Achterwaarts

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lagoldy

Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 14:45

Hoi

ik ben nu een tijdje bezig met achterwaards maar ik loop een beetje vast

wanneer ik de hulpen geef gaat het misschien 1/2 pasjes goed daarna gaat ze hartstikke scheef en draait ze zowat rondjes ipv recht achteruit ik weet nooit wat ik dan moet doen.

je kunt nu zeggen neem een instructrice maar dat doe ik niet want het is niet mijn eigen paard en ik rijd meer voor de leuk dus als het niet lukt is dat echt geen probleem

Texas02

Re: Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 01:17

Heb je het al geprobeerd met tussen 2 balkjes achterwaarts, of naast een muur / direct naast de bakrand?

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 05:54

Probeer niet te veel in één keer te willen, maar bouw het rustig aan op. Gaan 2 stappen goed, oké, een volgende keer probeer je er eens 3. Lukt dat goed, goed belonen. Zo telkens een stapje meer.
Verder, begrenzen met je teugels en vooral je benen. Eventueel wat extra druk geven met het been aan de kant waar ze naartoe draait.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:04

Idd, blij zijn met wat ze wel goed doet. Als dat voor nu 2 stappen is, dat voorlopig even allen doen. Laat haar het niet fout doen en beloon haar voor de stappen die ze wel goed doet.
Langs de bakrand oefenen zodat ze maar een kant begrenst niet worden door jou of tussen balkjes kan ook. En ook aan de hand kan je dit oefenen, dan zie je ook op welk moment je paard in de problemen raakt.

Als er een blokkade zit in haar achterhand zal ze ook niet graag recht uit willen gaan, dus dat is ook iets in rekening mee te houden als ze het blijft doen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:08

Als de achterbenen naar links uitwijken, dan volgende keer meer (lichte) stelling links vragen. Net andersom als ze rechts uitwijken. Dit werkt beter dan de begrenzingen naar mijn ervaring

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:44

Bij mijn 20 - jarige (die ik 5 maanden terug voor het eerst leerde kennen) was het eerst op de grond met touwhalster, dan op de grond met bit, dan op de grond en naast de paardenrug staan en dezelfde hulpen geven als wanneer je d'r op zit (zover dit gaat!) en daarna d'r echt op.

Nu kan hij zo naar achteren lopen; zelfs in tunnels en tussen bomen en stokken.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:27

Idd eerst dmv grondwerk: met behulp van een neckrope... Of halstertouw om de hals. Als je het paard achterwaarts wil laten gaan trek je de neckrope naar achteren... Richting de staart... Als dat goed gaat hoef je alleen maar aan de neckrope, of halsetertouw te trekken/ lees druk uitoefenen( als je erop zit)

Soms werkt ook om zelf iets in de verlichte zit te gaan zitten.

washushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:50

Of eerst in de bak er naast staan en dan aan de hand naast de wand /muur/hek oefenen zodat ze leert recht achter uit lopen. Daarna er op? Wellicht een optie

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:04

les nemen is de enige manier om iets goed te leren, zo maar wat zelf aanlummelen en wat tips gaan uitproberen die je enkel via tekst te lezen krijgt is vragen om nog meer problemen.
je bent nu als het ware het paard verkeerde dingen aan het aanleren, doe dit niet zo verder.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:16

Wat bij mij goed helpt: zelf recht vooruit blijven kijken ;) En inderdaad, blij zijn met elke stap!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:44

aeolusnr1 schreef:
les nemen is de enige manier om iets goed te leren, zo maar wat zelf aanlummelen en wat tips gaan uitproberen die je enkel via tekst te lezen krijgt is vragen om nog meer problemen.
je bent nu als het ware het paard verkeerde dingen aan het aanleren, doe dit niet zo verder.

Mee eens, in het geval je natuurlijk een goede lesgever hebt. Het zou niet de eerste zijn die jou en je paard verkeerde dingen leert / laat doen....