Tinker heeft moeite met galop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel123

Tinker heeft moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 23:02

Hallo,

Mijn tinker heeft veel moeite met galop, het aanspringen gaat nu wel redelijk goed.
Maar het is erg moeilijk om haar op een rustig tempo te houden en ze valt er ook snel weer uit.

Ze is nu ongeveer een jaar onder het zadel en bij de vorige eigenaar heeft ze niet in de bak gegalopeerd.
De draf doet ze wel uitstekend en loopt nagevelijk, in de galop doet ze dit ook maar het kost haar dan wel meer moeite volgens mij.
Na de eerst 2 rondjes door de bak in galop is ze al helemaal bezweet. Daarna springt ze nog wel aan in galop maar valt er snel weer uit.

Haar voorkeurskant is links en daar galopeerd ze dan ook makkelijker op.

Ik hoop op tips.

MissBmx

Re: Tinker heeft moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:04

Dat wordt trainen. Ze mist de spierkracht om de galop vol te houden.
Daarnaast zal je ook moeten werken aan haar balans zodat ze het beter vol gaat houden

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:06

Blijven oefenen... Vaak kortere kleine stukjes werken nog beter dan jezelf en haar rondes uit te putten om in galop te blijven.
Heb je de mogelijkheid om buiten te rijden? Hiermee kan ze misschien makkelijker haar balans houden als je een stuk rechtuit kan galopperen. Ik probeer zelf met mijn Fries ook een maal per week dat te doen en ze galoppeert nu echt makkelijker.
Aan de longe kan ook schelen. Hierdoor kan ze eerst zonder jou op haar rug balans vinden.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 23:08

Bedankt voor de tips.
Ik heb een prachtige longeer bak tot mijn beschikking en zit dicht bij het duin, dat worden lekker veel buitenritjes.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:35

Goedzo! Blijven oefenen. En buitenritjes zijn nog leuk ook ;-)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:38

Dat ken ik, ik reed een tinkerte door. Als we al in galop gingen was dat versnelling 5, hangend in je handen en vooruit rennend op de voorhand. Zo gauw ik iets terugschakelde viel ze meteen uit draf. Inmiddels rijd ik er niet meer op, maar galopeerd ze heel rustig en fijn :)

Gewoon dooroefenen en kilometers maken dus!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:35

Tinkertje heeft het dus moeilijk en kan het gevraagde nog niet aan :)) . Geeft niets.

Je vraagt om tips:
1. Alleen nog maar buiten galopperen. Dan kan hij wat harder en zal hij wel kunnen galopperen en sterker worden. Probeer daar wel links en rechts af te wisselen. Dus km maken;
2. De galop verbeteren doe je met draf oefeningen. Ga maar een paar jaar gewoon basis, basis doen. Slangenvoltes, voltes, hoeken mooi met schouder voor rijden, eventueel paar pasjes wijken erbij pakken, laat hem maar ietwat lang van voren zodat hij echt op eigen benen moet gaan lopen. B - L proefjes oefeningen en dan correct uitgevoerd.
Ook mooi overgangen rijden alles in rust, paar pasjes achterwaarts en weg in draf, tempi wisselingen in draf, stilstaan, weg in draf alles in alle rust. Iedere stap echt rijden.
Als hij dat allemaal goed kan dan ga je er andere oefeningen bij pakken zoals wijken op de volte, op de lange zijde, schouder binnenwaarts, travers en renvers etc. etc.
En voila, zonder één stap te galopperen in de bak, kan je paard dat opeens over paar jaar heel erg goed. Hij heeft gewoon meer tijd nodig.

Je paard is niet krachtig genoeg, dus valt dus "uit elkaar" en uit de galop. Daar kan hij niets aan doen.

Ook tinkertjes kunnen normaal rustig leren te galopperen. Het duurt iets langer dan de kwpn-ers die voor de dressuur wat meer gefokt zijn. Succes en vooral veel plezier en geduld.