waarom hulpteugels????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:20

Die komen zich zelf ook wel tegen.
Dat zijn de ruiters die als ze eens een wedstrijdje gaan rijden het B van blijven hebben, of met geluk de L van levenslang Lachen
Maar dat ligt dan aan de kwaliteiten van het paard Verward

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 11:32

of dat ze daarna in een heel diep dal vallen waar ze niet meer uit kunnen komen . Haha! Huilen
En aan wie ligt het dan Bloos

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:51

Grappig, ik ken inderdaad zo iemand. Rijdt met stangetje, zweepje, spoortje en slofje. Is naar eigen zeggen M klaar en L ruiter. Praktijk: 14 wp in de B, wel al 9 x L gestart maar nog geen wp, dus officieel B Knipoog
Na elke wedstrijd: ligt aan de jury, ( ze heeft een stippel), ligt aan de jury, ligt aan de jury, paard had geen zin, ligt aan de jury etc etc . Oke, zelf kan ik er ook niks van, na 2 jaar eindelijk een wp Lachen (nou ja, wegens omstandigheden)
Mijn stalhoudster moedigt mij aan om ook bij de instructie van haar te rijden. Maar persoonlijk ( persoonlijk dus!! ) vind ik het niet echt indrukwekkend als een instructrice een B ruiter al met van alles en nog wat laat rijden. Liever dan gewoon goed aan de basis werken en de wedstrijden dan maar even laten voor wat ze zijn. Maar ja, das mijn mening en helaas moet ik hier in de buurt constateren dat het vooral steeds meer om het snelle resultaat gaat. En dat vind ik best jammer.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 12:21

je moet maar zo denken hardlopers zijn doodlopers.
Een paard is ook maar een dier en als je iets af wilt dwingen gaat het "misschien"ff goed maar daarna gooit hij toch zijn kont tegen de krib in en kan je weer van voren aan beginnen ............. als er al een basis was. Anders ben je nog veel verder van huis. En het paard ( voornamelijk ) , de ruiter en ook de combinatie moeten wel de gelegenheid krijgen om te kunnen groeien.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:27

cornelie"]
Grappig, ik ken inderdaad zo iemand. Rijdt met stangetje, zweepje, spoortje en slofje. Is naar eigen zeggen M klaar en L ruiter. Praktijk: 14 wp in de B, wel al 9 x L gestart maar nog geen wp, dus officieel B Knipoog
/knip
Maar persoonlijk ( persoonlijk dus!! ) vind ik het niet echt indrukwekkend als een instructrice een B ruiter al met van alles en nog wat laat rijden.
[/quote]
stangetje = ongebroken trens en een prima vriendelijk bitje Knipoog
zweep is standaard uitrusting IMO, spoor en slof niet maar ook niets mis mee.
Dus dat probleem zie ik niet zo.

[quote="cornelie schreef:
Na elke wedstrijd: ligt aan de jury, ( ze heeft een stippel), ligt aan de jury, ligt aan de jury, paard had geen zin, ligt aan de jury etc etc .


maar dat is wel heel herkenbaar Knipoog ik zeg dus niet dat jouw oordeel over de instructie niet terecht is, maar dat zou ik persoonlijk (persoonlijk dus !! Knipoog) niet willen baseren op evt hulpmiddelen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:32

Stangetje is ook bedoeld als in tje, dun dus. Zweep en sporen in principe niks mis mee maar ik vind zeker de sporen niet bedoeld om een paard voorwaarts te houden. Elke paar stappen een tik/prik nee, niet mijn manier. Dat vind ik dan zo jammer, als je nu al al die hulpmiddelen nodig hebt hoe gaat het dan straks als je bv M bent? Ik begin nu liever met 0,0.
Als je zweep en sporen gebruikt waarvoor ze zijn heb ik er zeker geen problemen mee.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:35

reden dat ik over stangetje val is dat dit bit hierdoor een onterechte negatieve lading heeft. Het is een gewone trens, en niet harder of zachter dan een (dubbel)gebroken trens. Verder ben ik het wel met je eens hoor Knipoog

Ik rijd dus wel altijd met zweep, ideaal als ondersteuning in veel oefeningen. Sporen zelden, heb ze niet nodig. Doe ze wel af en toe om aangezien het M in zicht komt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:49

Ik rijd en longeer gelukkig nooit met hulpteugels. Overigens ook niet op paarden van anderen die dat wel gewend zijn!!! Ik zie een hulpteugel over het algemeen meer als een symptoom bestrijder. Een hulpteugels lost namelijk de oorzaak van het probleem niet op. "De rijtechniek houdt op waar de hulpteugels beginnen" is dus ook een gezegde waar ik me prima in kan vinden.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:42

DePaardeMan schreef:
je moet maar zo denken hardlopers zijn doodlopers.
Een paard is ook maar een dier en als je iets af wilt dwingen gaat het "misschien"ff goed maar daarna gooit hij toch zijn kont tegen de krib in en kan je weer van voren aan beginnen ............. als er al een basis was. Anders ben je nog veel verder van huis. En het paard ( voornamelijk ) , de ruiter en ook de combinatie moeten wel de gelegenheid krijgen om te kunnen groeien.


Dat is ook wat ik bedoelde met : je moet - als je een goede ruiter bent - in staat zijn ieder paard te kunnen rijden! Dat Zep stelt dat mijn verhaal erg penny-achtig klinkt ben ik het niet mee eens.
Niet ieder paard kan Grand Prix lopen maar van ieder paard is - met respect voor zijn kunnen etc - iets te maken. ZONDER hulpteugels dus!!
De basis is zooooo belangrijk en je moet daar steeds naar terug kunnen keren (om maar ff mooi met jouw woorden te spreken PaardeMan Knipoog )

Zep zegt: Wat is er mis met snel resultaat willen boeken? Nou, er is in mijn ogen veel mis mee! Namelijk, je gunt je paard geen tijd! Ik vind dat altijd zo erg, van die 5-jarigen die minstens Z2 moeten hebben gelopen. Je loopt je paard zo voorbij en gunt hem geen tijd om de indrukken te verwerken. Dus als je hopla met een slof gaat zitten knoeien voordat je uberhaupt de basis lekker onder de knie hebt, is toch niet helemaal wat de bedoeling is lijkt mij.

Tuurlijk zou ik graag verder komen, maar dan wel op een eerlijke manier en met respect voor mijn paard en zijn aanleg, kunnen, karakter, noem maar op.
Hulpteugels passen daar niet bij, dan maar liever "pas" Z dressuur als ie 18 is....

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:46

helemaal eens met pennybitch!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:05

taddaaaaaaa daar zijn we weer!
Kijk eens fijn bij de sticky paardeman.
Om dit soort topics te voorkomen, die bij vele van ons tot ergernis spreken. Komt na elk topic weer op het zelfde neer, de 1 is voor en de ander is tegen. Daar zul je nooit verandering in krijgen.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:21

DePennyBitch schreef:
Wie heeft het over IDEAAL rijden????

De kunst is, om zo goed te zijn dat je van ieder paard een (in ieder geval redelijk) goed lopend paard kunt maken!

Daarbij uiteraard rekening houdend met bouw, aanleg en type. Maar als je echt kunt rijden, dan kun je dat ook ZONDER hulpteugels.

DAT is m.i. het ruitergevoel!!!!!


Mee eens, maar helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid of de wil om daar de benodigde tijd in te steken. En een instructeur die je zegt als je het zus of zo doet zonder hulpteugels etc. dan heb je over 3 jaar een super mooi lopend paard dat alles aankan. Vinden de meesten dat veel te lang duren, dus grijpen velen naar een hulpteugel. Want dan kost het ongeveer 3 maanden
En ja, er zijn ook mensen die zo goed kunnen rijden en/of les krijgen dat ze correct met een hulpteugel kunnen rijden, net als mensen die er naar grijpen omdat ze anders zelf in de problemen komen (RSI, etc.)
Maar deze mensen weten wat de gebruikte hulpteugel kan aanrichten en hebben dat beeld altijd in hun achterhoofd.
En dan is het dus niet de afweging hoe snel krijg ik mijn paard in de krul, maar hoe kan ik veilig van het paardrijden blijven genieten (en mijn paard dus ook).

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:40

sherwood schreef:
taddaaaaaaa daar zijn we weer!
Kijk eens fijn bij de sticky paardeman.
Om dit soort topics te voorkomen, die bij vele van ons tot ergernis spreken. Komt na elk topic weer op het zelfde neer, de 1 is voor en de ander is tegen. Daar zul je nooit verandering in krijgen.


Beste Sherwood,

Je HOEFT niet te reageren, het MAG.....

Ik vind jouw manier van reageren ook nog eens redelijk onbeschoft. Toevallig weet ik dat DePaardeMan nog maar pas op bokt zit, en niet iedereen weet dat er al -tig topics zijn geweest over een bepaald onderwerp. Overigens lijkt het mij een utopie om niet steeds in herhaling te vallen en steeds maar vernieuwend te zijn....

Maar goed...

Je ziet trouwens dat er nog velen zijn die reageren en de discussie interessant genoeg houden, dus blijkbaar is niet iedereen het even zat als jij blijkbaar.

Nogmaals, je HOEFT niet te reageren, het MAG. Sterker nog, je HOEFT het nog geneens te lezen!!!! Doei, doei

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:19

DePennyBitch schreef:

Beste Sherwood,

Je HOEFT niet te reageren, het MAG.....

Ik vind jouw manier van reageren ook nog eens redelijk onbeschoft.
Nogmaals, je HOEFT niet te reageren, het MAG. Sterker nog, je HOEFT het nog geneens te lezen!!!! Doei, doei


Goh waar herken ik dit toch van???

Maar goed ik wilde nog even toevoegen dat ik mijn paard ook altijd met bijzetteugel longeer en dit gaat heel goed ik weet dan ook wel waar ik mee bezig bent vind ik. En ook rij ik met sporen om mijn hulpen te verfijnen wat ook wel nodig is in het Z....

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:28

KazimirOrryS"]
[quote="DePennyBitch schreef:

Beste Sherwood,

Je HOEFT niet te reageren, het MAG.....

Ik vind jouw manier van reageren ook nog eens redelijk onbeschoft.
Nogmaals, je HOEFT niet te reageren, het MAG. Sterker nog, je HOEFT het nog geneens te lezen!!!! Doei, doei


Goh waar herken ik dit toch van???

Maar goed ik wilde nog even toevoegen dat ik mijn paard ook altijd met bijzetteugel longeer en dit gaat heel goed ik weet dan ook wel waar ik mee bezig bent vind ik. En ook rij ik met sporen om mijn hulpen te verfijnen wat ook wel nodig is in het Z....
[/quote]

Slapen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:38

Bijzetteugels vind ik prima hulpteugels tijdens het longeren. Zo moeten ze toch aan het werk (ruggebruik, lengtebuiging), met de vrijheid waarbij ze op hun eigen benen kunnen lopen. Uiteraard verschilt de lengte van de bijzetteugels per paard.

Bij Tol heeft deze teugel geen zin: hij kruipt er teveel achter en onttrekt zich aan de "hulp". De slimmerik Lachen

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:54

de pennybitch doet haar naam weer eens eer aan.... je had geen betere kunnen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:27

Lielle schreef:
Het is een gewone trens, en niet harder of zachter dan een (dubbel)gebroken trens. Verder ben ik het wel met je eens hoor Knipoog



Hier ben ik het niet mee eens. Als het net zo zacht zou zijn als een gebroken trensje hadden ze dat soort bitjes niet uitgevonden. Daarnaast is het algemeen bekend dat een stangetje scherper inwerkt.

Een B ruiter met een stangetje ( ongebroken trens) vind ik een groot rijtechnisch tekortkomen van degene die dit meisje lesgeeft. Die geeft haar duidelijk het gevoel dat het dus goed gaat.

En daar gaat het mis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:31

Hulpteugels zijn niet de oplossing. Maar soms moeten mensen even door een negatief gevoel heen, om te kunnen voelen hoe het wel kan zijn. En daar kan een hulpteugel mee helpen.

Ik ben niet voor langdurig gebruik van een hulpteugel, maar soms kan het iemand heel goed eventjes helpen, om met een positieve frisse moed weer verder te studeren op de ozo moeilijke sport : paardrijden Haha!:D

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:32

Tyrza schreef:
Bijzetteugels vind ik prima hulpteugels tijdens het longeren. Zo moeten ze toch aan het werk (ruggebruik, lengtebuiging), met de vrijheid waarbij ze op hun eigen benen kunnen lopen. Uiteraard verschilt de lengte van de bijzetteugels per paard.


Precies, ik ben het totaal met je eens tyrza~!

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:18

Pipo schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.
Als het net zo zacht zou zijn als een gebroken trensje hadden ze dat soort bitjes niet uitgevonden.
Daarnaast is het algemeen bekend dat een stangetje scherper inwerkt.

Een B ruiter met een stangetje ( ongebroken trens) vind ik een groot rijtechnisch tekortkomen van degene die dit meisje lesgeeft. Die geeft haar duidelijk het gevoel dat het dus goed gaat.

En daar gaat het mis!


wat een ongelooflijke cirkelredenering zeg, volslagen flauwekul. Dan hadden ze ook geen dubbelgebroken trens hoeven uitvinden. Een ongebroken trens werkt in op de lagen en de tong, en niet op het verhemelte, zoals een gebroken trens doet. Het werkt dus anders, maar niet harder/zachter. Zo is ook algemeen bekend dat een rubber bit heel zacht is Frusty
Pablo heeft een hangend verhemelte en reageert allergisch op een (dubbel)gebroken trens, terwijl hij een ongebroken trensje heel fijn aanneemt (ja ook al in het B). Ook een rijtechnisch probleem van mijn instructie? Voor alle duidelijkheid, Raimaer (die stoer en sterk is) loopt op een dubbelgebroken (met rond tussenstukje *LOL* ) watertrens, omdat zij dat fijner aanneemt.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:48

En daar wil ik graag ook nog aan toevoegen:

Een bit is zo hard/zacht als de hand van de ruiter die er mee rijdt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:51

Klopt, maar dan moet ik er toch niet aan denken wat een paard voelt bij een harde hand en scherp bit.
En dat komt helaas veel voor.

Paard vlucht om van het getrek van de ruiter af te komen omdat het pijn doet.
Er word geen zachter bit in gegooid, maar een scherper Verdrietig

En ik ga helemaal met Lielle mee.
Een ongebroken trens is een van de zachtste bitten die er is.
Vroeger heb ik ook anders geleerd, heb nu anders geleerd en gevoeld.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:56

runningkawa schreef:
Klopt, maar dan moet ik er toch niet aan denken wat een paard voelt bij een harde hand en scherp bit.
En dat komt helaas veel voor.

Paard vlucht om van het getrek van de ruiter af te komen omdat het pijn doet.
Er word geen zachter bit in gegooid, maar een scherper Verdrietig

En ik ga helemaal met Lielle mee.
Een ongebroken trens is een van de zachtste bitten die er is.
Vroeger heb ik ook anders geleerd, heb nu anders geleerd en gevoeld.


Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik bedoelde het dan ook eigenlijk tegenovergesteld van wat jij zegt:

Zelfs een heel zacht en vriendelijk bitje kan door een harde ruk-en-plukker in een enorm marteltuig veranderen.....

Terwijl een heel scherp bit toch heel goed kan werken in de handen van een zachte en kundige ruiter.

Helaas komt het idd (te) veel voor dat er met te scherpe bitten wordt gereden door onkundige mensen. Met alle gevolgen van dien: afgeknepen tongen, tegen de hand, en een stugge trek-bok als resultaat.

Echt erg.... Boos!

Op een manege die ik ken, rijden alle mensen in eerste instantie met een bitloos hoofdstel (RK weet wat ik bedoel want die heb ik zelf ook) en als ze hebben geleerd onafhankelijk te zitten (en dus geen teugels nodig hebben om in balans te blijven) mag met een trens gereden worden.
Is eigenlijk zo gek nog niet, vinden jullie wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:47

DePennyBitch schreef:
Zep zegt: Wat is er mis met snel resultaat willen boeken? Nou, er is in mijn ogen veel mis mee! Namelijk, je gunt je paard geen tijd! .............................................Tuurlijk zou ik graag verder komen, maar dan wel op een eerlijke manier en met respect voor mijn paard en zijn aanleg, kunnen, karakter, noem maar op.
Hulpteugels passen daar niet bij, dan maar liever "pas" Z dressuur als ie 18 is....

In veel gevallen is het veel vriendelijker om een paard iets snel duidelijk te maken mbv een hulpteugel dan dat je er een paar jaar langer op zit te sleuren en vechten. Dat vind ik eerlijker en respectvoller dan een jarenlang gevecht met verkeerde bespiering en vroegtijdige slijtage tot gevolg.
Ik moet wel toegeven dat er maar weinig mensen zijn die netjes met hulpteugels overweg kunnen en er een soort van martelteugel van maken, dat is dieptriest.