Help, mijn paard heeft geen rem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Help, mijn paard heeft geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 17:55

Lieve bokkers,

Sinds 15 juli staat de knappe LM Majestic's Quiflorio bij mij opstal.
"Quinnie" is sinds 5 maanden zadelmak en 5 jaar oud.
Het is een grote jongen van 1.80 en pas 3 maanden een ruin.

Quin doet eigenlijk alles hartstikke braaf maar meneer heeft geen rem, en met geen rem bedoel ik dan dat hij soms heel hard gaat remmen en niet meer stopt...

Om dit tegen te gaan probeer ik hem iets ronder te maken in mijn overgangen naar voren zodat hij niet de kans heeft op zijn hoofd in de lucht te steken en het op een lopen te zetten.

Als tweede probeer ik hem op een kleine volte te zetten zodat hij vaart moet minderen. Dit doet hij ook, maar zodra hij van de volte afgaat vlieg ik alle kanten weer op.

als aller laatste laat ik hem maar galopperen maar dan net iets boven zijn tempo te laten galopperen zodat hij het spelletje opgeeft.. dit doet hij tot nu toch nog het beste... :(

ik hoop dat jullie misschien nog een tip hebben.

alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-08-16 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit titel gehaald

roosje2003
Berichten: 308
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:01

Staat je paard 24/7 buiten? Heb je longeren voor rijden al geprobeerd?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:05

Ja dat moet je hem dus gewoon leren. Begin in stap op hoefslag, op de lange zijde één tot drie keer stoppen. Daarna ook op de middenlijn en zomaar ergens in de bak, dan in draf Ook 1 tot drie keer op de lange zijde, op middenlijn en tenslotte overal waar je maar wilt. Dit bouw je uit naar galop, dan natuurlijk iets minder vaak anders lukt het nooit. Probeer het ook voor een balkje of net over een balkje.
Stoppen is je zwaar maken, je benen verlengen, en ophoudingen geven. Ik geef er ook altijd een mondeling commando bij maar ik weet niet of jij dat wel wilt.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: HELP! MIJN PAARD HEEFT GEEN REM?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:14

Hij wil wel halthouden als hij braaf is toch? Tenminste zo lees ik het.

Wanneer hij gaat rennen zou ik inderdaad gas bijgeven zodat het spelletje niet leuk meer is.

Doet hij ook iets waardoor je het aan voelt komen? Dan zou je hem voor kunnen zijn en dan een andere oefening doen.

Nachtschade

Berichten: 58
Geregistreerd: 02-08-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:22

Vertoonde hij dit gedrag ook al voor het ruinen? Het kan altijd nog zijn dat hij pijn heeft of ergens van schrikt, osteopaat en voor het uitproberen een keer schriktraining is misschien een idee.
Als hij het gewoon duidelijk doet voor de leuk, stuur hem dan gewoon op de bakrand af. Dat werkt meestal wel.

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:39

Zolang je paard nog niet begrijpt dat hij bij druk op twee teugels moet vertragen of stoppen, zou ik nog maar even doorgaan met remmen door hem (voornamelijk op 1 teugel) op de volte te sturen (en hem daarmee fyiek af te remmen) :)
Ik zou wel als pre-cue je zwaar maaken en een stemcommando gebruiken om hem de kans te geven daarop te anticiperen.


Het begin van het proces met een jong paard staat helaas niet in dit filmpje -O- ik meende van wel

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Help, mijn paard heeft geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:27

Misschien de sporen af halen. Kan zijn dat je zonder dat je in de gaten heb de sporen tegen aan prikt.

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:09

Joltsje schreef:
Hij wil wel halthouden als hij braaf is toch? Tenminste zo lees ik het.

Wanneer hij gaat rennen zou ik inderdaad gas bijgeven zodat het spelletje niet leuk meer is.

Doet hij ook iets waardoor je het aan voelt komen? Dan zou je hem voor kunnen zijn en dan een andere oefening doen.



helaas komt het volledig uit het niets...

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Help, mijn paard heeft geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:13

Is het rennen misschien onbalans? Omdat hij zo groot en jong is, en kort onder het zadel.

Of lijkt dat niet aan de orde te zijn?

Natuurlijk moet 'ie ook met onbalans leren dat 'ie ook rustig aan moet doen, maar dan weet je waar het vandaan komt en kun je daarop gaan trainen.

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 20:51

Sokje_6 schreef:
Is het rennen misschien onbalans? Omdat hij zo groot en jong is, en kort onder het zadel.

Of lijkt dat niet aan de orde te zijn?

Natuurlijk moet 'ie ook met onbalans leren dat 'ie ook rustig aan moet doen, maar dan weet je waar het vandaan komt en kun je daarop gaan trainen.


Nee, hij is heel goed in balans, rechte lijnen zijn al echt helemaal recht..

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Help, mijn paard heeft geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:52

Tja, denk dat je je daarin wel eens kan vergissen. Rechte lijnen kunnen bij een paard wat niet in balans is heel goed voorkomen. Heb het vermoeden dat je toch wat te snel wilt gaan met het paard. Zou voorlopig een paar passen terug gaan in het rijden. En vooral niet te lang doorgaan. Al zit je er dan maar 15 minuten op. Goed is goed bij een jonkie.

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 21:21

FriesWytske schreef:
Tja, denk dat je je daarin wel eens kan vergissen. Rechte lijnen kunnen bij een paard wat niet in balans is heel goed voorkomen. Heb het vermoeden dat je toch wat te snel wilt gaan met het paard. Zou voorlopig een paar passen terug gaan in het rijden. En vooral niet te lang doorgaan. Al zit je er dan maar 15 minuten op. Goed is goed bij een jonkie.


ik ga zeker niet te snel... rijd 4 x in de week 20 minuutjes en dan ben ik vooral bezig met tempo controlle en lichaamsgebruik. ik vraag nog geen gekke dingen hoor.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Help, mijn paard heeft geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:28

Hoelang staat hij buiten?

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 21:37

tanjaatjuhh schreef:
Hoelang staat hij buiten?
iedere dag van 11.00- 17.00 in het land of een halve dag in de paddock bij slecht weer

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Re: Help, mijn paard heeft geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:46

Misschien helpt belonen met wat lekkers zodra hij stopt. Mijn paard deed dit ook en bij haar heeft het erg veel geholpen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Help, mijn paard heeft geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:01

Mooi paard.
Denk toch dat je eerst moet kijken naar de oorzaak. Wat kun je uitsluiten?
Zoals ik het lees, is hij aan het vluchten.
Dit kan voortkomen uit het niet begrijpen of vanuit pijn.
Of hij vind het een leuk spel, maar dat lijkt niet zo in je verhaal naar voren komen.

Iig bokt hij (nog) niet en heb je een lief paard.
Probeer naar hem te luisteren, want zelfs al is het "donderen", (wat ik niet verwacht) is dat een signaal dat hij zich verveeld.
Vertrouw je gevoel en neen geen advies aan als dat tegen je gevoel in gaat.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:04

Misschien kun je proberen hem steeds helemaal stil te zetten op 1 teugel als hij er zo vandoor gaat? Gewoon met 1 teugel inbuigen op de volte en vasthouden tot hij stilstaat. En dan op nieuw, keer op keer tot hij gewoon aan een lange teugel rond kan lopen. Dit helpt bij mijn pony heel goed voor die paar keer dat ze op buitenrit iets te vrolijk wordt.. :)

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:06

Zo te zien, kan je super netjes rijden, dus ik denk dat het daar zeker niet aan zal liggen.
Zoals sommige mensen al hebben gezegt kan hij pijn hebben, ik weet niet of hij op de röntgen is geweest?
En doet hij dit met longeren ook, of alleen als je er op zit? Als je zeker weet dat het niet komt door pijn oid kan je hem aanpakken..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:25

Zou je een filmpje kunnen (laten) maken, zodat we mee kunnen kijken?

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:27

sneeuwpop schreef:
Mooi paard.
Denk toch dat je eerst moet kijken naar de oorzaak. Wat kun je uitsluiten?
Zoals ik het lees, is hij aan het vluchten.
Dit kan voortkomen uit het niet begrijpen of vanuit pijn.
Of hij vind het een leuk spel, maar dat lijkt niet zo in je verhaal naar voren komen.

Iig bokt hij (nog) niet en heb je een lief paard.
Probeer naar hem te luisteren, want zelfs al is het "donderen", (wat ik niet verwacht) is dat een signaal dat hij zich verveeld.
Vertrouw je gevoel en neen geen advies aan als dat tegen je gevoel in gaat.


zadelmaker is 2 weekjes geleden geweest en vorige week is hij na gekeken door mijn dierenarts .. volgende week komt de tandarts weer dus geen idee of dat iets zou kunnen zijn. hij is ook net gemasseerd.

in mijn ogen snapt hij het bit en de hulp terug niet helemaal. vorige week een appelbitje gekocht en ga daar van de week even met rijden. ik rijd hem nu op een dubbelgebroken D trensje van HH.

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:28

Daphara schreef:
Zou je een filmpje kunnen (laten) maken, zodat we mee kunnen kijken?



ik zal van de week eens kijken of het lukt.. :)

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:30

KellyDV schreef:
Zo te zien, kan je super netjes rijden, dus ik denk dat het daar zeker niet aan zal liggen.
Zoals sommige mensen al hebben gezegt kan hij pijn hebben, ik weet niet of hij op de röntgen is geweest?
En doet hij dit met longeren ook, of alleen als je er op zit? Als je zeker weet dat het niet komt door pijn oid kan je hem aanpakken..



Hij is helemaal, zowel klinisch als röntgenologisch perfect in orde.. ik ga er ook niet van uit dat het wat lichamelijks is maar idd vluchten van druk. dit doet hij namelijk wanneer hij tussen 2 touwen staat ook. daar komt eind september iemand professioneel voor helpen.

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:30

loismooij15 schreef:
KellyDV schreef:
Zo te zien, kan je super netjes rijden, dus ik denk dat het daar zeker niet aan zal liggen.
Zoals sommige mensen al hebben gezegt kan hij pijn hebben, ik weet niet of hij op de röntgen is geweest?
En doet hij dit met longeren ook, of alleen als je er op zit? Als je zeker weet dat het niet komt door pijn oid kan je hem aanpakken..



Hij is helemaal, zowel klinisch als röntgenologisch perfect in orde.. ik ga er ook niet van uit dat het wat lichamelijks is maar idd vluchten van druk. dit doet hij namelijk wanneer hij tussen 2 touwen staat ook. daar komt eind september iemand professioneel voor helpen.


bedankt voor je compliment trouwens~

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:31

Runa schreef:
Misschien kun je proberen hem steeds helemaal stil te zetten op 1 teugel als hij er zo vandoor gaat? Gewoon met 1 teugel inbuigen op de volte en vasthouden tot hij stilstaat. En dan op nieuw, keer op keer tot hij gewoon aan een lange teugel rond kan lopen. Dit helpt bij mijn pony heel goed voor die paar keer dat ze op buitenrit iets te vrolijk wordt.. :)



dat is het gekke, aan de lange teugel is er geen probleem, (vlucht voor druk)

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:32

AvBreukelen schreef:
Misschien helpt belonen met wat lekkers zodra hij stopt. Mijn paard deed dit ook en bij haar heeft het erg veel geholpen.


dan stopt deze snoepkont voor de rest met lopen en kan hij alleen maar stilsaan :P