Buitenrijden met mijn paard wil maar niet lukken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Buitenrijden met mijn paard wil maar niet lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 21:13

Hoi,

Ik probeer al super lang om van mijn merrie een leuk rijpaard te maken en in de bak is dit aardig gelukt, een blokje om in het bos aan stal kan nog net, als er een ander paard bij is, maar echte buitenritten zijn zo een drama! Ik heb morgen een buitenritje gepland met mijn moeder en mijn grootvader en zit nu al te rillen van de stress. Vroeger ging het allemaal prima maar de laatste jaren is buitenrijden echt ons probleem geworden. Ik moet erg uitkijken met wat ik doe of ze wordt getriggerd en gaat boksprongen maken op de plaats of hoog steigeren. Ik ben echt erg bang dat ze dit morgen ook gaat doen en misschien zelfs achterover gaat klappen... Het paard van mijn moeder is ongelooflijk braaf en daar ga ik wel gewoon mee naar buiten dus op andere paarden ben ik totaal niet angstig maar mijn paard kan gewoon zo ongelooflijk explosief zijn. Ik heb in het verleden een hele reeks aan pony's zadelmak gemaakt dus zitten kan ik gelukkig wel tot nu toe (hout vast...) maar ik ben gewoon heel erg bang en weet niet wat ik hieraan moet doen. Ik stel het al erg lang uit maar nu moet het er toch een keer van gaan komen. Ik raap dan m'n moed bijeen onder het principe dat ik altijd kan afstappen als ze te gek gaat doen. Is er iemand die hetzelfde probleem had en ook zo'n lastig/heftig paard heeft op buitenrit?

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:23

Brrr ik krijg van jou verhaal al de rillingen..
Maar ben zelf een grote schijterd..
Mijn eerste ingeving is : niet opstappen.
Je schrijft dat je er tegenop ziet en jou paard gaat dat ook voelen.
Is het geen optie dat een stalgenootje er mee naar buiten gaat terwijl jij op het paard van je moeder zit? Zodat ze er ff "doorheen" is?

tarek

Re: Buitenrijden met mijn paard wil maar niet lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:33

Eerst uitzoeken waarom ze bokt/stijgert . Lichamelijk, zadel,stress. Ik weet niet hoe je vertrouwensband is maar klinkt niet als goed. Daar zou je wat aan kunnen doen middels grondwerk. Voor nu zou ik niet eens het risico nemen om te gaan. Als jij al zoveel spanning opbouwt is het niet gek dat ze " van je af wil " .
Succes ...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:44

Hoe is het gegaan vandaag?

Moeilijk hoor, ik heb het samen met mijn merrie vanaf de grond gedaan. Dus eerst samen wandelen en toen dat goed ging hetzelfde stuk rijdend gedaan en daarna uitgebreid.
Ik heb haar ook geleerd om altijd te gaan kijken naar iets wat ze eng lijkt er ook echt naar toe gaan, desnoods ga ik eerst en volgt ze me dan.
Maar mijn paard is niet explosief en dat scheelt enorm.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:58

Lastig, waar precies schrikt ze van, of heeft het geen duidelijke reden?
Bij een vroeger stalgenootje kwamen we er achter dat haar paard bang was voor die groene brievenbussen die langs opritten aan de weg staan.
Eerst 1 opgehangen in een hoek in de bak, een week later nog 1 en zo verder. Ze kocht oude van marktplaats en binnen de korste keren hingen er 7 brievenbussen in de bak.
Binnen een paar weken waren ze niet spannend meer en nooit meer problemen op buitenrit gehad.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:59

Vandaag ging best nog goed. Het zadelen was een ramp vanwege mijn stress gehalte, resultaat was een halster dat stuk werd getrokken. Maar goed, opgezadeld en even gaan inrijden en dan vertrokken. Mijn opa is na vijf minuten al terug gedraaid omdat onze paarden niet vooruit wilden. Na wat aandringen is het dan toch gelukt en waren we aardig op weg. We moeen een lang stuk langs een oud spoor waar nu spoorfietsen op rijden en we zijn er een hoop tegen gekomen. Dit was wel even spannend omdat ze weer een paar keer ging steigeren maar we zijn uiteindelijk zonder kleerscheuren thuis geraakt... Volgende week gaan we weer en hopen dat het dan nog iets beter gaat zonder de bijkomende stress.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 21:00

Daphara schreef:
Lastig, waar precies schrikt ze van, of heeft het geen duidelijke reden?
Bij een vroeger stalgenootje kwamen we er achter dat haar paard bang was voor die groene brievenbussen die langs opritten aan de weg staan.
Eerst 1 opgehangen in een hoek in de bak, een week later nog 1 en zo verder. Ze kocht oude van marktplaats en binnen de korste keren hingen er 7 brievenbussen in de bak.
Binnen een paar weken waren ze niet spannend meer en nooit meer problemen op buitenrit gehad.

Er is niet echt iets concreet waar ze angstig voor is, vaak heeft ze het gewoon even gehad en wil ze niet meer. Maar dan moet ze natuurlijk wel gewoon nog luisteren en geen gekke stunten gaan uithalen...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:04

Heleennn schreef:
Er is niet echt iets concreet waar ze angstig voor is, vaak heeft ze het gewoon even gehad en wil ze niet meer.

Het klinkt alsof ze dan onderweg zoveel indrukken heeft gehad dat haar hoofd gewoon vol is en ze als het ware kortsluiting krijgt. Daar zijn meerdere oplossingen voor, maar de belangrijkste is kilometers maken. Ik zou in eerste instantie een klein rondje uitkiezen dat je veel gaat gebruiken. Eerst een aantal keer het rondje wandelen, dan rijdend met een ander paard erbij. Daarna zonder ander paard, daarna weer met een ander paard maar net een iets langer rondje, en zo verder. Je gaat pas door naar de volgende stap als de huidige goed bevestigd is.

Als ze niet meer wil, gaat ze dan gelijk steigeren, of gaat ze eerst stilstaan, achteruit lopen etc?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:04

Sommige paarden zij niet geschikt als buitenrit paard. Blijkbaar doe je haar daat geen plezier mee, en jezelf ook niet.
Misschien lekker op eenander paard gaan en deze thuislaten

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:09

Bij mij wilde het in het begin ook niet, mijn paard schoot er steeds vandoor en wilde dan niet stoppen, totale paniek bij ons beiden. Ik ben begonnen tot waar het voor mij comfortabel voelde, soms was dat niet meer dan enkele meters buiten en dan weer terug. Maar wel steeds even doen en doordat je het zo vaak doet wordt het ook minder beladen en de stukken werden gaandeweg steeds langer al zette ik er totaal geen druk op, op slechte dagen deed ik rustig een flinke pas terug en ging ik soms al weer na enkele meters terug naar huis. Inmiddels rij ik op mn gemak zolang ik wil, alleen of samen en maakt het niks meer uit wat we tegenkomen. Paardlief is inmiddels schaapmak en ik maak me ook nergens druk om.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:01

Hilary schreef:
Heleennn schreef:
Er is niet echt iets concreet waar ze angstig voor is, vaak heeft ze het gewoon even gehad en wil ze niet meer.

Het klinkt alsof ze dan onderweg zoveel indrukken heeft gehad dat haar hoofd gewoon vol is en ze als het ware kortsluiting krijgt. Daar zijn meerdere oplossingen voor, maar de belangrijkste is kilometers maken. Ik zou in eerste instantie een klein rondje uitkiezen dat je veel gaat gebruiken. Eerst een aantal keer het rondje wandelen, dan rijdend met een ander paard erbij. Daarna zonder ander paard, daarna weer met een ander paard maar net een iets langer rondje, en zo verder. Je gaat pas door naar de volgende stap als de huidige goed bevestigd is.

Als ze niet meer wil, gaat ze dan gelijk steigeren, of gaat ze eerst stilstaan, achteruit lopen etc?

Ze blijft eerst gewoon kei hard staan en vanaf dat ik dan benen geef wordt ze 'wild' om het zo maar even te zeggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:06

Klinkt alsof je haar dus te veel onder druk zet als zij het eng vindt worden.
Laat haar gewoon eens even stilstaan en kijken. Zucht zelfs eens diep, en zing een liedje. Vraag haar dan vriendelijk weer voorwaarts op het moment dat ze zelf ook ontspanning toont (zuchten, briesen, hoofd laten zakken). Je wilt haar nu dwingen langs iets dat zij kennelijk spannend vindt te gaan, en sommige paarden accepteren dat gewoon niet. Laat haar maar zelf kijken en nadenken, en constateren dat het wel meevalt.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:24

Wat een idee is,om er eerst een stuk naast te gaan lopen,en dan ergens in het bos op te stappen
Ik heb ook zo,n paardje namelijk,gewoon niet willen in het begin.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:16

Ibbel schreef:
Laat haar gewoon eens even stilstaan en kijken. Zucht zelfs eens diep, en zing een liedje. Vraag haar dan vriendelijk weer voorwaarts op het moment dat ze zelf ook ontspanning toont (zuchten, briesen, hoofd laten zakken). Je wilt haar nu dwingen langs iets dat zij kennelijk spannend vindt te gaan, en sommige paarden accepteren dat gewoon niet. Laat haar maar zelf kijken en nadenken, en constateren dat het wel meevalt.

Dat dus :j
Heel herkenbaar trouwens, mijn paard heeft hetzelfde 'probleem'. En die kun je dus ook echt niet dwingen, dan flipt ie compleet en wordt het gewoon gevaarlijk.
Daarom heb ik mijn lesgeefster ook wel eens meegenomen op buitenrit. Zij keek dan ook heel goed naar zijn tekenen van ontspanning, maar ook hoe ik daar zelf op moest reageren.
Dat heeft al heel veel opgelost.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:28

Ik kan me erg vinden in wat Ibbel zegt.
Ik denk ook dat jij haar vraagt verder te gaan op een moment dat zij er nog niet klaar voor is en dan daarop reageert.
Ik zou ook langer wachten tot je voelt dat ze terug wat ontspant, al is het dat je daar een hele poos moet wachten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:33

Ik zou er eens iemand anders op zetten. Jij staat te trillen op je benen, zo erg dat het zadelen niet eens goed gaat. Hoe kan je je paard dan een gevoel van vertrouwen geven.
Luister goed naar wat ze aangeeft, stap desnoods even af of iemand die haar vasthoud als er een punt is waar ze niet verder wil. Goed belonen en veel tijd nemen

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:36

En blijft ze dan ook nog staan als het andere paard wel doorloopt?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:38

Ik vind het niet raar dat je paard niet wil. Blijkbaar moet je paard het 'doen' en jij lift op zijn rug gespannen mee... voor een paard wat een vluchtdier is, is dat een uitermate naar gevoel.
Eerst zorgen voor ontspanning bij jou, jij mag niets (en dan bedoel ik ook niets; dus ook je paard en het gedrag niet) eng vinden zodat je vertrouwen uitstraalt. 'Maak jij je maar niet druk, ik let wel op gevaar'. Dat gevoel moet je paard krijgen van jou, en niet andersom.
Zodra je paard dat voelt, dan pas kan hij pas ontspannen. Het wil niet zeggen dat hij nergens meer van schrikt, maar zolang jij rustig blijft, hem laat kijken, desnoods van een afstandje, totdat hij kalmeert en jullie er samen langs kunnen gaan dan leert hij het wel. Samen werken.
Wandel je wel eens met hem? Kan erg goed werken als je een opbouwschema maakt. Eerst korte stukjes wandelen en de dag erna rijden.
Ik schiet altijd enorm in de lach als die van mij ergens van schrikt. En dan gaan we er altijd langs, en krijgt hij en stortvloed aan complimenten. Later loopt hij er dan gewoon langs zonder te knipogen. Klaar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:45

Heleennn schreef:
Ze blijft eerst gewoon kei hard staan en vanaf dat ik dan benen geef wordt ze 'wild' om het zo maar even te zeggen.

Zo een rij ik ook. Vroeger sloeg ze het stilstaan over en ging ze gelijk in de achteruit. Inmiddels is de afspraak stilstaan, wachten, uitademen / briesen / hoofd laten zakken, aai door de manen en weer voorwaarts vragen. Wat Ibbel aangeeft dus.

Ik zou bij dit paard (en bij jou) er wel eens een hartslagmeter aan willen hangen. Eerst gewoon in de 'veilige' rijbak, dan naar buiten.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:50

Ik was zelf, met dit gevoel, niet opgestapt.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:05

Ik heb ook een bijrijdpaard met problemen met rust behouden buiten. Ze gaat eerst heel heftig met haar hoofd schudden en vanaf dat moment (als je verder rijdt) dribbelen, drammen of zelfs bokken. Niet bepaald een ontspannen buitenrit. En ik weet bij haar zeker dat het voort komt uit angst.

Wat voor mij erg heeft geholpen is grondwerk doen, waardoor ze mij veel meer is gaan vertrouwen. Parelli is daarvoor heel fijn. Ook hebben zij veel tips geschreven over omgaan met "spooking horses". Je moet rekening houden met hun drempels: "tresholds". En die laten verdwijnen door oefeningen te doen ter plaatse om de aandacht af te leiden en door approach en reatreat. Hieronder een linkje naar een artikel erover:
https://parellihorsemanship.wordpress.c ... hresholds/

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 23:56

Harvey1 schreef:
Ik was zelf, met dit gevoel, niet opgestapt.

Tja, ik ben een doorbijter in zulke dingen en doe daar ook niet flauw over. Ik moet gewoon met mijn paard naar buiten kunnen en als we eeuwig in de binnenbak blijven leren we het nooit.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 23:57

NoorW schreef:
Ik heb ook een bijrijdpaard met problemen met rust behouden buiten. Ze gaat eerst heel heftig met haar hoofd schudden en vanaf dat moment (als je verder rijdt) dribbelen, drammen of zelfs bokken. Niet bepaald een ontspannen buitenrit. En ik weet bij haar zeker dat het voort komt uit angst.

Wat voor mij erg heeft geholpen is grondwerk doen, waardoor ze mij veel meer is gaan vertrouwen. Parelli is daarvoor heel fijn. Ook hebben zij veel tips geschreven over omgaan met "spooking horses". Je moet rekening houden met hun drempels: "tresholds". En die laten verdwijnen door oefeningen te doen ter plaatse om de aandacht af te leiden en door approach en reatreat. Hieronder een linkje naar een artikel erover:
https://parellihorsemanship.wordpress.c ... hresholds/

Ben niet zo'n fan van Parelli maar ga het zeker eens bekijken!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 23:59

Bloodymary schreef:
En blijft ze dan ook nog staan als het andere paard wel doorloopt?

Nee, ze is echt een volger op zo'n momenten en kan op de terugweg zelfs de kop trekken. Het is dus echt een vreemde situatie, ze wil wel maar eens ze ook voorop loopt krijgt ze het benauwd. Op de terugweg gaat het prima omdat ze dan ook de weg naar huis kent. Maar op de heenweg durft ze gewoon niet echt...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 00:01

Ibbel schreef:

Ja zoiets zal het zijn denk ik, dit is een goede beschrijving van ons probleem en zo voelt het ook aan :)