Ik heb een Fjord van 8jaar oud en ik rij er al 5 jaar op. Maar nog steeds lukt het me maar niet om zijn 'fouten' te corrigeren.
Probleem 1: Hij loopt heel vaak in paniek in de les achter de andere aan. Als ik dan een volte apart neem en van de groep weg draai dan begint hij te rennen. Hij trippelt in draf en kan nooit rustige ruime gangen uitvoeren. Ik werk hier al 5 jaar lang aan om hem rustig en ontspannen te laten rijden. Als ik dan alleen in de wei rij dan lukt het steeds beter om hem rustig en ontspannen te rijden. Probleem is dan niet dat hij niet snel gaat trippelen in draf maar juist heel verzameld draaft. Als ik hem dan wil verruimen denkt hij weer dat hij moet versnellen. Het is een beetje simpel uitgelegd maar ik krijg het na al die jaren maar niet juist. Er hebben andere ruiters op gezeten, andere lesgevers, andere rijstijlen, andere zadels.. Ik vind maar geen oplossing om hem ontspannen en ruim te laten draven.
Probleem 2: In de galop is hij dus ook altijd aan het stressen en snel aan het rennen. Hij heeft ook problemen met zijn stelling, vooral in de galop is dit merkbaar doordat hij helemaal plat als een motor door de bochten gaat. Hierdoor moet ik mijn gewicht te andere kant op gooien of we liggen alle twee op de grond. Ik doe alle oefeningen voor de stelling en flexibiliteit te verbeteren maar niks lijkt te helpen. Hij neemt ook zelden de juiste linkse galop aan. Ik heb hem nu een tijdje laten stilstaan en grondwerk gedaan in de plaats. (Daarom dat hij een beetje dik is zoals je wel kan zien op de foto, linkse paardje.) Nu ik terug begin te rijden met haar hebben we beide precies terug vertrouwen gekregen en lukt het al iets beter. Nu zou ik graag tips krijgen van jullie om niet terug op nul te komen.

Dankje!!