Tinker struikelt regelmatig in draf

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

orlando9

Tinker struikelt regelmatig in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 20:50

Ik heb mijn tinker van 8 jaar sinds begin juli dit jaar.
Ze is meer recreatief gereden en weinig dressuurmatig.

Ze heeft moeite met het tempo, vaak te hard in draf en ook nog niet veel balans.
Nu valt me op dat ze in draf zich nog wel eens verstapt. Ze is ook ronmelig met haar hoofd. Te diep vaak met de aanleuning. Echt nog zoekende.

Met longeren loopt ze wel zuiver zonder struikelen.

Ze is klinisch gekeurd.

Ik ben gelijk bang voor iets in haar benen. Of zou het ook met die aanleuning te maken hebben?

tamary

Re: Tinker struikelt regelmatig in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:10

En aan de longe met ruiter er op die niks doet?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:12

Hier ook één, maar dan een fjord van 18. Is al 3x gevallen met ruiter er op. Osteopaat bij gehad maar die kon niks vinden, ze soet het ook met longeren dus hij gooit het op haar bouw icm leeftijd. Jouw paard is nog jong natuurlijk. Ik lees even mee..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:14

Hoefkatrol??

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:14

Vaak komt dit door op de voorhand lopen. Koudbloeden zijn namelijk hier een ster in, voor hun is het moeilijker om te gaan zitten, vanwege vaak een zware uitvoeren van de voorhand en vaak te weinig achterhand. Dan tippen ze vanwijze spreke op hun koppie.

Probeer tijdens het rijden, veel overgangen te rijden en veel schakelen in de gangen, uiteraard eerst de knop voorwaarts (DIT BETEKEND NIET ONDER JE VANDAAN RENNEN, WAT ZE NU DOET)goed bevestigen voordat je neerwaarts wil vragen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:18

myk_en_shant schreef:
Vaak komt dit door op de voorhand lopen. Koudbloeden zijn namelijk hier een ster in, voor hun is het moeilijker om te gaan zitten, vanwege vaak een zware uitvoeren van de voorhand en vaak te weinig achterhand. Dan tippen ze vanwijze spreke op hun koppie.

Probeer tijdens het rijden, veel overgangen te rijden en veel schakelen in de gangen, uiteraard eerst de knop voorwaarts (DIT BETEKEND NIET ONDER JE VANDAAN RENNEN, WAT ZE NU DOET)goed bevestigen voordat je neerwaarts wil vragen.

Ja dit werd ons inderdaad ook aangeraden! Veel overgangen van stap naar draf. Paar passen stappen en weer draf. Veel buikspieren trainen. Werkt hier wel iets maar denk dat we haar nooit meer helemaal 100% krijgen. Dat is wel een goede oefening voor jullie :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:20

Te lange toon, ondergeschoven verzenen of juist heel stijl staan en dat soort hoef-zaken kunnen soms ook tot struikelen leiden.

Ik zou dus ook zeker bij de hoefsmid aangeven dat hij veel struikelt.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 21:24

De hoefsmid was er pas. Ze staat voor gewoon en achter wel erg stijl op de hoeven.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:35

Als ik struikelen lees, komt meteen ataxie bij me op. Maar wat Myk en Shant zegt klinkt ook heel logisch.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 29-08-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:35

Hoe zit je zelf op je tink, zit je mooi in balans en recht op. Ik vraag dit, omdat ze aan de lijn niet struikeld. Misschien zit je net iets te veel naar voren en komt daardoor te veel gewicht op de voorhand en gaat daardoor nog meer op de voorhand lopen.

Vaak is het hard gaan een soort van reddingsmiddel voor je paard, hiermee probeerd zij haar balans terug te vinden.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 21:37

Tis niet dat ze helemaal valt of iets hoor.Meer verstappen erg. Ik heb 1 keer per week les en dan is het vaak ook minder. Soms maar 1 keer tijdens de les van 45 min. Instructrice is het ook nog niet opgevallen.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 21:37

Ben zelf net weer begonnen met rijden. Dus misschien soms zelf ook slecht in balans.

Heb een boomloos barefoot zadel. Dacht ook nog zou het daar aan liggen

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:38

Niqui schreef:
Als ik struikelen lees, komt meteen ataxie bij me op.

Ataxie is een van de laatste dingen waar ik nu aan denk, wat ik voornamelijk uit ts haar verhaal haal is voornamelijk een balanskwestie en geen gebreken kwestie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:47

Volgens mij wilde jij ooit eens niet bij mijn paarden komen kijken omdat je op het filmpje dacht dat hij kreupel was. Jij was de enige die dat zag :+ . En toen zei je dat je bang was omdat alle dravers beenproblemen zouden hebben o.i.d. ?

Ik weet niet meer precies wat de strekking was maar het kwam er op neer dat ik je het advies gaf om het vertrouwen in paarden weer te hervinden. Als ik dit lees denk ik het weer eigenlijk :o

Ben jij niet gewoon zo bang dat je paard wat mankeerd dat je van alles ziet? Zien andere mensen het ook? Lijkt mij lastig zo nog plezier te hebben in je hobby :)

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 21:59

Ruitje klopt idd. Ja stalgenoot zag het ook hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:51

MerleSimone schreef:
Hier ook één, maar dan een fjord van 18. Is al 3x gevallen met ruiter er op. Osteopaat bij gehad maar die kon niks vinden, ze soet het ook met longeren dus hij gooit het op haar bouw icm leeftijd. Jouw paard is nog jong natuurlijk. Ik lees even mee..

Voorbenen even op de foto zetten, paarden met artrose hebben het ook vaak, vooral als ze vallen. Dat is echt niet goed.

Ts, misschien kun je eens een filmpje maken van het rijden? Wat zegt je instructeur?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:57

Als het struikelen vooraan is, niet aande longe (zonder bijzet oid) maar allen met ruiter wanneer ze met haet hoofd te laag/diep is, dan is dit in de eerste plaats een rijtechnisch probleem. Paar valt teveel op de voorhand waardoor het niet snel genoeg weg kan.
hoefstand bekijken en een mustang roll kunnen helpen voro een snellere afrolling van de hoef.

Ataxie zou ik ook niet aan denken tenzij het achteraan is, al zou daar voor mij eerder slappe kniebanden de meest voor de hand liggende reden zijn

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 13:21

Het is inderdaad alleen als ik erop zit. Denk dat ze misschien toch teveel in mij handen hangt misschien

evaxfanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:55

Als het inderdaad zo is dat ze te veel op de voorhand loopt en het niks medisch is is mijn tip om vooral veel overgangen en schijnovergangen te rijden zodra je voelt dat hij te veel hangt in je handen.