Op de 2de hoefslag rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Op de 2de hoefslag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 14:46

Mijn paard en ik hebben het nogal moeilijk met het rechtrich gedeelte, ik ga binnenkort wel wat lessen terug nemen maar voor nu probeer ik zelf nog even hoe het lukt.

Ik rij zowiezo al veel voltes, slangenvoltes, binnenstelling en buitenstelling vragen op rechte stukken lukt ook vrij goed allemaal maar toch als je dan pakweg oversteekt van A naar C merk je toch dat het niet helemaal recht zit en met momenten merk je het ook op de gewone lange zijdes de ene keer al meer als de andere. Ook tempo houden is nog steeds moeilijk maar instructrice zegt dat ik daar gewoon even wat strenger moet zijn.

Mijn instructrice deed me oorspronkelijk ook veel op de 2 de hoefslag rijden dus recht voor je kijken, oversteken en niet bijsturen met de hulpen enkel met je zit. Is hier nu nog iemand die het zo leert of andere manieren ? Als je les hebt is het allemaal altijd heel duidelijk maar eens je dan weer alleen bent is het toch altijd anders ..
Hoop dat mijn vraag wat duidelijk is.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Op de 2de hoefslag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:59

De 2e hoefslag gebruik ik regelmatig, heel fijn voor diverse doelen.

Echter nav jouw verhaal krijg ik sterk de indruk dat je niet of onvoldoende het verschil tussen recht stellen en recht richten uitgelegd heb gekregen en dat kan de zaken wel zeer verwarrend maken.
Dat een paard niet altijd helemaal recht blijft op de ac lijn hoeft ook echt niet te betekenen dat het paard dus erg scheef is, dat kan vele oorzaken hebben. Ik denken even puur op basis van dit bericht dat het belangrijk is dat je instructeur je goed blijft uitleggen wat je op welk moment doet, waarom en welk effect dat op korte en lange termijn zal hebben.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 18:47

En welk effect heeft deze oefening dan ? Ja, ze kan niet zo dikwijls komen dus ik spreek ze niet zo vaak momenteel het is idd wel verwarrend.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Op de 2de hoefslag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:46

Bij jonge paarden helpt het om nog beter in balans te komen (op de hoefslag hebben ze toch de neiging om iets te plakken met de schouder tegen de wand, op de binnenhoefslag moeten ze helemaal op eigen benen). Ook vind ik dat een paard 'tussen je kuit' moet bewegen, dus niet tegen jouw been aan mag gaan hangen maar netjes rechtop onder je moet lopen. Het rijden van rechte lijnen zonder aanleuning van een wand zorgt dat je heel makkelijk voelt of dat ook lukt. Ik corrigeer overigens gewoon met been, komt hij tegen mijn linkerbeen aanhangen geef ik wat druk met mijn linkerkuit, zet het paard weer rechtop als het ware en laat dan direct weer los. Dan snappen ze het tenminste.

Verder is de binnenhoefslag fijn om je zijgangen eens op te rijden als ze eenmaal bevestigd zijn, om op te schakelen en overgangen te rijden, om binnen- en buitenstelling te oefenen, kortom gewoon een hele goede afwisseling van het altijd maar op die hoefslag blijven rijden.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:48

Ik rij heel vaak op de binnenhoefslag. Hier voel ik beter of zij daadwerkelijk recht is dan op de gewone hoefslag (door steun aan de wand). Op de binnenhoefslag moeten ze echt op eigen benen lopen en daar heeft ze soms wat moeite mee. Verder ga ik mee met 0000.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 20:20

Ben net terug gaan rijden, het ging wel iets beter. Alleen was naar mijn gevoel haar tempo enorm hoog de ene dag heeft ze een rustig tempo en andere dagen loopt ze precies de benen onder haar vandaan. Wat erg vervelend is of heeft ze net dat tempo nodig ik weet het niet, op de korte zijde van c moet ze ook altijd enorm kunnen versnellen ..

000 jou methode van even kort druk zetten met je kuit helpt bij haar wel ze is ook heel sensibel dus reageert vrij snel.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Op de 2de hoefslag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:06

Tempocontrole is eigenlijk stap 1 in je africhting. Daarmee begin je de opleiding van je paard. Maar ook dat kan spelenderwijs, door veel te spelen en variëren met het tempo. Niet direct te moeilijk maken maar als je paard onder je vandaan loopt in draf mag je best een overgang naar stap maken bv. Neem de controle weer terug zonder boos te worden.

Jonge of onervaren paarden zijn inderdaad vaak wisselvallig in tempo en natuurlijk heeft dat tijd nodig en zoek je in eerste instantie een basistempo waarin het paard prettig en ontspannen kan bewegen. Wel belangrijk dat ze in dat tempo goed de passen af kunnen maken. Veel ruiters rijden net iets te langzaam en te 'netjes' met jonge paarden, maken het daardoor wat moeilijk maar te hard is ook niet goed want dan gaan ze overhaast bewegen. Maar vanuit dat basistempo mag je best controle vragen. Goed opletten dat je niet alleen maar terug rijd als hij vlug is en vooruit als hij traag is maar juist blijft variëren. Ook een vlug paard nog eens meer naar voren durven rijden en ook bij een trage nog eens een overgang terug rijden. Dat voorkomt frustratie en houd je paard fris.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 14:51

Heerlijke tips 0000 ben gisteren wat bezig geweest met tempocontrol en dat hielp ook echt toch wel naar mijn gevoel.

Ik voel ook wel dat ze nog veel tegen mijn been aan hangt.

kashflow
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Op de 2de hoefslag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:09

Probeer de schouder onder controle te houden. Dit zal je helpen bij het recht richten van je paard.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Op de 2de hoefslag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:22

Met een jonge rijd ik vnl 2e hoefslag en eerder vierkanten dan voltes, dat laatste om controle over de schouder te houden.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Op de 2de hoefslag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:29