Verschillende methodes voor nageeflijkheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:25

Citaat:
Tuurlijk wel, het ene paard is nu eenmaal werkwilliger dan het andere paard. Als ruiter ben je geheel afhankelijk van de meewerkendheid van je paard. Wil je paard niets, dan bereik je he-le-maal niks

leg deze dan nog een keer uit?

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:30

Ik denk dat er toch ook een groot verschil in de "persoonlijkheden"van paarden zit.

Sam bijvoorbeeld, is heel gemoedelijk en rustig van aard. Een stalgenootje heeft een 4,5 jarige die gewoon veel sneller "aangebrand" is. Die schiet in de staak als het hem niet bevalt, slaat naar been ed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:32

Tuurijk zit er veel verschil in paarden.
Dat maakt paardrijden ook zo'n mooie sport.

Maar als ik Bonfire niet kan rijden, wil dat niet zeggen dat het een paard is wat niet wil, maar een paard wat boven mijn nivo is.
Zowel het wedstrijd nivo als misschien ook wel het karakter waar ik als ruiter niks mee kan.
Maar dat is dan toch mijn tekort koming?

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:33

Maar als het paard "helemaal niet meewerkwillend "is dan moet je toch als ("goed kunnend") ruiter je toch aanpassen aan het paard en een methode zoeken waar het paard wel op reageerd. Al is dat dan wel niet wat je bedoeld als je het goed is kom je dan toch nog in de buurt van wat je bedoelde.
Eerst zorgen dat de basis daar is en daar kan je ten alle tijde op terug vallen.
Het is toch GEVEN EN NEMEN van alle twee de kanten OK dan! *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:35

Hoezo uitleggen Kawa? Wat is daar niet duidelijk aan?

Als je paard iets niet wil, begin je als ruiter niets. Probeer je het op een andere manier en lukt het dan toch, dan is het nog altijd het paard wat besloten heeft dat ie het nu wel wil en niet de ruiter Lachen

Lukt het jou niet, maar is een andere ruiter waarbij het paard het wel wil, is het weer het paard dat besloten heeft nu wel mee te werken.

Menselijke arrogantie om te denken dat wij degene zijn die de touwtjes in handen hebben Lachen
Het is het paard wat meewerkt. Maar nogmaals (anders gaan de mensen weer verkeerde dingen denken): Het ligt bij de ruiter als het paard wel of niet mee wil werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:38

Klopt. dat noem ik dan altijd met een omweggetje je doel bereiken.
Kawa was er ook 1 die je niet altijd recht naar je doel kon rijden, dan deed hij niks meer als staan stuiteren op de plaats.

Klopt, hij wilde dan niet meer, maar waarom..
Omdat ik het duidelijk verkeerd deed, pas toen ik mijn rijden aanpaste aan Kawa ging het wel.

Ook zat er een stukje pijn bij.
oprekken van spieren in de travers bv, voor mij als ruiter omdat niet af te straffen, niet als verzet te zien, maar eeen pasje terug te doen.
Op een andere manier die spiergroepen soeplerer maken.

Ook dat heeft dus weer niet willen van het paard te maken, maar met ruiterkunde.
Zelf durven zien dat een paard iets niet doet, omdat het nog teveel gevraagd is, of omdat jij te recht op je doel af gaat bij een gehaaide knol.

Vandaar dat ik vaak een hekel heb aan bv een slof bij een paard wat verzet toont.
hij geeft iets aan, dat mag je niet weg stoppen.
Dat is voor het paard zijn enigste manier van zeggen dat er wat loos is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:39

het ligt niet buiten de ruiter
zou jij meewerken met bv een bektrekker?
Ik niet, natuurlijk verrek je het dan.
logisch gevolg van ruiter die nog veel moet leren.

Citaat:
Ik vind het idd arrogant om te denken dat een ruiter de touwtjes in handen heeft,
maar ook arrogant om te denken dat je alles wel kunt.
als je inziet dat je nog helemaal niet alles kunt, kom je pas verder en krijg je ineens dat paard wel aan het lopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-04 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:41

runningkawa schreef:
het ligt niet buiten de ruiter
zou jij meewerken met bv een bektrekker?
Ik niet, natuurlijk verrek je het dan.
logisch gevolg van ruiter die nog veel moet leren.


Ja, maar het dan toch het paard wat besluit niet mee te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:42

maar niet omdat hij niet werk willig is, maar omdat er een kl00thommel op zijn rug zit

nogmaals ik word geen olimpisch kamioen op bonfire, toch is het paard erg meewerkend, maar ik niet goed genoeg.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:45

Romkabouter schreef:
Als je paard iets niet wil, begin je als ruiter niets. Probeer je het op een andere manier en lukt het dan toch, dan is het nog altijd het paard wat besloten heeft dat ie het nu wel wil en niet de ruiter Lachen

Lukt het jou niet, maar is een andere ruiter waarbij het paard het wel wil, is het weer het paard dat besloten heeft nu wel mee te werken.



Als het een andere ruiter wel lukt, is dat juist het bewijs dat ruiter 1 het verkeerd of onduidelijk heeft gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:46

juist, dat bedoel ik

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:46

Ja, dat klopt Kawa. Maar waar heb ik gezegd van niet dan Verward

Je tweede zin: Als Bonfire wel alles doet en je wordt nog geen kampioen, dan is het net dat laatste stuke chemie wat bij jullie combinatie ontbreekt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:47

horselover23 schreef:
Als het een andere ruiter wel lukt, is dat juist het bewijs dat ruiter 1 het verkeerd of onduidelijk heeft gevraagd.

Ja, helemaal waar. Dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:47

dus mijn schuld, niet omdat het paard het karakter heeft van niet mee willen werken, maar omdat ik onduidelijk ben voor hem.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:49

runningkawa schreef:
dus mijn schuld, niet omdat het paard het karakter heeft van niet mee willen werken, maar omdat ik onduidelijk ben voor hem.


inderdaad

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:52

Ja, dat klopt,
En ik heb het niet over het karakter van het paard
Ik heb het over de wil tot medewerking en die ontbreekt dan (of er is miscommuncatie, of allebei). Omdat JIJ het niet goed doet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:52

Maar voor nu ga ik deze "discussie" weer bij me neer leggen Lachen
misschien vanavond of morgen weer Tong uitsteken

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:53

Wel leuk om te concluderen misschien dat we het er over eens zijn dat het aan de mens ligt Lachen

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:59

Romkabouter schreef:
Ja, dat klopt,
En ik heb het niet over het karakter van het paard
Ik heb het over de wil tot medewerking en die ontbreekt dan (of er is miscommuncatie, of allebei). Omdat JIJ het niet goed doet Lachen


Bij dit voorbeeld ontbreekt de wil tot medewerking niet, maar het dier weet niet wat van hem gevraagd wordt. Wat moet zo'n paard dan doen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:14

horselover23 schreef:
ontbreekt de wil tot medewerking niet, maar het dier weet niet wat van hem gevraagd wordt.

Dat kan horselover23, zie situatie 1 Lachen

Voor de volligheid weer: Dat je paard het niet begrijpt ligt aan de ruiter.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:17

Zijn we het er over eens dat het ene paard met minder ruitergevoel (kunde, kennis, om het beestje maar een naam te geven) zich goed laat rijden, terwijl een paard (met een gecompliceerder karakter?) meer van een ruiter vraagt. Om tot hetzelfde resultaat te komen.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:19

Romkabouter"]
[quote="horselover23 schreef:
ontbreekt de wil tot medewerking niet, maar het dier weet niet wat van hem gevraagd wordt.

Dat kan horselover23, zie situatie 1 Lachen

Voor de volligheid weer: Dat je paard het niet begrijpt ligt aan de ruiter.
[/quote]

Ik vind dit voorbeeld ook onder situatie 1 vallen, aangezien ik vind dat bij dit voorbeeld er geen onwil tot medewerking is.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:22

Samsam"]
Zijn we het er over eens dat het ene paard met minder ruitergevoel (kunde, kennis, om het beestje maar een naam te geven) zich goed laat rijden, terwijl een paard (met een gecompliceerder karakter?) meer van een ruiter vraagt. Om tot hetzelfde resultaat te komen.
[/quote]
Ja Lachen

[quote="horselover23 schreef:
Ik vind dit voorbeeld ook onder situatie 1 vallen, aangezien ik vind dat bij dit voorbeeld er geen onwil tot medewerking is.

Dan zijn we het eens Lachen

Het gaat goed Haha!

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:34

Romkabouter"]

[quote="horselover23 schreef:
Ik vind dit voorbeeld ook onder situatie 1 vallen, aangezien ik vind dat bij dit voorbeeld er geen onwil tot medewerking is.

Dan zijn we het eens Lachen

Het gaat goed Haha!
[/quote]

Ik dacht dat jij dit een voorbeeld van situatie 3 vond.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:04

Romkabouter schreef:
Als je paard iets niet wil, begin je als ruiter niets. Probeer je het op een andere manier en lukt het dan toch, dan is het nog altijd het paard wat besloten heeft dat ie het nu wel wil en niet de ruiter Lachen

Lukt het jou niet, maar is een andere ruiter waarbij het paard het wel wil, is het weer het paard dat besloten heeft nu wel mee te werken.

Menselijke arrogantie om te denken dat wij degene zijn die de touwtjes in handen hebben Lachen
Het is het paard wat meewerkt. Maar nogmaals (anders gaan de mensen weer verkeerde dingen denken): Het ligt bij de ruiter als het paard wel of niet mee wil werken.


Kijk en hier duid je dus het verschil aan tussen de ideën van jou en die van Pipo, anderen en van mij.
We hebben een verschillend uitgangspunt. Jij gaat er namelijk van uit dat een paard negatief tegenover de mens kan staan. Dat denken wij dus niet, wij denken dat een paard zijn welwillendheid tegenover de mens kan verliezen wanneer een ruiter verkeerd met hem omgaat. Die welwillendheid kan echter direct terugkomen wanneer een andere ruiter met dit paard aan de gang gaat, die wel het dier op de juiste manier benaderd. Maar de welwillendheid blijft dus aanwezig, ook al ligt het als het ware verzonken en dat kan heel diep zijn wanneer er echt slecht met het dier wordt omgegaan. Een goede ruiter kan de welwillendheid echter weer boven water halen.

Verder dicht je een paard menselijke eigenschappen toe wanneer je beweert dat een paard besluit of ie wel of niet mee wil werken...... dat besluit ie niet, het paard wordt niet onwelwillend omdat ie dan eens denkt: "ah, laat ik vandaag eens Aimee pesten en helemaal niet meewerken." Wanneer het paard niet meewerkt is er gewoon is andes aan de hand. Dat kan de slechte rijstijl zijn, maar het kan ook dat een paard dat meestal heel rittig is z'n dag niet heeft, niet lekker in z'n vel zit, net een beetje spierpijn enz. enz. Dan wordt het paard meteen 'onwelwillendheid' toegedicht, wat natuurlijk volslagen onzin is.

Helemaal geen menselijke arrogantie dus, eerder neerbuigendheid ten opzichte van het paard. Het paard bepaald namelijk hoe hij gereden en verzorgd wordt.
Wij hebben als mens ons ertoe verplicht het paard goed te verzorgen en te behandelen, toen we het paard domesticeerden.