Trainingsschema paard.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Barlo16

Trainingsschema paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 23:13

Hoi allemaal,

Mijn paard is nu net doorgereden en ik rij er nu bijna elke dag op (recreatief), nu nog op de manege waar mensen bij zijn, straks weer thuis want we hebben nu een bak!

Maar goed, binnenkort begint school weer en ik vroeg me af hoevaak is nodig om te rijden. Ik rij echt recreatief lol met mn knol.

Alvast bedankt, als jullie vragen hebben zeg het maar!

Groetjes!!!

Art_Ificious

Re: Trainingsschema paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:16

net doorgereden dus nog niet zo lang onder zadel?
Elke dag rijden zou ik zeker niet doen dan.

Ik dacht dat er een regeltje was van ...
3 jaar = 3x per week trainen
4 jaar = 4x per week trainen

En onder trainen hoort niet alleen rijden maar ook longeerwerk/grondwerk ofzo
Maar je moet naar je paard kijken ook.

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 23:23

Art_Ificious schreef:
net doorgereden dus nog niet zo lang onder zadel?
Elke dag rijden zou ik zeker niet doen dan.

Ik dacht dat er een regeltje was van ...
3 jaar = 3x per week trainen
4 jaar = 4x per week trainen

En onder trainen hoort niet alleen rijden maar ook longeerwerk/grondwerk ofzo
Maar je moet naar je paard kijken ook.

Jaa dat doe ik zeker! Maar ik vind het moeilijk in te schatten

Ze is al in gereden toen ze 4 was, ze was toen erg fel en gooide me er steeds af. Steigeren bokken alles. Maar als we niet reden wel echt een goede band.. door prive omstandigheden heb ik haar toen niet doorkunnen pakken.

Sinds deze zomer staat ze op een manege en hun hebben haar doorgereden en ze lijkt nu een heel ander paard. Ik kan er alles mee, ze heeft nog geen een keer gebokt of gesteigerd!

Ze heeft ook nu wel rustdagen hoor maar ik wil vooral voor mezelf een schema ofzo dat ik weet wat ik moet doen en hoevaak.

Dankjewel!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:26

Hmm dan doe ik iets fout met m'n 5 jarige :P
Maar inderdaad, longeerwerk/grondwerk is ook trainen :)
Hoe vaak zijn jullie nu per week aan t werk?
Dat kan je misschien best aanhouden als je merkt dat het daarmee prima gaat.
Elke dag is in ieder geval echt niet nodig. Zelf vind ik het fijn om maximaal 2 dagen achter elkaar te werken en dan in ieder geval een rustdag te nemen.
En als we echt een keer intensief iets gedaan hebben qua grondwerken, (rijden doen we nog niet), dan de dag erna eigenlijk altijd vrij, om het lekker te verwerken :j
Maar dat is iets waar mijn paard het goed op doet, een ander heeft misschien baat bij de dag erna dan licht wat herhalen :)

Hier "trainen" we trouwens 3-4x per week, vaker 3x dan 4x, maar wil t binnenkort meer 4x laten worden, want dan hebben we echt een bak enz :D
Oh en vaak maximaal 30-40min, inclusief warm lopen en cooling down.
Met tussendoor een rustmomentje van een paar minuten, (met lekker weer zit k vaak tussendoor wel 10min stil O:) ).

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 23:33

YamaSaki schreef:
Hmm dan doe ik iets fout met m'n 5 jarige :P
Maar inderdaad, longeerwerk/grondwerk is ook trainen :)
Hoe vaak zijn jullie nu per week aan t werk?
Dat kan je misschien best aanhouden als je merkt dat het daarmee prima gaat.
Elke dag is in ieder geval echt niet nodig. Zelf vind ik het fijn om maximaal 2 dagen achter elkaar te werken en dan in ieder geval een rustdag te nemen.
En als we echt een keer intensief iets gedaan hebben qua grondwerken, (rijden doen we nog niet), dan de dag erna eigenlijk altijd vrij, om het lekker te verwerken :j
Maar dat is iets waar mijn paard het goed op doet, een ander heeft misschien baat bij de dag erna dan licht wat herhalen :)

Hier "trainen" we trouwens 3-4x per week, vaker 3x dan 4x, maar wil t binnenkort meer 4x laten worden, want dan hebben we echt een bak enz :D
Oh en vaak maximaal 30-40min, inclusief warm lopen en cooling down.
Met tussendoor een rustmomentje van een paar minuten, (met lekker weer zit k vaak tussendoor wel 10min stil O:) ).

Haha ja laatst met dat warme weer hadden wij ook een tropenrooster.

Ja ik vind 3 a 4 keer denk ik ook wel goed. Ik rij niet voor wedstrijden ofzo, dus echt oefening is neit nodig. En zo kan ik ook nog wat doen aan mijn schoolwerk.. _/-\o_

Ik heb dit weekend niet gereden en ik kon maandag wel zo weer opstappen. Dinsdag weer en vandaag niet morgen weer en dan kijken hoe het gaat.

Dankjewel!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:36

Met 26-30C heeft die van mij vrij, niet eens zozeer om hem, meneer de arab werkt dan prima :')
(geldt ook voor mn shet trouwens)
Maar ik vind het gewoon te warm _O-
Dus dan gaan we appels happen enz.

Maar 3-4x is prima joh :)
Ik ben ook een recreatieruiter en wil later best wedstrijden doen, maar ga er echt niet meer voor trainen ofzo :P

En juist lekker als je paard ook niet went aan zo regelmatig werken, dan als er een keer een dag weg valt, is t geen drama :)
(moet je wel een paard hebben wat daar tegen kan, maar zo te horen zit dat met die van jou wel goed :D ).

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 23:42

YamaSaki schreef:
Met 26-30C heeft die van mij vrij, niet eens zozeer om hem, meneer de arab werkt dan prima :')
(geldt ook voor mn shet trouwens)
Maar ik vind het gewoon te warm _O-
Dus dan gaan we appels happen enz.

Maar 3-4x is prima joh :)
Ik ben ook een recreatieruiter en wil later best wedstrijden doen, maar ga er echt niet meer voor trainen ofzo :P

En juist lekker als je paard ook niet went aan zo regelmatig werken, dan als er een keer een dag weg valt, is t geen drama :)
(moet je wel een paard hebben wat daar tegen kan, maar zo te horen zit dat met die van jou wel goed :D ).

Inderdaad, dan ga je al zweeten asl je het zadel erop legt. :D

Nee inderdaad ik heb precies het zelfde, als het goed gaat wil ik misschien best wedstrijden rijden maar ik ga er niet voor trainen. Dan kan er inderdaad een dag weg vallen!
En jaa dat zou mijn paard wel aankunnen, ze houd van rust en eten natuurlijk..

Super dankjewel!!! :)

YamaSaki

Re: Trainingsschema paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:47

Haha leuk om iemand met dezelfde instelling te vinden!
veel plezier in ieder geval samen :D
Er is ook een topic met mensen die hun paarden beleren en doorrijden, misschien daar mee komen kletsen? :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:03

#lolmetjeknol of niet, altijd een schema in het rijden, naar mijn mening. :)
Uiteraard, als je recreatief rijdt zullen de eisen ook minder zijn, dus is het "makkelijker" om van je scheam af te wijken.

volorbeeld, stel je zegt ik heb een drukke werk/schoolweek. komt bniet aan rijden toe, en denkt s ondags nu ga ik lekker 3 uur in de bossen rijden (veel galopperen etc..) is dat niet slim.
Probeer voor jezelf te kijken naar dagen waarvan je weet dat je meer tijd heb, om dan even te rijden.
Als het paard iig maar voldoende beweging heeft.