Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biggieboo
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-05-14

Re: Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 16:30

@Joolien: dat zo u heel best kunnen inderdaad. We hebben zijn tanden nu mooi voor elkaar met elke 6 maand veilen, Maar hij zou inderdaad nog bot- of zenuwschade kunnen hebben.

@Terpentijn: een jaw breaker is een gebogen stang die onder de kin van het paard gaat. De uiteinden gaan door de bitringen en daaraan komen dan de teugels. Zo krijg je een sterke inwerking op de onderkaak. Zie bijv deze link: http://www.thehorsebitshop.co.uk/product.php?xProd=1589

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:58

Goed om te lezen dat simpele dingen al gelijk resultaat hebben. Als dit je basis wordt om in mindere momenten op terug te vallen zul je verbaast zijn hoe snel het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:49

Biggieboo schreef:
Sinds een jaar heb ik een ex-renpaard. Hij had al enige tijd stil gestaan toen ik hem kocht dus ik ben vrij snel begonnen aan zijn omscholing. Longeren en grondwerk pakte hij goed op. Maar onder het zadel kwam ik eerst niet verder. Aanvankelijk wilde hij niet voorwaarts gaan, maar bleef "op de handrem" lopen. Ook reageerde hij nauwelijks op mijn been. Dat hebben we redelijk weten op te lossen door hem een poosje te trainen met ruiter erop en longeur ernaast, waarbij we steeds de stemhulp en beenhulp combineerden.
Toen een paar maanden alleen maar laag en lang gereden, zodat hij lekker over zijn rug ging lopen.
Volgende uitdaging was teugel aannemen en nageven; daar kwam ik niet goed doorheen dus heb ik hem enkele weken uitbesteed aan een professionele ruiter. Die heeft hem zeer stevig aangepakt, waardoor hij explodeerde en de ruiter eraf vloog. Sindsdien weigert hij elke beenhulp; hij wordt heel boos als je hem wilt aansporen en bijt zelfs naar je been. Toen ik hem terug kreeg wilde hij eerst helemaal "niets" meer, alleen maar boosheid. Nu pakt hij het grondwerk en longeren wel weer redelijk op. Maar als ik erop zit is er geen enkele communicatie mogelijk.
Ongetwijfeld heeft hij een paar trauma's overgehouden aan zijn renbaan-carriere. Zo wordt hij bijvoorbeeld heel onrustig van een bit. Ik rij dus vooralsnog bitloos, dat is een prima oplossing. Maar ik kan nog geen oplossing verzinnen voor zijn weerzin tegen beenhulpen. Heeft iemand suggesties of tips voor me?? Alvast bedankt!


wij zijn er 3/4 jaar mee bezig geweest om haar in haar denkwijzen om te zetten van draver naar rijpaard, galop was in haar draf-carrière fout en dat is haar heel lang bijgebleven, nu kan/doet ze zonder in paniek/angst te vervallen aandraven / wijken en alle andere figuren op een lichte been hulp
heel veel geduld en herhalen in alle rust, niet makkelijk maar het lukt door heel afwisselend haar te leren om oefeningen te doen, maar ook door haar even een keer heel hard te laten gaan aan de longerlijn - gaf haar heel veel rust terug. succes er mee, leuke uitdaging.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:37

dit topic is al wat ouder, zie ik. leuk dat je een ev hebt. Het zijn super paarden, maar je moet wel een klik met ze hebben. Ook de mijne heeft gekoerst, maar niets geen trauma's oid. Ik heb haar nu 6 jaar en ze reageert prima op been hulpen, maar geduld. Ik gebruik ook veel mijn stem en brein. als ik maar denk dat we een versnelling harder gaan, dan gaat ze al en versnelling terug gaat ook met brein of stemhulp ho. Verder laat ik haar vaak vrij aan de lange teugel, dan ontspant ze super.

Ik heb 2 maal gezien, dat ik er een ander op liet rijden, dat die in de problemen kwam. Vraag me niet waarom, maar ik noem het de klik niet hebben. zo liet ik een ander een spring les met haar doen. Na een half uur, wilde ze geen stap meer zetten?? weigerde nog over een cavalerie te gaan?? Blijf zelf ontspannen, dan zijn zij het ook, is mijn motto...

Ik hoop dat het al wat beter gaat...

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 04:35

Biggieboo schreef:
PS Nog even voor degenen die vielen over het "getraumatiseerd" zijn: misschien drukte ik me iets te simpel uit in mijn korte verhaaltje. Maar ik weet van de vorige eigenaar dat hij bijna niet te houden was op de baan. Ze konden hem nauwelijks terugnemen en een handgalopje ging alleen met een jaw breaker erin en het hoofd op de borst!

Dat is meer dan normaal voor een renpaard op de baan. Ze zitten vol energie en ze willen gaan, dat ze niet te houden zijn of kin op de borst is niks raars aan. :)
Ik heb zelf 2 ex renpaarden, 1 heb ik zelfs uit Hong Kong gehaald, daar ga ik binnenkort mee eventing rijden. De ander is een draak en wil alleen maar hard, als je hem tegenhoud gaat hij met zijn hoofd schudden en in het ergste geval gooit hij zich achterover. Nadat ik hem door de medische molen heb gehaald ben ik met hem aan de double lunge wezen werken en soms ook driven (dat is ons begin proces van zadelmak maken) hier heb ik alles stap voor stap gedaan, we gaan niet eerder draven voordat alles goed gaat in de stap, zelfde voor galop. Houd het kort en blijf niet eindeloos door gaan. Ik zelf ben heel erg zwart wit, ja is ja en nee is nee. Als hij braaf is gaan we hele leuke dingen doen, is hij niet braaf ben ik ook niet lief.

xkimmie

Berichten: 431
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 05:58

Hoe gaat het nu? Ik heb zelf ook een ex renpaard die niet te houden was op de baan, ik heb hem nu een paar maanden en het is een totaal ander paard (liever lui dan moe) volbloeden hebben inderdaad gewoon heel veel karakter en je hebt veel geduld nodig. Voor mij werkt het om iedere dag iets anders te doen om hem bezig te houden, als hij denkt dat hij 'weer hetzelfde' moet doen dan lijkt het wel of ik op een half bejaard paard zit..
Ze hebben karakter dus non stop been hulpen geven gaat niet werken, dan hebben ze er op een gegeven moment ook genoeg van en doen ze het zeker niet meer. Mijn paard reageert inderdaad ook erg goed op m'n stem.
Als ze in training zijn krijgen ze natuurlijk ook heel ander voer. Mijne werd volgepompt met haver en een high energy mix, nu staat ie op simpel basisbrok.
Verder kan ik alleen zeggen: geduld :') Ik word af en toe ook gek van mijn volbloed maar dat maakt hem dan ook wel weer leuk.