hysterisch paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:54

Weetje Ponyzotje..

Ik denk dat je moet proberen het paard of zelf te kopen, of de eigenaar te overtuigend dat het verkocht moet worden. Heeft ze geen redelijke papieren zodat ze onder het motto 'fokmerrie' verkocht kan worden?

Dat is haar enige uitweg. Het opbouwen van vertrouwen terwijl het doordeweeks weer afgebroken wordt is vernietigend voor haar..

Alle genoemde factoren : verleden, zadel, gebit, rug, vertrouwen e.d. spelen een rol.. en dat kan je alleen rigoreus aanpakken. Anders zet het geen zoden aan de dijk en maak je haar waarschijnlijk alleen maar kwetsbaarder dan dat ze nu al is. Nu leeft ze in haar eigen wereldje en is mentaal afgeschermt voor de ellende die ze meemaakt. Ga je langzaam dat muurtje afbreken.. dan wordt ze kwetsbaar, voor jou maar ook voor anderen. Snap je ?

An_J

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 12:51

(overigens bedankt voor de laatste reactie op vorige pag., heb gepb't Lachen )

ik snap het. ze heeft zich hard gemaakt bedoel je... haar zelf kopen kan ik onmogelijk. als er enigzins een mogelijkheid bestond dat ik een paard kocht, gebeurde dat zo snel mogelijk (wel overdacht natuurlijk Lachen ).
de eigenaar... help... ik zou er niet moeten over beginnen, ik zou niet weten hoe. hij vindt die ruiters volgens mij maar een stel vervelende muggen, oh nee, echt, ik kan daar niet over beginnen. hij haalt zijn inkomsten ergens anders, zijn manegepaarden kent hij amper.

overigens ben ik vanmorgen een kwartier eerder gegaan, en heb ik aan de lesgever (niet de mijne, maar die tegelijk met mijn veel slechtere lesgeeft) gevraagd of rex wat mocht rennen. ik had nl deze week echt liggen huilen bij de gedachte dat dit paard zou kunnen rennen, rennen, rennen. ik vond het zo'n beklemmende gedachte dat ze daar constant in die box stond...

nu, het mocht, en er gebeurde wat ik verwacht had. ze spurte niet weg (wil ze in de les ook niet), maar ging steeds harder, en liep liep liep. en mooi strekken enzo. ze genoot enorm. toen heb ik haar terug op stal gezet. en met een andere pony gereden. ik was blij dat ze had kunnen lopen.
je hebt gelijk. ik moet niet proberen van haar lief of beter te maken, dan kan ze nog dieper verpest worden, alsof ik een wonde openmaak. je hebt volkomen gelijk.
ga nu overigens je pb lezen, waarvoor dank en ook voor dit antwoord Lachen

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:28

Super dat je d'r lekker hebt kunnen losgooien! Echt geweldig dat je je op die manier inzet voor het paardje. Ik begrijp dat je niet veel meer voor d'r kan doen, maar deze kleine beetjes helpen om er voor te zorgen dat het paardje het nog zo goed mogelijk krijgt.
Ik ben het inderdaad met An_J eens en op deze manier - (laten) losgooien - doe je toch je uiterste best om het paardje het zo goed mogelijk te maken, ik hoop dat je zo doorgaat en ik vind het echt super dat je zo met het paardje te doen hebt!!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:04

oke,het is niet jouw paard dus checken op medischer achtergronden/oorzaken lukt niet en toch wil je het paard helpen.

koop voor jezelf en dat paard een ander passend zadel met een bont eronder,neem een wat dikker bit.

geef het paard veel aandacht tijdens poetsen,raak haar overal aan en geef af en toe eens een snoepje, en wandel met haar aan de hand,vraag of je haar even mag longeren van te voren of losgooien.

stap daarna op en vraag niet aan haar mond,probeer haar continu te laten ontspannen door te praten,belonen en aaien.
goed zitten is erg belangrijk!! werk daaraan en leer haar op jouw stem met weinig andere hulpen het paarde te draven en te stappen.

als je dit iedere week echt doet zal je langszaam verbetering zien...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 14:05

dankje Lachen ik moet zeggen het was een magnifiek zicht. helaas gaat de flits van mijn camera maar twee meter ver (ik had em wel mee, maar nee Haha! )
met haar wandelen ging vandaag niet (strontweer, hele tijd regen, maar anders neem ik haar ergens mee om te grazen. ze vond het zelf ook heel leuk! (was wel een beetje moe van al dat rennen Haha! )

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:19

heb je er nog niet aan gedacht met een hackamore te rijden. mss dat dat het probleem al verminderd met haar hoofd. idd haar lekker laten buitenlopen enzo, blijkbaar vind ze het superfijn. ze moet je gewoon vertrouwen en ik denk dat dat nu eenmaal op de eerste plaats komt en niet het rijden. jij rijd in de gaverbeek zeker, toch maar een rare eigenaar hoor zoals ik hier lees. naja een manege is nu eenmaal een bedrijf en ze moeten ergens hun geld van daan halen he. maar ik vind het echt prachtig wat je voor dit paardje doet. zo zouden er mee moeten zijn, jammer dat de meeste manegeklanten gewoon komen om hun uurtje paard te zitten en dan onmiddelijk weer vertrekken, paard kot uit en na een uur er terug in. ik vind dat echt wel zielig soms. bij ons komen ze gelukkig allemaal een keer daags in de piste om te lopen (niet voor de les maar gewoon om zich eens uit te leven) en in de zomer staan ze de hele dag buiten. het paardje waar ik mee rijd is wel een beetje ermee te vergelijken. ze word enorm depri van binnen staan gevolg met rijden sloom, reageert niet goed op hulpen terwijl wanneer ze buiten kan staan ze een heel ander paard is. veel levendiger. gewoon doorgaan en dat paardje af en toe eens een groot plezier doen, sommige genieten echt van een beetje aandacht.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 13:08

jee, casanova, ik had dat bericht van je nooit gezien, omdat ik ong gelijk postte, sorry.
goed idee! een van de paarden op manege heeft een bontje onder het zadel, ik denk dat ik dat wel zou kunnen nemen als er niet met haar gereden wordt.
ik zal proberen die manier van rijden ook over te nemen. heel ontspannen, niet teveel vragen. maar ze wil wel werken, eigenlijk, ik heb ze vroeger veel beter zien lopen.

zitake, de manege-eigenaar is niet bepaald een voorbeeld, gelukkig is zijn vrouw (denk ik, dat weet ik eigenlijk niet Verward ) dat wel.
ik ga de zaterdagmorgen rijden van 8u-10u, waaronder een halfuur poetsen, en dan blijf ik daar nog een paar uur. als mijn paardje daarna niet meer moet rijden, verzorg ik haar na, anders haal ik een ander uit stal. ik vind dat dat het minste is wat je terug kan doen.

zoals jij zegt, ik zie ook verschillende paarden wegkwijnen. een paar maand terug kwam hier een spaans paard op stal, wrs een cruzado, maar wel een heel mooi paard. het is al bijna verkocht geweest, en toen was ik erbij en moest hij opgesteld staan. prachtig zicht! het was net een echte spanjaard, en echt heel mooi gebouwd, en hij kan prachtig lopen. waar ze'm vandaan haalden weet ik niet.
maargoed, dat paard, na een paar weken, was bijna niet meer om aan te zien. hij werd slomer, zieliger. telkens er een paard voorbij zijn stal kwam begon hij echt te hinniken, janken bijna om eruit.
nu is hij het al gewoon. een jongen uit mijn groep rijdt er heel goed mee, en je ziet dat paard echt genieten van goed te lopen.
maar het is zoals je zegt. sommige kunnen het heel moeilijk aan.

ik denk dat ik dat elke week ga doen, vragen of er een paar paarden eens los mogen lopen.
nuja, er worden meestal 5-6 lessen per dag gegeven, schat ik, in de week wat minder, dus veel paarden komen veel buiten (mss zelfs iets teveel). maar als er dan een paard staat waar niemand mee wil rijden, ja dan komt die gewoon niet buiten. enkele uitersten dus.

het is eigenlijk wel een zeer goede manege hoor. maarja die kunnen niet altijd de beste paarden kopen. maar het is er groot (drie grote pistes, crosspistes, renbaan, waterbakken, en we mogen er allemaal gebruik van maken), en de stallen zijn heel proper, de pony's verzorgd. je kan niet alles hebben Lachen

ik ga zeker voort met rex op deze weg. lekker laten lopen en als ik rijd heel voorzichtig zijn, zeker in haar mond. ik kan niet met een hackamore rijden hoor, dat doet meer kwaad dan goed in handen die er niet mee omkunnen... maar we zien wel!
bedankt allemaal

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:58

ponyzotje schreef:
gisterenmorgen heb ik een bruine merrie gereden, zo'n 1.70, een oudere merrie (12 jaar? iig geen jong paard dus).
er was al een hele tijd praktisch niets meer gedaan met dat paard, omdat ze steigerde vanaf je aan de teugels kwam. levensgevaarlijk paard. dat is er nu uit, hoe weet ik niet (en ik denk dat ik het niet wil weten). maar ze wordt nog altijd niet vaak bereden.
nu, gistermorgen stap ik er dus op. ze stapt wat overhaast, maar dat acht ik normaal. bij de teugels opnemen gaat haar hals flink omhoog. het is onmogelijk dit paard nageeflijk te rijden. bij de minste druk van de benen wil ze in galop wegschieten, en op de teugels reageert ze wel heel slecht. gewoon haar hals verder en verder omhoog en ervandoor proberen te gaan.
mijn instructrice zei dat ik meer mijn benen eraan moest houden, maar van het minste dat ik die naar achter leg (ik heb nl een stoelzit, welke ik constant moet leren corrigeren), wil ze weer wegschieten. ik hou ze daar nadat ik haar rustig heb, natuurlijk, maar het lijkt weinig uit te halen. waar mijn benen ook liggen, de minste druk doet haar half exploderen.
het ging de hele les van kwaad naar erger. de galop was een geheide ramp, ze smeet haar hals in de lucht en wou ervandoor gaan. ze is daar niet in geslaagd, waarom weet ik niet. want ze stond te springen op haar plaats.
daarna kwam echter het ergste. bij het draven stond haar hals LOODRECHT op haar lichaam, en ze heeft zo'n lange nek, haar oren konden mijn gezicht raken. en zo draafde ze verder. hoe ik ook zat, hoe niet-storend, hoe stil, hoe beweeglijk (bv om wat te spelen, proberen iets te doen met dat hoofd, benen helpen natuurlijk niet)... het was een ramp, mijn instructrice gaf voortdurend antwoorden als 'leg je benen eraan' en meer van dat, terwijl ze zag dat ze meer zou moeten zeggen dan dat. met die benen kom ik er niet. ik heb gedurende de les verschillende dingen geprobeerd, die ik had van andere lastige of loperige paarden, maar niks hielp....

nu moet ik zeggen, ik rijd niet super, maar er is zo ongeveer niemand die dit paard wil rijden, dus het moet ook wel een beetje aan het paard liggen. die steigerhistorie heb ik vaak gezien, het was echt beangstigend hoe loodrecht dat paard kwam.
het paard liep tot voor kort nog redelijk onder beginners die niks van haar vroegen.
lichamelijk is het paard niet zo leuk gebouwd, maar er is niets mis met haar.
ik hoop dat iemand hetzelfde heeft meegemaakt en een magische tip kan geven, want volgens mij is dat paard gewoon gek...



Ponyzotje, is het een heel donkerbruine merrie (bijna zwart als ze winterhaar hebben) met een grote witte druipkol, 2 witte sokken aan de achterbenen?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 14:04

secondje... zoekt de foto van zaterdag waar haar koppie nog enigzins op te zien is!
pft niks te zien. ze heeft iig een witte achtervoet, staat op een van de foto's, en ze lijkt een kolletje te hebben. ze is niet heel erg donkerbruin, maar is door de jaren wel verlicht lijkt het. ik ga overmorgen goed kijken. waarom??? ken je haar?
ik ben een foto aan het verlichten. hij is niet mooi, maar misschien kun je dan al het paard uitsluiten dat jij bedoelt, of net niet.
ik pb je

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:18

Het zou kunnen zijn dat het gaat om een oude merrie van mij. Normaal had ik haar verkocht voor de slacht omdat ik geen kopers kon vinden die met haar overweg konden. En ipv naar handelaar naar handelaar te verkassen verkocht ik haar nog liever voor de slacht. Maar ondertussen zou ze nu in 2004 wel 19 worden. Heb niet echt een goede duidelijke foto van haar bij mij op het ogenblik maar ik zal eventjes een foto van haar plaatsen die ik hier op mijn bureau heb staan.

Afbeelding

Het gaat dus om de bruine merrie.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:32

Ze wordt dus niet dagelijks gereden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dan is het niet gek dat als jij 1x per week 1 uurtje met haar wil rijden er geen land met haar te bezeilen is.

Misschien is het een optie om aan de managehouder te vragen of je haar dagelijks mag verzorgen en beweging geven om zo te kijken of ze weer normaal bereden kan worden. Op het moment dat ze dan normaal bereden kan worden kan ze of weer in de les lopen of verkocht worden.

Een paard dat 1 x per week gereden wordt en er verder niet veel uit haar box komt heeft energie te over, vertrouwt mensen niet omdat ze daar weinig contact mee heeft en het paardje denkt alleen maar aan de spierpijn die zij de volgende dag heeft.. Want als je bijna nooit loopt en je moet ineens netjes onder het zadel lopen krijg je erg veel spierpijn. Zeker als je de volgende dag je box niet uitkomt wordt je stijf.

Als je haar mag verzorgen en beweging geven kun je beginnen met wandelen, daarna rustig longeren, longeren met een zadel erop. En haar daarna door iemand laten longeren en er zelf op gaan zitten aan de longe en haar de hulpen opnieuw aanleren. (opnieuw inrijden) beloon haar waar ze het goed doet, tijdens het wandelen en tijdens het longeren. En spreek haar bestraffend toe op het moment dat ze niet doet wat je wil. Als ze na dit hele proces van maanden nog niet normaal te berijden is zal het waarschijnlijk niets worden..

Succes

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 14:33

nope, dat is ze niet, gelukkig voor jou.
maar hoe heb jij haar kunnen rijden? "omdat ik geen kopers kon vinden die met haar overweg konden" had ze ong hetzelfde probleem?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 14:35

BenI, mooi hoor, dat zou ik wel willen. ik zei het al, dat ik er helaas niet elke dag naar toe kan. ik woon er 30km vanaf, en moet op mijn ouders rekenen. longeren mag niet, en er is ook geen tijd, de ene les volgt op de andere. het was een mooi idee en als ze van mij was zou ik het ook zo aanpakken, maar hier kan het helaas niet.

en ik weet dat het niet gek is als ze maar een keer per week uit haar box komt. ze loopt ook nog heel af en toe mee met beginnelingen. ik heb al gezegd aan de paardenruiters (normaal moet ik pony's rijden Haha! ) dat ze best rex kunnen nemen. sommige doen het ook, en hopelijk steeds meer. maar dat lijkt er niet naar . ik ga dus verder proberen vertrouwen op te bouwen en haar los te gooien voor ik ga rijden bv.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:48

ponyzotje schreef:
nope, dat is ze niet, gelukkig voor jou.
maar hoe heb jij haar kunnen rijden? "omdat ik geen kopers kon vinden die met haar overweg konden" had ze ong hetzelfde probleem?

doreth het maar 1 keer met op de rug toen ik haar pas had. In de wei deed ze het wel vaak (zonder mij op de rug wel te verstaan) en stond dan vaak echt loodrecht op de achterbenen en ging dan nog vaak gaan wandelen op de achterbenen erbij. Ik heb veel bloed, zweet en tranen gelaten maar uiteindelijk kon ik haar wel rijden. Heb haar 9 jaar gehad. In de eerste jaren longeerde ik haar veel met bijzetteugels, gaf haar maisvlokken om wel dikker te worden maar niet vuriger. (haver was uit den boze bij dit paard). Het feit was dat je dit paard niet op je handen mocht laten leunen maar op de achterhand moest zetten. Heb met goede instructie dit paard uiteindelijk kunnen rijden. Later reden de ervaren goede ruiters (de keren dat dit gebeurde) er graag mee maar niet al te goede ruiters die paarden vooral de hand reden ipv met zit en benen konden met dit paard dus niet overweg. Ze daagde graag haar ruiter uit.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 15:09

nee, het is ze niet.
dit paard is wel ontzettend op haar voorhand. ik moet haar ook meer op de achterhand zetten. anders glijden mijn benen nog meer naar voor. maar dat is ontzettend lastig als je bijna met geen enkele hulp kan inwerken. ze leunt ook helemaal niet op je handen, ze is er heel bang van, ook al doe je niks. ik ben bang dat het een lange weg wordt, maar dat heb ik nog gedaan met een paardje, en nu loopt ze in de drie gangen heel goed. alleen lijkt rex ietsje moeilijker Haha!

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:19

Ik ken een tuigpaard (ook 12 jr) dat altijd heel hard in zijn mond is gepakt en daardoor (en door zijn bouw) heel erg de neiging heeft zijn hoofd in de lucht te gooien. Hij luistert vrijwel niet naar het bit, je moet helemaal op zit en benen rijden, zodra je aan de teugels komt wordt hij dwars of gek en loopt bijvoorbeeld zo achteruit de sloot met je in.
Mensen zijn soms zulke stommelingen om een paard zo te verpesten.
Dat paard is nu ruim een jaar bij zijn huidige eigenaresse en het gaat langzaamaan steeds beter. Van zijn mond moet je nog steeds afblijven en hij blijkt ook een heel gevoelige rug te hebben.
Ik weet niet hoeveel tijd en zin je hebt, maar je zou om dit paard vertrouwen te geven vooral leuke dingen met haar moeten doen: lekker mee naar buiten om te grazen, binnen leidoefeningen en spelletjes met of zonder bal. Als ze naar je gaat uitkijken, ben je op de goede weg. Veel afwisseling en veel aandacht.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:20

Kan je haar niet longeren met een kaptoom zonder bit in. Aan een kaptoom kan je haar wel bijzetten en hoef je niet perse met een bit in te werken. En zoals anderen al zeggen. Het paard zoveel mogelijk uit haar box halen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 15:21

dat is het een beetje, waar bij komt dat het paard ook heel hysterisch is op de benen. ik ga idd proberen vertrouwen op te bouwen.
het is echt alsof je een tijdbom onder je hebt... Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 15:23

petraaken schreef:
Kan je haar niet longeren met een kaptoom zonder bit in. Aan een kaptoom kan je haar wel bijzetten en hoef je niet perse met een bit in te werken. En zoals anderen al zeggen. Het paard zoveel mogelijk uit haar box halen.


velen hebben dit voorgesteld, maar er staat op de binnenbak in grote letters VERBODEN TE LONGEREN . als ik een longeertouw vind, kan ik proberen haar in de paddock aan het halster te longeren, met mijn instructeur. ik denk dat ik dat echt moet gaan proberen, iedereen geeft het aan. zal het dan toch maar stiekum doen Haha!

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:25

Waar rij je ? Ik heb nog nooit gehoord dat er ergens op manege niet mag gelongeerd worden.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:32

Je kan altijd vragen of je in één van buitenbakken of in de paddock mag longeren. Bij het longeren in een rijbak kun je het beste steeds de cirkel iets verplaatsen zodat je geen ronde hoefslag in de bak maakt. Je mag wel vaker niet in een binnenbak longeren. Bij mij op de pensionstal mag dat alleen bij hoge uitzondering maar is eigenlijk verboden...

Veel succes

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 15:36

het mag er niet, en er is ook geen tijd tussen de lessen, lessen zijn er van 's morgens tot 's avonds. ik rijd gelukkig de eerste les dus kan ik haar ev. nog voor 8u even longeren.
zoals BenI zegt, is het dus blijkbaar niet zo uitzonderlijk. waarom weet ik ook niet.
de paddock is bij ons gewoon de overdekte buitenbak, het is geen longeercirkel ofzo, ik weet het, gekke benaming Haha!
ja, ik ga wel degelijk proberen haar dus in de paddock te longeren. waarop moet ik zoal letten? (ontspannen ruggebruik enzo, dat weet ik, maar specefiek in de bewegingen ofzo?)
hoe moet ik haar longeren? hoelang moet ze bv losstappen, hoeveel tijd heb ik nodig om haar even aan het werk te zetten?
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 30-01-04 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:36

Ik denk dat het best mogelijk moet zijn andere ruiters over te halen haar ook te rijden... (Ik vind het sowieso een kwalijke zaak dat je zomaar elk paard van stal mag rukken dat je tegenkomt). En er moet iemand op die reusachtige manege zijn, die doorheeft dat dat paard zo wegkwijnt. Is er niet iemand die er een privepaard heeft staan, en die dus elke dag komt? Die zou haar elke dag even los kunnen gooien, dan heeft jou rijden een keer in de week al wat meer nut, en zullen andere ruiters ook sneller op haar rug gaan zitten.

Dat het een hele grote manege is, wil niet zeggen dat het een goede manege is. Ik heb leren rijden op een manege met lekkende daken, heel klein, en midden in de bebouwde kom. Die paarden konden dus geen kant uit, alleen maar een mini binnenbak, en een iets grotere buitenbak...
En dat was een hele goede manege. Puur omdat het welzijn van de paarden belangrijker was dan winst. Elk paard werd goed verzorgd, daar werd op toegezien.
Dat de stallen op jou manege prachtig zijn, neemt niet weg dat dit paard gewoon verwaarloosd wordt. En een manege is nog wel een voorbeeld voor elke ruiter die er leert rijden!!

Hoe zou de wereld eruit gaan zien, als iedereen het maar normaal vond dat een paard gewoon week in week uit aan zijn lot wordt overgelaten, omdat niemand de moeite neemt ernaar om te kijken?

Mooi dat ik niet in die wereld zou willen leven... Ik zou het niet aan kunnen zien!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 15:47

privedeel en manegedeel zijn gescheiden, contact met de eigenaars , en alsof zij dat zouden willen Rolleyes er zijn er zo'n 40-50-tal, misschien meer, eigenaars. maar die komen dus enkel in het manegegedeelte om van de pistes gebruik te maken.
nee, ik bedoel , als het een grote en erkende manege is wordt het ook in de gaten gehouden. het is er erg goed! de paarden hebben het fijn, echt niks op aan te merken! maar helaas worden sommige paarden helemaal niet vaak gereden.

ze hanteren nu een nieuw systeem waarbij de lesgevers moeten aankruisen welke paarden er gereden zijn en welke nog moeten. maar dat werkt niet altijd helemaal.
in ieder geval, als ik erop rijdt, zijn er door de week al meteen meer die ermee rijden. ze is al buiten geweest, staat niet zo wild, etc.
in die week wordt het paard dus wrs wel een paar keer gereden, nuja even stappen bij beginnelingen gok ik. verder niets, daarom ook wil ik haar proberen te rijden he.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:04

Zou je misschien toch eens niet bij de eigenaars proberen? Misschien zie je wel af en toe dat een deel meisjes die heel de dag eigenlijk(bij het privédeel) rondhangt. Misschien willen zij dat wel doen...