijk echt niets aan de hand) ineens.
Ik heb haar toen hardhandig stilgezet stil laten staan. Toen kwam er een mega zucht en daarna was dat gedrag weg, de slimmerikjes ;)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:22

ik ga helemaal met "troi" mee.
Ook naar mijn mening is het voor jou eigenlijk een onmogelijke opdracht dit tot een goed einde te gaan oplossen zonder heel goede begeleiding.
Eigenlijk durf ik te stellen dat de basis opleiding, het zadelmak maken helemaal niet goed gedaan is, en het paard nu ondertussen ook geleerd heeft hoe hij het zelf kan oplossen, jij hebt dit paard gemaakt tot wat het nu is, het paard treft eigenlijk geen enkele schuld.
Om dit op te lossen is er eigenlijk maar één manier (als het nog opgelost kan worden) en dat is een professionele trainer inschakelen.
Zoiets kost idd centen, maar zelf kan je het echt niet.
2e oplossing en dat is de veiligste dat is dit paard weg doen en zoeken naar een beter opgeleid paard.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:34

Klinkt als een maat te groot voor je. Dit soort paarden moet je onder de duim houden en de hemel inprijzen. En dat allebei op het juiste moment.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 02:36

TS, ik heb je OP gelezen, een paar reacties maar niet alles, alleen dat iemand anders laten doen geen optie is.

Ik ben op dit moment bezig met een 7-jarige ruin met het zelfde probleem.
Het gene wat jij en vooral je paard nodig hebben is vooral heel veel geduld en tijd!
Het is jammer dat je maar 1x gehangen hebt, en daarna er gelijk weer op bent gaan zitten.
Waarom niet hangen, zien dat het goed gaat, je paard belonen en stoppen?
Wat jou paard als eerst zal moeten leren is ontspannen als je er bij bezig bent als er een zadel op ligt.
Begin gewoon een paar keer met een krukje ernaast, alleen je voet in de beugel (ook aan de rechterkant) en zorg dat die hierbij ontspannen blijft.
Doe die dit goed en braaf, stop dan en ga niet verder.
Je paard zal dit als positief ervaren en het de volgende keer makkelijker ondergaan.
De keer erna doe je precies het zelfde als de vorige keer, als je het goed gedaan hebt zal het makkelijker en sneller gaan dan de keer ervoor.
Gaat het goed kun je een stapje verder door iets druk te zetten op je beugel (ook dit aan beide kanten)
doet die het braaf, stop dan weer en ga een volgende keer verder.
En zo ga je steeds een heel klein stukje verder.
Zorg dat je paard de spanning niet meer opbouwt, en het als leuk en gezellig gaat ervaren.

Mocht je meer info willen mag je me PB'en.

Succes!

trompet
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-05-16

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 10:23

Hmt;
Zo heb ik het gedaan ben bijna een maand bezig geweest met werken met zadel op en aan het einde van de training voet in beugel en druk op zadel en dat van dag tot dag opgebouwd tot dat ik er 2 dagen geleden voor het eerst op ging, gisteren heb ik me eerste volte gestapt ook een klein stukje los maar wel met iemand er naast. Soms voel ik wat spanning maar dat ebt ook weer weg. Vandaag 3de dag er op en dan heeft hij weer even vrij....... ik moet ook niet te veel willen in 1 keer natuurlijk

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:45

Oké, had het zo niet begrepen.
Leek alsof je alles op 1 dag gedaan had.
Maar dan zou ik zeggen goed bezig!
En houd de stappen klein zodat als iets niet helemaal 100% gaat je makkelijk terug kan vallen op een eerdere stap.

trompet
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 17:42

Aeolusnr1;

Leuk dat je je ook even in de discussie wil mengen alleen jammer dat je zo offtopic gaat..... :')
Help liever met het vinden van een gepaste oplossing dan je fantasie los te laten op wat er in het verleden allemaal fout is gegaan........ JE WAS ER NAMELIJK NIET BIJ :j

Dus hou je glazenbol aub achterwegen........ :Y)

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:16

Gaat niet omdat hij/zij er niet bij was.
Een paard wat zo jong is en zulk gedrag vertoond daar is ws wat mis gegaan met zadelmak maken. Daar doelt hij op (naar mijn mening)

Niet om je af te branden maar om terug te kijken waar het eerder is mis gegaan.

Wens je veel succes met je paard, hou je zelf veilig en heel.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:20

idd ik wil helemaal niemand afbreken, je hebt je paard heel waarschijnlijk naar beste kunnen proberen op te leiden, en zeer zeker ook met de beste bedoelingen.
Maar nu zie het resultaat en dat is niet geheel goed te noemen. Ik weet zelf ook wel niet ieder paard is even makkelijk, maar ik heb echt geen glazen bol nodig om te zien dat er deels toch wel wat is misgelopen bij het beleren.
Is dit erg, nee, dit is niet erg, als je er voor open staat en eerlijk je eigen kunnen kunt beoordelen en dan samen met iemand die heel veel meer kan dan jij het vergeten of onvoldoende training tracht te verbeteren.
Als je denkt dat je alles goed gedaan hebt en de schuld bij het paard schuift, van mijn paard is nu zo en is een beetje koppig en lastig en wispelturig en druk en ...... dan vind je echt nooit de oplossing.

Dimple schreef:
Gaat niet omdat hij/zij er niet bij was.
Een paard wat zo jong is en zulk gedrag vertoond daar is ws wat mis gegaan met zadelmak maken. Daar doelt hij op (naar mijn mening)

Niet om je af te branden maar om terug te kijken waar het eerder is mis gegaan.

Wens je veel succes met je paard, hou je zelf veilig en heel.

trompet
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-05-16

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:02

Ik denk dat er gewoon iets is gebeurt op dat moment wat ik compleet heb gemist..... Ik denk dat het weinig tot niet met het zadelmak maken te maker heeft aangezien het paard een half jaar netjes heeft gewerkt zo wel in de bak als op buiten rit.

Daarbij ben ik er dus van uit stilstand af gevallen niet rijdend en niet in de bak maar gewoon voor de stal.

trompet
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-05-16

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:08

Vanhuisuit;

Jij hebt absoluut gelijk...... het grootste probleem nu is mijn vertrouwen.
Waarschijnlijk omdat ik kort na mijn val 1,5 jaar niet meer op een paard heb gezeten.
In middels is mijn vertrouwen in ieder willekeurig paard jong of oud weer terug terwijl ik bij hem een twijfel hou.....
Waarschijnlijk zeer onterecht aan gezien hij een half jaar lang super netjes heeft gewerkt zowel in de bak als langs de weg , zo wel recreatief als tijdens de lessen.....
Ik moet hem echt weer vertrouwen daar heb je echt een punt......

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe pak ik een onzekere 6 jarige weer op na 1,5 Jr vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:15

Omdat dit topic is aangemaakt door een schaduwaccount plaats ik hier een slotje.