Te vroeg/laat afzetten

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Snoetje2001

Te vroeg/laat afzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 15:18

Ik heb een vraagje over springen. Ik spring af en toe met een paardje die zelf niet helemaal weet wanneer ze af moet zetten. Ze zet veel te vroeg of te laat af waardoor ik als het ware uit het zadel gegooit wordt. Nou was dit eerst niet echt een groot probleem, ik vond het vervelend maar bleeg gewoon goed zitten, nu ben ik er laatst afgevallen. Ik ben nu dus bang geworden dat als ik ga springen ze weer verkeerd afzet en ik er af val. Ik had er een drafbalk voor liggen, tijdens de les zette ze hierdoor goed af, maar toen ik het zelf probeerde ging dat dus mis. Nou is mijn vraag: hoe kan ik zorgen dat zij op het goeie moment afzet? En hoe kom ik over mijn angst heen? (Het is nog een jong paardje wat dus wel verklaard waarom ze nog niet echt gevoel voor de sprong heeft)

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben :)

Piuni

Re: Te vroeg/laat afzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:40

Lessen. Je zei dat het in de les wel goed ging dus dan zou ik daar gewoon mee doorgaan. Je kan wel oefenen door 1 balk op de grond neer te leggen en de galopsprongen te tellen. Zorg hierbij dat je een goed en regelmatig tempo hebt.
Misschien zijn de filmpjes van Bianca Schoenmakers handig om te bekijken! Die zijn erg leerzaam en staan gewoon op youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=8y5TuPqHuIY

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 17:46

marijacindy schreef:
Lessen. Je zei dat het in de les wel goed ging dus dan zou ik daar gewoon mee doorgaan. Je kan wel oefenen door 1 balk op de grond neer te leggen en de galopsprongen te tellen. Zorg hierbij dat je een goed en regelmatig tempo hebt.
Misschien zijn de filmpjes van Bianca Schoenmakers handig om te bekijken! Die zijn erg leerzaam en staan gewoon op youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=8y5TuPqHuIY

Oke, bedankt voor de tip!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:30

Vooral de sprongen laag houden is heel belangrijk. Zorg dat je werkt aan een betere balans en een betere verlichte zit. Met een goede balans in de verlichte zit, is namelijk ook een slechte afstand prima uit te zitten.
Zoals hierboven staat, oefen met balkjes op de grond.
Als je meer wilt gaan springen, dan zou ik er wel een instructeur bijhalen. Zoiets kun je niet leren vanaf het internet.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:51

Lessen, lessen, lessen. Daar wordt je pony beter van, maar leer jij haar vooral beter over de sprong begeleiden. Je angst zal je daar nu misschien ook wel in hinderen. In de les kun je ook daar aan werken.

En toen je zelf ging springen, lag de grondbalk wel op de goede afstand van de hindernis?

nutella_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:34

Je kunt niet van je pony verwachten dat hij/zij meteen op de juiste plek afzet. Sommige paarden doen dit helemaal vanzelf, maar de meesten jammer genoeg niet. Probeer de passen tot de sprong uit te rekenen wanneer je er op aanrijdt. Wanneer je voelt dat je niet zal uitkomen: kort passen in of verleng een beetje.

where did all my money go? Oh yeah.. I'm riding it

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie