Paard heel erg traag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:44

Ik heb nu bijna een jaar een paard. Het is een superlief en braaf paard, maar hij is echt ontzettend traag. Toen ik hem in het begin had, was het echt een drama. Toen ben ik met spoortjes gaan rijden en ging het echt veel beter. Maar nu zit ik helaas weer in een down.
Ik heb al heel veel dingen geprobeerd. Ik rijd sowieso heel consequent, door echt kuit-geen reactie-schopje-geen reactie-tik en dat de hele tijd door. Maar ik heb echt het gevoel dat het niet zo goed werkt.
Ook heb ik geprobeerd om met spoortjes te rijden, dat werkte wel. Maar doordat ik steeds been moest geven, werd mijn houding veel slechter en prikte ik hem per ongeluk open. Daarom ben ik weer gestopt om met spoortjes te rijden. Omdat ik aan hem merkte dat hij moeier werd, dacht ik dat ik hem beter even vakantie kon geven. Dus heeft hij twee weken vakantie gehad. Er werd alleen met hem gewandeld, losgegooid en stapritjes in het bos. Maar vandaag stapte ik er weer op, en was hij zo mogelijk nog trager dan daarvoor. Nu weet ik het even niet meer, ik word er een beetje moedeloos van. Voor mij is het rijden zo totaal niet leuk en voor hem ook niet. Hij is al wel wat ouder, nu 20 jaar. Ik zorg ook dat ik mijn manier van rijden daarop aanpas. In het bos loopt hij trouwens wel door, maar helaas ben ik van andere mensen afhankelijk om naar het bos te gaan, omdat ik niet alleen mag van mijn ouders.
Ik weet echt niet meer wat ik kan doen om hem door te laten lopen, en ik hoop dat er misschien wat mensen tips voor mij hebben wat ik nog kan doen met hem. Alvast bedankt voor het meedenken!

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:46

Heb je wel eens een bloedtest laten doen?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:47

Nee, waar zou ik dat kunnen doen?
Ik heb daar eigenlijk nooit over nagedacht, omdat hij in het bos wel doorloopt. Dus dacht ik dat het echt aan het bakwerk ligt.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:50

Sporen zijn er niet voor om je paard harder te laten lopen!
Vergeet dat alsjeblieft nooit meer arm paard.

je kan zijn bloed laten nakijken of hij geen tekorten heeft.
Dierenarts bellen.

Wat krijgt je paard te eten?

Misschien is je paard gewoon op.
Is het gewoon genoeg voor hem en wil hij het ook gewoon rustiger aan doen.
Als jij eens heel open en eerlijk naar je paard kijkt wat zegt jouw paard dan tegen je?

loopt hij verder wel goed niet onregelmatig of zo?
De buitenritjes daar geniet hij nog lekker van zo te lezen jammer dat het niet vaker kan.
Hekel aan het bakwerk.
saai misschien?

Misschien moet je aan het paard gaan denken en hem een fijne oude dag geven?

Ik heb zelf een 23 jarige en rij ook niet meer.
We wandelen, fietsen en doen grondwerken en pas zo een grote bal gekocht en daar leer ik hem nu mee spelen.
Sommige dagen doen we lekker niks gewoon uit gebreid poetsen.
Je kan massage technieken online opzoeken en ipv rijden hem even lekker wat masseren.

Kijk wat je paard jou aan geeft.

En misschien dat kan ook nog is jouw paard altijd wat trager geweest.
Is dat zijn karakter.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 07-08-16 18:53, in het totaal 3 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:52

Bij de veearts kan je dat laten doen.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:56

gaat het trouwens nu over Oreo waar je het ook over hebt in het oudere paarden topic?
Dat hij afgevallen is?

Is hij heel mager nu?
Heb je een foto?

Is zijn gebit wel goed .
komt de tandarts weleens langs?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:56

Heb je ook les? Wat zegt je instructrice?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:00

linnie050, je kan het gebruiken als hulpmiddel. Maar daar verschillen onze meningen over. Soms kom je op een punt dat je echt niet meer verder kan. Ik heb het natuurlijk wel overlegt met kundige mensen. Mijn paard staat elke dag in de wei, krijgt hooi, brok, maislijnzaadbrok en muesli.
Daar ben ik nu ook over na aan het denken inderdaad. Ik ga overleggen met bepaalde mensen en dan kijken wat ik ga doen. Maar het zou zo zuur zijn, want het is mijn eerste eigen paard en ik kan zo veel van hem leren. Maar ik doe natuurlijk wel wat het beste voor hem is.
Hij loopt verder niet onregelmatig, alleen heel erg traag.
Ik doe inderdaad ook grondwerk en vrijheidsdressuur met hem en dat vinden we allebei heel erg leuk. Wandelen doen we ook soms, maar dat vindt hij eigenlijk maar een beetje saai. Fietsen zou ik met hem niet kunnen, sowieso omdat hij veel te traag is, maar ook omdat hij veel te groot is. (187) Hij moet wel blijven bewegen, omdat hij anders stijf wordt (wss artrose, maar ga ik niet meer laten onderzoeken). Masseren kan ik proberen, maar ik vrees dat dat hem pijn gaat doen. Hij is best dun en poetsen vindt hij eigenlijk ook niet zo prettig.
Hij is inderdaad altijd al wat trager geweest sinds ik hem ken, maar nooit zo traag als hij nu is.
Het gaat inderdaad over Oreo. Hij is inderdaad wat afgevallen, maar hij is nu al weer aan het aankomen. Hij is niet broodmager, maar je ziet wel zijn ribben. Ik heb geen foto van nu, maar wel een foto van voor zijn vakantie.
Afbeelding
Zijn gebit is goed. De tandarts is in januari geweest, en zal elk jaar komen.

marleen, oke bedankt. Die heb ik nog niet, maar ik zal er eens naar gaan kijken.
Weidebloem, ik heb inderdaad les. Mijn instructrice zegt dat ik vooral consequent moet rijden en geduld moet hebben. Ze is nu op vakantie, maar daarna zal zij hem een keertje rijden en kijken waar het aan ligt. Het kan aan mij liggen, en dan gaan we aan mij werken. Het kan aan hem liggen, en dan zal hij een vitaminekuurtje krijgen.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:05

Misschien is seniorenslobber goed om aan hem te geven.

Want hij is nu dus nog magerder dan hier op de foto op dit moment.

Seniorenslobber moet je wel weken van te voren en is speciaal om oudere paarden dikker te krijgen.
vooral dat we zo al richting herfst/winter gaan zal ik hem dit dus maar eens gaan voeren.
Heeft hij mooi wat reserves.

Krijgt hij wel genoeg hooi?

Zou hem 1 a 2x op een dag dan voorlopig senioren slobber gaan geven.
En maak dan over een maand nog eens een foto een heel ander paard heb je dan als hij verder gezond is!

En misschien heeft hij dan ook wel veel meer energie!!

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:07

Ik wil niet lelijk zijn maar op de foto zie ik een ouder paard, met weinig reserve.. :(:)
Misschien kan hij het werk inderdaad niet meer goed aan , al dan niet door ouderdomskwalen.

Het kan best dat hij last heeft van artrose.
Bewegen is altijd goed maar als je paard iets aangeeft , is er iets aan de hand :)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:11

linnie, ik geef sowieso al Pavo 18+ muesli. Is dat ook goed? Want ik slobber zit toch pulp? Want dat wil ik absoluut niet geven. Nee, hij is nu al weer wat dikker geworden.
Hij krijgt al erg veel hooi, zelfs zoveel dat hij het eigenlijk niet meer opeet.
J00P, Dat klopt. Daarom ben ik ook op zoek naar oplossingen!

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:12

[VS] [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Heb even je topic ook hierin geplaatst.
Daar weten ze alles over oudere paarden en voeding!

Seniorenslobber is echt een dikmaker vandaar dat ik het meld.

Waarom wil je geen pulp geven dan?

Ik weet niet wat de samenstelling is van de muesli pavo 18+
Maar ik denk dat er blijkbaar niet in zit wat jouw paard nodig heeft.

Ja hier de 23 jarige ook artrose weet er alles van maar hij krijgt er supplementen voor.
Hij heeft gewoon aangegeven dat hij het genoeg vond.
Dus zadel op zolder en mag lekker genieten nu van zijn pensioen.
We doen nu andere dingen en maken nog plezier.

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:16

Kimmie25501 je kunt ook zijn bloed laten testen, dat is een vrij algemeen onderzoek?
Wie weet komt daar ook uit waarom hij schraal is?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:17

Bedankt!
Pulp doet uiteindelijk meer slecht dan goed. Het is echt niet goed voor paarden. Daar zijn verschillende meningen over, maar dit is de mijne. Ik zal eens een keer op de zak kijken, maar hij vindt het wel erg lekker. Oreo krijgt inderdaad ook supplementen voor zijn gewrichten.
J00P, dat zal ik inderdaad gaan doen. Ik heb alleen nog geen veearts. Weet iemand toevallig een goede veearts in omgeving Breda? :o Durf te vragen haha

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:19

Je krijg al genoeg tips over het voer en gewicht, dus daar zal ik je niet mee lastig vallen. (weet ik ook vrij weinig van. :o )
Maar sporen heb je echt niet om je paard sneller te krijgen, misschien voor verruimen maar niet voor van sloom naar basis tempo. Heb je les?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:22

maava, bedankt. Ja ik heb les. Twee keer per week van verschillende instructrices. Zij hadden het mij zelf aangeraden, omdat ze eigenlijk geen andere uitweg meer zagen. Hij was echt niet vooruit te branden. Toen het winter werd en ik met spoortjes ging rijden ging het echt veel beter! Maar ik ben er nu weer mee gestopt. Want het was niet eerlijk voor hem wat je ook in de op kan lezen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:28

In eerste instantie wilde ik rijtechnisch advies gaan geven, maar na het lezen van de rest van je verhaal... Eerst het gewicht goed op orde krijgen, ik vind hem op de foto echt heel mager voor een paard van 20. Mijn merrie is 21, moeilijk op gewicht te houden, maar met onbeperkt ruwvoer en een vitaminebrokje lukt het heel goed.
Dus bedenk eerst of de ontworming goed is, of de tanden goed zijn (is gecontroleerd, geef je aan) en test bloed op tekorten. Ook vraag ik me ten zeerste af of het paard geen pijn heeft door de artrose. Mijn merrie heeft artrose in haar rug (net achter de schoft), dus zij wordt niet meer gereden. Ik wandel met haar, zet haar af en toe aan de dubbele lange lijnen (streven is één keer per week) en ze gaat mee naast de step of naast mijn andere paard.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:34

Ik zou even kijken naar:

- tekorten (bloedonderzoek)
-voer
-manier van trainen
-en je paard niet meer rijden tot hij flink dikker is. De foto die je liet zien vind ik al graatmager (tuurlijk het kan altijd erger maar hier zou ik niet eens een zadel opleggen - ruggegraat steekt veel te ver uit)

Verder zijn sommige paarden in de zomer wat trager en in de winter zijn ze dan juist weer voorwaartser/frisser, misschien heeft hij dat ook (aangezien hij in de winter wel voorwaartser was, alleen nog niet genoeg dus dan is er denk ik wel meer aan de hand).

Voor mijn paard werkte Subli Seniores Priores heel goed om aan te komen, dat en in combinatie met 24/7 gras en geen intensieve sessies meer (max 15 minuten grondwerk/rijden).

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:40

Paard bij mij op stal is 31 en die ziet er in verhouding beter uit dan jou paard.
Deze ouwe krijgt senioren priores van Subli nadat ik de eigenaar hierop had getipt. Ook zij was niet zo enthousiast maar uiteindelijk toch een zak gehaald en geprobeerd.
Nu is ze helemaal om en krijgt het paard SP en is zelfs in omvang weer wat toegenomen.
Voor de leeftijd ziet het paard er super uit en is soepel in zijn lijf.

Dus zet je aversie tegen pulp aan de kant. Haal een zak SP en geef je paard 2x per dag een schep.
Dit voer is speciaal gemaakt voor oudere paarden en ik denk in combi met de 18+ een prima voeding.

Bloedtest is ook niet verkeerd helemaal met het oog op ppid gezien zijn leeftijd.
Voor de artrose kun je glucosamine geven. Mijn oudje (25) krijg het van Horseflex in de winter maanden en ook SP.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:47

Het eerste wat mij te binnen schoot door je verhaal en foto, is een maagzweer. Dan komen ze vaak ook vrij moeilijk aan of vallen af en bewegen traag. Zeker als je dat voer wat je noemt geeft, zou er meer spek op moeten zitten dan er nu op zit, zeker voor het zomerseizoen.

Qua dierenartsen in Breda, goede ervaringen met EquiDoc in Oosterhout (Majbritt). Komt aan huis en is altijd superfijn bereikbaar.

Edit: PPID (Cushing) is ook een goeie.

Piekosjj

Berichten: 5452
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:54

Cowgirl schreef:
Paard bij mij op stal is 31 en die ziet er in verhouding beter uit dan jou paard.


Ik vind dit een ontzettende lage en neerhalende reactie voor TS. Sommige paarden zijn nou eenmaal sneller 'oud' dan anderen. Oude paarden veranderen kunnen zo ontzettend snel vermageren en oud worden, maar ook zeker nog goed weer aankomen. Ja, mijn pony van 28 ziet er ook beter uit maar heeft er 3 jaar geleden slechter uit gezien dan Oreo. Zegt dus helemaal niks.

Zoals al meerdere keren is gezegd; laat even een dierenarts langskomen voor een algemeen onderzoek en tips qua voeding. Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar hoeveel hooi krijgt hij?

Als de dierenarts komt, laat dan in het bloed kijken voor Cushings/PPID. Dit is een ziekte waarbij een bepaald hormoon te veel word geproduceerd waardoor veel paarden (oa mijn pony) erg sloom worden en ook moeilijk aankomen. Na de diagnose is mijn pony is lichamelijk en mentaal er 15 jaar jonger geworden door heel simpel 1 pilletje medicatie per dag.

Succes!

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:56

Wat ik zie is een schraal, ouder paard met weinig energie-reserves. De oorzaak van die lage energie kan verschillende dingen zijn (sommige dingen zijn al door anderen opgemerkt):

- weinig energie kunnen halen uit het huidige voer. Oplossing: meer en anders voeren, bijvoorbeeld pulp.
- wormen of andere parasieten die energie vreten. Oplossing: vee-arts erbij, bloedonderzoek laten doen, en flink goed ontwormen
- weinig energie door een ouderdomskwaal zoals Cushing of artrose. Oplossing: vee-arts erbij en behandelingsplan opvolgen.
- Simpelweg ouderdom: Ook dan kan een nieuw voerbeleid of medische hulp wat helpen, maar het kan ook simpelweg zijn dat het paard "op" is. Dan kun je eigenlijk alleen maar je verwachtingen bijstellen aan de hand van wat de vee-arts zegt dat je paard qua werk nog zou kunnen doen.

Kortom: voor veel oplossingen is een vee-arts nodig. Als het lichamelijke probleem is opgelost zou ik bovendien een goede instructeur vinden, die je kan leren hoe je je paard voorwaarts kan rijden zónder sporen. Dat is een stuk prettiger voor zowel het paard als voor jij zelf (uiteindelijk ben jij dan ook niet constant energie aan het verspillen met je paard constant moeten aanprikken en schoppen).

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:00

Ik kijk zo naar je foto's op je profiel en daar ziet ie er echt beter uit. Ik vind hem te mager, en zou inderdaad even niet rijden, tot dat ie weer wat voller is. En een paard altijd op de wei is leuk, maar sommige paarden hebben echt de "rust" van een eigen stal of eigen paddock nodig. en kost het ze te veel energie om ze altijd op de wei te hebben..

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:03

Waarom heb je een negatieve mening over het voeren van bietenpulp? Heb nog nooit iemand gehoord die negatief over pulp was. Alleen dat het wat ongemak geeft om te bereiden of dat paard het niet lekker vind. Vraag me dan af of je wel bekent bent met pulp want het is een goede aanvulling op het rantsoen. Ook senioren priores en de tegenhanger van Pavo, kom even niet op de naam :o, zouden je paardje erg goed kunnen doen.

Geef je iets bij voor artrose? Misschien zit hij niet zo lekker in zijn vel door pijn van artrose. Pijn doet paarden ook afvallen.

Bloedonderzoek voor mineralen, wormen en ppid is ook zeker goede tip!

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:10

Masters senioren slobber?

Dat hebben wij op stal voor de oudjes in het najaar als het nodig is.