waarom hulpteugels????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:10

Het woord hulpteugel zegt het naar mijn inziens al.
je gebruikt deze hulpteugel op het moment dat je even extra hulp nodig bent. zoals jippie hierboven zegt. Liever de hulpteugel even inschakelen dat gaan vechten, dat lost toch niets op.

En bij het longeren gebruik ik altijd het touwtje, bevalt erg goed. Gewoon longeren zonder bijzet levert niets op. Ik noem dit de hond uitlaten i.p.v. paard trainen.(kan ook wel eens nut hebben.)

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:37

thea schreef:
Het woord hulpteugel zegt het naar mijn inziens al.
je gebruikt deze hulpteugel op het moment dat je even extra hulp nodig bent. zoals jippie hierboven zegt. Liever de hulpteugel even inschakelen dat gaan vechten, dat lost toch niets op.

En bij het longeren gebruik ik altijd het touwtje, bevalt erg goed. Gewoon longeren zonder bijzet levert niets op. Ik noem dit de hond uitlaten i.p.v. paard trainen.(kan ook wel eens nut hebben.)


Precies ik ben het met jou eens! Haha!

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 14:17

Maar jullie moeten wel in de gaten houden dat je met een hulpteugel een paard in een bepaalde houding zet waar hij niet onderuit kan, want als hij in het verzet wil komen dan onderdrukt zo'n hulpteugel dat.
Moet het paard zich dan zo ontwikkelen?????????? Of heb je het geduld door er zonder hulpteugel ( maar wel een tijdje langer doortrainen) op te lossen.
De meeste hebben er geen zin/tijd in om het op deze manier op te lossen en dan grijpen ze maar naar die hulpteugels , zodat het paard zich niet op zijn eigen tempo kan ontwikkelen en kan groeien.

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:22

DePaardeMan schreef:
Maar jullie moeten wel in de gaten houden dat je met een hulpteugel een paard in een bepaalde houding zet waar hij niet onderuit kan, want als hij in het verzet wil komen dan onderdrukt zo'n hulpteugel dat.
Moet het paard zich dan zo ontwikkelen?????????? Of heb je het geduld door er zonder hulpteugel ( maar wel een tijdje langer doortrainen) op te lossen.
De meeste hebben er geen zin/tijd in om het op deze manier op te lossen en dan grijpen ze maar naar die hulpteugels , zodat het paard zich niet op zijn eigen tempo kan ontwikkelen en kan groeien.


Dit is ook waar, maar denk ook dat dit vooral geldt voor een paard dat nog niet voldoende is ontwikkeld. Maar ik vind dat mijn paard wel voldoende ontwikkeld is om dit te gebruiken bij bijv. het longeren. Zo kan ik hem lekker aan het werk zetten. Bij een jong en niet ontwikkeld paard zal ik dan ook zeker niet snel een bijzetteugel gebruiken. Eigenlijk niet...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:04

Een paard zal tijdens het longeren niet uit zichzelf in de krul gaan lopen. Doet ie dat wel, dan ga ik ernstig twijfelen aan de achtergrond van dit paard....

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 22:49

idd Tyrza, een paard aan de longe heeft "alle" vrijheid om zich dan vrij en ongedwongen te bewegen. Maar onder het zadel word het paard dan vaak GEDWONGEN om in die houding te lopen terwijl je als ruiter zijnde toch ervoor moet zorgen dat je het paard niet in die houding dwingt.

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:06

Hier ben ik het ook mee eens Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:12

DePaardeMan schreef:
idd Tyrza, een paard aan de longe heeft "alle" vrijheid om zich dan vrij en ongedwongen te bewegen. Maar onder het zadel word het paard dan vaak GEDWONGEN om in die houding te lopen terwijl je als ruiter zijnde toch ervoor moet zorgen dat je het paard niet in die houding dwingt.


Er is inderdaad van een bepaalde lichte "dwang" (al vind ik die woordkeuze een beetje wrang klinken). Maar dat is de topsport die je met het paard beoefend, hoe je het went of keert.

Een proefje rijden is ook "dwang": het paard zal niet uit zichzelf een dergelijke proef lopen, compleet met verzameling, zijgangen, etc. Daar ben jij dan als ruiter voor om deze oefeningen aan te geven. En dat aangeven, oftewel vragen, kan bij training soms niet goed doorkomen. Het paard kan het bv niet begrijpen, of is koppig (zet zich vast op het bit, etc.). In plaats om dan teveel spanning af te dwingen, kan er bv met een correct gebruik van de slof teugel aangegeven worden wat het paard nu eigenlijk moet doen.

Maar dat is dus echt als uiterste hulp middel. Voorafgegaan moet het paard uiteraard wel de tijd hebben gehad om de oefening door te krijgen en natuurlijk ook de correcte hulpen hebben gehad.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 19:19

Als je een proef gaat rijden waar dit allemaal gevraagd word dan ben je er ook klaar voor ( als het goed is ).
Anders zal je toch ff moeten wachten met uitbrengen en eerst thuis zorgen dat je het ( op een rustige en vriendelijke manier ) voor elkaar hebt.
Anders kom je weer in die "dwang"terecht.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:22

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt: Ik bedoel ermee te zeggen dat een proef lopen niet een natuurlijk bezigheid is. Het is het ontwikkelen van het paard in zijn kunnen. Net zoals bv ballet: een ballerina heeft ook moeten trainen, waarbij het niet vanzelf gaat. Er is dan sprake van enige dwang (iof inspanning, want nogmaals: dwang vind ik niet het juiste woord).

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:07

hier zijn al zoveel topics over,probeer de zoelkfunctie eens